Men som konsument, köper jag väl två tjänster, dels installationen, men även tjänsten för materialinköp.

Om materialpriset avviker signifikant från internetbutikerna, då har väl hantverkaren inte skött inköpsuppdraget proffesionellt.

Borde vara grund för en reklamation av jobbet.

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Men som konsument, köper jag väl två tjänster, dels installationen, men även tjänsten för materialinköp.

Om materialpriset avviker signifikant från internetbutikerna, då har väl hantverkaren inte skött inköpsuppdraget proffesionellt.

Borde vara grund för en reklamation av jobbet.
Okej, så hantverkaren ska anställa någon som förhandlar.med olika grossister för att kunma hålla priset nere?
Det är ingen rjänst att sälja något.
Om det nu skulle vara det enligt ditt resonemang så skulle arbetet och varuförsäljningen vara olika.

Har du någon aning om hur de olika världarna fungerar? Kolla upp det så kan vi diskutera det hela.
För att du ska få en känsla om prissättning så kan jag berätta för dig att minusmarginaler är inte ovanligt.

Hantverkaren är inte intresserad av att sälja varor som än försäljare.

Eftersom det är .fri prissättning så är det upp till hantverkaren att sätta sitt pris. Du vill alltså att det ska styras upp med lagar om vilka priser man får sätta?

Redigerat:
  • Gilla
MHK2
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ingen som haft nöjet att kolla på tillverkarens prislista och jämföra mot Ahlsell.

Där framgår det otroligt tydligt vilken blufflista Ahlsell har som listprislista.
Men det är ingen här som sagt nått annat.

Unikt namn
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom det är .fri prissättning så är det upp till hantverkaren att sätta sitt pris. Du vill alltså att det ska styras upp med lagar om vilka priser man får sätta?
Sluta göra halmgubbar.

Givetvis får man sätta vilket pris som helst, så länge priset är tydligt.

"Mitt timpris är 500kr+moms och materialpåslaget är ca 200% mot internetbutikerna" = Helt ok

"Mitt timpris är 500kr+moms och du får material till inköpspris" ....som visar sig vara ett 200%-igt påslag = Inte ok

• Gilla
Elon Musk och 6 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Så vad menar du? Två fel gör inte att det blir rätt!
När ska en hantverkare ringa sina kunder då??
Planera, boka tid, ringa om priser etc.
Mellan 17.30 - 07.00??
Du betalar idag det du fått gratis förra veckan så systemet gå runt runt, om du fattar!

Okej, så hantverkaren ska anställa någon som förhandlar.med olika grossister för att kunma hålla priset nere?
Att ha rätt avtal är en del av att driva ett företag proffesionellt.
Att bara skicka vidare sin leverantörs priser till kunden utan eftertanke är i mitt tycke inte särskilt proffesionellt.

Att införskaffa material ingår i det arbete som konsumenten betalar för. Det är därför som leverantören har ett materialpåslag, 15% är ganska vanligt.

Om jag sedan får en faktura aom avsevärt avviker från priserna i internetbutiker, så har i mitt tycke hantverkaren misskött inköpsdelen av arbetet.

När vi skulle byta dörrar hemma, så sa snickaren "Köp det där själv, så slipper du mitt materialpåslag".

Av någon anledning vill väldigt många elektriker och rörfirmor leverera materialet och det blir väldigt mycket krångel om kunden står för materialet.

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Om hantverkaren tycker det lönar sej så får han väl göra det, precis som att många lägger ut exempelvis ekonomibiten på någon som är bättre på det.

Men nu är det ju så att du i princip bara behöver öppna ett konto hos ahlsell och gänget för att få köpa allt med rejäla rabatter, sen får du högre rabatter ju mer du handlar i princip.

Om du söker lite sås er du att det finns ett antal trådar där folk jämför sina priser på samma sak hos just ahlsell, och ofta skriver hur stort deras företag är och i vilken branch, det är ganska intressant att jämföra.

Om det nu skulle vara det enligt ditt resonemang så skulle arbetet och varuförsäljningen vara olika.

Har du någon aning om hur de olika världarna fungerar? Kolla upp det så kan vi diskutera det hela.
För att du ska få en känsla om prissättning så kan jag berätta för dig att minusmarginaler är inte ovanligt.
Minusmarginaler på vaddå menar du ?

Jag vill nog påstå att det är väldigt ovanligt, nollmarginal förekommer ju dock, tex när jag i forntiden jobabde med bilar och vi hade nollmarginal på exempelvis långa motorvärmarsladdar, kunderna blev förbannade redan på det priset så det avr liksom inte läge att lägga på ytterligare marginal där..

