Den här tyckar jag är himla fin: http://www.hembygd.se/index.asp?lev=1178

Märk väl att den är byggd som "villa" åt en familj :-D

Det är alltså INTE en medeltida försvarsanläggning utan helt enkelt en man med gott om pengar och en önskan om ett torn....
 
Angelven skrev:
Den här tyckar jag är himla fin: [länk]

Märk väl att den är byggd som "villa" åt en familj :-D

Det är alltså INTE en medeltida försvarsanläggning utan helt enkelt en man med gott om pengar och en önskan om ett torn....
Jag kan bara instämma i att det är en speciell byggnad. Byggnaden och dess historia är nåt som man inte tror att man ska hitta i Sverige. Trots att jag själv att intresserad av arkitektur och gamla hus (och uppvuxen i Sthlm) hade denna byggnad gått mig helt förbi ända till förra året då jag blev bjuden på en affärslunch i tornet.

Jag kan rekommendera alla som är intresserade av spännande byggnader att besöka tornet, det är öppet för allmänheten och har en restaurang av hög kvalitet. Mer bilder finns här: http://www.stocksundsgruppen.se//cedergrenska_tornet/default.aspx
 
Utöver den episka trådnekromantin så måste jag säga att "joddlarbalkong" är något av det bästa jag läst. Hade aldrig hört det förut men man förstår på en millisekund vad som avses :)
 
Tråden var inte död, den vilade bara. :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Balkongen kan nog vara tillbyggd på 70talet. Just att den hänger ut tyder på det.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
A Andersen skrev:
Här är åtminstone ett trähus, även om tornet kanske inte är så stort. Huset är enligt uppgift från 1905, ombyggt 1907. När tornet kom till vet jag inte. Det står och förfaller vid Ekolsund, mellan Bålsta och Enköping. Jag antar att den nuvarande ägaren tappade renoveringslusten när Vägverket smällde upp E18:s nya motorvägsbro i början av 90-talet - 150 meter snett över vattnet, utan bullerplank...
Finns huset det fina trähuset vid Ekolsund kvar idag, 2020? Har någon renoverat det/står det fortfarande och förfaller? Någon som vet?
 
E Elofen skrev:
Finns huset det fina trähuset vid Ekolsund kvar idag, 2020? Har någon renoverat det/står det fortfarande och förfaller? Någon som vet?
E Elofen skrev:
Finns huset det fina trähuset vid Ekolsund kvar idag, 2020? Har någon renoverat det/står det fortfarande och förfaller? Någon som vet?
 
  • Gammalt gult trähus med snickarglädje, inbäddat i grönska, med ett slitet tak och en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KattaKatt och 1 till
  • Laddar…
Ingen som vet?..
 
Timrade stugor under renovering med röd tegeltak på klippig terräng med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E Elofen skrev:
Ingen som vet?..
Huset finns kvar. Det är inte i dåligt skick av vad som går att sed från vägen. Åkte förbi så sent som för 10 dagar sedan när jag var på hembesök till en kund.
 
  • Gilla
Elofen
  • Laddar…
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Huset finns kvar. Det är inte i dåligt skick av vad som går att sed från vägen. Åkte förbi så sent som för 10 dagar sedan när jag var på hembesök till en kund.
Tack snälla för ditt svar! Kul att det finns kvar! Hoppas att någon tar försiktigt hand om det i framtiden. Bor själv i annan del av landet, men skulle vilja bygga ett sådant hus! Inte helt enkelt kan jag tro..
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
har 2 torn på min nya kåk

Stenhus med spetsigt torn och öppet vedskjul omgivet av grönt gräs och lövträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenbyggnad med torn och tegelstensspetsig takhöjd, angränsande garageport och gräsplan framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.