A Argastesnickaren skrev:
Fick min offert för 3.5 år sen på mitt hus.
Då landade vvs delen på 180 000 kr ovan platta inklusive Nibe 730.
Enplanshus på 149 kvm och 70 kvm garage där pumpen står.
2 badrum, tvättstuga uppe och även vask nere i garaget.
Inga tillägg.
Känns betydligt rimligare tycker jag, eller kanske till och med som ett riktigt bra pris.

G Gabbe1 skrev:
Känns betydligt rimligare tycker jag, eller kanske till och med som ett riktigt bra pris.
Glömde skriva att detta gäller bara arbetet ovan platta, material köpte jag in själv.
Pumpen ingick i Vvs biten och golvvärmen ingick i plattans pris:)

G Gabbe1 skrev:
Låter ju totalt orimligt med 800K, jag tycker att det hade vart orimligt även om bergvärmen ingick.
Hur många tappställen pratar vi om?

Till mitt fritidshus gick VVS-material på ca 40-50K, då har vi ett badrum med dusch, handfat, WC, tvättmaskin och VVB samt ett kök med diskbänksblandare. Materialet är köpt i Sverige från kända tillverkare, tex Vatette, LK och FM-Mattsson.
Av de ca 1500 arbetstimmar som bygget totalt förbrukade uppskattar jag att max 5% var VVS-relaterat och då är jag inget proffs.

Om vi tripplar mina siffror och tilldelar rörmokaren 1000 kr/tim ink moms så landar det på 375K.
Ja det känns som sagt sjukt orimligt det pris jag fått på VVS. Frågar en annan firma nu :)
Vet inte exakt vad du mena med "tappställen" men det är:
1 blandare kök (samt inkoppling diskmaskin)
Badrum 1 = 1 tvättställsblandare, 1 duschblandare, 1 badkarsblandare 1 inbyggnads wc
Badrum 2 = 1 tvättställsblandare, 1 duschblandare,1 vanlig WC
Tvättstuga = 1 blandare till diskho + inkopppling Tvätt/tork tumlare
Teknikrum = anslutningar mot bergvärmepump
2 st vattenutkastare utsida fasad.

Ovan alltså för att beskriva antal anslutningspunkter och golvbrunnar men det ingick ingen materialkostnad för blandare eller brunnar. Utan stora "materialkostnaden" som ingick i de 800K är golvvärmepaketet (slingor + 2 st fördelarskåp) vilket jag har en annan offert på som ligger på 85K ink moms.
Bryter man ut det, har dom alltså räknat med cirka 715 tkr för anslutningsmaterial + arbetskostnad. (gissar jag att rör och kopplingar kostar 65tkr så innebär det med deras timpenning att dom tror arbetet tar ungefär 800 timmar för rörmokaren... dvs 1 heltidare i ungefär 5 månader för att lägga värmeslingor och dra lite rör och koppla in blandare.

Beror
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Arkitekt och inte prefabhus alla dagar, ni får mycket mer för pengarna.
Beror på vilken hustillverkare som levererar. Har byggt många hus i Tyskland och det har funkat bra med vissa. Andra har inte kvalitet som man kan önska. Fick en förfrågan om jag kunde förmedla en stomme i Lösvirke ( Pre-Cut ) till Tysk säljare och det blev ett helt huspaket som i slutändan kan hamna på 22 lgh i enplanshus. Kvaliten blir hög med en stomme på 170x45 och en installationsvägg på 70x45. På yttervägg monteras asfabord 18 mm och på insidan Osb skiva 15 mm och därefter plastfolie som löper bakom installationsväggen som får en spånskiva på 12 mm + gipsskiva på 12,5 mm. Alla inner väggar kläs med spånskiva och gips. Nockbalk med sparrar till tak, Mellanbjälklaget läggs på installationsväggen och plastfolien kan löpa fritt bakom där utan att punkteras. Exempel på stommen 3D-modell av trästomme till hus med takkonstruktion och synliga reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
THS 2020 THS 2020 skrev:
Beror

Beror på vilken hustillverkare som levererar. Har byggt många hus i Tyskland och det har funkat bra med vissa. Andra har inte kvalitet som man kan önska. Fick en förfrågan om jag kunde förmedla en stomme i Lösvirke ( Pre-Cut ) till Tysk säljare och det blev ett helt huspaket som i slutändan kan hamna på 22 lgh i enplanshus. Kvaliten blir hög med en stomme på 170x45 och en installationsvägg på 70x45. På yttervägg monteras asfabord 18 mm och på insidan Osb skiva 15 mm och därefter plastfolie som löper bakom installationsväggen som får en spånskiva på 12 mm + gipsskiva på 12,5 mm. Alla inner väggar kläs med spånskiva och gips. Nockbalk med sparrar till tak, Mellanbjälklaget läggs på installationsväggen och plastfolien kan löpa fritt bakom där utan att punkteras. Exempel på stommen[bild]
Javisst, med en tight budget är väl prefab bästa valet. Men den där modellen är lika spännande som en fotbollsmatch som slutar 0-0!

