T Timmertorsten skrev:
detta är ett gästhus utan fast internet
Varför skulle du behöva internet?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
För alternativet med Plejddosan som inte går på ljuset på plats utan som motsvarande astrour.

Alfredo Alfredo skrev:
Skulle se vitsen att ha flera saker uppkopplade och fjärrstyrda, men då vill jag kunna nå det remote då det är ett fritidshus. Nu handlar tråden om ett nyinköpt ljusrelä och varför det inte funkar så mitt fokus är på det 😉

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
För alternativet med Plejddosan
Men den behöver väl inget internet mer än det appen har i telefonen vid installationen?

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
För alternativet med Plejddosan som inte går på ljuset på plats utan som motsvarande astrour.
Astroursfunktionen behöver inte internet. Däremot behöver klockan gå rätt efter ett strömavbrott vilket antingen löses via internet eller batteribackup som Müssli föreslog.

E etompau skrev:
Här hade nog en ljuskälla med inbyggt skymningsrelä fungerat bättre.
En sådan lampa med inbyggd skymningsrelä i en kupa av opalglas gör att den blinkar hela tiden, men om om kupan har klarglas så fungerar det helt ok. I ett skymningsrelä brukar det dessutom finnas fler möjligheter; justering av när den ska slå på/av och nattstängning t ex

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
Nu handlar tråden om ett nyinköpt ljusrelä och varför det inte funkar så mitt fokus är på det
Det förstår jag. Jag förstår dock inte vad du menar med:
T Timmertorsten skrev:
Du har rätt i att Plejd en bra lösning, men här finns inte förutsättningarna.

Alfredo Alfredo skrev:
Det förstår jag. Jag förstår dock inte vad du menar med:
Vi släpper det och fokuserar på trådens fråga.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
Den frågan är väl redan utredd? Skymningsreläet sitter för nära lampan.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
T Timmertorsten skrev:
Absolut. Dock är det olyckligt om framtida läsare får felaktig information och tror att en plejdpuck använd i detta syfte kräver internetanslutning i "daglig drift".

• Gilla
Timmertorsten och 1 till
  • Laddar…
Vet att du fråga om skymning relä men kunde inte låta bli. Hoppas det löses sig.

• En Plejd enhet för belysningsstyrning bredvid en man med texten "Am I a joke to you?" i en humoristisk meme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Timmertorsten
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Dock är det olyckligt om framtida läsare får felaktig information och tror att en plejdpuck använd i detta syfte kräver internetanslutning i "daglig drift".
Sant. En reservation mot icke internetanslutet är att vid strömavbrott behövs en batteribackup eller större kondensator i produkten för att hålla tid och inställningar/scheman. Ingen aning om hur Plejd löst det.

useless useless skrev:
Den frågan är väl redan utredd? Skymningsreläet sitter för nära lampan.
Ja och nej. Ja det kan vara så att den är för nära. Nej för isåfall borde dess 6 timmarsläge hålla reläet draget under den inställda tiden efter aktivering. Isåfall borde den gå av vid 21 och 03 med tanke på årstiden. Nu går den av flera gånger i timmen. Enligt Clas Os kundtjänst kan det vara fel på reläet men innan jag ringer ut elektrikern vill jag ha koll på det så jag slipper engagera någon som tar betalt per timme i onödan.

6-timmars-läget är väl för att släcka lampan efter 6 timmar om det inte blivit ljust innan? Dvs för att slippa ha lampan lysande på småtimmarna när ingen är vaken.
Om det blir ljust slår den av oavsett, men det är en inbyggd fördröjning på ett antal minuter för att den inte ska slå av och på vid gryning/skymning eller om en bil råkar passera och lyser på sensorn. Det är nog därför den lyser ett tag innan den slocknar och är släckt ett tag innan den tänds igen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.