mowatom skrev:
Jag tänker att det är en mardröm rent ut sagt. 6/12 går mitt fasta abb ut, sedan är det rena lotteriet. Vi har ett snickeri att driva, vissa maskiner förbrukar ca 10kWh och de går länge om dagarna. I värsta fall kan man stå med elräkningar på ett par tusen/dygn. Man får ju naturligtvis anpassa sina priser, men det är helt klart en svår sits. Det är inte så lätt att spara energi i en industriell verksamhet:worried:
Troligtvis billigare med dieselaggregat i vinter (ej räknat inköpspris).
 
G
J JockeHX skrev:
Jag prenumererar inte heller men jag såg presskonferensen där även Maggan och Damberg var med och då hade de tagit beslut på det. Så det är inte en politiker som sagt det ur det blå om det är det som du vill ge uttryck för. Om det är formellt beslutat i riksdag eller vad som nu krävs är osagt men det är rimligt att tro att inget parti just nu vill öka exporten och därmed höja priset på el…
Antar att det är Hansa Power Bridge de snackar om. Står inget nytt på svenska hemsidan och man undra vad 50Hertz Elia group tycker om svenskt ministerstyre och vad avtalen säger:thinking:
 
A
Kilrain Kilrain skrev:
Hopplöst läge. Man tvingas höja priserna för att täcka sina elkostnader, samtidigt som ens kunder har mindre pengar att spendera eftersom de måste lägga en allt större del av sina inkomster på sina egna elkostnader.

Och den ekvationen innebär självklart döden för många företag, särskilt småföretag.

Och som grädde på moset har man att företagsdöd leder till lägre skatteintäkter, och även högre offentliga utgifter när man måste kliva in och betala A-kassa/bidrag till alla som förlorar jobben.

[bild]
Ja, och man vet ingenting. Absolut ingenting. Om jag inte hade återkommande kunder som jag måste leverera till för att behålla dom, skulle jag stänga i vinter. Det är ju så lätt att vara efterklok, varför band jag inte då osv. Men jag (mfl kanske?) trodde/förstod nog inte hur illa det kunde bli. Den kan ju lika gärna kosta 7:- i vår också för den delen. Eller 15:-
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
var inte det där lite väl mycket fria fantasier och felaktigheter?

kärnkraftsolyckan i Tjernobyl, april 1986, låter som en bättre bakgrund till varför en proposition lades fram i oktober 1986 då man gjorde ett tillägg i lagen om kärnteknisk verksamhet (1984:3) och förbjöd nya reaktorer i Sverige:

5§ ...Tillstånd att uppföra en kärnkraftsreaktor får inte meddelas.

så skriver du:
... att stifta lagen att Sverige inte fick planera, projektering, eller ens tänka på ny kärnkraft samt utbilda och forska!!!... (min understrykning)

lagparagrafen i sin helhet löd: 6§ Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor...

och var en konsekvens av att man förbjöd nya reaktorer enligt den femte paragrafen – lite bakgrund och motivering och tillämpningar i förarbetet (mina understrykningar):

...För att ytterligare klargöra att de energipolitiska riktlinjerna ligger fast bör det i kärntekniklagen införas ett förbud mot att vidta sådana förberedelseåtgärder som direkt syftar till att uppföra ytterligare reaktorer inom landet. Därigenom betonas också att eventuella förberedelser för ytterligare rektorer utgör ett onödigt slöseri med resurser. Ett sådant förbud får dock inte inkräkta på möjligheterna att fortlöpande bedriva tekniskt utvecklingsarbete, som bl.a. kan vara av betydelse för säkerheten vid de kärnkraftverk som nu är i drift. Förbudet får inte heller inverka på svenskt deltagande i internationellt samarbete på del kärntekniska området...

