24 455 läst · 45 svar
24k läst
45 svar
Hur utforma motoriserad golvlucka så att ingen klämrisk uppstår?
Jag bara undrar varför man ska stänga luckan när man är där nere??? Det är inte någon som helst fara att bli instängd i vinkällaren. Där finns ju massor av vin att dricka så man klarar sig säkert i flera veckor
Bloms är nog lite av experter på lyftplattformar mm. Till luckan skulle man ju kunna använda ett Ergonomix system eller det lite dyrare Linak men pengar verkar ju inte vara något problem..
OK, men jag undrade över vilken takhöjd det är mellan bjälklaget och det trappsteg som är rakt under bjälklagskanten, det ser ut att vara det 7:e eller 8:e steget uppifrån.Husplaner skrev:
finns klämmskydd .de som säljer offentliga dörrar och sk. spinners.. begriper inte. varför lägga pengar på el.lucka till källare i golv. ska man ha vinkällare krävs det plats. för rätt tempratur, miljö mm då ska finnas plats även till snygg murad trappa ner. fattar inte poängen
Bigbula:
Snälla du, sluta och gnäll i alla trådar som du skriver i. Visa istället vad du har gjort eller vill göra.
Dessutom verkar du satt i system att inte använda stor bokstav i dina inlägg......
Snälla du, sluta och gnäll i alla trådar som du skriver i. Visa istället vad du har gjort eller vill göra.
Dessutom verkar du satt i system att inte använda stor bokstav i dina inlägg......
Jag funderar om det inte skulle gå att ha en gummilist runt luckan som gör det omöjligt att klämma fingrarna när luckan stängs. Skulle någon hålla handen där, så kläms den inte sönder. Något liknande konstruktionen som finns på bussdörrar mm Givetvis behövs det också något som gör att luckan inte fortsätter att stängas, om något kommer i vägen.
Tjocka gummilister är ju bra för fingrar, men sämre för t.ex. halsen eller ett ben.
Allt beror ju förstås på vilken typ av klämrisk man vill ta höjd för, med lite fantasi kan man till och med tänka sig att någon ska klämma sig mellan luckan och väggen när den öppnar sig.
Frågan är ju hur idiotsäkert man ska bygga.
Om det fungerar rent praktiskt skulle nog jag ändå låta luckan öppnas med armen, men stängas med sin egen tyngd, då har man ju löst "inlåsningsproblemet" också.
Allt beror ju förstås på vilken typ av klämrisk man vill ta höjd för, med lite fantasi kan man till och med tänka sig att någon ska klämma sig mellan luckan och väggen när den öppnar sig.
Frågan är ju hur idiotsäkert man ska bygga.
Om det fungerar rent praktiskt skulle nog jag ändå låta luckan öppnas med armen, men stängas med sin egen tyngd, då har man ju löst "inlåsningsproblemet" också.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Husplaner skrev:
Hålla ute törstiga tonåringar är en omöjlighet. Du kommer inte ens att märka svinnet i flaskorna om du har snaps där. Bara att du med tiden tål mer och mer snaps innan du blir berusad.
Jag har jobbat med bussdörrar i många år det är ju något liknande du söker men det finns inget färdigt är Box att använda tyvärr då all elektronik oftast är integrerad med bussen
Men på bussar har vi klämmlist som flera föreslagit men även ett mottrycksskydd som känner med hjälp av en potentiometer om dörren slutat röra sig innan den kommer i stängt läge och Isf vänds riktiningen.
Problemet här är väl att det skall skydda för fingrar och dylikt och då funkar det inte med den senare typen av skydd utan klämmlist torde vara bäst.
En annan lösning är kanske att sätta en rörelsevakt över som i vissa industrimaskiner som förhindrar rörelse så snart någon inom riskzon för maskinen.
Men på bussar har vi klämmlist som flera föreslagit men även ett mottrycksskydd som känner med hjälp av en potentiometer om dörren slutat röra sig innan den kommer i stängt läge och Isf vänds riktiningen.
Problemet här är väl att det skall skydda för fingrar och dylikt och då funkar det inte med den senare typen av skydd utan klämmlist torde vara bäst.
En annan lösning är kanske att sätta en rörelsevakt över som i vissa industrimaskiner som förhindrar rörelse så snart någon inom riskzon för maskinen.