14 681 läst · 58 svar
15k läst
58 svar
Hur sparar och sorterar ni kvitto?
Lägger alla kvitton i en kartong märkt "kvitton". Sorteringen är något slumpmässig, men de senaste tenderar att ligga överst. Funkar för mig, det är sällan jag behöver leta reda på ett kvitto, så totalt sett blir det mindre jobb att leta en enstaka gång jämfört med att hålla en bra sortering.
Kvitton som hör till huset läggs i en särskild låda där all dokumentation som rör huset finns samlad.
Kvitton som hör till huset läggs i en särskild låda där all dokumentation som rör huset finns samlad.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Jag började med att noggrant bokföra i Excel. Tog en del värdefull byggtid. Numera åker byggvarufakturorna ner i en plastpåse. Senast vi sålde för 20 år sedan hade jag en siffra att göra avdrag på. Nu får man nog leta lite om det skulle bli aktuellt att sälja. Efter fem år så är ju kvittona överspelade ur avdragssynpunkt.
Beror på, om det är tex en ombyggnad eller tillbyggnad så finns det ingen tidsgräns, och standardhöjande renoveringar får man dela upp i ”standardhöjning” och ”renovering” med olika avdragsrätt.imported_Benno skrev:Jag började med att noggrant bokföra i Excel. Tog en del värdefull byggtid. Numera åker byggvarufakturorna ner i en plastpåse. Senast vi sålde för 20 år sedan hade jag en siffra att göra avdrag på. Nu får man nog leta lite om det skulle bli aktuellt att sälja. Efter fem år så är ju kvittona överspelade ur avdragssynpunkt.
Använder hängmappar till alla papper/instruktionsböcker/brev mm. En mapp för huset, men större projekt får egna mappar. Längst fram i varje mapp är nyaste grejerna. Hängmappar delar ju plats med varandra, så då tar inte en grej en hel låda eller pärm (med bred rygg) med massa onödig luft som följd. Pga gravitationen ligger de även kvar i samma ordning och glider inte om varandra. Det går snabbt att sortera då jag inte behöver häfta/tejpa/pilla in i sladdriga plastmappar eller annat. Digitala kvitton hamnar i mappar på datorn. Behöver jag hitta ett kvitto kan jag alltså behöva leta både på dator och i mappar, men går ändå tillräckligt snabbt tycker jag. Jag slänger aldrig något kvitto. Rätt vad det är skulle det ju kunna vara intressant att kolla även vad något gammalt kostade, hade för modellbeteckning eller annat, även om garantin gått ut. De tar ju inte så värst stor plats och inte blir det direkt svårare att hitta heller pga datumordning. Rensa och slänga tar också onödig tid.
Arkiverar huskostnader noga årsvis i pärm sedan nybygget - välplanerat för nästa generation för ev försäljning om det skulle hända mig något. Allt gällande huset som inte skulle vara avdragsgillt hamnar i annan pärm.
Digitala kvitton dras ut på papper och filas.
Har erfarenhet av otroligt mycket extraarbete med att sortera kvitton vid släkting husförsäljning där mycket saknades och ointressanta kvitton sparats.
Alla manualer samlas i ölback i ämnesordning. När ny maskin installeras slängs den gamla manualen.
Digitala kvitton dras ut på papper och filas.
Har erfarenhet av otroligt mycket extraarbete med att sortera kvitton vid släkting husförsäljning där mycket saknades och ointressanta kvitton sparats.
Alla manualer samlas i ölback i ämnesordning. När ny maskin installeras slängs den gamla manualen.
Redigerat:
Jag scannar och sparar digitalt. Summorna förs in i ett excelark med kommentar, datum och information om det är en förbättring (som vid framtida försäljning kan dras av) eller en renovering (som kan dras av under begränsad tid). När man ser hur många kvitton och hur mycket pengar det blir så inser man att det är inte en uppgift som är lämplig att överlåta åt sina barn att försöka rekonstruera om 30 år. Det blir även enklare att kolla i efterhand hur mycket man lade på köksrenoveringen eller vilket år värmepumpen köptes jämfört med att leta i pappershögar. Originalkvitton sparas grovsorterade ifall de mot förmodan skulle behövas i framtiden, men väldigt många är ju oläsliga efter några få år.
