Haha jag notera inte att tråden var så gammal, det hade varit intressant att veta hur det löstes :p

• Gilla
Matzeball
  • Laddar…
Har byggt en likande tillfällig lösning en gång fast med lite lättare lucka och betydligt fulare. Men skapligt säker och konceptet funkade väl.

Först och främst. Motvikt på en arm (under golvet) för själva luckan så att den knappt väger något att öppna för hand.

Sen nyttjade en brandspjällsmotor. När man strömsattre den så vevar den upp en fjäder (1 minut eller så) och stannar sen i ändläge (stängd lucka) när man bryter strömmen så släpper motorn och fjädern i spjällmotorn drar upp luckan på ett par sekunder. Motorn i sig är väldigt svag och iom att luckan är i jämnvikt så gör det att man inte kan klämma sig med någon direkt kraft. Man håller lätt emot både öppning och stängning med handen.Dessutom iom att den öppnar när man bryter strömmen så går den upp vid strömavbrott (var rätt viktigt iom att proppskåpet satt nedanför luckan. )

• Gilla
Matzeball och 1 till
  • Laddar…
molten_boron skrev:
Dessutom iom att den öppnar när man bryter strömmen så går den upp vid strömavbrott (var rätt viktigt iom att proppskåpet satt nedanför luckan. )
Ser framför mig att man lånat ut huset. Mitt i natten går strömmen. Gästen tänker "visst var det här någonstans de sa att proppskåpet var" och famlar vidare i mörkret...

Plopp... :wow:

Som sagt. Tillfällig ☺. den var dessutom i ett hörn och locket vart som ett räcke. Trappen under var värre. Den var så brant så man for ner på väl valda mjukdelar ibland även med lyse. Satte en gamal fotodetektor nere i trappen och en knapp uppe. Funkade förvånandsvärt bra med tanke på att jag nog var 13 år när jag byggde ihop det(farsans hus). Huset var under renovering så inte så noga hur det såg ut. Kul projekt. 24v. Nu är man elektronikingenjör och har ett eget renoveringsprojekt till hus. Blir en del specialare ☺ nu sitter jag och finlirar med en ide om hur man kan hissa upp en ramspänd bioduk i taket och göra det snyggt. Ist för att bara vika ner den så fäller man ner/upp som en garageport och kan dölja alla skenor osv.

Redigerat:
molten_boron skrev:
...nu sitter jag och finlirar med en ide om hur man kan hissa upp en ramspänd bioduk i taket och göra det snyggt. Ist för att bara vika ner den så fäller man ner/upp som en garageport och kan dölja alla skenor osv.
Kan inte en sådan här terrassmarkis-konstruktion vara ett snyggt alternativ?

Skiss av en terrassmarkis-konstruktion utan duk mot vit bakgrund.

https://www.somfy.se/produkter/utvandiga-solskydd/markiser

Fast med en annan duk då :)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jo fast vill inte rulla upp duken. Blir bara wobbligt i kanterna då. Annars hade ju en vanlig rullduk funkat. Ska ju inte visa film i taket ☺ men den ramspända får projektionsytan nedåt då så kan man ha svart i taket ovanför duken. Sen iom att den kryper ner längst en vägg så behöver man inte flytta möbler för att fälla ner den.

Redigerat:
molten_boron skrev:
Nu är man elektronikingenjör och har ett eget renoveringsprojekt till hus. Blir en del specialare.
Skulle vara kul om du startade en ny tråd där du berättar hur en elektroikingenjör renoverar hus. (y)

• Gilla
molten_boron
  • Laddar…
Jo. Ska inte highjacka tråden. Mycket hemautomation blir det ivf ☺

Men iaf för att göra lucka i golv klämsäkrare så motvikt och svag motor så blir krafterna inte så stora. Och långsama rörelser på tunga luckor.

Man skulle ev kunna ersätta motvikt med gasfjädrar.

molten_boron skrev:
Man skulle ev kunna ersätta motvikt med gasfjädrar.
Fast det är jag själv lite skeptisk till, om inte annat med tanke på långtidsstabiliteten. Gasfjädrar tappar alltid över tid. Där har motvikter en stor fördel. De förblir rimligt konstanta... :)

(Vilket påminner mig att jag borde byta gasfjädrarna till bakluckan på bilen, retar mig något fruktansvärt på att luckan inte går upp helt längre.)

mycket sant.speciellt med en så tung lucka. och kompenserar man i början får man en schyst katapult :D

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
(Vilket påminner mig att jag borde byta gasfjädrarna till bakluckan på bilen, retar mig något fruktansvärt på att luckan inte går upp helt längre.)
Du menar att den där automatiska stängningsfunktionen inte har börjat visa sig än?
Då är det ju mycket kvar av gasfjädrarna! ;)

• Gilla
Mjm5m och 2 till
  • Laddar…
Hoppas TS bygge blivit/blir av, väldigt häftig lösning.

Lite input på säkerhetsfrågan: Jag anser att ev klämskydd/säkerhetsskydd ska vara kopplade så att motorn blir ovillkorligen spänningslös om säkerhetsskydd utlöses. Säkerhetsskydd bör även vara konstruerade så att de alltid löser ut vid fel, oavsett om det är klämning eller andra felorsaker.
Och för att det då ska fungera i övrigt så bör man ha nån nödfrikoppling av motormekanismen (är luckan väldigt tung så ska man nog ha nån form av motvikt/fjäder så att den går mot öppning vid frikoppling).
Så skulle jag vilja se säkerhetstänket kring en dylik produkt. Men som GDSare är jag medveten om att det är här man ofta skarvar lite och så länge det bara drabbar en själv är väl det ok. Eget ansvar typ...

V
Bump.....
Saknar bilder

Hej Anna
Om du läser från början i tråden finns flera bilder.
Öppen golvmonterad lucka med synlig motoriserad luckarm och ner till en spiraltrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har nu beställt och fått klämlist från Bircher Reglomat så snart jag får installations instruktioner ska elektriker komma och koppla in motor som är fäst i arm som löper över luckan och med tre skruvar upp i betongtaket.

OBS: Luckan väger ca 80 kg.

MOTORISERAD LUCKARM från Lufta Brandventillation
Robust och korrosionsbeständig luckarm med integrerad elektronisk motor och ändlägesdämpning

Motorspänning 24-volt
Slaglängd (alternativ) 100–300 mm
Maximal tryckkraft 1000 N
Maximal dragkraft 1000 N
Brottgräns stång 12000 N
Kapslingsklass IP65 (dammtätt, Spolsäkert)
Material stång Rostfritt stål
Material motorhus Aluminium – E6/C-0
Anslutningskabel
Öppningshastighet
Öppningsgrad Maximalt 90 grader
Drifttemperatur Från -5°C till +75°C
Driftintensitet var 10 min 20%
Tüv-Nord-brandtest 300°C – KH01/11.5 och KH01/11.4

Jag tar tacksamt emot tips och goda råd inför installationen.
//Lajla

• Gilla
Mr_Bear
  • Laddar…
J
Har tyvärr inga tips eller goda råd, men vill säga att jag är grymt avundsjuk! Ser fantastiskt trevligt ut. Grattis till möjligheterna, iden, och genomförandet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.