Har en släkting som blivit inlurad i diverse gemensamma lån av och med sin sambo. Det handlar både om bostadslån med hög ränta (hans hus är säkerhet men båda står på lånen) och utöver det riktigt usla lån utan säkerhet (gemensamma). Deras inkomster räcker inte till. Båda är pank men hon har sannolikt ett arv att vänta, oklart när.

Antar att det går att dela upp gemensamma lån? Vad krävs? Han lär inte vilja det och ser hennes arv som en utväg.
 
  • Gilla
Pierre Thomasson
  • Laddar…
Bundna lån?
Annars byta bank och förhandla typ lyxfällan😁
Är huset fullbelånat?
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Rent konkret så handlar det om att betala av dem om man vill slippa dem.......med egna pengar eller lånade på annat håll. Men man kan såklart inte betala sin egen del bara utan man är ju "fast" tills det är betalt till fullo.
 
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Bundna lån?
Annars byta bank och förhandla typ lyxfällan😁
Är huset fullbelånat?
Ja, det är ett lyxfällanscenario. Att byta bank funkar nog inte pga personernas usla ekonomi. Skulle gissa att de inte kan belåna huset mer eftersom de tagit andra lån utan säkerhet.

Frågan är egenligen om det finns något sätt att göra så att respektive person tar ansvar för sin egen del? Framför allt gällande lånen utan säkerhet. Hon, som har noll tillgångar och jättemycket lån är tyvärr helt fast. Han är i lite bättre läge eftersom han i alla fall äger huset.
 
  • Gilla
Ingemar O och 5 till
  • Laddar…
Idag spelar det ingen roll. Inget är uppdelat. Står man två stycken på ett större lån så är vardera 100% ansvariga tills skulden är betald.
 
  • Gilla
perssun och 8 till
  • Laddar…
Jag har en kompis som beskrev det som att hon blev inlurad i lån. Han ägde huset, belånat över skorstenen. De var nog lika dåliga på att ta ansvar för ekonomin.

Lån tagna gemensamt är svårt att ta sig ur. Vid skilsmässan fick hon behålla de lån som hon tagit för att hjälpa honom. Båda ansvariga för de gemensamma. (vill säga betalar inte den ena måste den andra göra det)

Kan du kanske börja med att reda i lånen för att se hur mycket, vilka och vem som är ansvarig för vad? Någonstans behöver det ju börjas bringa ordning.
 
  • Gilla
Robsthlm och 4 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag har en kompis som beskrev det som att hon blev inlurad i lån. Han ägde huset, belånat över skorstenen. De var nog lika dåliga på att ta ansvar för ekonomin.

Lån tagna gemensamt är svårt att ta sig ur. Vid skilsmässan fick hon behålla de lån som hon tagit för att hjälpa honom. Båda ansvariga för de gemensamma. (vill säga betalar inte den ena måste den andra göra det)

Kan du kanske börja med att reda i lånen för att se hur mycket, vilka och vem som är ansvarig för vad? Någonstans behöver det ju börjas bringa ordning.
Verkar vara liknande scenoario. De är dock inte gifta.
Vi har grävt en del i detta och som vi förstår det så står båda som ansvariga för alla lånen. Både bostadslånen (hög ränta hos "bank" för personer med betalningsanmärkningar) och de lån utan säkerhet (jättehög ränta). Funderade på om lånen utan säkerhet gick att dela upp men hon är nog fast vad det verkar.

Han har bränt allt. Hon har inte fattat och haft ett stort mått av naivitet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Jouko Mäntyranta och 3 till
  • Laddar…
ska vi tolka allt som att de idag inte kan betala alla skulder? Har något hamnat hos fogden? Det kan ju handla om att man helt enkelt får sälja det man äger och då "fast man inte vill".........
 
  • Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
Det är svårt att stå bredvid och bara kunna titta på. Till att börja med trodde jag på hennes version men har fått lära mig att de var lika insyltade bägge.

Men, livet blir inte förstört, bara tuffare. Det går att leva med löneavdrag och kanske så småningom skuldsanering.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ska vi tolka allt som att de idag inte kan betala alla skulder? Har något hamnat hos fogden? Det kan ju handla om att man helt enkelt får sälja det man äger och då "fast man inte vill".........
Än så länge har de lyckats betala lånen men hon har noll på kontot den 28e (autogiro)... Hon skulle nog kunna tänka sig att sälja grejer men han vill absolut inte. Verkar ha inställningen att i så fall får man ta nya lån vilket har skett de senaste åren steg för steg. Inte direkt en långsiktigt fungerande lösning.
 
  • Wow
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Låter som att de borde träffa någon för lite ekonomisk rådgivning. Det är nåt alla kommuner kan eller åtm ska kunna erbjuda. Många ggr är det ju kanske inte nödvändigtvis skulderna som är det huvudsakliga problemet utan levernet i övrigt. Man har vant sig med att leva på ett visst sätt och man ser aldrig den biten. En kanske tycker att det finns rum i budgeten för en ny bil och den andre unnar sig nåt annat. Sen ser man aldrig kopplingen till pengarna...........
 
  • Gilla
livars och 6 till
  • Laddar…
C
B borgen72 skrev:
Verkar ha inställningen att i så fall får man ta nya lån vilket har skett de senaste åren steg för steg. Inte direkt en långsiktigt fungerande lösning.
#1 är att ha rätt mindset, det går inte att lösa om man inte verkligen vill.
#2 är att skapa ett utrymme genom att försöka lägga om lånen till så bra villkor som möjligt under givna förutsättningar. Vilket i praktiken innebär att konvertera till bolån om möjligt. Går det att höja låneutrymmet med en omvärdering, osv.?
#3 är att börja käka gröt = strypa alla icke livsviktiga utgifter och amortera.
 
  • Gilla
yonna och 14 till
  • Laddar…
J
Dela upp prylarna, kräv han skriver över så mycket av huset som hon har lån på. Tvinga fram sälja allt och sen blir väl en del kvar som tyvärr arvet kan behöva betala. ?
 
  • Gilla
Hustrun och 1 till
  • Laddar…
De bör faktiskt gå till sin bank i första hand. De är villiga att hjälpa till mer än man tror, då det ligger i deras intresse att man kan betala de lån som finns. Med ockerräntor på annat håll så ligger även bankens lån pyrt till.
 
  • Gilla
yonna och 6 till
  • Laddar…
Ett okänsligt råd, skilsmässa och om det behövs en tvångsförsäljning av huset skulle göra att allt delas upp rent juridiskt. När ekonomin väl är fristående kan du/ni gå in och stötta henne med hennes del, så att hon kan få en bättre ränta.

Hon kan självklart välja att stanna kvar i relationen om hon vill, men på det här viset blir ekonomin iaf separerad
 
  • Gilla
sommarglass och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.