• Haha
Foggy84 och 1 till
  • Laddar…
Javisst, med en tight budget är väl prefab bästa valet. Men den där modellen är lika spännande som en fotbollsmatch som slutar 0-0!
Ja många ser bra ut när du går in och tittar i ett visningshus. Allt ser bra ut med en gipsskiva med tapet ellerliknnade. Jag kallar ett sådant hus för papplåda. Kvalitet betalar sig i längden. Första husen till tysk säljare har redan skickats. Och jag har sett offerten på både Huspaketsmaterial och priset på stomme och kan säga att med rusande priser på byggmaterial så var priset lågt för huspaketet. Nu vet jag ju var priset var från Svenskt husföretag såsom Sjödalshus som jag byggt många av i Tyskland. Sjödalshus hade spånskiva och gips i sina väggar. Detta huset du ser på bilden från väggprogramet är från kund. Lösvirkeshus ritas ju av kunden och läggs in i ett väggprogram

Rött hus med vita knutar, grönskande trädgård, staket, hastighetsskylt.
Skapa konto

Här du ett hus till vi byggt i Berlin efter kunds önskemål. Sen att det finns fotbollsmatcher som slutar 0-0 och kan vara väldigt bra match utan mål och kan vara väldigt spännande.

THS 2020 THS 2020 skrev:
[bild]
Här du ett hus till vi byggt i Berlin efter kunds önskemål. Sen att det finns fotbollsmatcher som slutar 0-0 och kan vara väldigt bra match utan mål och kan vara väldigt spännande.
Fin modell men hemskt färgval/kombination…

Fin modell men hemskt färgval/kombination…
Ja var och en kan ju tycka vad den vill. Men det är ju kunden som väljer färg och hur dom vill ha sitt hus och boende. Kunden är Kung och sen får tyckarna tycka vad dom vill. Angående pris så finns det väl sidor som kan ge ungefärliga priser på lösvirkeshus m2 och Och monteringsfärdiga m2. Gert Wingårdh jämförde olika byggsystem och pris i Husdrömmar tror att det var i programet som gick vecka 7. Där nämndes m2 pris på hus i lösvirke och färdiga väggblock. Bara att gå in på SVT-play och se vad han sa.

• Gilla
RandomUser
  • Laddar…
THS 2020 THS 2020 skrev:
Ja var och en kan ju tycka vad den vill. Men det är ju kunden som väljer färg och hur dom vill ha sitt hus och boende. Kunden är Kung och sen får tyckarna tycka vad dom vill. Angående pris så finns det väl sidor som kan ge ungefärliga priser på lösvirkeshus m2 och Och monteringsfärdiga m2. Gert Wingårdh jämförde olika byggsystem och pris i Husdrömmar tror att det var i programet som gick vecka 7. Där nämndes m2 pris på hus i lösvirke och färdiga väggblock. Bara att gå in på SVT-play och se vad han sa.
Just v 7 avsnittet - Gert drar ju till med att om man ska bygga något specialritat får man räkna med 40 tkr/kvm vilket inte säger så mkt egentligen. Stämmer ganska bra om man går till t e x WN eller intressanta hus och ber om en totalentreprenad på ett hus med högre standard.
Jag själv siktar ju också på lite högre standard (som nämnts tidigare i tråden, OSB bakom gips överallt, bergvärme, stora velfac fönster med skjutpartier, plåttak, badrum med laserskurna större plattor, inbyggnads WC och blandare, 2,7m takhöjd) och vet att det går att bygga det för 35'/kvm men behöver komma ner ännu mer.
Men det kanske var ett annat avsnitt du menade, då jag inte lyckats hitta något annat från Gert i just detta avsnitt? :)

F Foggy84 skrev:
Just v 7 avsnittet - Gert drar ju till med att om man ska bygga något specialritat får man räkna med 40 tkr/kvm vilket inte säger så mkt egentligen. Stämmer ganska bra om man går till t e x WN eller intressanta hus och ber om en totalentreprenad på ett hus med högre standard.
Jag själv siktar ju också på lite högre standard (som nämnts tidigare i tråden, OSB bakom gips överallt, bergvärme, stora velfac fönster med skjutpartier, plåttak, badrum med laserskurna större plattor, inbyggnads WC och blandare, 2,7m takhöjd) och vet att det går att bygga det för 35'/kvm men behöver komma ner ännu mer.
Men det kanske var ett annat avsnitt du menade, då jag inte lyckats hitta något annat från Gert i just detta avsnitt? :)
Ja han pratade om 8000 kr m2 för ett lösvirkeshus och 20-25 000 kr för ett med väggblock och om man vill ha högre standard så kan det hamna på över 40 000 kr m2. Men prisökningen på ett prefabhus är ju vilken standard man vill ha. Dom flesta har ju standard och man kan välja tillval som ökar priset. Men det viktigaste är väl hur stommen är uppbyggd och kvaliten på väggar och fönster. Tillvalen kan ju göra att m2 priset ökar hur mycket som helst. Så frågan blir om man ska spara in på husets kvalitet och satsta på dyra tillval?

