Är det någon i den här tråden som har en multi-split? Om en aenheten är avstängd, hur beter sig den? När ena är på och andra av så pumpar den fortfarande kylarvätska genom den avstängda enheten, är detta normalt beteende? Jag kan se det i appen genom att temperaturen blir 30 grader och ibland löser sen av någon ventil

D Daniel Kron skrev:
Känner igen fenomenet från min nyinstallerade Panasonic. Nerskruvad till 20 grader och läge quite och hela huset håller 22,5 grader. Sjukt nöjd än så länge men aningen störande att det diffar så mycket i inställd och egentlig temperatur. Har kikat i hålet i väggen men det är välisolerat så det är inte det som är felet iaf.
Önskar jag var lika nöjd. När utomhustemperaturen ändrar sig så måste jag ofta ändra temperaturinställning. Det har till och med varit omvänt förhållande några tillfällen så att jag varit tvungen att ställa in 24 grader för att få 22 grader. Så nu har jag fjärrkontrollen på bordet hela tiden redo att ändra temperaturinställningen när utomhustemperaturen ändrar sig. Inte var det någon nämnvärd skillnad på energiförbrukningen jämfört med oktober förra året heller. Dock så är rummet endast 18 m2 och enligt Vattenfalls statistik så var medeltemperaturen under okober förra året 7 grader och i år 4 grader. Temperaturen ökar ett par grader om jag ändrar från läge quiet till läge 1 men det låter för mycket i längden i det här lilla rummet. Jag vet inte om det är något problem med min LVP. Kan den kanske vara dåligt avluftad? Installatören körde kompressorn högst 5 minuter. Jag tror att problemet skulle minska om temperatursensorn satt 1 m över golvet istället för uppe vid taket. Kanske har andra fabrikat av LVP bättre temperaturreglering?

Imponerande om du kan värma hela huset i läge quiet. Hur stort är huset och är det många olika rum?

Redigerat:
Samma som ovanstående, är ej nöjd med mitt köp och rekommender att avstå från Panasonic.

Termometern sitter i taket pga inomhusenheten men det går dock att köpa en extern enhet, t.ex Tado eller deras egna. Har dock inte provat

R raindance skrev:
Imponerande om du kan värma hela huset i läge quiet. Hur stort är huset och är det många olika rum?
Ska sägas att det fn är +5 ute och då värmer jag huset på 120 m² till ~22 grader i quite-läge. Har nog endel hjälp av FTX-systemet för att sprida värmen.

D Daniel Kron skrev:
Ska sägas att det fn är +5 ute och då värmer jag huset på 120 m² till ~22 grader i quite-läge. Har nog endel hjälp av FTX-systemet för att sprida värmen.
Om det är 120 m2 så antar jag att du inte har CZ25WKE. Den brukar inte rekommenderas för större hus än 60 m2 som standardvärme.

Jag har ca 55 m2 där innedelen sitter. Från det rummet går en trapp upp till övervåningen. Där är det hall och tre sovrum. Ovanvåningen blir kanske två grader svalare men det är önskvärt i sovrummen.

Inga problem med de temperaturer som varit i höst med mellan noll och tio grader ute att få det varmt i läge quiet.

Att sensorn sitter i innedelen kan jag köpa men förstår inte varför pumpen drar upp värmen till 21 grader (enligt inbyggda sensorn) om den är inställd på 19. Är kanske detta för att kompensera för att den sitter i taket nära utblåset och det inte blir lika varmt i bortre nedre hörnet eller i nästa rum?

R raindance skrev:
Om det är 120 m2 så antar jag att du inte har CZ25WKE. Den brukar inte rekommenderas för större hus än 60 m2 som standardvärme.
35 tror jag den heter.

D Daniel Kron skrev:
35 tror jag den heter.
Den har lite mer effekt men jag hade valt en större modell för 120 m2 om det inte är långt söderut.

R raindance skrev:
Den har lite mer effekt men jag hade valt en större modell för 120 m2 om det inte är långt söderut.
Jag har också en 35, som har det kämpigt när det går under nollan och jag värmer ca 40m2. Iförsig dåligt isolerat förra året men förbättrat inför denna vinter. Om du kör 120m2 på quiet antar jag att du måste ha det extremt bra isolerat. Panasonics egna rekommendation är 50-100m2.

P Pin skrev:
Att sensorn sitter i innedelen kan jag köpa men förstår inte varför pumpen drar upp värmen till 21 grader (enligt inbyggda sensorn) om den är inställd på 19. Är kanske detta för att kompensera för att den sitter i taket nära utblåset och det inte blir lika varmt i bortre nedre hörnet eller i nästa rum?
Det kanske är för att kompensera. Jag tror att en viktig orsak till problemet med varierande temperatur är att temperaturgivaren sitter nära taket. Detta eftersom varmluft stiger och kall luft sjunker. Därför ökar temperaturskillnaden mellan golv och tak när det blir kallare ute. Så även om temperaturen är konstant uppe vid taket så blir det kallare lägre ner närmare golvet.

Jag vet inte om det finns andra fabrikat som klarar detta bättre. Man kanske ska satsa på en golvmodell för bästa temperaturreglering?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
R raindance skrev:
Det kanske är för att kompensera. Jag tror att en viktig orsak till problemet med varierande temperatur är att temperaturgivaren sitter nära taket. Detta eftersom varmluft stiger och kall luft sjunker. Därför ökar temperaturskillnaden mellan golv och tak när det blir kallare ute. Så även om temperaturen är konstant uppe vid taket så blir det kallare lägre ner närmare golvet.

Jag vet inte om det finns andra fabrikat som klarar detta bättre. Man kanske ska satsa på en golvmodell för bästa temperaturreglering?
Det bästa hade varit om givaren hade suttit i fjärrkontrollen, tycker tillverkarna borde göra detta som standard.

Y yehor skrev:
Det bästa hade varit om givaren hade suttit i fjärrkontrollen, tycker tillverkarna borde göra detta som standard.
Eller ett uttag så att man kan kan koppla in en extern temperaturgivare. Om den sitter i fjärrkontrollen så kanske batterierna tar slut fort?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R raindance skrev:
Eller ett uttag så att man kan kan koppla in en extern temperaturgivare. Om den sitter i fjärrkontrollen så kanske batterierna tar slut fort?
Om dom byter till Bluetooth LE så drar det omärkbart med ström och fjärren behöver inte ha fri sikt till pumpen, men många fjärrkontroller använder Infrarött ljus och ingen kommunikation bakåt från pumpen till fjärren.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Jag har också en 35, som har det kämpigt när det går under nollan och jag värmer ca 40m2. Iförsig dåligt isolerat förra året men förbättrat inför denna vinter. Om du kör 120m2 på quiet antar jag att du måste ha det extremt bra isolerat. Panasonics egna rekommendation är 50-100m2.
Är som sagt ganska varmt ute än så länge. Hade ett par minus för någon vecka sen och körde 21 grader i fläktläge 2 för att få 22,5 i huset. Inser att det blir svårt att hålla en jämn temperatur i huset när det blir riktigt kallt. Bor i Småland.

D Dilato skrev:
Om dom byter till Bluetooth LE så drar det omärkbart med ström och fjärren behöver inte ha fri sikt till pumpen, men många fjärrkontroller använder Infrarött ljus och ingen kommunikation bakåt från pumpen till fjärren.
Ja, det vore en lösning eller eller varför inte en liten separat dosa för temperaturgivaren. De kunde sälja den som ett extra tillbehör och tjäna lite mer pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.