222 177 läst · 1 949 svar
222k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
Är väl i kombination med att eu inte fick igång den andra nya gasledningen i Östersjön, Nordstream, och Tyskland började stänga kraftverk. Sedan kom kriget så jag vill nog påstå att det är en kombination av många beslut.I Ironside skrev:Problemet här är väll att man inte byggt ut kraftnätet i tid? Och dessutom bestämt att SE 3 och 4 får ta smällen ensamma. Det måste väl ändå vara Sveriges regering som har ansvar att sådan grundläggande infrastruktur?
Egentligen kan jag tycka att ett land ska ha total kontroll över sin infrastruktur. Elen som produceras ska gå till landet i första hand och inte påverkas av vad andra länder är redo att köpa den för. Blir de el över, fine, sälj det till rådande pris och ge statskassan lite klirr.
Men den som vill leta politiska argument hittar alltid sådana.
Nordstream är kontrollerat av Ryssland, i styrelsen satt (eller sitter fortfarande) en gammal tysk förbundskansler, samt att miljörörelsen även i Tyskland har jobbat hårt för att få bort kärnkraft (2030 tror jag det sista stänger)A AndersS skrev:
Europa, och vi själva, har tagit bort planerbar energi, och ersatt med sol, vind och rysk gas(står för 50% av Europas gas)
Sen får man själv avgöra om det har varit lyckosamt
Angående kriget så var energipriserna rejält höga redan november / december 2021,och då var invasionen av Ukraina inte startad.
Men oavsett, nu sitter vi alla i båten, får se var den hamnar
Har samtidigt svårt att tro att Sverige kommer förpassa folk till fattigstugorna. Våra folkvalda är ansvariga för sina medborgares välbefinnande (alltså att det basala ska fungera) och rimligen kommer staten ta kostnaden för de skenande priserna. Ser inget annat alternativ.
Vi tänker olika helt enkeltM m@nge skrev:
Menar du att staten kommer fortsätta ge elkunder med en viss förbrukning allmosor på resten av befolkningens bekostnad som man gjort nu i år?M m@nge skrev:
Så kanske det blir. Men statens pengar är ju dina och mina pengar!M m@nge skrev:
Aha? Kan inte säga att jag är jätte insatt i gas. Har dock en kompis som kör gas i sitt hus, deras pris har gått från 50 kr / enhet till 150 kr / enhet på kort tid. Nyligen stängde man av Nortsteam för service ca 1 vecka, man var minst sagt nervös över att den inte skulle komma igång igen. Enligt den lokala leverantören så skulle priset kunna bli 50 000 kr för gasen / månad för min kompis, som tur var så släppte de på gasen igen (for now). Enligt den artikel jag läste så använder inte Sverige så värst mycket gas, däremot är Tyskland storkonsument, 40% av deras gas kommer från Nordstream. Så vad hade hänt som Nordstream inte släppts på igen? Första reaktionen hade troligen blivit el-element och liknande vilket drivet upp priset på el inom EU rejält innan större delen tvingats tillbaka till stenåldern med vedeldning.A AndersS skrev:
Men när det kommer till el i Sverige så säger man sig ha gått mått på elen, den har aldrig varit ens nära att ta slut (även om det inte är helt sant). Problemet är ledningarna ner till SE3 och SE4 vilket innebär att i dessa områden kan det faktiskt råda brist vilket påverkar priset avsevärt(uppenbarligen). Så varför inträffar detta nu? Hur spelar gasen och kriget in här? Jag har antaget att det är staten som tar ansvar för att även vi i SE3 och SE4 får den el vi behöver men tyvärr ser det dåligt ut med det nu?
För övrigt är jag inte mycket för politik, 80% av politikerna klarar inte av att svara på raka frågor utan börjar prata om andra bra grejer de gjort. Men det har varit mycket snack om just infrastruktur runt el, att det kunde bli problem för SE3 och SE4 var något man pratat om i över 1 år nu och till början hette det att det inte fanns några risker för el starvation. Ingen har missat att kärnkraft ska bort och vindkraft ska in vilket än så länge verkar givet blandat resultat. Även om inte staten själv står för(äger) infrastrukturen så får man hoppas att de ser till att vi alla får tillgång till grundläggande resurser på hyfsat lika villkor? Början av året gav de i alla fall oss som fick känna på baksidan av deras politik extra hårt en liten kompensation, men det är fortfarande galet att betala över 3000 kr för el och nät mitt i sommaren.
Man kör gasleverans på 30% sedan starten igen, så tyskarna sitter bra i skiten, vilket spiller över på oss prismässigt.I Ironside skrev:Aha? Kan inte säga att jag är jätte insatt i gas. Har dock en kompis som kör gas i sitt hus, deras pris har gått från 50 kr / enhet till 150 kr / enhet på kort tid. Nyligen stängde man av Nortsteam för service ca 1 vecka, man var minst sagt nervös över att den inte skulle komma igång igen. Enligt den lokala leverantören så skulle priset kunna bli 50 000 kr för gasen / månad för min kompis, som tur var så släppte de på gasen igen (for now). Enligt den artikel jag läste så använder inte Sverige så värst mycket gas, däremot är Tyskland storkonsument, 40% av deras gas kommer från Nordstream. Så vad hade hänt som Nordstream inte släppts på igen? Första reaktionen hade troligen blivit el-element och liknande vilket drivet upp priset på el inom EU rejält innan större delen tvingats tillbaka till stenåldern med vedeldning.
