Snigla Snigla skrev:
Men det måste väl ändå bedömas i varje enskild situation? Alltså vilka ev faror som lurar just där man är.. ? Om det rör sig folk, barn, djur.. står stenar eller träd i vägen osv..

Brukar prata mycket med slamsugarna/chaffisarna här när de kommer.. för de kör på så jäkla konstiga ställen - och är oftast helt vana vid det! Man kan få höra många roliga historier som de råkat ut för.. trekammarbrunnarna på landet.. finns på de allra märkligaste ställena (längt småvägar.. vid världens ände).

Jag är fruktansvärt imponerad över deras körningar o teknik.

Första gången slambilen kom.. så stod den plötsligt bara nerbackad 10 cm från stenen ner mellan husen :surprised: och man undrade var den kom ifrån.. sopbilarna är ju i lite likvärdig storlek.. de muttrade ju över att det inte gick och vända.. (men slambilen vände utan problem).. och vi har haft väldigt många leveranser .. som jag alltid talar om för innan.. att det kan vara problem att vänta om man är lite ovan eller har fullstor lastbil. Vissa har valt att backa hela vägen upp (3-400 meter) när de lämnat saker.. de försökte inte ens.. trots att de eg inte hade det jag kallar en fullstor lastbil!

Men har man inte för bråttom.. och kollar hur det ser ut.. och vet var man har lastbilen på ett ungefär.. så går det bra! De andra 30 lastbilarna har ju vänt utan problem..

Den enda som är vägen här.. är jag.. och jag håller mig alltid så de ser mig och kan prata/fråga mig om de vill (om de oroar sig för stenar som gömmer sig, takutsprång osv).

Men det är en himla skillnad på chaffisar och deras attityder.. jag är uppvuxen med dem.. både i garaget och i lastbilen.. så jag känner väldigt många - väldigt duktiga :)

Men när man bosätter sig på landet .. där det är lite utmaningar.. då ser man vilken skillnad det är på dem.. egentligen (erfarenheten kommer, många unga lite nya chaffisar).

Inte lätt alla gånger.
Nu beror det inte på chaufförens kompetens. De får inte backa, finns det inte vändplats så måste kärlen flyttas ( eller avtal om dragavgift ingås om kommunen erbjuder det).
 
Hur kommer det sig att det inte finns 360 graders kameror/bevakning som med lite Ai bildbehandling kan säkerställa säker körning i alla riktningar? Det finns ju som tillbehör till de flesta bilar idag. Vad kostar en sopbil? Mellan en eller två miljoner skulle jag gissa. Att krocka med vad som helst måste bli dyrare över en sopbils livslängd. Kommer en människa inom synfältet/riskområdet är det bara att slå till bromsarna, självklart skall chauffören kunna kvittera och köra ändå men det skall vara grundläget att stanna på ett säkert sätt.

Angående avstånd så är det 750 meter mellan vår scoutstuga och sophämtningsplatsen... Och vid stugan finns det en stor vändplats (personbilar kan vända utan att backa), där kan man göra en helt säker trepunktsvändning utan problem. Där soptunnorna står så är det trängre och osäkrare att vända...
 
Redigerat:
L Limpan4all skrev:
Hur kommer det sig att det inte finns 360 graders kameror/bevakning som med lite Ai bildbehandling kan säkerställa säker körning i alla riktningar? Det finns ju som tillbehör till de flesta bilar idag. Vad kostar en sopbil? Mellan en eller två miljoner skulle jag gissa. Att krocka med vad som helst måste bli dyrare över en sopbils livslängd. Kommer en människa inom synfältet/riskområdet är det bara att slå till bromsarna, självklart skall chauffören kunna kvittera och köra ändå men det skall vara grundläget att stanna på ett säkert sätt.

