987 220 läst · 796 svar
987k läst
796 svar
Hus & Tak till Robotgräsklippare [bilder]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på och bygger ett garage med elektrisk jalusiport som ska vara klart till våren. På bilden ligger jalusiporten på plats och nästa steg är att göra fästen för rulle/motorn. Därefter ska det kläs in och elen fixas.
Blir fjärrstyrning med z-wave och "tidur" inställning samt app i telefonen/plattan så jag kan styra den manuellt och enkelt ändra tiderna vid behov. Porten kommer alltså att stå öppen dom timmarna den ska klippa.
Rörelsevakt för att öppna när den ska in och en mekanisk brytare som kollar av att den står i laddstationen skulle säkert fungera men när den ska backa ut hinner inte porten upp tillräckligt snabbt.
Funderar också på att sätta in en WiFi kamera så jag kan se att allt är OK, lite "overkill" men kul att ha
Rörelsevakt för att öppna när den ska in och en mekanisk brytare som kollar av att den står i laddstationen skulle säkert fungera men när den ska backa ut hinner inte porten upp tillräckligt snabbt.
Funderar också på att sätta in en WiFi kamera så jag kan se att allt är OK, lite "overkill" men kul att ha
Bygget går framåt
Nu är allt svetsat och alla fästen på plats. Nästa steg är att klä in det med plåt innan det ska tas isär för lackering och fixa elen.
Nu är allt svetsat och alla fästen på plats. Nästa steg är att klä in det med plåt innan det ska tas isär för lackering och fixa elen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rör och järn till garaget hade jag liggande men jag uppskattar att bygger man med enklare portstyrning och bara använder ett enkelt tidur istället för fjärrstyrning så går det nog att bygga för 3000kr, varav jalusiporten står för halva kostnaden. Köpte jalusin från Tyskland och det funkade perfekt https://www.jalousiescout.de/Rollladen
Logga in
Skapa konto
Klädslen på. Snart dags för takpapp.
Men funderar lite på vad man lämpligast fäster tjärpapp mot råspont med? Går det att limma med typ PL400 eller nåt? Hade nån typ av kletig asfaltstjära när jag byggde huset för nåra år sen men kommer ej ihåg vad det hette.
På menyfunktioner så kan man även kryssa för "Klipparhus". Finns i Meny - Tillbehör. Då ska den lättare ska komma in i kojan. Men jag har inte testat än, jag har ett vårprojekt att bygga ett hus till roboten.