F Foggy84 skrev:
Intressant ändå, allt väldigt lika på det jag fått förutom rör/VVS - min snickares UE på rör offererade 800' ink moms, då ingår endast arbete och material för golvvärmepaketet (slingor fördelarskåp) samt anslutningsmaterial för inkoppling mot blandare, wc, disk, tvätt etc. (dvs följande ingår INTE: "synligt" material så som blandare wc eller dränering runt hus, serviceledning in under plattan, brunnar, ventilation, bergvärme). Jag tyckte det lät jävligt saftigt, snickarens svar efter att ha pratat med rörfirman var att "andra jag jämför med har bara offererat låga priser och sen kommer dom säga att allt man vill att dom gör blir en ÄTA. Men jag har inte stött på en enda vän eller person på detta forum som byggt ett "svensson" hus där rördelen landar nära 800tkr...
FTX har jag också förstått är dyrt om man ska ha isolerade rör för att kunna köra frikyla så överväger "vanlig" ventilation

Fwiw, hade jag byggt nytt idag hade jag verkligen velat ha lyxen av FTX
 
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
FTX har jag begärt pris från 4 bolag, 1 svarade men fick aldrig offert.
Bergvärme fick jag en offert nyss, Thermia atlas 12 kw, 244 000 känns väldigt dyrt.
Väntar på offert från ett annat bolag också. Verkar vara väldigt långa kötider och stor efterfrågan sedan energikrisen då alla ska över till bergvärme.

De guider jag läser om pris från Byggahus artiklar är inte i närheten av vad jag från markanden, det är otroligt frustrerande att allt ska vara så dyrt jämnt.
Min far fick offert på IVT612 borrning 210m 236 000 utan rot
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Fwiw, hade jag byggt nytt idag hade jag verkligen velat ha lyxen av FTX
Absolut jag med, men om vanlig kostar 50-70k med installation och FTX 190’ och man letar kronor och ören för att ha råd att bygga överhuvudtaget så får man göra avkall på vissa saker tyvärr.
 
  • Gilla
Nybyggarn72 och 2 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Min far fick offert på IVT612 borrning 210m 236 000 utan rot
Nästan exakt vad jag fick på exakt samma pump, 235’ utan rot men bara 180m hål.
Dock mer sugen på Thermia Atlas pumpen men misstänker att den är dyrare.
 
Linuslin Linuslin skrev:
Vi ska börja bygga i maj och liknande storlek men med sutteräng osv. 230kvm inkl ca 35kvm inbyggt garage.
Vi kommer göra mycket invändigt själva, bla ventilationen. Och har precis beställt allt material till det och landande på 65k med FTX. Så era priser med 190 inkl material och arbete låter lite saftigt.
Vi kör även bergvärme och där har vi pris på ca 240k inkl allt, köps via vs. Borra 200m och 12kw panna. Bara allt material med kopplingar mm tror jag gick på ca 30-40k. Så tycker det inte är orimligt. Bara pannan kostar ju drygt 100.
VVS övrigt landande på drygt 220k, då med golvvärme överallt, fördelarskåp, inkl blandare osv. Dock exkl avlopp som snickarna själva lägger ned i plattan och btg bjälklaget.
Elektriker hamnade väldigt likt er.
Tack för att du och andra delar med er om offerter som ni fått, det vägleder många därute som svävar i ovisshet. Generellt kan man konstatera att hittills har det inte blivit billigare att bygga även fast efterfrågan har gått ner. Priserna går inte ner, det är snarare lönerna som måste gå upp, och det tar sin tid. För oss som bygger hör och nu är fördelen att tillgången på hantverkare har blivit mycket bättre, och leveransproblemen är lösta. Gäller de flesta delarna förutom det som är kopplat till energi. Kamin och värmepumpar har hög efterfrågan och priserna och leveranstiderna har gått upp.