Angående avstånd så är det 750 meter mellan vår scoutstuga och sophämtningsplatsen... Och vid stugan finns det en stor vändplats (personbilar kan vända utan att backa), där kan man göra en helt säker trepunktsvändning utan problem. Där soptunnorna står så är det trängre och osäkrare att vända...
Jag förstår inte riktigt... Kört lastbil i många år, numera har vi backkameror och speglar så vi ser det mesta, men inte allt. Det känns som om lastbilar är lite efter vad gäller den tekniken, vilket är konstigt med tanke på att vi borde behöva den mest.
 
Snigla Snigla skrev:
Men det måste väl ändå bedömas i varje enskild situation? Alltså vilka ev faror som lurar just där man är.. ? Om det rör sig folk, barn, djur.. står stenar eller träd i vägen osv..
Min generella bedömning i varje enskild situation är att det inte är säkert att backa med ett tungt fordon när det finns gående personer eller cyklister och/eller personbilar i närheten. Detta baserar jag helt och hållet på deras säkerhet, det är inte jag som sitter i ett fordon på 15+ ton som drabbas i en kollision.
(Beroende på hur övriga trafikanter beter sig är det i vissa lägen inte säkert att köra framåt med ett tungt fordon heller.)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Hur kommer det sig att det inte finns 360 graders kameror/bevakning som med lite Ai bildbehandling kan säkerställa säker körning i alla riktningar? Det finns ju som tillbehör till de flesta bilar idag. Vad kostar en sopbil? Mellan en eller två miljoner skulle jag gissa. Att krocka med vad som helst måste bli dyrare över en sopbils livslängd. Kommer en människa inom synfältet/riskområdet är det bara att slå till bromsarna, självklart skall chauffören kunna kvittera och köra ändå men det skall vara grundläget att stanna på ett säkert sätt.

Angående avstånd så är det 750 meter mellan vår scoutstuga och sophämtningsplatsen... Och vid stugan finns det en stor vändplats (personbilar kan vända utan att backa), där kan man göra en helt säker trepunktsvändning utan problem. Där soptunnorna står så är det trängre och osäkrare att vända...
En sopbil kostar nog snarare över 2 miljoner, då ingår back-kamera. Många har även 360-kameror på. Det är arbetsmiljöverket som har satt standarden att "backning är inte ett arbetssätt". Det är inget vare sig arbetsgivare eller chaufförerna kan säga något om. Om ett skyddsombud anmäler ett hämtställe som har backning så kommer arbetsmiljöverket 99 gånger av 100 säga att man ska flytta kärlet. Det är min erfarenhet iaf.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi har 570 meter till uppställningsplatsen för våra soptunnor.
 
Så om kamerorna finns, då är det ju bara Ai delen med autobromsning som saknas. Här finns det utvecklingspotential. Kan min bil parkera automatiskt med hjälp av sina sensorer. Då borde det vara enklare att se till att inget körs på som kan skada folk eller egendom. För det är ju "inte" tillåtet att titta på skärmar istället för att använda speglar...
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu beror det inte på chaufförens kompetens. De får inte backa, finns det inte vändplats så måste kärlen flyttas ( eller avtal om dragavgift ingås om kommunen erbjuder det).
De håller på att se över området pga stressen chaffisarna ställs inför.. men du får backa för att vända sopbilen - dock kan jag också lägga till att de håller på och ska se över alla ställen (iaf i nacka.. men troligen på andra håll med!) där sopbilarna kontinuerligt använder sig av backning..

Skärmbild av webbsida med text om risker med backning för sopbilschaufförer och arbetsmiljö.

MEN.. när sopnissen gick igenom med oss här hur det funkade så var det inga vändplaner på tapeten.. så jag var tvungen att googla lite nu.. för jag visste att han nämnde meter hit o dit (vilket jag skrev här någonstans innan).. och då hittade jag iaf detta

Illustration av en sopbil som backar runt en sväng med måttangivelser för vändradien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var vändplats alt trevägskorsning.. och det fick mig o fundera över hur man gör det där godkända utan o backa.. :thinking:
 
K Kirre2 skrev:
En sak till, även om du har speglar och kameror så du kan se precis runt hela bilen kan du inte titta i alla samtidigt. Det är väldigt lätt att missa nåt.
Finns det inga system med rörelsedetektorer/ansiktsigenkänning som kan välja ut den eller de kameror som föraren ska koncentrera sig på? Problemet borde inte vara olösbart, och systemet behövs kanske inte på hela sopbilsflottan.

Att det sedan finns människor som är omedvetet självmordsbenägna och hoppar ut framför en backande bil för att tjäna några sekunder.... tja, lite svinn måste man räkna med (gjorde det själv en gång men det var bara den tomma skon som hamnade under hjulet. Gör aldrig om det).
 
C
Snigla Snigla skrev:
Men det måste väl ändå bedömas i varje enskild situation? Alltså vilka ev faror som lurar just där man är.. ? Om det rör sig folk, barn, djur.. står stenar eller träd i vägen osv..
I grund och botten är det inte ett chaffisproblem. Det är arbetsmiljölagstiftningen och den praxis som finns kring denna.

Förarna har nog generellt väldigt god kunskap, erfarenhet och omdöme när det gäller att manövrera i vanskliga situationer. De hjälpmedel som finns, t.ex. kamera, eller en person som går bakom och håller koll funkar alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I grund och botten är det inte ett chaffisproblem. Det är arbetsmiljölagstiftningen och den praxis som finns kring denna.

Förarna har nog generellt väldigt god kunskap, erfarenhet och omdöme när det gäller att manövrera i vanskliga situationer. De hjälpmedel som finns, t.ex. kamera, eller en person som går bakom och håller koll funkar alldeles utmärkt.
Såg du vad jag nämnde ett par steg upp, med bilden om trevägskorsningen och hur man får backa för att vända.. även om de som sagt försöker göra det lättare o mindre stresssamt (arbetsmiljö) för chaufförerna

Finns bra hjälpmedel ja.. (y) men de hjälper inte alltid mot andras ouppmärksamhet och brist på trafikvett.. :confused:
 
Alti Alti skrev:
Finns det inga system med rörelsedetektorer/ansiktsigenkänning som kan välja ut den eller de kameror som föraren ska koncentrera sig på? Problemet borde inte vara olösbart, och systemet behövs kanske inte på hela sopbilsflottan.

Att det sedan finns människor som är omedvetet självmordsbenägna och hoppar ut framför en backande bil för att tjäna några sekunder.... tja, lite svinn måste man räkna med (gjorde det själv en gång men det var bara den tomma skon som hamnade under hjulet. Gör aldrig om det).
Vore väl bättre om det fanns ett system som kände av om nåt fanns i närheten av lastbilen. Det gör det säkert också, men inte på "standardlastbilar", vad jag vet. Jag har länge undrat varför de ligger efter personbilar i utvecklingen när det gäller såna saker.
 
Bygger nyexploatering och sophämtningskraven är stenhårda. Helt omöjligt och bygga nya hus o ens lyckas få till kraven.

Har iofs respekt för deras arbetsmiljöarbete även om jag tycker de e konstigt attt de jämnt skyndar sig, joggar etc. Har en känsla att de hänger ihop att de säkert får sluta när de e klara. Kanske också är ett problem.

Dock gäller de här alla transportbilar så upplever att just sopbilar har oseriöst mycket avsteg från kraven alla andracförväntas göra
 
Snigla Snigla skrev:
Det var vändplats alt trevägskorsning.. och det fick mig o fundera över hur man gör det där godkända utan o backa.. :thinking:
Detta är faktiskt enda undantaget, backning vid T-korsvändning.
 
C
Snigla Snigla skrev:
Finns bra hjälpmedel ja.. (y) men de hjälper inte alltid mot andras ouppmärksamhet och brist på trafikvett.. :confused:
100% riskfritt blir det å andra sidan aldrig. Inte ens när man kör rakt fram.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.