972 läst · 40 svar
972 läst
40 svar
Hur ställa in skymningsrelä?
En sådan lampa med inbyggd skymningsrelä i en kupa av opalglas gör att den blinkar hela tiden, men om om kupan har klarglas så fungerar det helt ok. I ett skymningsrelä brukar det dessutom finnas fler möjligheter; justering av när den ska slå på/av och nattstängning t exE etompau skrev:
Sant. En reservation mot icke internetanslutet är att vid strömavbrott behövs en batteribackup eller större kondensator i produkten för att hålla tid och inställningar/scheman. Ingen aning om hur Plejd löst det.Alfredo skrev:
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/bat-01T Timmertorsten skrev:
Ja och nej. Ja det kan vara så att den är för nära. Nej för isåfall borde dess 6 timmarsläge hålla reläet draget under den inställda tiden efter aktivering. Isåfall borde den gå av vid 21 och 03 med tanke på årstiden. Nu går den av flera gånger i timmen. Enligt Clas Os kundtjänst kan det vara fel på reläet men innan jag ringer ut elektrikern vill jag ha koll på det så jag slipper engagera någon som tar betalt per timme i onödan.useless skrev:
6-timmars-läget är väl för att släcka lampan efter 6 timmar om det inte blivit ljust innan? Dvs för att slippa ha lampan lysande på småtimmarna när ingen är vaken.
Om det blir ljust slår den av oavsett, men det är en inbyggd fördröjning på ett antal minuter för att den inte ska slå av och på vid gryning/skymning eller om en bil råkar passera och lyser på sensorn. Det är nog därför den lyser ett tag innan den slocknar och är släckt ett tag innan den tänds igen.
Om det blir ljust slår den av oavsett, men det är en inbyggd fördröjning på ett antal minuter för att den inte ska slå av och på vid gryning/skymning eller om en bil råkar passera och lyser på sensorn. Det är nog därför den lyser ett tag innan den slocknar och är släckt ett tag innan den tänds igen.