Bygger man själv kommer man undan med hälften av vad en entreprenör skulle ha tagit. Men lever man ett liv som vi, med krävande heltidsjobb och småbarnsföräldrar i huvudstaden med långa pendlingsavstånd finns tyvärr inte tiden där, och inte heller kunskapen. Vi har ingen i vår närhet, vare sig familj eller vänner som kan något om husbygge. Är därför så tacksam över allas råd och inflik på Byggahus, det är verkligen ovärderligt.
 
  • Gilla
Linuslin och 1 till
  • Laddar…
F Foggy84 skrev:
Absolut jag med, men om vanlig kostar 50-70k med installation och FTX 190’ och man letar kronor och ören för att ha råd att bygga överhuvudtaget så får man göra avkall på vissa saker tyvärr.
Avkall kan jag göra på mycket, men en röd tråd för oss har varit att inte vara dumsnåla. Då väljer jag hellre att inte bygga.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
En liten fråga som jag kanske missat i tråden.
Solceller??
Jag installerade det när jag ändå byggde nytt, kändes surt att slanta upp dom pengarna för 3 år sen men har varit guld värt nu:)
 
A Argastesnickaren skrev:
En liten fråga som jag kanske missat i tråden.
Solceller??
Jag installerade det när jag ändå byggde nytt, kändes surt att slanta upp dom pengarna för 3 år sen men har varit guld värt nu:)
Vi kommer att köra på solceller om pengarna räcker, men dom ingår i en riskpott just nu. 150k.
Nu är det ju skillnad på räntan då och nu också, 5% på 150k blir ändå en slant.
 
Linuslin Linuslin skrev:
Vi kommer att köra på solceller om pengarna räcker, men dom ingår i en riskpott just nu. 150k.
Nu är det ju skillnad på räntan då och nu också, 5% på 150k blir ändå en slant.
Skillnad på elpriset då och nu också:)
Jag satsade pengar på det som var lite svårare att ändra i efterhand.
Klimatskal, osb bakom all gips och så solceller där alla kablar blev dolda.
Inte lätt alla gånger då dom flesta har en budget att förhålla sig till.
Inte alla som har obegränsat med pengar:)
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Skillnad på elpriset då och nu också:)
Jag satsade pengar på det som var lite svårare att ändra i efterhand.
Klimatskal, osb bakom all gips och så solceller där alla kablar blev dolda.
Inte lätt alla gånger då dom flesta har en budget att förhålla sig till.
Inte alla som har obegränsat med pengar:)
Solceller fanns med i kalkylen. Men pengarna räcker inte till just nu, blir ett senare projekt. Förbereder dock med rör till elen och det som kan tänkas behöva.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Solceller fanns med i kalkylen. Men pengarna räcker inte till just nu, blir ett senare projekt. Förbereder dock med rör till elen och det som kan tänkas behöva.
Samtidigt så på ett hus för 8 miljoner kronor plus en tomt på det så hade iallafall jag prioriterat om pengarna till något som sänker dom löpande elräkningarna.
Med den budgeten så är 150 000 kr på solceller småpengar.
 
A Argastesnickaren skrev:
Samtidigt så på ett hus för 8 miljoner kronor plus en tomt på det så hade iallafall jag prioriterat om pengarna till något som sänker dom löpande elräkningarna.
Med den budgeten så är 150 000 kr på solceller småpengar.
Att prioritera solceller när man väger en husbudget på fin våg är hål i huvudet. Installationskostnaderna har skenat och elterminspriserna för kommande år talar sitt klara språk, vad som hände förra året med den sommarens priser var en kraftig anomali och kommer med allra största sannolikhet inte ske igen.

Istället kommer priserna när solen lyser sannolikt rasa när solkraften byggts ut kraftigt senaste åren och återbetalningen på solceller bli ännu sämre. Solceller må kännas bra för själen men är en vanvettig investering i dagsläget om man bryr sig om pengar.
 
