71 818 läst · 303 svar
72k läst
303 svar
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker?
Öh, okej.
Huvudsakligen hyllas Ahlsell här i tråden för att det just inte är en grossist utan en detaljhandel där hantverkaren kan köpa lösa enheter.
(Sen att många av inläggen i samma stycke kallar Ahsell för grossist gör det bara roligt.).
(Sen att många av inläggen i samma stycke kallar Ahsell för grossist gör det bara roligt.).
Det låter ju billigt med ”grossistprislista” att det sedan är en detaljist med expediter som hjälper hantverkarna med för ju att priserna inte är på grossistnivå. Att den ”officiella” prislistan dessutom är en renfantasi gör inte saken bättre.
Man blir inte en grossist för att man kallar sig grossist.
Man blir inte en grossist för att man kallar sig grossist.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag har inte orkat läsa hela tråden
Jag är hantverkare med eget konto på ahlsell. Och har även kollegor med konto där.
Ibland är ahlsell billiga / billigast och det är väldigt bra service och utbud.
Och ibland är dom hutlöst dyra. Min kollega köpte sågblad till sticksågen. Tror 2 paket gick på 600-700 kr. Det är mycket mer än dubbla priset jämnfört med andra byggvaruhus. Han glömde kolla i förväg.
Jag handlar bara där om jag vet priset.
Dom har ngt eget modernt algoritm drivet rabatt system. Som jag inte fattar och det är väl meningen
Jag är hantverkare med eget konto på ahlsell. Och har även kollegor med konto där.
Ibland är ahlsell billiga / billigast och det är väldigt bra service och utbud.
Och ibland är dom hutlöst dyra. Min kollega köpte sågblad till sticksågen. Tror 2 paket gick på 600-700 kr. Det är mycket mer än dubbla priset jämnfört med andra byggvaruhus. Han glömde kolla i förväg.
Jag handlar bara där om jag vet priset.
Dom har ngt eget modernt algoritm drivet rabatt system. Som jag inte fattar och det är väl meningen
Jag är ingen storkonsument av hantverkartjänster, men de få gånger jag har anlitat någon så har det aldrig varit några problem. Den elektriker jag har anlitat ett par gånger de senaste åren har tagit betalt i paritet med internetbutikerna - Trots att jag inte begärt någon prislista i förväg. Så jag tror inte problemet är jättestort även om trådarna här där folk har blivit blåsta får stor uppmärksamhet. Problemet kanske är större i storstäderna där man inte behöver vara lika rädd om sitt rykte?Bananskalare skrev:
Eller förresten... Jag saknade en knapp meter avloppsrör när jag höll på i krypgrunden för ett par år sen. Istället för att åka till byggladan 3 mil bort köpte jag en 'spillbit' den lokala VVS-firman hade liggandes utan att fråga om priset. När fakturan kom visade det sig att jag fick betala 250:- istället för 95:- om jag åkt till stan. Men å andra sidan slapp jag ju 6 mils bilkörning och nu vet jag att jag inte ska anlita den VVS-firman...
Sen har jag såklart råkat ut för rörmokare som vägrar installera Gustafsbergstoaletten jag köpt på Bauhaus för 1500:- istället för exakt samma som vederbörande säljer för 4500:-. Men då är det ju bara att tacka för att dom svarade i telefon och gå vidare.
Inte avundsjuk, men om dom äter frukost på tid som kunden betalar för så kan man ju blir sur ändå.Bananskalare skrev:
Det här är i princip exakt det jag själv höll på att skriva då jag själv jobbar inom IT (visserligen med tjänster) och har samma modell på prissättning där vi lägger ett rimligt mindre påslag på licenser som då i gengäld ger slutkunden del av våra rabatter samt direktkontakt med tredje part vid supportärenden och liknande då vi arbetat upp bra kontakter med nyckelpersoner (dvs motsvarande att få garanti/support via hantverkaren ungefär).T Thex skrev:Jag byggde hus för några år sedan och fick offert på extra elarbete med material. Man höll ju på att sätta i halsen, jag kunde själv handla precis allt mycket billigare inkl moms dessutom. Pratade med elfirman (som jag själv inte kunde välja då det var totalentreprenad) om priserna på materialet, men fick bara till svar att de inte tjänar några pengar om de inte lägger på rejält på materialet. Då har man verkligen helt fel inställning till vad som kunder ska betala för. Tyvärr hade jag inget val än att knyta näven i fickan och acceptera deras hutlösa priser. Nu vet jag inte om de gick efter Ahlsells "listpriser" eller inte, men skulle inte förvåna mig.
