Oj. Är detta ett genombrott? Kunden har rätt. Bevisbördan ligger helt på företaget att motivera sina kostnader. Ingen oskälig debitering. Bara bestrida orimliga fakturor och hänvisa till detta utslag, så får byggfirman bestämma om de också vill betala rättegångskostnader. :)

Ja fast har men bra arbetsjournaler så har man ett bra underlag för att visa vad man gör vilket alla större firmor bör ha.

huggan skrev:
Ja fast har men bra arbetsjournaler så har man ett bra underlag för att visa vad man gör vilket alla större firmor bör ha.
Det här innebär att även mindre firmor bör ha en bra arbetsjournal!

Tråkigt situation och skönt att husägaren till slut fick rätt.

Tyvärr finns det inte så stora möjligheter att få en seriös hantverkare för 250 kr/tim. De seriösa ligger på minst det dubbla. Tar man istället bara 250 kr/tim är risken stor att det fuskas med skatter/avgifter och eller med tidrapporteringen mot kund.

/Krille

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Tråkigt situation och skönt att husägaren till slut fick rätt.

Tyvärr finns det inte så stora möjligheter att få en seriös hantverkare för 250 kr/tim. De seriösa ligger på minst det dubbla. Tar man istället bara 250 kr/tim är risken stor att det fuskas med skatter/avgifter och eller med tidrapporteringen mot kund.

/Krille
Och det är ju det som troligen hänt i detta fall, byggföretaget la sig lågt för att få jobbet men räknade med att kunna salta räkningen för att i slut ändan och ändå få bra betalt.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
....men....det HD då också säger är att företaget inte bara ska kunna bevisa hur många timmar som faktiskt har åtgått för arbetet, man ska visa att just detta antal timmar är skäligt också? Upparbetat antal timmar och skäligt antal timmar är ju inte nödvändigtvis samma sak?

Nästan alla moment en målare utför är grunden prissatt efter att målare har studerats av tidsstudiemän. Dessa moment är omvandlade till ackordspunkter, och tiden är omvandlar till kr. Det är på detta sätt dom flesta måleriföretagen räknar ut arbetskostnad och tid för sina projekt.(mindre företag gör det nog enklare och räknar kr/m2 golv) Men med det sagt så borde beräkning av tid för objektet i frågan inte vara några konstigheter att räkna ut.

Riksprislistan 2016 se sida 112-165: https://www.malareforbundet.se/siteassets/arbetsgivare/avtal/kollektivavtal_maleriyrket_2016.pdf

Tänk att de drog det ända upp till HD... Imponerande uthållighet.

Så fort det inte är fast pris blir det väl gärna lite salt smak på fakturan, är min personliga erfarenhet.

Mikael_L
robba5 skrev:
Nästan alla moment en målare utför är grunden prissatt efter att målare har studerats av tidsstudiemän. Dessa moment är omvandlade till ackordspunkter, och tiden är omvandlar till kr. Det är på detta sätt dom flesta måleriföretagen räknar ut arbetskostnad och tid för sina projekt.(mindre företag gör det nog enklare och räknar kr/m2 golv) Men med det sagt så borde beräkning av tid för objektet i frågan inte vara några konstigheter att räkna ut.

Riksprislistan 2016 se sida 112-165: [länk]
Och elektrikerna har sin ATL, AckordTidsListan som väl är någon slags motsvarighet.
Men denna är dock inte helt tillämplig för småjobb, då uträkningen av tiderna i ATL baseras på hur snabbt det jobbas när det är större jobb, mer repetitiva moment och allt material och utrustning framme.

Vid ett småjobb på en timme hos en kund är det lätt att hälften av tiden gick åt till att ställa bilen någonstans, bära in och ut verktyg osv, saker som inte ingår i ATL förstås.

huggan skrev:
Alla måste väl alltid ha bra arbetsjournaler. Annars kan man inte veta hur mycket man ska debitera.

Nu vet jag inga detaljer här. Men jag gissar att byggfirman dels har utfört bygget av huset, troligen till ngn. form av fastpris. Samtidigt avtalat om extra arbeten.

