Jonnirs Jonnirs skrev:
Jag förstår att det kan misstolkas och det är något jag verkligen befarade på förhand.
Kan tyckas tråkigt att Tv-programmet inte tar mera ansvar och förklarar mera i detalj. För dom gillar ju verkligen att så ett frö för spekulationer så som ”barnteckningar” osv.. allt för att skapa mera drama och mera spekulationer = mera publicitet för tv-programmet. Ingen vill bli dumförklarad på tv, allra minst om de inte är befogat!
alla som byggt någon gång vet ju att man måste ha rätt handlingar för att få bygglovet beviljat.
Det är ett evigt hoppande i programmet och visst blir det väldigt rörigt tidsmässigt.
Dock pga av att firman 2 gjorde ett sånt fruktansvärt dåligt jobb med stomme och tak så blev det ju som sagt en rättstvist som va tvunget att behandlas innan vi kunde gå vidare, kortfattat. När det sedan i samråd med advokat och besiktningsman blev beslutat att vi behövde göra huset tätt för att förhindra mera skada på huset som då stod helt öppet...va vi tvungna att rädda det som räddas kan i väntan på en takfirma. Eftersom jag ej kunde lägga taket själv så fick ja börja med det jag kunde göra, klä huset. Allt blev i fel ordning och uppochner. Det va ju såklart aldrig våran tanke från början.
Och tidsplanen hade ja ändå hoppats på att det skulle framgå som ett litet skämt då ALLA som är med i husprogram ska flytta in till jul :)

//Jon
Trots allt det roligaste programmet dom kört hittills. Det är en grej att bygga själv, men att driva runt en familj samtidigt är utmaning gånger 100, som ni såklart känner till.

Ni verkar båda ha en optimism och driv utöver det vanliga som håller lågan uppe när det går trögt! Hoppas ni hittar fler projekt i framtiden!

• Gilla
Jonnirs och 1 till
  • Laddar…
Jonnirs Jonnirs skrev:
Hej och kul att ni gillart :)
Vi är också väldigt nöjda med programmet över lag. Har förståelse för att det blir spekulationer då det är kort programtid som ska summera nästan 2 år på 60 minuter.
Det är så mycket info som ska fram, men det kommer som sagt en full förklaring senare.
Det är tillräckligt med energi som går åt till ett husbygge så man önskar ingen detta vi varit med om gällande felaktiga fakturor (som innehöll snickares verktyg och kläder) och byggfusk utan dess like.
Jag tycker att de absolut viktigaste är att man vågar stå på sig. Betala aldrig något som väcker misstanke och ifrågasätt om tidsplanen verkar fallera.
ja man kan tjöta om detta hela dagen :)

//Jon
aldrig vika ner sig för hantvärkare.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Att se folk leja för allt och bygga för 20 - 30 miljoner medan dom själva tittar på hur intressant är det?
Nä, det här var verkligen ett bra program om man tar hänsyn till att det just är ett tv-format med dess fel och brister. Det är ju klart att en arkitekt inte gillar att man själv kan rita ett hus, det får man ta i beräkning också.

• Gilla
PatrickA och 4 till
  • Laddar…
Så har arkitekter sagt i alla år.
Men själva fixar de sin egen belysning, sitt eget nätverk, sin egen trädgård.
Där är inga konsulter eller ingenjörer som fixar åt dom. Dubbelmoral utan dess like.

Gör man det själv så behöver det bara bli så bra som man själv accepterar.
Så länge det är säkert och att lagar följs.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jonnirs Jonnirs skrev:
Hej och kul att ni gillart :)
Vi är också väldigt nöjda med programmet över lag. Har förståelse för att det blir spekulationer då det är kort programtid som ska summera nästan 2 år på 60 minuter.
Det är så mycket info som ska fram, men det kommer som sagt en full förklaring senare.
Det är tillräckligt med energi som går åt till ett husbygge så man önskar ingen detta vi varit med om gällande felaktiga fakturor (som innehöll snickares verktyg och kläder) och byggfusk utan dess like.
Jag tycker att de absolut viktigaste är att man vågar stå på sig. Betala aldrig något som väcker misstanke och ifrågasätt om tidsplanen verkar fallera.
ja man kan tjöta om detta hela dagen :)

//Jon
Hej Jon, kul att du skriver här och förklarar!
Jag tycker att ni har byggt ett fantastiskt fint hus och jag beklagar alla problem ni stötte på! Jag har själv byggt hus och fick erfara ungefär 10% av era problem med byggare, fakturor, bestridande mm och det räckte och blev över! Grymt bra jobbat av er! Vi höll nästan på att gå in i väggen av att bara bygga, exklusive problemen!
Lite frågor dock:
1) Vad var det som hände med byggare #1 / grundläggningsfirman?
2) Hur gick det med byggare #2, blev någon stämningsansökan hanterad?
3) Tog ni in offerter från "vanliga" husbyggare som trivselhus/götenushus/fiskarhedenvillan mm som kunde tänka sig att bygga exakt det huset ni ville, fast på totalentreprenad och fast pris? Vad blev isf deras prislapp?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Så har arkitekter sagt i alla år.
Men själva fixar de sin egen belysning, sitt eget nätverk, sin egen trädgård.
Där är inga konsulter eller ingenjörer som fixar åt dom. Dubbelmoral utan dess like.

