Elektrikern monterade ett skymningsrelä från Clas O och jag får inte stil på inställningen. Det blir mörkt och reläet slår på belysningen. Sen går det en stund och den släcker lampan igen för att sen slå på den. Och så går det en stund. Just nu står den på att vara aktiv dusk to dawn men frågan är runt hur jag skall ställa in ljusjusteringen. Har ställt att den skall aktiveras när det är så mörkt som möjligt, men misstänker att den slår av sig själv pga läckande ljus. Satte en skiva för att inte ljuset från lampan skall läcka in. Vissa dagar kan det gå en timme eller mer mellan aktivering, ibland 10 minuter. Någon som fått den här modellen från Cotech att funka? Art nr 32-6444
Gissar på att det är ljus från lampan som stör reläet. Sensorn sitter för nära lampan.
Här hade nog en ljuskälla med inbyggt skymningsrelä fungerat bättre.
Hur har du gjort med timerinställningen på sensor? Testa med att ställa in den på ex. 6h tändtid och se om det då fungerar bättre.
Här hade nog en ljuskälla med inbyggt skymningsrelä fungerat bättre.
Hur har du gjort med timerinställningen på sensor? Testa med att ställa in den på ex. 6h tändtid och se om det då fungerar bättre.
Jo det kan vara så. Har satt en plastskiva på vänsterkanten för att labba och det hjälper litet. Skall testa förslaget och se vad det ger men jag tror du har rätt i att de är för nära varandra.E etompau skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 604 inlägg
Skulle elektrikern komma och jobba mer med detta, be honom att installera en faluröd kopplingsdosa då blir det lite mindre fult.
Finns att köpa på många ställen.
Finns att köpa på många ställen.
Sant, dosan satt där sen gammalt (och huset är en äldre sportstuga med masonitpanel så det finns en del annat att störa sig på så att säga).T Thomas_Blekinge skrev:
Satte den på 6 timmars och har inte suttit och blåkollat på lampan men under de dryga 10 min den fått min uppmärksamhet har den släckts två gånger, en var en kvart efter aktivering och den andra två timmar efter det. Känns som att något inte litar helt här?E etompau skrev:
Ljusrelät får ljus från lampan, ljuset slåt tillbaka uppåt, bara ett sätt att kolla om fel plats för det. Häng kepsen över relät så blir det nästan svart bakom och vänta- Slocknar det inte så flytta relät runt hörnet i skuggan av lampan.
Helt klart luras skymningsrelät av lampan. Med en annan typ av lampa som sitter på en yttervägg istf på knuten så är det vettigare att placera relät på andra sidan knuten. Här skulle relät behöva sitta en bra bit bort, förmodligen på en yttervägg som är i skugga från lampan.
Tack för förslaget men detta är ett gästhus utan fast internet och inga planer på smartahem lösningar. Skymningsreläet är precis monterat och min inställning är att utgå från det och få det att funka. Du har rätt i att Plejd en bra lösning, men här finns inte förutsättningarna.Müssli skrev:
Jag skall göra så. Den har gått av och på någon gång i timmen nu (6 timmarsläget känns som något avsevärt kortare). Skall se om jag får tag i en produktansvarig på Clas O som kan bringa mer klarhet.E etompau skrev: