knyh kennyh skrev:
”Brister i renhållningsarbetares arbetsmiljö utgör enligt praxis giltigt skäl för en kommun att anvisa ny hämtningsplats för hushållsavfall.”

Låter som att det i detta fall blir lätt för kommunen att skyffla över arbetsmiljöåtgärder på en privatperson istället för att själv som arbetsgivare ta sitt lagstadgade ansvar.

Nu framgår det inte av artikeln vad kommunens utredning av alternativa uppställningsplatser innefattade så det kan ju hända att de har uttömt alla andra rimliga lösningar...
Se även https://www.dagensjuridik.se/aktuel...r-far-tala-sophamtning-100-meter-fran-tomten/

När man läser ett domskäl från föregående instans som då överklagades där det skrivs ”Med hänsyn till att det är 70–100 meter mellan fastigheten och den nu anvisade hämtplatsen kunde hämtning på fastigheten inte anses som ”avsides belägen” eller svår att nå, konstaterade domstolen. Det rör sig dessutom om en lokalgata respektive promenadväg som utgörs av allmän platsmark med kommunalt huvudmannaskap inom detaljplan” kan man konspiratoriskt tro att om kommunen inte ordnar vägen själv jag tycker det ser ut som dom är ansvariga för så kan en annan avdelning på samma kommun då köra denna.

Den där kommunala utredningen skulle vara spännande att snegla på i detta fallet
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men får man inte lära sig att backa i sopskolan lägre? Eller är en backkamera för en tusenlapp en för stor investering på en sopbil för 1+ miljon?
Du kan fylla hela bakänden av sopbilen med backkameror men det spelar ingen roll för arbetsmiljöverket ändå. Vi hade i vår kommun ett ärende för ett antal år sedan där ett område med villagator saknade vändplatser och ärendet gick till arbetsmiljöverket. Kommunen föreslog att man skulle tvåmansbemanna bilen (som dessutom var utrustad med backkamera, siren och saftblandare) och att den ena killen skulle gå och vifta med flaggor bakom den backande bilen för att göra det ännu tydligare. Arbetsmiljöverket ska blankt nej. "Backning är inte ett körsätt".

Uppenbarligen har du ingen koll på hur det går till och vem du ska skylla på. I många fall vill dessutom chaufförerna själva backa men de får inte, och det är inte kommunen i det fallet du ska skylla på.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
C
f18df5d0bb904cf6bdaeca116353f9a7.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
CatharinaX och 14 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Eftersom jag är i branschen så .........



Nu jobbar jag förvisso inte i aktuell kommun men ja det är klart att det utretts grundligt innan ett ärende gått såhär långt. Även om jag förstår att många har åsikter om "kommunen" och även om servicenivån och graden av tillmötesgående säkert varierar från kommun till kommun så vill INGEN kommun att det ska gå så långt som aktuellt ärende gått.



Nej det är klart att det inte är omöjligt men aktuell kommuns renhållningsordning lär stipulera att det är kund/fastighetsägares ansvar att avfallet är tillgängligt för hämtning på ett sätt som inte bryter tillämpliga regler, som t.ex. arbetsmiljöregler.

Branschen går sakta men säkert från manuell hämtning mot maskinell hämtning och ingen vill tillbaka till tiden där en sopgubbes kropp var utsliten vid 30-strecket. Om kommunen erbjuder en kund manuell hämtning med 70-100 meters dragväg så kommer det inte dröja länge innan nästa kund dyker upp och kräver det samma och det kan/får dom i princip inte neka.



Med reservation för att det förstås finns stolpskott & gnällspikar i alla yrken men du har inte en jävla aning vad du snackar om. Kollektivet som hämtar din skit för småpengar sliter och stressar mer än väldigt många andra yrkesgrupper. Nu har det förvisso hänt mycket dom senaste 20-30 åren men det är fortfarande i stor utsträckning ett betydligt tuffare jobb än vad folk generellt tror. Menar du kanske glassigt yrke? Jo tjena, härlig verklighetsuppfattning :rolleyes:

Till andra i min omgivning som hävdar det samma brukar jag säga att jag förmodligen kan fixa så dom får hänga med en sopbil ett arbetspass och det erbjudandet får du också.



Jag tror att dom flesta som yrkesmässigt har framfört stora tunga fordon fattar att vissa fordon har inte (mer än undantagsvis) på smala villagator att göra, speciellt inte om man måste backa.

Jag är som sagt i branschen, på beställarsidan. Och tro mig, jag och mina kollegor har verkligen stångat våra huvuden blodiga och har svurit många gånger över våra utförare. Dock är roten till det sällan hämtpersonalen utan snarare utförarens arbetsledning etc. Sånt som löses genom avtalsuppföljning, ev. viten o.s.v. Sopgubbekollektivet har jag bara respekt för.

Där jag jobbar har vi garanterat betydligt svårare praktiska förhållanden och vi lyckas i princip alltid lösa såna här ärenden även om jag vissa gånger känner att inblandade parter (inkl. kommunen) hade kunnat vara betydligt mer flexibla. Det kan vara stökigt som fan och ta lång tid men genom att vara lite kreativ så brukar det till slut lösa sig. Det kräver dock även att kunden vill lösa det och är lite flexibel.

Detta i kombination med att ingen kommun vill att det ska gå så långt som till domstol får mig att tro att det finns mer bakgrund som vi inte får veta. Jag får känslan att kunden själv är riktigt osmidig och inte direkt lösningsorienterad.
mins sopstrejken för några år sen då visade det sig att våran sopgubbe hade 54 i månaden jobbade max 4 timmar om dagen. och sen vägra dom hämta tunnan om det var 5 cm snö på marken säg mig nån annan yrkes grupp som vägrar jobba om det finns 5 cm snö på marken jobba själv som hantverkare i många år inte fan var det nåt sånt då bygget ska bli klart spelar ingen roll hur mycket snö det var
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
mins sopstrejken för några år sen då visade det sig att våran sopgubbe hade 54 i månaden jobbade max 4 timmar om dagen. och sen vägra dom hämta tunnan om det var 5 cm snö på marken säg mig nån annan yrkes grupp som vägrar jobba om det finns 5 cm snö på marken jobba själv som hantverkare i många år inte fan var det nåt sånt då bygget ska bli klart spelar ingen roll hur mycket snö det var
Varför börjar du inte som sopgubbe om det nu är så lukrativt? Det är ju väldigt märkligt att det står längst ned som yrke bland lastbilschaufförer när man har sådana villkor.
 
  • Gilla
smh och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Varför börjar du inte som sopgubbe om det nu är så lukrativt? Det är ju väldigt märkligt att det står längst ned som yrke bland lastbilschaufförer när man har sådana villkor.
tror faktiskt lönen skiljer sig vart landet med jag sökte faktiskt som ung men krav på c kort och inga pengar satte stop för det

mins en bekant som kör lastbil sa en gång att sopgubbar och bärgare låg bland dom högst betalda i stockholm på c kort
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tror faktiskt lönen skiljer sig vart landet med jag sökte faktiskt som ung men krav på c kort och inga pengar satte stop för det

mins en bekant som kör lastbil sa en gång att sopgubbar och bärgare låg bland dom högst betalda i stockholm på c kort
Både bärgare och sopåkare har under 30 kkr per månad i Sverige i snitt.

https://www.google.com/search?q=sop...9i57.4153j0j7&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

https://www.google.com/search?q=bär...9i57.3313j0j9&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tror faktiskt lönen skiljer sig vart landet med jag sökte faktiskt som ung men krav på c kort och inga pengar satte stop för det

mins en bekant som kör lastbil sa en gång att sopgubbar och bärgare låg bland dom högst betalda i stockholm på c kort
Japp, jag kan tala om att det skiljer sig. Precis som det gör med de flesta jobben. I mindre städer än Stockholm (men ändå topp 10 i Sverige) så ligger väl lönen på runt 30 000 skulle jag tro. Om det sedan är välbetalt för att hämta folks avfall vet jag inte. Här är det dessutom inte halvdagars arbete vi pratar om.
 
M maria01 skrev:
mins sopstrejken för några år sen då visade det sig att våran sopgubbe hade 54 i månaden jobbade max 4 timmar om dagen.
Inledningsvis måste jag säga att jag är imponerad över att du fått reda på vad just din sopgubbe tjänar(tjänade).

Såhär är det, det fanns tidigare en mindre grupp sopgubbar som körde på några specifika trakter i innerstan som tjänade väldigt bra och dessutom genom åren hade skaffat sig en del förmåner. Dom är dock att betrakta som ett undantag i sammanhanget. Jag har tyvärr ingen dagsfärsk bild av läget och det är möjligt att några av dessa gubbar är kvar och har en för branschen ovanligt hög lön men min uppfattning är att det goda som kom av strejken var att någon slags självsanering initierades när vissa gubbar fick sparken, vissa slutade självmant och några blev tvungna att acceptera det nya.

Om strejken hade varit regelenlig och städad hade det i normalfallet förekommit stödaktioner men i fallet med sopstrejken i Sthlm så är det kanske inte så konstigt att stödaktioner från resten av kollegiet uteblev. Inte så konstigt kanske att Stoffe och Nettan som kör sopor 7-8h/dag i Nordanstig för 29 lök i månaden inte går ut i stödåtgärder för glidarna i Sthlm. Eller Hamza och Stickan i Dals-Ed, eller .........

och sen vägra dom hämta tunnan om det var 5 cm snö på marken säg mig nån annan yrkes grupp som vägrar jobba om det finns 5 cm snö på marken jobba själv som hantverkare i många år inte fan var det nåt sånt då bygget ska bli klart spelar ingen roll hur mycket snö det var
Helt maskinell hämtning är förstås en annan sak men så fort personalen måste hantera behållare fysiskt på något sätt så innebär till synes lite snö helt andra förutsättningar. Återigen så tror jag att det skulle vara nyttigt för väldigt många att testa skillnaden mellan att dra 30-200 kg på plan, hårdgjord och torr mark 200 gånger/arbetsdag och samma lika på mark med bara 5 cm snö.

Men även vid helt maskinell hämtning räcker det med ett par cm snö för att utmaningen ska bli mycket större. Räcker med att du kollar Vägens hjältar så inser du snart att det inte krävs mycket för att en koloss på massor av ton ska fastna, glida etc. Dessutom blir det betydligt svårare att se kanter, dikesgränser etc.

Att jämföra med byggsvängen som knappast tar någon tätposition inom praktisk tillämpning av arbetsmiljöregler förstärker tyvärr bara din självcentrerade aura.

Avslutningsvis så säger yrkeskollen.se (siffror från SCB) att medellönen för en sopgubbe låg på 29500 kr/mån 2021. https://yrkeskollen.se/lonestatistik/sopakare/
 
  • Gilla
Anders D och 10 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Inledningsvis måste jag säga att jag är imponerad över att du fått reda på vad just din sopgubbe tjänar(tjänade).

Såhär är det, det fanns tidigare en mindre grupp sopgubbar som körde på några specifika trakter i innerstan som tjänade väldigt bra och dessutom genom åren hade skaffat sig en del förmåner. Dom är dock att betrakta som ett undantag i sammanhanget. Jag har tyvärr ingen dagsfärsk bild av läget och det är möjligt att några av dessa gubbar är kvar och har en för branschen ovanligt hög lön men min uppfattning är att det goda som kom av strejken var att någon slags självsanering initierades när vissa gubbar fick sparken, vissa slutade självmant och några blev tvungna att acceptera det nya.