Gör man det själv så behöver det bara bli så bra som man själv accepterar.
Så länge det är säkert och att lagar följs.
Stämmer kanske ibland, men dom arkitekter som jag varit i kontakt med har haft konsulter, ingenjörer och hantverkare inblandade hela vägen till färdigt hus. Generaliseringar fungerar sällan.

• Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Att se folk leja för allt och bygga för 20 - 30 miljoner medan dom själva tittar på hur intressant är det?
Exakt, det är de allra tråkigaste avsnitten av husdrömmar... "Hej vi har köpt en tomt vid kusten för 5 mille och nu ska vi bygga en betonglåda med "jättestorafönstersomlyftsuppavkranmedsugkoppar" överallt och klä skiten med cortenstål som ser för jävligt ut, budgeten är 20 miljoner +, eller vad som helst vi är skitrika och bryr oss inte".

Detta var ett bra avsnitt. Kul att se att familjen (som verkar jättetrevliga) höll ihop!

• Gilla
crappyusrname och 11 till
  • Laddar…
Såg avsnittet igår och kan instämma i att det var ett av dom roligare dom senare åren, utsidan blev fantastisk, passade väldigt bra in på tomten och kul att kommunen inte verkar var där och tyckt för mycket.

Gällande insidan upplevde jag att man fick väldigt lite "valuta" för dom 190m2 som huset är faktiskt är, sitter själv och ritar på ett fjällhus och har märkt att man som lekman tenderar att fylla huset med dom rum man vill ha och sen får "sy" ihop det med krångliga passager som skäl mycket kvadrat. Vi spikade utsidan för länge sedan men har nu i flera månader filat på planlösningen utan riktigt få till den där känslan att man fått ut den perfekta planlösningen.

Dom invändiga ytskikten tyckte jag det inte alls höll samma finish som utsidan, men då är jag en person som har väldigt svårt för den ruffa/skitiga inredningsstilen som är populär idag.
I slutändan är det viktigaste att man själv är nöjd vilket jag tror att man har betydligt lättare att bli när man gjort merparten av jobbet själv och resan har varit tuff.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jon & familj, mycket starkt av er och stort grattis. Har inte byggt hela hus själv, enbart tillbyggen till befintligt (som också har sina utmaningar) men gjort en hel del inre arbeten (golv, väggar mm) och vet vilken glädje det är att sedan bo i det "egna" huset. Har också haft bekymmer med hantverkare som lovar runt och håller tunt, men det är väl praxis idag antar jag. Men i slutändan glömmer man bort sådant när bara man trivs i sitt boende!

• Gilla
Jonnirs
  • Laddar…
H-formen gör huset väldigt dyrt att bygga med tanke på golvyta i förhållande till väggmeter. Även uppvärmningskostnaderna ökar genom många vinklar och vrår. Ett runt hus är det optimala i båda fallen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Såg det också, det var där jag funderade om de varit för snåla, jag skulle åtminstone satt plåttak.
Varit med om en kompis som lade shingel, men ändå fick efter 15 år satte på plåt för att få mer långlivat skydd.
Nästan alla småhus i USA och även i Kanada har shingel-tak, tror knappast att det är så dåligt.

H Hullefar skrev:
Exakt, det är de allra tråkigaste avsnitten av husdrömmar... "Hej vi har köpt en tomt vid kusten för 5 mille och nu ska vi bygga en betonglåda med "jättestorafönstersomlyftsuppavkranmedsugkoppar" överallt och klä skiten med cortenstål som ser för jävligt ut, budgeten är 20 miljoner +, eller vad som helst vi är skitrika och bryr oss inte".

Detta var ett bra avsnitt. Kul att se att familjen (som verkar jättetrevliga) höll ihop!
Håller helt med! Är så innerligt trött på alla groteskt dyra och bombastiska byggen där någon "entreprenör" med löjligt stor budget bygger ett hus mest bestående av sinnessjukt stora fönster.

Det här avsnittet var ett av de bästa, kul med folk som verkligen jobbar själva och vilket jävla slit det måste ha varit att bo utan ordentlig toalett och badrum med småbarn och samtidigt bygga utan att det blev skilsmässa, det hade aldrig jag och min fru klarat av :rofl:. Riktigt kul att se att de blev klara och fick det så fint!

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Nu har jag svårt att tro att de använde den skissen som förfrågningsunderlag :)
Det var parallella uppdrag. ;)

S svanstrom skrev:
Det här avsnittet var ett av de bästa, kul med folk som verkligen jobbar själva och vilket jävla slit det måste ha varit att bo utan ordentlig toalett och badrum med småbarn och samtidigt bygga utan att det blev skilsmässa, det hade aldrig jag och min fru klarat av :rofl:. Riktigt kul att se att de blev klara och fick det så fint!
Ja, och att de klarade sig själva utan att flytta in hos föräldrar och få full service! Mycket bra jobbat av familjen!

M maxiq skrev:
H-formen gör huset väldigt dyrt att bygga med tanke på golvyta i förhållande till väggmeter. Även uppvärmningskostnaderna ökar genom många vinklar och vrår. Ett runt hus är det optimala i båda fallen.
Tror ett kvadratiskt hus med mått som lirar med standardmåtten på valt byggmaterial blir billigast att bygga, minst kapning och spill tex, runt är kanske något bättre vad gäller uppvärmning❄️

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.