Jag har en Panasonic CZ25WKE luftvärmepump som är nyligen installerad. Jag känner att den ibland blåser in varmluft trots att temperaturen är inställd på 21 grader när det är 24 grader i rummet. (20 grader ger drygt 23 grader) Vad kan det bero på? Ska den inte reglera ungefär som elvärme-element och stänga av värmen när inställd temperatur är uppnådd? Den står i läge heat och läge quiet. Är det någon fler inställning som behövs? Visserligen är rummet endast 17 m2 men jag tycker att om rummets temperatur är 3 grader högre än luftvärmepumpens inställning så borde den inte blåsa in varmluft?
Var sitter temperatursensorn i innedelen? (Kan tex hålet för rören vara dåligt tätat så att det kommer kall luft till sensorn därifrån?) (Eller finns det någon sensor i fjärrkontrollen?)
Vidare snurrar ibland fläkten utan att det kommer någon värme. Det känns då lite dragit. Går det att ställa in så att fläkten inte snurrar när det inte kommer någon värme?
Var sitter temperatursensorn i innedelen? (Kan tex hålet för rören vara dåligt tätat så att det kommer kall luft till sensorn därifrån?) (Eller finns det någon sensor i fjärrkontrollen?)
Vidare snurrar ibland fläkten utan att det kommer någon värme. Det känns då lite dragit. Går det att ställa in så att fläkten inte snurrar när det inte kommer någon värme?
Fläkten snurrar med lågt varv för att den ska kunna känna av temperaturen i rummet. Temperaturgivaren brukar sitta till höger i framkant på värmeväxlaren. Kontrollera att det inte drar kalluft via hålet genom ytterväggen. Det kan påverka temperaturgivaren. Sedan brukar inte temperaturgivarna vara 100% exakta utan det kan diffa ett par grader upp eller ner.
Nu har jag placerat en ute/inne termometer vid sidan av innedelen och utesensorn med kabel precis intill innedelens sensor. Både inne- och utetemperatur visar cirka 24 grader. (Det skiljer 0,2 grader men det tror jag ligger inom felmarginalen.) (Det är 19 grader utomhus just nu så det är inget bra tillfälle för kontroll av temperaturerna.)
Vad behöver jag göra för att kunna se och komma åt hålet för rören så att jag kan mäta temperaturen och täta om det behövs?
Vad behöver jag göra för att kunna se och komma åt hålet för rören så att jag kan mäta temperaturen och täta om det behövs?
Lossa innerdelen i nederkanten och dra fram undre delen några cm så ska det gå att se och att sticka in fingrarna och känna hålet i ytterväggen om det sitter bakom innerdelen. Man drar nederkanten på plasten lite neråt vid de två fästena i monteringsplåten.
Medlem
· stockholm
· 2 213 inlägg
För att lossa sj
nu minns jag inte om man måste skruva ut en skruv till höger under frontluckan där skyddslocket till elanslutningen sitter!
sen kan du lyfta av själva kåpan, ta bort luckan över filtren först så är det enklare.
I nederkant på utblåset i vänster och höger nederkant så tar man bort små plastbitar och därunder har man skruvar som man skruvar bort.R raindance skrev:
nu minns jag inte om man måste skruva ut en skruv till höger under frontluckan där skyddslocket till elanslutningen sitter!
sen kan du lyfta av själva kåpan, ta bort luckan över filtren först så är det enklare.
Jag hittade instruktioner som ser ut att vara för att lyfta av kåpan men jag avstår från att lyfta av kåpan för att inte riskera garantin.
Jag antar att det inte går att täta inifrån på något bra sätt utan att lyfta av kåpan. För att komma åt utifrån krävs det skylift.
Det ska göras en service inom tre år för att det det ska bli fem års garanti. Jag kanske kan be dem att täta bättre då? Så jag kanske behöver vänta tre år.........?
Jag antar att det inte går att täta inifrån på något bra sätt utan att lyfta av kåpan. För att komma åt utifrån krävs det skylift.
Det ska göras en service inom tre år för att det det ska bli fem års garanti. Jag kanske kan be dem att täta bättre då? Så jag kanske behöver vänta tre år.........?
Jag har exakta samma problem med min Panasonic och har varit i kontakt med dom ytan att få några svar alls. Du borde kunna se temperaturgivaren genom att lyfta kåpan och ta bort filtren, detta påverkar inte garantin på något sätt.
Efter du uppnått 21C, vad händer med utedelen om du sätter innedelen på 16C, stannar den?
Har du en wifi-modul och appen? Issåfall kan du se i appen vad innerdelen mäter.
Efter du uppnått 21C, vad händer med utedelen om du sätter innedelen på 16C, stannar den?
Har du en wifi-modul och appen? Issåfall kan du se i appen vad innerdelen mäter.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Har en äldre Panasonic som gör samma sak. Det är riktigt dålig mjukvara i deras pumpar och inte verkar dom bry sig om att åtgärda det heller.
Uppenbart ett företag som inte vill ha några kunder.
Uppenbart ett företag som inte vill ha några kunder.
Alla som har använt deras App vet att detta stämmer. (Deras app 1/5 har stjärnor i Playstore/Appstore och ingen förbättring har gjorts under åratal)F Finndjävel skrev:
Redigerat:
Jag har endast använt fjärrkontrollen som följde med pumpen men funderar på att köpa en Sensibo.Y yehor skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/...rstyrning-for-luftvarmepump-och-ac-vit-p51402
Jag har sett att utedelens fläkt stannar ibland. Nu har jag ställt in 19,5 grader med fjärren och har då hittils cirka 22,5 grader i rummet.
Har själv liknade problem just när vädret slår om (annan LLVP) och kolla också på Sensibo.R raindance skrev:
Tyvärr löser den inte problemet då den bara är en smart/uppkopplad fjärrkontroll. Den styr fortfarande efter temp i LLVP :/
Samma problem. Jag ställer in 18 grader och får 21-22 grader. Är lösningen att sätta börsvärdet tre grader lägre än jag vill ha det?
Dålig upplösning på axeln i diagrammet också så det är svårt att se detaljerna. Y axeln borde anpassa sig efter mätvärdena.
Dålig upplösning på axeln i diagrammet också så det är svårt att se detaljerna. Y axeln borde anpassa sig efter mätvärdena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner igen fenomenet från min nyinstallerade Panasonic. Nerskruvad till 20 grader och läge quite och hela huset håller 22,5 grader. Sjukt nöjd än så länge men aningen störande att det diffar så mycket i inställd och egentlig temperatur. Har kikat i hålet i väggen men det är välisolerat så det är inte det som är felet iaf.