  • Gilla
Genaugenau och 7 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Att prioritera solceller när man väger en husbudget på fin våg är hål i huvudet. Installationskostnaderna har skenat och elterminspriserna för kommande år talar sitt klara språk, vad som hände förra året med den sommarens priser var en kraftig anomali och kommer med allra största sannolikhet inte ske igen.

Istället kommer priserna när solen lyser sannolikt rasa när solkraften byggts ut kraftigt senaste åren och återbetalningen på solceller bli ännu sämre. Solceller må kännas bra för själen men är en vanvettig investering i dagsläget om man bryr sig om pengar.
A Argastesnickaren skrev:
Samtidigt så på ett hus för 8 miljoner kronor plus en tomt på det så hade iallafall jag prioriterat om pengarna till något som sänker dom löpande elräkningarna.
Med den budgeten så är 150 000 kr på solceller småpengar.
Två olika infallsvinklar och vi resonerar någonstans mittemellan. Det är väldigt dyrt att idag investera i vilket energislag som helst. Om vi ska prioritera betalar jag hellre för dyr bergvärme idag och om några år solelsproduktion. Kommer amorterar stora summor månadsvis och så småningom kommer låneneloppet att minska och det ger utrymme för investeringar när ROI är attraktivt.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
F Foggy84 skrev:
Intressant ändå, allt väldigt lika på det jag fått förutom rör/VVS - min snickares UE på rör offererade 800' ink moms, då ingår endast arbete och material för golvvärmepaketet (slingor fördelarskåp) samt anslutningsmaterial för inkoppling mot blandare, wc, disk, tvätt etc. (dvs följande ingår INTE: "synligt" material så som blandare wc eller dränering runt hus, serviceledning in under plattan, brunnar, ventilation, bergvärme). Jag tyckte det lät jävligt saftigt, snickarens svar efter att ha pratat med rörfirman var att "andra jag jämför med har bara offererat låga priser och sen kommer dom säga att allt man vill att dom gör blir en ÄTA. Men jag har inte stött på en enda vän eller person på detta forum som byggt ett "svensson" hus där rördelen landar nära 800tkr...
FTX har jag också förstått är dyrt om man ska ha isolerade rör för att kunna köra frikyla så överväger "vanlig" ventilation
Låter ju totalt orimligt med 800K, jag tycker att det hade vart orimligt även om bergvärmen ingick.
Hur många tappställen pratar vi om?

Till mitt fritidshus gick VVS-material på ca 40-50K, då har vi ett badrum med dusch, handfat, WC, tvättmaskin och VVB samt ett kök med diskbänksblandare. Materialet är köpt i Sverige från kända tillverkare, tex Vatette, LK och FM-Mattsson.
Av de ca 1500 arbetstimmar som bygget totalt förbrukade uppskattar jag att max 5% var VVS-relaterat och då är jag inget proffs.

Om vi tripplar mina siffror och tilldelar rörmokaren 1000 kr/tim ink moms så landar det på 375K.
 
  • Gilla
Foggy84 och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Låter ju totalt orimligt med 800K, jag tycker att det hade vart orimligt även om bergvärmen ingick.
Hur många tappställen pratar vi om?

Till mitt fritidshus gick VVS-material på ca 40-50K, då har vi ett badrum med dusch, handfat, WC, tvättmaskin och VVB samt ett kök med diskbänksblandare. Materialet är köpt i Sverige från kända tillverkare, tex Vatette, LK och FM-Mattsson.
Av de ca 1500 arbetstimmar som bygget totalt förbrukade uppskattar jag att max 5% var VVS-relaterat och då är jag inget proffs.

Om vi tripplar mina siffror och tilldelar rörmokaren 1000 kr/tim ink moms så landar det på 375K.
Fick min offert för 3.5 år sen på mitt hus.
Då landade vvs delen på 180 000 kr ovan platta inklusive Nibe 730.
Enplanshus på 149 kvm och 70 kvm garage där pumpen står.
2 badrum, tvättstuga uppe och även vask nere i garaget.
Inga tillägg.
 
  • Gilla
Foggy84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.