F
D Dayangel skrev:
Vet inte hur din pump fungerar, men skulle jag försöka värma kåken till 30+ en kall vinterdag/natt så hoppar garanterat elspetsen på och då är det väl föga vunnet beträffande elkonsumtion antar jag? Min LVVP går förövrigt utan stopp* dygnet runt så fort kvicksilvret är under -10.

* annat än för avfrostning och varmvattenproduktion så klart.
Jojo, men är elpriset 10 öre nattetid kvittar det ju.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
I
N NyHusägare2021 skrev:
Läste precis ett råd om att kolla duschmunstycket
"För att se hur mycket vatten duschen förbrukar kan du mäta hur lång tid det tar att fylla en 10 l hink. Blir hinken full inom en minut är det läge att skaffa ett nytt duschmunstycke.

– Dagens snålspolande duschmunstycken förbrukar hälften så mycket vatten som äldre konventionella modeller. Tekniken är så pass bra att du inte märker någon skillnad i duschupplevelsen."

Om jag minskar varmvattenförbrukningen så borde det innebära att LVVP ( har varmvattenberedaren i värmepannan) har mindre jobb att värma upp och på så sätt minska förbrukningen. Är det någon som har kollat om det faktiskt gör någon skillnad?
Det gör helt klart skillnad, både resurs och konfortmässigt. I vår familj fick det nerslag för att de med tjockt hår tvingades duscha längre. Ett allternativ är att sätta en märkning på kranen för när man behöver mer eller kan nöja sig med mindre flöde.

De flesta duschhandtag jag tittat på i butik är perstandard strypta med en insert som går att pilla ut.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
I
Har relativt nya LVP och LLP. LLP har istort bara används till att kyla på sommaren. Finns det någon poäng i att kombinera dem på vintern? Fått uppfattningen att LVP har mecket högre effektgrad?
 
D
F Fideliox skrev:
Hur funkar Ngenic om man har flera pumpar, t ex både FLVP och en LLVP?
Hmm, det tror jag inte är ett beskrivet standardfall men jag hade kanske satt den på FLVP och sen styrt LLVP på nGenicdata via HA, skulle kunna funka men kräver intresse :)
 
D
D Dayangel skrev:
Vet inte hur din pump fungerar, men skulle jag försöka värma kåken till 30+ en kall vinterdag/natt så hoppar garanterat elspetsen på och då är det väl föga vunnet beträffande elkonsumtion antar jag? Min LVVP går förövrigt utan stopp* dygnet runt så fort kvicksilvret är under -10.

* annat än för avfrostning och varmvattenproduktion så klart.
Man kan ju blockera tillskottet manuellt, då får man variationer i inomhustempen men det är ett val man har.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Hmm, det tror jag inte är ett beskrivet standardfall men jag hade kanske satt den på FLVP och sen styrt LLVP på nGenicdata via HA, skulle kunna funka men kräver intresse :)
Det förutsätter ju dock att LLVP går att styra med HA?
 
B
F Fideliox skrev:
Det förutsätter ju dock att LLVP går att styra med HA?
Sensibo sky + HA så är du hemma med styr för llvp. Kostar 1000kr, kanske går att komma ner nån krona till...
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Sensibo sky + HA så är du hemma med styr för llvp. Kostar 1000kr, kanske går att komma ner nån krona till...
Coolt, tack!
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Man kan ju blockera tillskottet manuellt, då får man variationer i inomhustempen men det är ett val man har.
Har jag haft i över 20 år på mina bv eller rättare sagt satt på så många -gradminutet och min delta t att det i princip är samma sak förutom att om kompressorn skulle stanna av någon anledning fryser inte huset sönder om man inte är hemma. Har vid några få tillfällen "varit tvungen" att manuellt tillåta elspets men försök elda i kamin i stället, har tyvärr begränsat med ved.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Många diskussioner ang snåla duschmunstycken. Har köpt några genom åren, från lågprisvaruhus och tycker inte de varit så snåla.

Vore tacksam om ngn kan länka till en beprövad modell :)
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Ja, jag är mer av en fastavtals-person som gärna betalar lite mer för att undvika överraskningar. Men nu är ju elpriserna uppåt väggarna, men jag är lite rädd för att teckna fastavtal på 250 öre typ, för att nästa år se att man kan göra samma deal för typ 70-90 öre.. men som sagt, det är väl ingen som vet vad som är bäst.
Ska kolla upp tibber!
Du kommer inte göra en bättre deal nästa år, vad ser du i kikaren som ska förändra läget?
Skaffa spotpris om du kan styra storförbrukarna värme till yta och värme av vatten
 
M m@nge skrev:
Många diskussioner ang snåla duschmunstycken. Har köpt några genom åren, från lågprisvaruhus och tycker inte de varit så snåla.

Vore tacksam om ngn kan länka till en beprövad modell :)
Flytta över värmningen av vattnet till billigare tid om du har spotpris
 
B Borgen2021 skrev:
Flytta över värmningen av vattnet till billigare tid om du har spotpris
Tack för informationen men det var snåla duschmunstycken jag frågade om.
 
TRJBerg
Det här resonemanget kring valet mellan timdebitering/spotpris och rörligt pris (eller kanske fast pris) känns lite konstig när jag tänker på det.
De bolag som erbjuder t ex rörligt pris borde basera det på sina inköpskostnader (spotpris) samt prispåslag för vinst och sådant som investeringar mm.
Om man väljer timdebitering/spotpris (alltså "äkta" spotpris) så borde man hitta en vinst i mellanskiljnaden mellan spotpris och det som bolagen måste/vill lägga på.
Som enskild förbrukare har man ju möjligheten (i viss mån) att "flytta" förbrukningen till tider med "lågt" spotpris.
Ser ni det som att bolagen är dåliga på att sätta priserna för rörliga avtal (till deras egen nackdel)?
Samma gäller förstås för fast pris.
Sedan finns ju faktorn förutsägbarhet vilket ju är intressant både för konsument och bolag. Men jag kan inte se att det är en tillräckligt signifikant faktor i resonemanget (utom kanske för vissa konsumenter i vissa scenarion).
 
Redigerat:
Ja, rörligt pris är ett viktat spotpris med ett påslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.