972 läst · 40 svar
972 läst
40 svar
Hur ställa in skymningsrelä?
Du kan ju prova göra en större/bättre temporär avskärmning för att säkerställa att det är problemet. När du är helt säker på det så är det ju ”bara” att flytta ljusreläet eller fixa en snygg avskärmning. Det kanske går att montera reläet på en kloss så att sensorn blir vinklad bort från lampan?
”Tänder ljuset vid skymning och släcker det efter 1-9 tim beroende på vald inställning”useless skrev:6-timmars-läget är väl för att släcka lampan efter 6 timmar om det inte blivit ljust innan? Dvs för att slippa ha lampan lysande på småtimmarna när ingen är vaken.
Om det blir ljust slår den av oavsett, men det är en inbyggd fördröjning på ett antal minuter för att den inte ska slå av och på vid gryning/skymning eller om en bil råkar passera och lyser på sensorn. Det är nog därför den lyser ett tag innan den slocknar och är släckt ett tag innan den tänds igen.
Låter rimligt. Jag har en temporär plastbit (se bilden) men har gjort en rejälare avskärmning av jesustejp som jag skall testa i natt.H hakfre skrev:
Ja sätt en vanlig papperskasse från en livsmedelsbutik "över" lampan temporärt en natt så att den bara kan lysa neråt. Du får naturligtvis klippa upp den och mecka lite för att få det ljustätt men det borde ta max några minuter.H hakfre skrev:
Funkar det som det ska då vet du ju nästintill bombsäkert att det är ljuset från lampan som stör.
Gott. Har en silvertejpstratt över reläet i natt, får ta påsen i morgon som steg två. Bra tips.Alfredo skrev:Ja sätt en vanlig papperskasse från en livsmedelsbutik "över" lampan temporärt en natt så att den bara kan lysa neråt. Du får naturligtvis klippa upp den och mecka lite för att få det ljustätt men det borde ta max några minuter.
Funkar det som det ska då vet du ju nästintill bombsäkert att det är ljuset från lampan som stör.
Ja.T Timmertorsten skrev:
Och i manualen står det just: "Timerfunktionen begränsar tiden som lasten är tillslagen efter mörkrets inbrott"
När allt annat skiter sig får man krypa sakta fram till korset och läsa manualen...T Timmertorsten skrev:
useless skrev:
Tack. Så står det ja. Borde hårdläst, installerat av min elektriker så jag slappade väl ur. Blir nog att hitta en bättre plats.Alfredo skrev: