R Räknenisse skrev:
Det saken blir ju inte bättre av att vänta tills huset tvångssäljs...

Om hon faktiskt vill lämna skulle jag i det läget överväga att gå till banken och säga att det hela har gått över styr, att de samlade gemensamma lånen inte kommer kunna betalas som det ser ut nu och be dem att driva tvångsförsäljning så snart de kan.
Om jag förstår hela situationen rätt så kommer de gemensamma lånen att fortsätta växa så länge huset inte säljs. Och utan ägande i huset saknas möjlighet för henne att själv driva igenom en försäljning. Och med ärvd bostad så kommer det (troligen?) inte omfattas av bodelning som samboegendom och därmed initieras inte försäljning heller av att hon flyttar ut. Så hon sitter i rävsax som inte kan sätta stopp för att skulden fortsätter öka genom något eget agerande...
Sen bör man väl också vara observant på att spelaren när huset säljs kan strunta i att betala de övriga lånen som är utan säkerhet och kreditgivarna kanske bör uppmuntras till att begära en kvick utmatning innan pengarna är försvunna.
M Mats_R skrev:
Vad jag har läst är det just formuleringen "arvet inte får överlåtas" som gör att varken sambo eller kronofogde kommer åt arvet.
Men arvet måste hållas helt åtskilt från personens vanliga ekonomi.
Kan det verkligen hjälpa om de är solidariskt betalningsskyldiga? Fogden borde väl åtminstone kunna ta pengar motsvarande hennes del i lånen, men hon skulle väl fortfarande vara solidariskt betalningsskyldig för återstoden? Skulle hon om arvet inte får överlåtas kunna använda pengarna till något alls, när man använder pengar brukar man ju överlåta dem.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
jag tror enda gången som en bank accepterar uppdelning av skulder med nya separata lån är när man flyttar isär och det är slut på förhållandet så det blir ohållbart att man är betalningsskyldig för den andres del av skulden.. ja eller när tv knackar på och vill skriva olika avtal och reklam och framstå i god dag för långivaren är viktigare än skulden..

Så långe dom tänker bo på samma adress och fortsätta i snarlika spår så kommer inte banken vara alltför sugen på att minska chansen till full betalning..

Så beroende på hur skulderna uppkommit och om det går att bevisa att nån är lurad men det är oftast svårt då många par som lever i sånt där så är sanningen olika beroende på vilken part man lyssnar på..

Så vill inte den ena parten ändra på nåt så är det egentligen bara separation och uppdelning av nuvarande tillgångar och skulder och sen ta hjälp av banken och förklara läget om separationen och att man nu måste försöka få isär skulderna till häften var..
Som någon skrev, om banken ser chansen att få igen hälften i st f mkt mindre kanske de kan tänka sig att dela upp lånet. Ett sätt att driva fram tvångsförsäljning kan väl vara att TS släkting, om hon betalar en del slutar göra det, men det kan ju få konskvenser och de pengarna måste ju sparas/gömmas på något sätt som är lagligt.

J
Pappan skulle kunna köpa en bostadsrätt som han ger till tex ts som sen hyr ut den väldigt billigt till dottern.

Dottern kan se till att göra av med sin lön, säga upp sig osv så att skulderna inte kan betalas. Då tvingar man fram att mannen måste sälja huset.

Innan man separerat bör man inte tillföra friska pengar iallafall.

Bankerna tycker jag får skylla sig själva om de inte får igen pengarna när de lånat ut till folk med detta beteende.

Det bästa är nog att agera snabbt.

J JohanLun skrev:
Bankerna tycker jag får skylla sig själva om de inte får igen pengarna när de lånat ut till folk med detta beteende.
Har du några kloka förslag på hur en bank bör göra för att undvika att en gäldenär får för sig att börja missköta sin ekonomi? Tror du kan få ett väldigt välbetalt jobb på vilken bank du vill om du har kunskaper som förhindrar situationer som denna! 😉

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är alltså ~8 miljoner i lån på en bostad som ärvts utan lån, och blancolån på det?

Även om det är svårt att hitta en bra lösning så kan hon ju inte fortsätta bo med en person med sådant spelmissbruk
Inte i närheten. Helt andra räntesatser på bolån för personer med dålig ekonomi.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Med det svenska systemet torde det vara ett högst marginellt problem. Anses väl till och med i många fall vara en riktigt god affär att låna ut pengar till de med dålig ekonomi.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Alla kommuner i Sverige är enligt lag skyldiga att erbjuda kostnadsfri budget- och skuldrådgivning till sina invånare. Börja med att kontakta dem.

J [johan] skrev:
Alla kommuner i Sverige är enligt lag skyldiga att erbjuda kostnadsfri budget- och skuldrådgivning till sina invånare. Börja med att kontakta dem.
Människor som inte haft upprepade kontakter med "olika myndigheter & kommuners "skyddsnät"" tror att "detta fungerar" i Sverige, men det gör inte det tyvärr, utan tvärt om !

Jag har "ideellt" försökt "hjälpa till" vid 5-6 olika tillfällen (över en 6-års period) med olika "utsatta" personer inblandade, men Svenskt "skyddsnät" fungerar inte längre utan är numera bara "en fasad" där ett "lotteri" sker. En del drar "vinstlotten" & får lite hjälp/stöd (även om kraven är orimliga), men dem flesta blir utan.