Om firman då bara redovisar att de har haft X mannar på plats under 500h, så ligger det ju nära till hands att en del av den tiden gått åt till saker som ligger inom fastprisentreprenaden. och nu ligger det då på byggaren att bevisa att de verkligen hade jobbat med extrajobben.

Sedan är ju 500h för att spackla och måla en nybyggd villa väldigt mycket tid. Min erfarenhet är att en proffsig målare gör ca 1 rum per 10 - 15h. Det förutsätter att det är flera rum, så att det går att hålla ett flöde i arbetet. Enstaka rum tar mycket längre tid. Nu kan det ju ha varit även utvändig målning. Jag tror att tiderna ofta kan pressas ner mot 5h per rum vid större projekt.

andersmc skrev:
Alla måste väl alltid ha bra arbetsjournaler. Annars kan man inte veta hur mycket man ska debitera.
Det är stor skillnad på bra och att ha en särskilt när man inte sysslar med nybygge. Gör man arbeten i ett gammalt hus så kan lätt smita några timmar på att rikta en vägg eller ett golv eller så får man någon annan rolig överraskning. Skriver man inte in sådana detaljer utan bara skriver golvläggning 8 timmar på den dagen så är man körd i sådana här lägen och jag tror det är långt ifrån att många är så noggranna i sina journaler.

För mig förefaller det som så att firman helt enkelt inte haft någon specifikation av upparbetad tid. Kunden har ju rätt att få en specificerad fakturad och HD säger här att specifikatonen skall vara sådan att man kan se vilka arbetsuppgifter som tagit viss tid, utan att för den skull ange hur detaljerat det i sin tur skall vara. Men man bör åtminstone kunna skilja på olika typer av arbetsuppgifter, så tid för golvläggning i ett rum och målning av rummet bör separeras, men jag tror också att om man hade specificerat 8h golvläggning och målning i ett visst rum en viss dag, så hade det varit en tillräcklig specifikation. I grund och botten ska specen vara så detaljerad att man kan göra en bedömning av rimligheten. Och det känns inte som något nytt egentligen, det enda nya är väl i så fall att HD nu har slagit fast att det är så som vi hela tiden har vetat att det ska vara, nämligen att kunden har rätt till en specificerad faktura och då naturligtvis specificerad så att det fyller en funktion.

Den som fakturerar 250:-/h kan ta ut en lön på 25-28000/månad om man har 100% täckningsgrad och låga omkostnader.

thomasx skrev:
För mig förefaller det som så att firman helt enkelt inte haft någon specifikation av upparbetad tid. Kunden har ju rätt att få en specificerad fakturad och HD säger här att specifikatonen skall vara sådan att man kan se vilka arbetsuppgifter som tagit viss tid, utan att för den skull ange hur detaljerat det i sin tur skall vara. Men man bör åtminstone kunna skilja på olika typer av arbetsuppgifter, så tid för golvläggning i ett rum och målning av rummet bör separeras, men jag tror också att om man hade specificerat 8h golvläggning och målning i ett visst rum en viss dag, så hade det varit en tillräcklig specifikation. I grund och botten ska specen vara så detaljerad att man kan göra en bedömning av rimligheten. Och det känns inte som något nytt egentligen, det enda nya är väl i så fall att HD nu har slagit fast att det är så som vi hela tiden har vetat att det ska vara, nämligen att kunden har rätt till en specificerad faktura och då naturligtvis specificerad så att det fyller en funktion.

Den som fakturerar 250:-/h kan ta ut en lön på 25-28000/månad om man har 100% täckningsgrad och låga omkostnader.
Fakturerar man 250 kr/tim kan man i bästa fall ta ut en lön på 25 000 kr/mån. Detta förutsatt att man har 0 kr i omkostnader och debiterar varenda arbetstimme året runt. Det innebär att man t ex aldrig får vara sjuk eller ta ut semester.

Så i praktiken är det omöjligt om man inte är nöjd med en betydligt lägre lön eller fuskar på ett eller annat sätt.

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.