det har aldrig varit förbjudet att tänka på, utbilda eller forska i ny kärnkraft – men framtidsutsikterna för att dylik kunskap skulle kunna omsättas i praktiken i Sverige framstod förstås som begränsad under tjugo år
Nu är det väl så att den dåvarande regeringen såg till att tillsätta en utredning som gjorde det möjligt att lägga straffavgifter/skatt på kärnkraften vilket gjorde den olönsam oavsett som energikälla. Det är väl det egentliga skälet till att ingen ville satsa på kärnkraft. Nu ska Sossarna städa upp sin egen skattepolitik och åter öppna för kärnkraft som möjlig kraftkälla. Avgifterna som infördes gjorde det omöjligt att få in nvesteringskapital och riskkapital för utbyggnad av kärnkraften vad jag förstått. Frågan är bara hur Sossarna nu ska lösa energikrisen. Mycket har vi att tacka för MP vars "experter" ljög och bedrog oss alla under flera år med sitt katastrofsnack.
Dessa MP tarknappast ansvar för det som de ställt till. Allt är inte "Putins" - fel som många nu hävdar. Lätta att skylla ifrån sig istället för att erkänna sina (MP och Sossarnas )- misstag.
 
G OMathson skrev:
Antar att det är Hansa Power Bridge de snackar om. Står inget nytt på svenska hemsidan och man undra vad 50Hertz Elia group tycker om svenskt ministerstyre och vad avtalen säger:thinking:
Det är ju SVK som fått för sig att de behöver bygga Hansa Power Bridge trots det rådande läget i SE4. Det hjälper ju knappast situation så varför går SVK huvudtaget vidare med projektet? Det kan ju inte anses stabilisera elnätet eller priserna. Om 50hz vill ha det varför ska SVK betala miljarder i projektet? Går att ifrågasätta på många sätt vad de gör egentligen och om någon fick extra fickpengar. Nu tror jag inte det men vi vet ju hur det var med Jas eller Ericsson...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D djac skrev:
Här är lite tips från Energiforsk till oss alla: [länk]
Hej djac

Utmärkt hänvisning.

Jag håller med Energiforsk om att det som elmarknaden i Europa nu behöver, är att vi anpassar oss till de ”fysikaliska spelregler” som gäller angående momentan balans av effekt (arbete) i vårt Svenska (och i vårt Europeiska) elsystem.

Elpriset går upp därför att efterfrågan på effekt är större än tillgången. För att fysikaliskt lösa det problemet måste elanvändningen (uttaget av effekt) minska. Sker inte detta så kan elsystemet kollapsa, när man i de europeiska länderna talar om frånkoppling, så är det, (en ”sista”) utväg för att undvika det som är värre, en kollaps av elsystemet.

Att priset höjs är smärtsamt, men en konsekvens av den fysikaliska verkligheten. Oberoende hur man nu hjälper människor att klara sin ekonomi i detta allvarliga läge vi har framöver (vinter). Så måste den uttagna eleffekten minska så att den balanseras av den inmatade eleffekten i elsystemet.

I samband med att Sveriges riksdag 1996 tog beslutet att avreglera elmarknaden så ändrades prissättningen av elpriset till att vara timvis (eller oftare). Detta eftersom elkraft som distributionsform av arbete är svårt (dyrt) att lagra.

Elproducenterna och industriföretag övergick till att debiteras timme för timme medan hushållskunder fick ”bättre” villkor. Det blev visserligen inte den ”schablonmätning” av elenergi (efter en av mig okänd norsk modell, som man då hänvisade till, någon som minns bättre?) som villaägarföreningen föreslog. Utan vi hushållskunder kunde välja bland fast eller rörligt elpris från en mängd elleverantörer runt om i Sverige.

Även om det är dyrare att bygga elgenerering, transmission eller distribution för höga effekter så lät man ändå, inledningsvis bli, att sätta effekttariff på hushållskunder förutom en tariff för säkringsstorlek. Däremot så hade större kunder olika typer av effekttariffer.

Detta sätt att debitera oss hushållskunder har vi vant oss vid. Trots att elkraften är svår (dyrt) att lagra så har många av oss, om vi önskat, hitintills kunnat köpa vår elenergi i årslånga avtal till ett fast pris per kWh.

