Mikael_L skrev:
Ojoj, det var läckert!
Om du lyckas komma dig dit så kan du väl ta lite fler bilder och lägga upp här? (om du har digitalkamera)
Det är den så kallade "direktörsvillan" vid Ronneby brunn om du vill söka vidare information. Ett av de läckraste hus jag någonsin sett.
 
snackan68 skrev:
Hej du!

Hur går det? Har du bestämt dig för något torn än? Ritar ni på hus nu? Hur går det?

// Snäckan
Jag har ett gammalt hus nu från ca:1850 som jag renoverar och skulle vilja bygga ett bygga torn till. Men just nu har det kommit lite andra grejer som jag inte räknat med i mellan... Men ska bli i framtiden.. Så det går mkt dåligt på den fronten nu :(
 
Bidrar med en bild på en personlig favorit, hade gärna varit ägare till detta hus:
n665633507_102226_3244.jpg
 
Hej hej! Även jag funderar på hus med torn .. jag rekomenderar att man far förbi Önnestad utanför Kristianstad. Där finns det någonsorts torn formation på nästan alla hus .. och dom flesta är i trä. Tänkte fara förbi med kameran och plåta några av dom =)
 
Här kommer lite fler bilder på torn från ett och samma ställe, gissa var?
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linusm: huset ligger i Ingelstad va? Var tvungen att åka förbi i somras efter att ha sett tornet från 30:an flera gånger.

Bjuder på ett otroligt hus som jag ser från vårt hus. Fasaden behöver målas om mm men det är så otroligt vackert.
 
Provar igen...
 
  • Reutersköldskavillan_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till. Samtliga från Borgholm...
 
  • 4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lilla_My skrev:
Linusm: huset ligger i Ingelstad va? Var tvungen att åka förbi i somras efter att ha sett tornet från 30:an flera gånger.
Jepp, visst är det så!

Hörde nått om att det var Bandidos som äger huset ;) men det är nog inte sant.
Försökte luska lite i om det var någon som bodde där (ser ju tomt ut), grannarna sa att det är någon där som tar hand om huset, men mer ville han inte säga.
 
Mikael_L
Jag fick plötsligt ett förnyat intresse för stilar som har torn (schweizer, jugend osv) så under googlingen hittade jag denna sida:
http://aguiden.com/alingsasguiden/Utfors/tornhus.html

Jag lägger upp länk istället för att kopiera ev upphovsrättskyddat material.

Prova att bild-googla "tornhus" så hittar ni många fina hus.
 
Redigerat:
Kan ju passa på, när tråden återupplivats, att visa hur vårt hus blev efter ombyggnaden av tillbyggnaden. Jag bad om smakråd längre upp i tråden om hur vi bäst skulle återskapa det ursprungliga trapptornet. På bilden återstår ännu en del målning. Så här blev det:
 
  • IMG_3908.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
mandus: Skitsnyggt!
 
Arigato konichiwa girl!
 
Den mest konsekventa "tornvillan" jag känner till finns utanför Aneby i Småland. HOLLANDSHUS uppfördes på 1920-talet som en replik av ett romerskt befästningstorn i Holland. Byggnaden består alltså av ett enda torn under koniskt brant tak, lika högt som den, tre våningar höga, yttermuren på en oval grundplan.

Svart takskiffer mot rött tegel i fasad och i de skorstenar som kröner taket. Byggnadens välvda yttermurar bestämmer husets hela planlösning, som också hävdats i trädgårdsplanen. Hollandshus är centralpunkt i en mindre park på en udde i sjön Ralången. Infartsvägen gör en mild loop runt hela villan, så att entrétrappan angörs från sjösidan.

Sevärt! Och givetvis hittar jag ingen som helst länk till digitala bilder på nätet ...
:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.