Johan1975z skrev:
pratade med en kolla på vattenfall igår som trodde det skulle vara problem i minst 8 år framåt. I vinter tror han på över 300 öre. Han tyckte man skulle binda på 150 öre. Det kommer bli billigare på måndag att binda då vattenfall köper ett stor part på börsen på fredag. Men jag är väldigt osäker.
Det är ju bara billigare att binda om man tror att man vet något som marknaden inte vet = har prisat in. Så som konsument kan det inte bli billigare än rörligt (dvs timpris) på lång sikt. Det går liksom inte. Det är som att kunna slå börsindex: ja, du kanske kan det (och det kan bero på tur), men per definition går det inte för snittpersonen.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Det är ju bara billigare att binda om man tror att man vet något som marknaden inte vet = har prisat in. Så som konsument kan det inte bli billigare än rörligt (dvs timpris) på lång sikt. Det går liksom inte. Det är som att kunna slå börsindex: ja, du kanske kan det (och det kan bero på tur), men per definition går det inte för snittpersonen.
....hmmmm....men i detta fall handlar ju de fasta priset om att ditt elbolag köpt rätter till el till ett visst pris och en viss volym. Dvs, ditt elbolag tar ingen risk när de säljer el till dig till ett fast pris. I slutänden är det någon producent som är nöjd med att få sin produktion såld till ett visst pris.
 
V vik_tor skrev:
2 st sjöpallar med CATL 280Ah (3.2V) lithiumjärnfosfatceller från Kina. Kopplade i serie och parallellt. Färdiga lösningar köpta i Sverige/Europa var svåra att hämta hem ekonomiskt..
Det blir ju 256 celler :dizzy:
 
MathiasS MathiasS skrev:
....hmmmm....men i detta fall handlar ju de fasta priset om att ditt elbolag köpt rätter till el till ett visst pris och en viss volym. Dvs, ditt elbolag tar ingen risk när de säljer el till dig till ett fast pris. I slutänden är det någon producent som är nöjd med att få sin produktion såld till ett visst pris.
Men visst lär väl de allra flesta producenter sätta priset baserat på en prognos, inte utefter produktionskostnaderna? Det pris de är "nöjda med" är ju oftast så mycket som möjligt, vilket blir marknadspris. Vem skulle sälja billigare?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
halper halper skrev:
Men visst lär väl de allra flesta producenter sätta priset baserat på en prognos, inte utefter produktionskostnaderna? Det pris de är "nöjda med" är ju oftast så mycket som möjligt, vilket blir marknadspris. Vem skulle sälja billigare?
Okej, så om man kollar på statistik över priser med olika avtalslängd så ser man att priset de senaste 9 åren har svängt en del och om man bara kollar på grafen över priserna som SCB presenterar dem (har här valt "villa med elvärme") så följs de åt ganska tydligt. Tycker jag i alla fall.
Graf som visar prisjämförelse mellan rörliga och fasta elavtal över nio års period.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar man lite närmare på skillnaden (här: >0 = rörligt avtal är billigare = fast avtal är dyrare) så pendlar den kring nollan och sedan händer det grejer. Helt klart så var det riktigt fördelaktigt att binda på tre år för 1,5 år sedan, men det var ju inte det det handlade om.

Graf som visar prisjämförelse för 1-, 2- och 3-års elavtal över en period av nio år.

Mitt påstående är att det på lång sikt inte blir billigare med fast avtal. Nu har jag inte data för en längre period än de senaste nio åren, så jag får väl försöka återkomma om ett par år. Jag är (varning: åsikt och gissning) rätt övertygad om att den kumulativa skillnaden mellan avtalen kommer att se likadan för 2- och 3-årsavtalen som för 1-årsavtalen: över nollan = fasta avtal har varit dyrare.
Graf som visar prisjämförelse mellan 1-, 2-, och 3-års elavtal över en 9-årsperiod.

Man kan förbättra detta genom att lägga till vikter för varje månad utefter förbrukning osv (rentav sina egna!) men jag har svårt att se från SCB:s statistik att det över tid har varit billigare med fast avtal. Om argumentet är "om man vet när man ska binda" då pratar vi om att tajma marknaden, och tja ...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Jag tänker elda på som satan för det är sista vintern jag har mitt avtal på 85 öre/kw och hoppas på mera bidrag av staten för höga elkostnader:crysmile:
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
230kWh Batteribank. Solceller. Laddning de timmar elpriset står lågt.

Nästa år kompletteras med 1000 kubikmeter (10x10x10) energilagring i blålera som värms upp till 70 grader under sommaren och höst via solceller och LVVP, och på vintern värmer denna energibank golvet med enbart cirkulationspump tills energibanken går under 30 grader, då VVVP tar över och utvinner sista energin innan sommaren är tillbaka.
Skapa gärna en tråd om din installation och dina tankar kring den, om du vill dela med dig. Jag går i liknande tankar. Med ett batteri likt ditt skulle jag kunna drifta mitt hus de fyra kallaste vinterdagarna helt utan inkommande el, och helt utan att ändra några vanor.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
A
halper halper skrev:
Det är ju bara billigare att binda om man tror att man vet något som marknaden inte vet = har prisat in. Så som konsument kan det inte bli billigare än rörligt (dvs timpris) på lång sikt. Det går liksom inte. Det är som att kunna slå börsindex: ja, du kanske kan det (och det kan bero på tur), men per definition går det inte för snittpersonen.
varför säger så vattenfall till mig att binda och att de har lyckats köpa mycket billigare el på treåsavtal. Bind för 150 om det är möjligt på måndag.
 