Det har inneburit att vi, hushållskunder, vant oss att använda och betala för elenergi på ett sätt som inte riktigt stämmer med de fysikaliska villkoren, att elproduktionen alltid måste vara lika stor som elanvändningen på en distributionsform som har dålig (eller ingen) lagringskapacitet.

Utvecklingen sedan 1996 börjar nu hinna upp oss hushållskunder. Förändringen sker med automatik och går mot att marknaden följer villkoren för den avreglerade marknaden. Vi börjar att debiteras effektavgifter och det blir mer tydligt att elpriset varierar när balansen mellan tillgång och efterfrågan varierar.

De som t.ex. har valt luft/luft värmepump märker alltmer att när värmepumpens COP (Coefficient Of Performance) minskar, och stöd av direktelvärme kopplas in, då stiger elpriset och i vissa fall kommer dessutom en effekttariff in. En direkt konsekvens av spelreglerna (från 1996) för den avreglerade elmarknaden.

När vi idag sätter upp solceller då kan det innebära att de elnät vi ansluter oss till måste förstärkas bl.a. på grund av dubbel effektriktning och dubbelt spänningsfall, (jag har skrivit inlägg om det tidigare). Den som har nätkoncession får enligt regelsystemet inte neka oss ansluta vårt hus med eller utan solceller. Men kan ställa rimliga krav vid anslutningen och får ta betalt för kostnaderna.

Jag har absolut inget emot att vi t.ex. installerar luft/luft värmepump eller sätter upp solceller. Men vi bör förstå de fysikaliska och ekonomiska spelregler som gäller

Desto mer vi förstår gällande elsystemet desto bättre kan vi undvika höga kostnader och tekniska bekymmer.

Det jag skrev är en förenklad beskrivning.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Ja, och man vet ingenting. Absolut ingenting. Om jag inte hade återkommande kunder som jag måste leverera till för att behålla dom, skulle jag stänga i vinter. Det är ju så lätt att vara efterklok, varför band jag inte då osv. Men jag (mfl kanske?) trodde/förstod nog inte hur illa det kunde bli. Den kan ju lika gärna kosta 7:- i vår också för den delen. Eller 15:-
Ja, här trycker du ju på nånting som är absolut nödvändigt för företagande, att veta vad som gäller på förhand för att kunna planera framtida jobb.

Det funkar ju inte att lämna offerter på jobb utan att ha ett ordentligt hum om vilka kostnader man drar på sig när jobbet ska göras, eller vilka regler som kommer att gälla när jobbet ska göras.

Om det råder osäkerhet kring vad metod/verktyg X kommer att kosta i framtiden, eller huruvida metod/verktyg X ens kommer att vara tillåtet i framtiden, så kommer ingen att kunna åta sig jobb där metod/verktyg X är nödvändigt.

Samma sak med investeringar. Ingen vill investera i nåt som riskerar att förbjudas i framtiden. Det är t.ex. därför som investeringar i oljeutvinning har avstannat. Ingen vill satsa mångmiljardbelopp och riskera att sitta med Svarte Petter när olja förbjuds. Men samtidigt driver bristen på investeringar upp priset på olja...

https://www.reuters.com/business/en...al-oil-crunch-due-lack-investment-2022-05-23/

Summa summarum: Företag behöver tydliga, långsiktiga regler och kostnadslägen för att kunna fungera. Nästan allt vi ser nu motverkar detta, och underminerar hela grunden för allt välstånd. :(
 
  • Gilla
  • Ledsen
mnils och 5 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Det är ju SVK som fått för sig att de behöver bygga Hansa Power Bridge trots det rådande läget i SE4.
Men Hansa Power Bridge var väl tänkt för det dåvarande läget? Om man sökte koncession för ett par år sen var det väl inte feltänkt att exportera vårt vindöverskott (Kriegers flak?) till ett land som beslutat sig för att avveckla sina 17 reaktorer och köpa deras kol/gas producerade el under vår höglasttimme när vi får effektbrist?
Nu är det ju en ny verklighet utan rysk gas och med högre priser på all energi och det är klokt att anpassa byggplanerna till det nu rådande läget.
 
