Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror inte på att en öppen spis kommer upp i 10% ens en gång... Du får ju dessutom en sju-jävla omsättning på luften, vilket effektivt sänker temperaturen i rummet...

Jag hade själv en öppen spis och jag kunde elda oavbrutet en hel eftermiddag-kväll och det gjorde ungeför en grads skillnad på temperaturen i rummet. Nu har jag en keddy insats och höjer temperaturen i rummet 3-4 grader, på ett enda ilägg.
Ett inlägg ger inte så mycket värme till huset för min del. Men eldar jag ca 5kg (1/3 liten säck) har jag 2-3 graders höjning iaf.
Undrar varför jag får så mycket mer ut ur min öppna spis än du fick från din
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ett inlägg ger inte så mycket värme till huset för min del. Men eldar jag ca 5kg (1/3 liten säck) har jag 2-3 graders höjning iaf.
Undrar varför jag får så mycket mer ut ur min öppna spis än du fick från din
Du kanske har ett väldigt tätt hus? Här är det raka motsatsen... Men i teorin borde väl ett tätt hus kunna ersätta spjället på tilluftsidan...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du kanske har ett väldigt tätt hus? Här är det raka motsatsen... Men i teorin borde väl ett tätt hus kunna ersätta spjället på tilluftsidan...
nä kåken är sen 62, den läcker in luft som ett såll.
Nu då jag tänkt lite mer på det så är det nog ftx:n då den förvärmer luften in som gör att värmen från öppna spisen värmer så bra hos mig.
( om du inte har ftx då )
 
S
M MagHam skrev:
Ja, efter Fukushima fattade Tyskarna ett väldigt förhastat beslut. I samma veva invigdes Nordstream med naturgas (fossilbränsle :mad:) från Ryssland.
Det är f-n ingen fungerande "öppen marknadsekonomi" att vi ska betala idioti i ett annat land via EU-förordningar om elhandel.
 
  • Gilla
  • Arg
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
F
  • Wow
Dayangel
  • Laddar…
A
S DanielF skrev:
[media]
Japp, han tänkte rationellt. Jag sa till alla att kriget kommer så fort Trump försvinner.
 
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
G
S DanielF skrev:
[media]
Fast nu har ju faktiskt svensk media bestämt att Trump alltid va dålig och då spelar det ingen roll vad han sa, basta!
 
  • Gilla
vik_tor och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Fast nu har ju faktiskt svensk media bestämt att Trump alltid va dålig och då spelar det ingen roll vad han sa, basta!
Trumpen är en storkäftad idiot och så mycket som han kläcker ur sig är det statistiskt sett nära på ofrånkomligt att han råkar ha rätt någon gång ibland.

Det är bevisat att flera personer i hans närhet har nära kontakter till Putinregimen i Ryssland samt att Putinregimen gjorde allt för att stöda Trumpens valkampanj.
Ibland undrar man om de kontakterna är så nära att han har fått veta saker......

Hur som helst så tror jag att Trumpen har delvis rätt i att Ukrainakriget inte hade blivit av om han var president. De två kejsarna Putin och Trump skulle ha delat världen mellan sig på samma vis som Molotoff och Ribbentropp gjorde på sin tid. Sedan skulle Putin i lugn och ro fått erövra sin del gissningsvis mer än halva Europa medan Trumpen&co skulle ha blockerat Nato från att hindra det. Kanske rentav anfallit från andra hållet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
F Fideliox skrev:
[länk]

Ännu värre kommer det att bli för de som bor i södra Sverige, i elområde fyra.

Där väntas den totala elräkningen för vinterhalvåret landa på drygt 95 000 kronor, vilket skulle innebära en ökning med hela 61 000 kronor, jämfört med samma period förra året.
I se3 kan man inteckna sig för 135.000kr. Kan man sova lugnt till september 2023 då eller kommer man få vända på slantarna i mataffären istället då...

Skärmdump av Vattenfalls webbsida som visar fast elpris och beräknad månadskostnad för elavtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
djac
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Trumpen är en storkäftad idiot och så mycket som han kläcker ur sig är det statistiskt sett nära på ofrånkomligt att han råkar ha rätt någon gång ibland.

Det är bevisat att flera personer i hans närhet har nära kontakter till Putinregimen i Ryssland samt att Putinregimen gjorde allt för att stöda Trumpens valkampanj.
Ibland undrar man om de kontakterna är så nära att han har fått veta saker......

Hur som helst så tror jag att Trumpen har delvis rätt i att Ukrainakriget inte hade blivit av om han var president. De två kejsarna Putin och Trump skulle ha delat världen mellan sig på samma vis som Molotoff och Ribbentropp gjorde på sin tid. Sedan skulle Putin i lugn och ro fått erövra sin del gissningsvis mer än halva Europa medan Trumpen&co skulle ha blockerat Nato från att hindra det. Kanske rentav anfallit från andra hållet.
Lägg ner. Du är bara hjärntvättad.
Angela Merkel gjorde sig beroende av gas. Hon monterade ner kärnkraften och fyllde landet med nyanlända. Svenskarna hakade på.
Nu sitter vi här i skiten. Blir en kul jul.

trump ville att alla natoländer skulle uppfylla kravet på 2% och sluta vara beroende av ryssen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Uwe H och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Skärmdump av en nyhetsartikel med rubriken "Elbolag vill säga upp bundna avtal".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Det är väl bättre att elhandelsbolagen får gå i kk om dom tagit på sig risk dom inte kan hantera. Dessa bolag finns ju i hundratal och fyller ingen funktion. Konsumenten flyttas till anvisat avtal.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Låter bra tycker jag, sen kan staten köpa upp dom billigt och förstatliga. Win Win!(y)
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är väl bättre att elhandelsbolagen får gå i kk om dom tagit på sig risk dom inte kan hantera. Dessa bolag finns ju i hundratal och fyller ingen funktion. Konsumenten flyttas till anvisat avtal.
Ja det blir spännande att se om de har någon chans till det där avtalsmässigt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är väl bättre att elhandelsbolagen får gå i kk om dom tagit på sig risk dom inte kan hantera. Dessa bolag finns ju i hundratal och fyller ingen funktion. Konsumenten flyttas till anvisat avtal.
Tex vattenfall borde inte kunna bryta sina avtal då de äger sin produktion med bland annat vatten och kärnkraft som inte blivit dyrare.

Force majeure pga kriget borde många kunna bryta avtal. Bundna räntor, vad mer kan komma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.