Om strejken hade varit regelenlig och städad hade det i normalfallet förekommit stödaktioner men i fallet med sopstrejken i Sthlm så är det kanske inte så konstigt att stödaktioner från resten av kollegiet uteblev. Inte så konstigt kanske att Stoffe och Nettan som kör sopor 7-8h/dag i Nordanstig för 29 lök i månaden inte går ut i stödåtgärder för glidarna i Sthlm. Eller Hamza och Stickan i Dals-Ed, eller .........



Helt maskinell hämtning är förstås en annan sak men så fort personalen måste hantera behållare fysiskt på något sätt så innebär till synes lite snö helt andra förutsättningar. Återigen så tror jag att det skulle vara nyttigt för väldigt många att testa skillnaden mellan att dra 30-200 kg på plan, hårdgjord och torr mark 200 gånger/arbetsdag och samma lika på mark med bara 5 cm snö.

Men även vid helt maskinell hämtning räcker det med ett par cm snö för att utmaningen ska bli mycket större. Räcker med att du kollar Vägens hjältar så inser du snart att det inte krävs mycket för att en koloss på massor av ton ska fastna, glida etc. Dessutom blir det betydligt svårare att se kanter, dikesgränser etc.

Att jämföra med byggsvängen som knappast tar någon tätposition inom praktisk tillämpning av arbetsmiljöregler förstärker tyvärr bara din självcentrerade aura.

Avslutningsvis så säger yrkeskollen.se (siffror från SCB) att medellönen för en sopgubbe låg på 29500 kr/mån 2021. [länk]
det var inte så svårt att kolla upp det hade lokal tidning fåt fram när dom skulle intervjua en av dom

jag syssla med både svets jobb och rivings jobb i flera år där kan vi snacka tunga lyft och inte fan var det plogat på vintern för det och ingen varm hytt att sita efter varje lyft
 
M maria01 skrev:
jag syssla med både svets jobb och rivings jobb i flera år där kan vi snacka tunga lyft och inte fan var det plogat på vintern för det och ingen varm hytt att sita efter varje lyft
Ja men då så, då är det konstaterat att det är glassigt att köra sopbil på heltid för knappt 30 lök i månaden. Och att sopgubbar är riktigt gnälliga jönsar ...... :thinking:

Jösses :rolleyes:

Jag önskar dig en trevlig helg i din lilla bubbla!
 
  • Gilla
Simonstina och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ja men då så, då är det konstaterat att det är glassigt att köra sopbil på heltid för knappt 30 lök i månaden. Och att sopgubbar är riktigt gnälliga jönsar ...... :thinking:

Jösses :rolleyes:

Jag önskar dig en trevlig helg i din lilla bubbla!
4 timmar jobb är väll en bra månads lön då vett att många då syssla med sport så kunde hinna med träningen
 
när man själv har jobbat ute hela dagen lyft tungt med minus grader och snö och kommer hem och ser att sopgubben vägrat tömma för det lite snö på marken då blir man ju förbannad förstår inte hur folk kan försvara sånt
 
  • Gilla
  • Arg
Donn och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
när man själv har jobbat ute hela dagen lyft tungt med minus grader och snö och kommer hem och ser att sopgubben vägrat tömma för det lite snö på marken då blir man ju förbannad förstår inte hur folk kan försvara sånt
Men återigen, om det är så glassigt att köra sopbil, varför har du inte tagit C-kort och börjat köra själv? Eller har du ett funktionshinder, synskada t ex, som gör att du inte får ta C-kort? Då förstår jag att det känns surt.
 
  • Haha
  • Gilla
Simonstina och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men återigen, om det är så glassigt att köra sopbil, varför har du inte tagit C-kort och börjat köra själv? Eller har du ett funktionshinder, synskada t ex, som gör att du inte får ta C-kort? Då förstår jag att det känns surt.
Så bara för att jag inte respekterar en sopgubbe så betyder det jag vill ha hans jobb vilken pajas kommentar
 
  • Arg
  • Gilla
ElectricDevil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.