mowatom skrev:
Jag tänker att det är en mardröm rent ut sagt. 6/12 går mitt fasta abb ut, sedan är det rena lotteriet. Vi har ett snickeri att driva, vissa maskiner förbrukar ca 10kWh och de går länge om dagarna. I värsta fall kan man stå med elräkningar på ett par tusen/dygn. Man får ju naturligtvis anpassa sina priser, men det är helt klart en svår sits. Det är inte så lätt att spara energi i en industriell verksamhet:worried:
Menar du att de har en effekt på 10kW eller menar du att den förbrukar 10kWh?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Menar du att de har en effekt på 10kW eller menar du att den förbrukar 10kWh?
En effekt på 10kW.
 
F fribygg skrev:
Men Hansa Power Bridge var väl tänkt för det dåvarande läget? Om man sökte koncession för ett par år sen var det väl inte feltänkt att exportera vårt vindöverskott (Kriegers flak?) till ett land som beslutat sig för att avveckla sina 17 reaktorer och köpa deras kol/gas producerade el under vår höglasttimme när vi får effektbrist?
Nu är det ju en ny verklighet utan rysk gas och med högre priser på all energi och det är klokt att anpassa byggplanerna till det nu rådande läget.
Ja men SVK har inte pausat arbetet (vad vi vet, inget de skrivit på hemsidan utan bara att de blivit beviljat osv.. nu i år), utan är regeringen som tänker stoppa ledningen istället.

Visst kan jag ha kritiserat SVK lite väl mycket denna gången, men se bara historiskt på SVK. Tjänstefel med chef som får avgå, sydvästlänkens utredning, inte implementerat eu-regler i tid och nu är vi bara inne på de senaste 3,5 åren..
 
Redigerat:
G
E Elektra skrev:
Något alla vindkraftförespråkar bör läsa och begrunda. :)
[länk]
Inget nytt tyvärr, säkert några sakfel som Harka kan förklara bort med någon graf men i stort sett så blir det ungefär såhär.
Vi i Sverige kanske ska göra drastiska förändringar, om det inte blåser på vintern går det nästan inga tåg/spårvagnar/tunnelbanor, de som kan jobbar hemifrån i rum som max är 15C, produktion stoppas, kontor sätts på 10C osv? Seriöst, det kanske är framtiden?
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Inget nytt tyvärr, säkert några sakfel som Harka kan förklara bort med någon graf men i stort sett så blir det ungefär såhär.
Vi i Sverige kanske ska göra drastiska förändringar, om det inte blåser på vintern går det nästan inga tåg/spårvagnar/tunnelbanor, de som kan jobbar hemifrån i rum som max är 15C, produktion stoppas, kontor sätts på 10C osv? Seriöst, det kanske är framtiden?
Nä framtiden är nog att damma av 1700tals konstruktionen kakelugn, men till kommande höst/ vinter får vi nog nöja oss med enkla vedkaminer, oljepannor, pelletsbrännare eller vad vi nu har för möjligheter till eldning för värme
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Inget nytt tyvärr, säkert några sakfel som Harka kan förklara bort med någon graf men i stort sett så blir det ungefär såhär.
Vi i Sverige kanske ska göra drastiska förändringar, om det inte blåser på vintern går det nästan inga tåg/spårvagnar/tunnelbanor, de som kan jobbar hemifrån i rum som max är 15C, produktion stoppas, kontor sätts på 10C osv? Seriöst, det kanske är framtiden?
F fribygg skrev:
Nä framtiden är nog att damma av 1700tals konstruktionen kakelugn, men till kommande höst/ vinter får vi nog nöja oss med enkla vedkaminer, oljepannor, pelletsbrännare eller vad vi nu har för möjligheter till eldning för värme
Blir att driva husen med dieselaggregat, vet en bonde som har ett gammalt fint dieselaggregat från 1970 som han dammat av. Rolling coal var väl inne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.