Hjälp mig tänka utifrån olika perspektiv! Endast mittentomterna i det här området är kvar.
Vilken tomt är bäst: A-B-C-D-E-F och varför? För och nackdelar?
Detta gäller: Huvudbyggnad och komplementbyggnad ska placeras minst 6 meter från fastighetsgräns mot lokalgata. Huvudbyggnad ska placeras minst 4 meter från övrig fastighetsgräns. Komplementbyggnad ska placeras minst 1 meter från övrig fastighetsgräns eller sammanbyggas. Tomterna till öster (B-D-F) får bebyggas med 1,5 plan och väster (A-C-E) max 1 plan. Byggnadshöjd 4.2 i hela omr.
Alla tomter är ca 1350 kvm och vi tänker oss bygga enplan runt 130-140 kvm, rakt el vinkel + garage
Notera väderstrecken!
Vilken tomt är bäst: A-B-C-D-E-F och varför? För och nackdelar?
Detta gäller: Huvudbyggnad och komplementbyggnad ska placeras minst 6 meter från fastighetsgräns mot lokalgata. Huvudbyggnad ska placeras minst 4 meter från övrig fastighetsgräns. Komplementbyggnad ska placeras minst 1 meter från övrig fastighetsgräns eller sammanbyggas. Tomterna till öster (B-D-F) får bebyggas med 1,5 plan och väster (A-C-E) max 1 plan. Byggnadshöjd 4.2 i hela omr.
Alla tomter är ca 1350 kvm och vi tänker oss bygga enplan runt 130-140 kvm, rakt el vinkel + garage
Notera väderstrecken!
Redigerat:
Jag hade siktat på D.
6 meter till gata gör att C-D har mest byggbar yta. Trädgården i väster med em-kvällssol. Tänker också att jag skulle ogilla insynen på en hörntomt.
Det enda jag undrar är om det finns någon höjdskillnad mellan tomterna? Vill inte bo i en svacka.
6 meter till gata gör att C-D har mest byggbar yta. Trädgården i väster med em-kvällssol. Tänker också att jag skulle ogilla insynen på en hörntomt.
Det enda jag undrar är om det finns någon höjdskillnad mellan tomterna? Vill inte bo i en svacka.
Det är en naturlig höjdskillnad från öster till väster som man vill bibehålla i området, så det är som tre ”etage” där tomterna utanför markerade ”mittområdet” längst till öster ligger högst och väster om ligger lägst. Men området A-F är ett ”plant” område där tomterna ligger i jämnhöjd, så ingen ”grop” på så visM Mellanbarn skrev:
Redigerat:
(Dock så pass svag lutning att man med ögat inte direkt ser detta om ej vet om)J Josofin skrev:Det är en naturlig höjdskillnad från öster till väster som man vill bibehålla i området, så det är som tre ”etage” där tomterna utanför markerade ”mittområdet” längst till öster ligger högst och väster om ligger lägst. Men området A-F är ett ”plant” område där tomterna ligger i jämnhöjd, så ingen ”grop” på så vis
Inget av alternativen är bra, eftersom du är omringad av folk var du än är. Om man nu MÅSTE välja, ser F bäst ut:
- placerar man huset längst norrut har man större chans till södersolen
- ev carport närmast grannen D så har ni inte slösat solfattig plats
- färre bilar passerar jämfört med E
- placerar man huset längst norrut har man större chans till södersolen
- ev carport närmast grannen D så har ni inte slösat solfattig plats
- färre bilar passerar jämfört med E
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Myresjöhus tillval - vägghängda toaletter
Hustillverkare -
Val av värmelösning för nybygge av fritidshus - hur ska man tänka?
Värme allmänt -
FTX - hur bör jag tänka när jag väljer själva aggregatet
Ventilation -
Rundvalsa plåt/plattjärn för ett spegelbygge - vem kan tänkas utföra sånt?
Inredning -
Välja vitvaror - IKEA eller inte? Vad tänka på?
Kök