256 läst · 1 svar
256 läst
1 svar
Hur tätt behöver reglar sitta under plåttak för fribärande konstruktio
Har en lada som i dag har eternitplattor som takbeläggning. Plattorna vilar mot reglar fästa direkt på takstolarna. Taklutning 40 grader, ca 8 meter takfall. Snözon 2 (alldeles på gränsen till 1,5).
Reglarna är 147×75 mm fästa på högkant på takstolarna. CC-mått mellan reglarna är 1100 mm (I längsled med takfallet)
Takstolarna står med 3 meter mellanrum med undantag för ett fack som står med 4,5 meter emellan.
Nu till min fråga;
För att byta ut eterniten till plåttak och kondensduk under, behöver man komplettera med nya reglar så CC-måttet blir 550 mm för att plåttaket ska hålla? Och kan man använda 145×45 eller måste det vara en annan större dimension, i så fall vilken?
Spännvidden mellan takstolarna består (alltså ca 3 meter).
Reglarna är 147×75 mm fästa på högkant på takstolarna. CC-mått mellan reglarna är 1100 mm (I längsled med takfallet)
Takstolarna står med 3 meter mellanrum med undantag för ett fack som står med 4,5 meter emellan.
Nu till min fråga;
För att byta ut eterniten till plåttak och kondensduk under, behöver man komplettera med nya reglar så CC-måttet blir 550 mm för att plåttaket ska hålla? Och kan man använda 145×45 eller måste det vara en annan större dimension, i så fall vilken?
Spännvidden mellan takstolarna består (alltså ca 3 meter).
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 408 inlägg
Olika typer av takplåt har olika bärighet. Här måste jag hänvisa till fabrikanternas anvisningar för att få ett hållbart resultat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver stänga av inkommande vatten till beredaren Nibe ES, det har uppstått läckage invändigt. Någon som vet? Huvudkranen in i huset stängd.
Vatten & Avlopp -
Behöver hjälp i val av reglar och isolering
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga ut nuvarande balkong. Behöver råd om hur reglarna ska sitta
Byggmaterial & Byggteknik -
Nytt golvspån på gamla reglar, hur rena behöver de vara?
Golv -
Hur tätt behöver man ha limknektar?
Verktyg, Maskiner & Fordon