222 177 läst · 1 949 svar
222k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
Nää, 68 öre i 3 år till september 2024.H Husärlivet skrev:
Men det är mera komplicerat än vad som i vissa inlägg är så självklart.
Har två fastigheter som används under ett år och med väldigt varierande elbehov beroende av när de används under ett år.
Så den ena har jag alltid kört med fastpris och den andra rörligt, beroende av när och hur de används.
Redigerat:
Ja, det är lite egendomligt, men har hänt förr. Förra helgen (?) var spotpriset tidvis noll (ja, 0,0 öre) här i SE3. Det är mera ovanligt...Z Zlatje skrev:
/Fumble
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 282 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 282 inlägg
Generellt ingen dum idé, men om du läst vad han skrivit i andra trådar om kvinnor så ska du nog inte uppmuntra honom...Jonatan79 skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 540 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 540 inlägg
Vi körde pellets i 6-7 år, bytte äntligen slutet av förra året till luft/vatten. Då kostade en pallpellets 2500 kr och vi gick mer eller mindre jämt ut med vad elen till lyft/vatten. Vi bytte med andra ord uppvärmningsmetod endast för komfort och det är fortfarande lätt värt det. Nu när luft/vatten pumpen är inställd är det så gott som helt underhållsfritt. Men visst, tajmingen kunde var klart bättre!M m@nge skrev:
Priset på en pall av samma märke idag kostar 3250 kr så priset har ökat ganska mycket på kort tiden. Visst tjänar man just nu på att köra pellets men jag är övertygad om att priset på pellets kommer fortsätta uppåt.
En annan sak med pellets var att det var ofta brist på vintrarna, påverkade i regel inte priset men behövde planera väl för att inte leva på marginalen. I regel fick vi ha 3 pallar i beredskap i garaget.
Jag hoppas att aldrig behöva gå till baka till pellets och är redo att betala ganska mycket för det. Men för de som inte har något emot jobbet och sotet och är inne på att byta så är det ju tidigare desto bättre, lite som med solceller. Det finns en risk att det blir mindre lönsamt om 5-10 år.
Det räcker med att titta ut genom fönstret och se om det blåser eller inte, förra helgen var det halv storm nu är det nästan helt lugnt. Vindkraften i hela landet producerar bara 1300MW, förra helgen var det över 5000.F Fumble skrev:
Dessa variationer får vi leva med och de kommer öka något enormt när man bygger ut vindkraften ännu mer.
Jag tror variationerna kommer att minska när man bygger vindkraftverk på fler ställen, framförallt havsbaserade utanför sydsveriges kuster, där blåser det "alltid", om inte på ena sidan så på den andra. Att samla dessa i inlandet i samma regioner som har mycket vattenkraft verkar ngt osmart i mina ögon, samtidigt som man gnäller över att södra Sverige har liten produktion.mnils skrev:Det räcker med att titta ut genom fönstret och se om det blåser eller inte, förra helgen var det halv storm nu är det nästan helt lugnt. Vindkraften i hela landet producerar bara 1300MW, förra helgen var det över 5000.
Dessa variationer får vi leva med och de kommer öka något enormt när man bygger ut vindkraften ännu mer.
Sannolikt inte. Det blåser i allmänhet dåligt i hela EU när det är lugnt.