A
halper halper skrev:
Okej, så om man kollar på statistik över priser med olika avtalslängd så ser man att priset de senaste 9 åren har svängt en del och om man bara kollar på grafen över priserna som SCB presenterar dem (har här valt "villa med elvärme") så följs de åt ganska tydligt. Tycker jag i alla fall.
[bild]

Tittar man lite närmare på skillnaden (här: >0 = rörligt avtal är billigare = fast avtal är dyrare) så pendlar den kring nollan och sedan händer det grejer. Helt klart så var det riktigt fördelaktigt att binda på tre år för 1,5 år sedan, men det var ju inte det det handlade om.

[bild]

Mitt påstående är att det på lång sikt inte blir billigare med fast avtal. Nu har jag inte data för en längre period än de senaste nio åren, så jag får väl försöka återkomma om ett par år. Jag är (varning: åsikt och gissning) rätt övertygad om att den kumulativa skillnaden mellan avtalen kommer att se likadan för 2- och 3-årsavtalen som för 1-årsavtalen: över nollan = fasta avtal har varit dyrare.
[bild]

Man kan förbättra detta genom att lägga till vikter för varje månad utefter förbrukning osv (rentav sina egna!) men jag har svårt att se från SCB:s statistik att det över tid har varit billigare med fast avtal. Om argumentet är "om man vet när man ska binda" då pratar vi om att tajma marknaden, och tja ...
men det folk inte verkar fatta är att den är på vintern man förbrukar merparten av elen. Det gör mig inte så mycket om elen kostar 400öre på sommaren.
Tror inte på folk som säger att rörligt är billigare över tid. Man binder så man vet att man får ett hyfsat pris på vintern. Och kommande vintrar lär blir dyrare än förra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
varför säger så vattenfall till mig att binda och att de har lyckats köpa mycket billigare el på treåsavtal. Bind för 150 om det är möjligt på måndag.
Säljare brukar ha supererbjudanden. Det är ju så det låter. Om Vattenfall hade sagt att de lovar dig det billigaste priset, dvs att du får tillbaka mellanskillnaden mot rörligt, då snackar vi intressant erbjudande.

Johan1975z skrev:
men det folk inte verkar fatta är att den är på vintern man förbrukar merparten av elen. Det gör mig inte så mycket om elen kostar 400öre på sommaren.
Tror inte på folk som säger att rörligt är billigare över tid. Man binder så man vet att man får ett hyfsat pris på vintern. Och kommande vintrar lär blir dyrare än förra.
Samma argument gäller ju producenterna, så när de förbinder sig att sälja el till ett visst pris så vet de förstås också att konsumtionen = förbrukningen är högre på vintern. Det är inte så att en ensam konsument i genomsnitt har bättre koll på statusen på diverse kraftverk, hur det går med utbyggnad av diverse länkar mellan områden, fyllnadsnivåer i dammar, väder-/konsumtionsstatistik för de senaste hundra åren osv osv. Kan man ha tur? Absolut. Men klart är att om producenten som Vattenfall köper av hade trott att det konsumtionsvägda snittpriset under perioden i fråga hade varit högre så hade de inte velat binda sitt elpris. Då är det bättre att de säljer det rörligt, eftersom de genererar ström för att tjäna pengar.

Om du tror att din förbrukningsprofil spelar stor roll, langa hit varje månads procentuella förbrukning så kan vi ju stoppa in siffrorna och se?
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
P
H Husärlivet skrev:
Tja alla husägare!

Vårt elavtal löper ut sista oktober!
Har bundit på 1 spänn i 1 år då. Men nu tar den resan snart slut. Tänker om man ska satsa på timme för timme hos eon? Nu binder man sig 1 år på 407 öre!!!! Hoppas på att elpriset rasar i vinter eller tidigt nästa vår? 2 vuxna i hushållet. Snittar på ca 12-1300 kWh per månad i vintras. Då hade vi ny installerat luft luft värmepump 1 st på ovanvåningen och en äldre modell på nedan plan. Hade ca 23 grader i hela huset samt golvvärme i badrum enbart på 23 grader. Funderar på att sätta in kamin på nedan plan också inför hösten. Hus på ca 70 kvm nedan plan och 20 kvm ovanvåning. Tilläggsisolerat hus, men ligger ute på landet där det blåser ofta.
Tanken är att skriva ner pumparna till ca 20 grader och elda i kaminen mkt! Släcka ner varenda lampa när man ej är hemma samt ska sova. Tvätta och diska på nätterna. Men bara funderingar än så länge!

tacksam för hjälp och tips.
Mvh alla
Tänk noga igenom vilket parti ni röstar på i september !
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tänk noga igenom vilket parti ni röstar på i september !
Viktigt är att inte rösta på någon som kryper för Putin i utbyte mot billig energi!
 
  • Gilla
Jonasdzm och 10 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tänk noga igenom vilket parti ni röstar på i september !
Är det lagligt att ställa sig och sälja ved i småpaket utanför vallokalen? Jag spenderar hellre tiden med att försöka tjäna lite pengar.
 
Klart man ska tänka hur man röstar. Men det finns väl inget parti som har ngn egentlig lösning?

Hoppas naturligtvis att MP helt lämnar rikspolitiken. De har skadat landet så det räcker.
 
  • Gilla
masse.j och 9 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Klart man ska tänka hur man röstar. Men det finns väl inget parti som har ngn egentlig lösning?

Hoppas naturligtvis att MP helt lämnar rikspolitiken. De har skadat landet så det räcker.
Det är just så det är.
För att det inte finns någon lösning. Att spränga hela Kreml i luften med Putin och oligarker och hela baletten skulle vara en dellösning och att lägga om Europas energiförsörjning till förnyelsebar energi som inte slösas är en annan dellösning.
Inget svenskt parti klarar av någondera dellösningen så man har att välja mellan att sminka grisen och låtsas ha en lösning eller göra det bästa av livet med höga energipriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.