Hantverkaren är inte intresserad av att sälja varor som än försäljare.
Är det därför hantverkare brukar vägra montera varor som dom inte fått köpa in själva och utan att presentera priset först menar du ?

Om du lyckats missa det i alla inlägg så är det inte det som är problemet, problemet är oseriösa hantverkare som försöker LURA kunden att dom får rabatt, medans dom egentligen får betala en enorm marginal till hantverkaren - utan att kunna göra en jämförelse innan.

Just att ha fejkprislistor kanske skulle vara svårt att förbjuda, helst skulle jag se att alla idiotfirmor som använder dessa självdör, däremot skulle jag gärna se lagstiftning mot s.k kickbacks.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Sluta göra halmgubbar.

Givetvis får man sätta vilket pris som helst, så länge priset är tydligt.

"Mitt timpris är 500kr+moms och materialpåslaget är ca 200% mot internetbutikerna" = Helt ok

"Mitt timpris är 500kr+moms och du får material till inköpspris" ....som visar sig vara ett 200%-igt påslag = Inte ok
Vem har gjort halmgubbar?

Ica har sannolikt minusmarginal på färskpotatis inför midsommar. En billig lockvara som de kan gå lite back på för att få in kunder i butiken. Men vanligt är det säkerligen inte.

GlennB GlennB skrev:
Om hantverkaren tycker det lönar sej så får han väl göra det, precis som att många lägger ut exempelvis ekonomibiten på någon som är bättre på det.

Men nu är det ju så att du i princip bara behöver öppna ett konto hos ahlsell och gänget för att få köpa allt med rejäla rabatter, sen får du högre rabatter ju mer du handlar i princip.

Om du söker lite sås er du att det finns ett antal trådar där folk jämför sina priser på samma sak hos just ahlsell, och ofta skriver hur stort deras företag är och i vilken branch, det är ganska intressant att jämföra.

Jag vill nog påstå att det är väldigt ovanligt, nollmarginal förekommer ju dock, tex när jag i forntiden jobabde med bilar och vi hade nollmarginal på exempelvis långa motorvärmarsladdar, kunderna blev förbannade redan på det priset så det avr liksom inte läge att lägga på ytterligare marginal där..

Är det därför hantverkare brukar vägra montera varor som dom inte fått köpa in själva och utan att presentera priset först menar du ?

Om du lyckats missa det i alla inlägg så är det inte det som är problemet, problemet är oseriösa hantverkare som försöker LURA kunden att dom får rabatt, medans dom egentligen får betala en enorm marginal till hantverkaren - utan att kunna göra en jämförelse innan.

Just att ha fejkprislistor kanske skulle vara svårt att förbjuda, helst skulle jag se att alla idiotfirmor som använder dessa självdör, däremot skulle jag gärna se lagstiftning mot s.k kickbacks.
Vet du vad... Vi vet att det finns hantverkare som luras. Men jag är inte förvånad.
Om kunden frågar om fsg priset så skulle troligtvis dessa troligtvis försvinna.
Om hantverkare ner nån köpa själv så är det deras idé.

Minus marginal är vad det låter som,.men säljer.en produkted.förlust. det är vanligt.

D Daniel 109 skrev:
Ica har sannolikt minusmarginal på färskpotatis inför midsommar. En billig lockvara som de kan gå lite back på för att få in kunder i butiken. Men vanligt är det säkerligen inte.
Jo vanligare än du tror. Blöjor är en sådan sak.

GlennB GlennB skrev:

.
Hur vanligt är det med kikbacks?

Vi vet att hantverkaren är fiffel och båg.
Vad vi tydligen inte vet är att de flesta inte fifflar

Själv blir jag trött när folk ska blanda in fifflandet så fort ma. Skriver mågot som är negativt.

Så väx upp.

Vet du vad... Vi vet att det finns hantverkare som luras. Men jag är inte förvånad.
Om kunden frågar om fsg priset så skulle troligtvis dessa troligtvis försvinna.
Om hantverkare ner nån köpa själv så är det deras idé.
Problemet är att hantverkarna troligen inte ens vill göra jobbet om du ställer den frågan/kravet.
Det vittnar ju folk om i många trådar.

Problemet med oseriösa hantverkare uppkommer ju mest i "goda tider" när det är ett sånt sug att även de oseriösa kan välja och vraka.

Minus marginal är vad det låter som,.men säljer.en produkted.förlust. det är vanligt.
Jag vet givetvis vad det är (vilket också kunde tolkas ur mitt svar), men exakt på vad är det vanligt menar du ? ..för hantverkare menar jag framförallt då.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
.
Hur vanligt är det med kikbacks?
Det vet jag inte, men det förekommer, vilket är illa nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.