Men när det kommer till el i Sverige så säger man sig ha gått mått på elen, den har aldrig varit ens nära att ta slut (även om det inte är helt sant). Problemet är ledningarna ner till SE3 och SE4 vilket innebär att i dessa områden kan det faktiskt råda brist vilket påverkar priset avsevärt(uppenbarligen). Så varför inträffar detta nu? Hur spelar gasen och kriget in här? Jag har antaget att det är staten som tar ansvar för att även vi i SE3 och SE4 får den el vi behöver men tyvärr ser det dåligt ut med det nu?
För övrigt är jag inte mycket för politik, 80% av politikerna klarar inte av att svara på raka frågor utan börjar prata om andra bra grejer de gjort. Men det har varit mycket snack om just infrastruktur runt el, att det kunde bli problem för SE3 och SE4 var något man pratat om i över 1 år nu och till början hette det att det inte fanns några risker för el starvation. Ingen har missat att kärnkraft ska bort och vindkraft ska in vilket än så länge verkar givet blandat resultat. Även om inte staten själv står för(äger) infrastrukturen så får man hoppas att de ser till att vi alla får tillgång till grundläggande resurser på hyfsat lika villkor? Början av året gav de i alla fall oss som fick känna på baksidan av deras politik extra hårt en liten kompensation, men det är fortfarande galet att betala över 3000 kr för el och nät mitt i sommaren.
Kompensation är trams, det tas in någon annanstans
Den kompenserade 2000 kr / månad december, januari och februari. Vi hade en elräkning inkl. nät på 7000-8000 kr för december och eon beräknar vår årskonsumtion till 12 000 kWh vilket jag tror är ganska normalt för en villa med luft/vatten. Har en kompis som har liknande hus, också med luft/vatten, även de fick en likadan elräkning. Vi båda kompenserades med 2000 kr för dec månad. Även Jan och feb kom det en kompensation men något lägre. Kan hålla med att det var minst sagt en sista sekunden lösning men man blir fundersam om inte ens de kunde förutse detta när det pratats så mycket om det.M m@nge skrev:
Vi är utan tvekan på väg in i en "dark age", inflation, rejält fall på börsen, skenade elpriser mm. Vi kommer se en hel del företag som tvingas dra ner på produktionen och resultatet kommer bli fler arbetslösa i ett samhälle som har till viss del skenande priser. Vi får hoppas att sittande regering faktiskt hjälper folket igenom den tuffa tid som kommer.
När det gäller elen så är de väldigt motstridiga att sänka skatten, allt jag hört är att man funderar på att slå ihop elområde 3 och 4 samt att Stockholm ska bli sitt eget. Men jag vet inte hur mycket det verkligen påverkar för oss som bor i 4a, jag menar SE3 har också ganska höga priser. Men vi ska väl iallafall vara glada för att inte SE1 behöver betala 10-20 gånger mer för livsmedlet som framställs i SE4, kanske hade det dock behövts med tanke på hur mycket bönderna klagar över kompensationen.
Hur mycket tas det upp i media kring att elpriset hamnar mellan 10-20kr/kwh i höst vinter, samt att SVK planerar schemalagda elavbrott?I Ironside skrev:Den kompenserade 2000 kr / månad december, januari och februari. Vi hade en elräkning inkl. nät på 7000-8000 kr för december och eon beräknar vår årskonsumtion till 12 000 kWh vilket jag tror är ganska normalt för en villa med luft/vatten. Har en kompis som har liknande hus, också med luft/vatten, även de fick en likadan elräkning. Vi båda kompenserades med 2000 kr för dec månad. Även Jan och feb kom det en kompensation men något lägre. Kan hålla med att det var minst sagt en sista sekunden lösning men man blir fundersam om inte ens de kunde förutse detta när det pratats så mycket om det.
Vi är utan tvekan på väg in i en "dark age", inflation, rejält fall på börsen, skenade elpriser mm. Vi kommer se en hel del företag som tvingas dra ner på produktionen och resultatet kommer bli fler arbetslösa i ett samhälle som har till viss del skenande priser. Vi får hoppas att sittande regering faktiskt hjälper folket igenom den tuffa tid som kommer.
När det gäller elen så är de väldigt motstridiga att sänka skatten, allt jag hört är att man funderar på att slå ihop elområde 3 och 4 samt att Stockholm ska bli sitt eget. Men jag vet inte hur mycket det verkligen påverkar för oss som bor i 4a, jag menar SE3 har också ganska höga priser. Men vi ska väl iallafall vara glada för att inte SE1 behöver betala 10-20 gånger mer för livsmedlet som framställs i SE4, kanske hade det dock behövts med tanke på hur mycket bönderna klagar över kompensationen.
Exakt, ingenting i princip.
Och varför? Jo, för det finns ingen politisk lösning tyvärr.
Herregud, Stenevi ville kalla in riksdagen pga förestående undergång (ganska humoristiskt iofs), större chans de gör det, än går ut offentligt innan valet och säger åt folk att hålla i hatten ordentligt.
Svenskar måste fan generellt börja titta lite utanför ankdammen, och inse att staten är ingen snuttefilt