THS 2020 THS 2020 skrev:
Ja han pratade om 8000 kr m2 för ett lösvirkeshus och 20-25 000 kr för ett med väggblock och om man vill ha högre standard så kan det hamna på över 40 000 kr m2. Men prisökningen på ett prefabhus är ju vilken standard man vill ha. Dom flesta har ju standard och man kan välja tillval som ökar priset. Men det viktigaste är väl hur stommen är uppbyggd och kvaliten på väggar och fönster. Tillvalen kan ju göra att m2 priset ökar hur mycket som helst. Så frågan blir om man ska spara in på husets kvalitet och satsta på dyra tillval?
Antingen förstår jag inte eller så håller jag inte med.
8000kr/kvm lösvirke vs 20-25tkr/kvm väggblock stämmer inte i min bok. Låter som man jämför ett klimatskal med nyckelfärdigt !?

Om vi skiter i det invändiga och bara kollar på ett klimatskal (exkl platta) så pekar mina offerter på
Väggblock rest klart utvändigt (endast underlagspapp på tak) 12900kr/kvm BOA eller 10800kr/kvm BYA.
Samma skal (samma fönster, samma takstolar, samma vägguppbyggnad) i lösvirke 10300kr/kvm BOA eller 8800kr/kvm BYA.

F Foggy84 skrev:
Antingen förstår jag inte eller så håller jag inte med.
8000kr/kvm lösvirke vs 20-25tkr/kvm väggblock stämmer inte i min bok. Låter som man jämför ett klimatskal med nyckelfärdigt !?

Om vi skiter i det invändiga och bara kollar på ett klimatskal (exkl platta) så pekar mina offerter på
Väggblock rest klart utvändigt (endast underlagspapp på tak) 12900kr/kvm BOA eller 10800kr/kvm BYA.
Samma skal (samma fönster, samma takstolar, samma vägguppbyggnad) i lösvirke 10300kr/kvm BOA eller 8800kr/kvm BYA.
Ja hur dom räknat vet jag inte. Min uppfattning är att titta på leveransdeklaration och se hur huset är uppbyggt. Vindduk eller asfaboard på yttervägg. Enkel gips på alla innerväggar eller om det är en spånskiva bakom gipsen. Dom flesta färdighusen har väl bara enkel gips. Har ju sett skillnad på olika husföretag när vi byggt hus i tyskland och även hört från andra som vi tagit hjälp av hur vissa hus var uppbyggda. Vissa hus är ju mer en papplåda och andra hus är kvalitet.. Man måste veta vad man köper och då är leveransdeklarationen en bra sak att titta på. Jämföra husföretag med varandra och se vad får jag för pengarna. Man kan då se varför en firma har högre pris. vad finns bakom ytterpanelen syns ju inte och asfaboard typ 18 mm ger ett U-värde som sänker sig 0,2 i motsats till vindduk. Asfaboarden blir dyrare i inköp men sparar energi på längre sikt. Asfaboard tak behöver ingen luftning mellan yttertak och isolering. Fönster med olika U-värde skiljer i pris. U-värde 0,9 och 1,0 skiljer ca 400 kr för ett normalt fönster.

THS 2020 THS 2020 skrev:
Ja hur dom räknat vet jag inte. Min uppfattning är att titta på leveransdeklaration och se hur huset är uppbyggt. Vindduk eller asfaboard på yttervägg. Enkel gips på alla innerväggar eller om det är en spånskiva bakom gipsen. Dom flesta färdighusen har väl bara enkel gips. Har ju sett skillnad på olika husföretag när vi byggt hus i tyskland och även hört från andra som vi tagit hjälp av hur vissa hus var uppbyggda. Vissa hus är ju mer en papplåda och andra hus är kvalitet.. Man måste veta vad man köper och då är leveransdeklarationen en bra sak att titta på. Jämföra husföretag med varandra och se vad får jag för pengarna. Man kan då se varför en firma har högre pris. vad finns bakom ytterpanelen syns ju inte och asfaboard typ 18 mm ger ett U-värde som sänker sig 0,2 i motsats till vindduk. Asfaboarden blir dyrare i inköp men sparar energi på längre sikt. Asfaboard tak behöver ingen luftning mellan yttertak och isolering. Fönster med olika U-värde skiljer i pris. U-värde 0,9 och 1,0 skiljer ca 400 kr för ett normalt fönster.
Mina prisexempel nu är inte äpplen och päron, just därför jag jämförde enbart klimatskalet i lösvirke vs väggblock, och det är samma fönster i båda fallen.
Därför jag menar att du antingen hört fel, eller att Gert jämför äpplen och päron om han skulle sagt 8000kr/kvm för lösvirke och 20-25tkr/kvm för väggblock - det stämmer helt enkelt INTE.

Har försökt förstå hur en yttervägg ska konstrueras ur kvalitetssynpunkt men blir inte klok. Hade varit tacksam om ni kunde granska konstruktörens förslag, bifogar bild.

• Arkitektonisk sektionsritning av en byggnad, visar isolering, konstruktion och mått, inklusive människofigurer för skala.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.