Träffat "kommunens budget- och skuldrådgivning" vid 2 tillfällen & det var skämmande vilken bristfällig kompetens dem hade, mötena gav absolut ingenting!
Dom gillar nog att fika & dunka varandra i ryggen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B borgen72 skrev:
Inte i närheten. Helt andra räntesatser på bolån för personer med dålig ekonomi.
Ok, jag räknade på 3%, men visst 5% får väl ändå antas vara riktigt uselt (sämre än exemplet som BlueStep gav när jag snabbkollade) och jag antar att det första lånet som togs borde kunnat haft ok ränta på ett obelånat hus.

5% skulle betyda lån på 5 miljoner, så min åsikt kvarstår, en person som spelat bort sådana pengar kommer aldrig sluta och det måste din släkting försöka förstå.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag räknade på 3%, men visst 5% får väl ändå antas vara riktigt uselt (sämre än exemplet som BlueStep gav när jag snabbkollade) och jag antar att det första lånet som togs borde kunnat haft ok ränta på ett obelånat hus.

5% skulle betyda lån på 5 miljoner, så min åsikt kvarstår, en person som spelat bort sådana pengar kommer aldrig sluta och det måste din släkting försöka förstå.
Verkligheten är tyvärr betydligt sämre. Bluestep anger själva ”Bolåneränta från 4,65 % till 9,75 %”. Gissa om de ligger i det nedre eller i den högre delen av spannet? Men du har helt rätt i övrigt även om allt inte handlar om spel.

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad tänkte du här?
Som en lösning, eller något som skulle förvärra allt?

Hur ställer man sig i personlig konkurs?, vad innebär det?
Jag tror ärligt talat att du inte har en susning om vad du talar om.
Jag tycker att @Stefan1972 har en poäng här. Om vi antar att parten utan huset vill ur situationen till varje pris är nog en väg att sluta betala de löpande kostnaderna, med effekten att banken driver fram en tvångsförsäljning och tar huset. Efter det får man slicka sina sår, se om man kan förhandla isär återstående lån under hot om skuldsanering.

Det är förstås ingen drömlösning, men jag har ärligt talat inte sett någon bättre presenteras i tråden. Men som vanligt lär den väl falla på bristande vilja/mod till förändring.

• Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
Har banken som har huslånen möjlighet att säga upp lånet?

Banken kan ju bedöma att de gör minst förlust genom att tvinga fram försäljning eller att husägaren löser lånet genom annan långivare.

I det läget behöver ju inte den som inte äger huset skriva på för något annat nytt lån. Om då försäljningen av huset täcker huslånen så finns ju sedan bara blancolånen kvar. Om han lyckas byta långivare får han ensam stå med de nya huslånen.

En ordnad försäljning ger mer än en exekutiv auktion. Banken bör alltså ha god möjlighet till att pressa fram en försäljning så snart de säger upp lånet.

Kvar blir då övriga blancolån som är delade solidariskt.

Om försäljning förväntas ger överskott så behöver hon fundera på om andra långivare ska komma in och ta överskottet för att försöka bli av med fler gemensamma lån genom att förklara situationen och att detta är en snabb och säker exit för övriga långivare. Hon kan säga att hon inte tänker betala och att långivaren får gå på den som sitter med pengarna.

Jag håller med dem som skriver att det är helt meningslöst att kasta in mer goda pengar till de två när det finns spelmissbruk och ovilja att försöka lösa situationen.

Tråkig situation. Spelmissbruk och medberoende botas inte på en månad eller två.

• Gilla
sommarglass och 2 till
  • Laddar…
E Eldräven skrev:
Har banken som har huslånen möjlighet att säga upp lånet?

Banken kan ju bedöma att de gör minst förlust genom att tvinga fram försäljning eller att husägaren löser lånet genom annan långivare.

I det läget behöver ju inte den som inte äger huset skriva på för något annat nytt lån. Om då försäljningen av huset täcker huslånen så finns ju sedan bara blancolånen kvar. Om han lyckas byta långivare får han ensam stå med de nya huslånen.

En ordnad försäljning ger mer än en exekutiv auktion. Banken bör alltså ha god möjlighet till att pressa fram en försäljning så snart de säger upp lånet.

Kvar blir då övriga blancolån som är delade solidariskt.

Om försäljning förväntas ger överskott så behöver hon fundera på om andra långivare ska komma in och ta överskottet för att försöka bli av med fler gemensamma lån genom att förklara situationen och att detta är en snabb och säker exit för övriga långivare. Hon kan säga att hon inte tänker betala och att långivaren får gå på den som sitter med pengarna.

Jag håller med dem som skriver att det är helt meningslöst att kasta in mer goda pengar till de två när det finns spelmissbruk och ovilja att försöka lösa situationen.

Tråkig situation. Spelmissbruk och medberoende botas inte på en månad eller två.
Paret betalar ju alla amorteringar i nuläget så banken kan väl inte kräva att lånet löses hux flux?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E Eldräven skrev:
Banken bör alltså ha god möjlighet till att pressa fram en försäljning så snart de säger upp lånet
Lånet e ju inte misskött så banken kommer alltså inte säga upp det.
Kom in i verkligheten, sitta å fantisera hjälper väl ingen..?

Unikt namn
Z Zodde skrev:
Lånet e ju inte misskött så banken kommer alltså inte säga upp det.
Kom in i verkligheten, sitta å fantisera hjälper väl ingen..?
Har du några konkreta råd för hur TS bekante kommer ur sin situation eller är du bara här för att munhuggas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.