46 459 läst · 150 svar
46k läst
150 svar
Hur svårt kan det vara att rita och bygga hus? - Husdrömmar
Ja fast "runt" kan ju vara en sextonhörning eller trettiotvåhörning också. Med lite planering behöver det inte bli så mycket mer kapning och spillC Chrille_B skrev:
Det blir ju samma vinklar hela tiden. Takstolarna blir inte så svåra då det blir halva stolar som möts i mitten fast det blir lite pyssel med råsponten. Sedan kör man torvtak över alltihopC Chrille_B skrev:
Visst kan man det men jämfört med ett pulpettak blir det dyrare, kolla gärna med en byggare om kostnad per m2 för de olika alternativen.M maxiq skrev:
Fast viktigast är ju att få ett hus så som man vill ha det, som man trivs med, inom vissa ekonomiska ramar förstås
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Finns anledningar till att det inte byggs så mycket runda hus, dyrt, omständligt och inte så lysande möblerbarhet.M maxiq skrev:
Men kan vara snyggt och trevligt också, men då behöver de ofta vara ganska stora hus
Finns ett stort runt hus i Valla, linköping, fönsterinstallationerns är inte snygga på det, ett fönster är ju plant så det lirar inte så bra med den runda fasaden, inga fasetter på det huset.A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Som jag skrev tidigare; det kan ju vara en månghörning uppbyggd av många 120 cm väggblock och då passar fönstren inC Chrille_B skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Även i norra delarna av USA och de delar i Kanada som också ligger nära vatten?S svanstrom skrev:
Jag har mest varit i Kalifornien och Texas, och där såg jag ofta hur lite billigare gjorda hus verkade klara sig, med en enkla tak, bara yttre material tålde UV skydd. So so kvalite.
(Texas har det verkligen tufft nu)
Kan vara min vän som hade otur, men byta till plåttak blev bättre kvalite som hållit bättre.
Själv gillar jag bäst tegeltak med tegel av bra kvalite, eller skiffertak, men båda blir ju dyra lösningar i trakter med dyra hantverkare .
I bilderna i början av programmet syntes ju ett tak som mer likande någon form av metalltak, med solceller.