Jag jobbar på en IT-firma som sällan handlar på Ahlsell, men det har hänt. Det har även hänt att vi plockat på oss t.ex. nätverkskabel men fått vända i kassan för när man väl får priset är det helt uppåt väggarna trots 75-80% rabatt. Kunder skulle helt enkelt protestera om man fakturerar dem material som kostar så mycket mer än vad som är rimligt.
Jag har även fått offert på en köksblandare där Ahlsell skulle ha 9 000 spänn ex moms. Jag gick och köpte exakt samma på Bauhaus för 3 600 inkl moms. Det är helt sjukt, och tyvärr ligger det i händerna på hantverkarna som kanske t o m räknar med att pengar måste komma in på det sättet.
När vi säljer utrustning som datorer, brandväggar osv lägger vi på 17% på vårt inköpspris. Detta är inget konstigt och det är så alla bör göra oavsett bransch. Och så finns det ingen "dold" prislista heller, det är samma för alla. Det tar tid att göra inköpen och ibland får man ett garantiärende.
Jag hade ett tjafs med en hantverkare en gång (röris) som tog ut Ahlsells listpriser på fakturan till mig. Hans argument var just "men jag måste ju få pengar för att överleva". Varför han inte kan ta ut det på timkostnaden förstår jag inte.
Samtliga hantverkare jag anlitar i dagsläget tar kanske ut 10-20% på det pris jag själv skulle få betala på nätet eller i butik. Ofta kommer de och kikar och beställer material och återkommer några dagar eller någon vecka senare för att utföra arbetet. Ibland beställer vi själva hem material efter att ha diskuterat vad som behövs. Det är aldrig några problem.
Det är nog precis som Thex skriver att vissa hantverkare som kör på den dyra prislistan mot kund och tar mellanskillnaden själva och sedan hävdar att de "måste" göra så, helt enkelt antingen är jävligt gnidna eller fastnat så i sitt tänk att de måste pressa sina timpriser för att få jobb och sen ta igen det på materialet. Då känns det lite som om man tappat sin yrkesstolthet också.
Bananskalare skrev:
Nja, när jobbet drabbar en blir det hotellfrukost annars så föredrar jag att möta morgonljuset med lekamlig förplägnad i det egna köket.
Men du kan gärna bemöta sakfrågan i den föregående diskussionen, det brukar bli så mycket bättre då.
Det går ju inte att jämföra med Konsum eftersom de har ett tydligt pris som gäller mot alla.Bananskalare skrev:För er som inte förstår hur konsum hänger ihop med hantverkare. Båda säljer varor till kund. Men ingen funderar på att begära fakturan på varorna de säljer. Men en hantverkare som också säljer varor till kund. Där kan man begära faktura. Vad är skillnaden?
Hur gör man med minus marginaler? Det är väldigt vanligt o livsmedelsbranschen
Hade Konsum däremot haft saftiga rabatter på allting hade det snarare varit så att du skickat grannen för att handla mat åt dig. Maten som på papperet kostar 1000:- betalar grannen bara 300:- för, men säger åt dig att det kostade 1000:-. Sen får du dessutom betala grannen en arbetstimma á 475+moms för att han åkte och handlade. Plus att du får betala 200:- för att grannen använde bilen när han handlade. Plus milersättning på det så klart.
Ja, och så tog det längre tid att få hem matkassen till dig också eftersom grannen handlade på förmiddagen och tog del av frukosten i förbutiken på Konsum.