För sådant som inte rör huset utan hemelektronik och liknande så hamnar dom i en pärm som gallras med några års mellanrum. Jag ser ingen större anledning att ha kvar kvittot för t.ex. en TV där garantin gått ut. (Undantag för barncyklar och liknande där det kan vara bra att ha papper på att det inte är stöldgods om man vill kränga iväg dom på Blocket.)
För sådant som inte rör huset utan hemelektronik och liknande så hamnar dom i en pärm som gallras med några års mellanrum. Jag ser ingen större anledning att ha kvar kvittot för t.ex. en TV där garantin gått ut. (Undantag för barncyklar och liknande där det kan vara bra att ha papper på att det inte är stöldgods om man vill kränga iväg dom på Blocket.)
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 582 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 582 inlägg
Jag har en hushållsekonomiexcel som grupperar alla utgifter månadsvis. Renoveringsposten kopplar till en årsvis sammanställning med alla renoveringsutgifter med köpställe, berört rum/del av hus, datum och beskrivning. Kvittona finns häftade på A4 i tidssorterade pärmar med index.
När Eon skapade ett nätfel hos mig där två faser var 120 volt och alla mina LED lampor bara blinkade, då gick min datorskärm sönder. Den var inköpt begagnad på Erikshjälpen.B Bigfoot skrev:
Inget kvitto ingen ersättning sa Eon
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Scannar in med telefonens kamera och sparar på Google Drive under en mapp som heter Kvitton, och undermapp för Hem/hushåll, teknik, bil(båt osv. Döper PDFen till något enkelt sökbart. Ladda ner Google Drives app så finns det en väldigt smidig funktion just för fotoscanning som rätar ut perspektivet, gör bilden svartvit om du vill. Blir nästan exakt som en scanner. Tar knappt 30 sekunder för varje kvitto. Eftersom du har det digitalt i Google Drive så får filerna även ett datum, så om du inte hittar kvittot med sökning kan du sortera på datum i stället och leta dig fram manuellt. Allt säkerhetskopierat och åldersbeständigt
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Det har nog lite med hur hushålksekonomin är i övrigt om m
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Dessutom praktiskt för Google att ha stenkoll på allt man köpt. (Filer får alltid datum, även om man sparar på disketter.)Z Zachtionman skrev:Scannar in med telefonens kamera och sparar på Google Drive under en mapp som heter Kvitton, och undermapp för Hem/hushåll, teknik, bil(båt osv. Döper PDFen till något enkelt sökbart. Ladda ner Google Drives app så finns det en väldigt smidig funktion just för fotoscanning som rätar ut perspektivet, gör bilden svartvit om du vill. Blir nästan exakt som en scanner. Tar knappt 30 sekunder för varje kvitto. Eftersom du har det digitalt i Google Drive så får filerna även ett datum, så om du inte hittar kvittot med sökning kan du sortera på datum i stället och leta dig fram manuellt. Allt säkerhetskopierat och åldersbeständigt
Upptäckte ett problem direkt.
Om man ska ladda upp/sortera kvittona utifrån vad det gäller - hur gör man om det finns olika saker på samma kvitto?
Säg att jag köper en ny skruvdragare och putsbruk till verkstadsrenoveringen vid samma köp. Tar ni dem på två olika kvitton då, för att kunna spara skruvdragaren i verktygs-mappen och putsbruket i verkstadsrenoverings-mappen?
Fungerar kanske med två saker, men säg att jag samtidigt köper fågelfrö, en ny vattenutkastare och målarfärg till carporten? Dvs både saker som ska sparas i olika mappar, och lite utlägg som inte ska sparas alls.
Hamnar allt på samma kvitto - och hur sorterar ni det då i ert mappsystem?
Eller tar ni er tid vid kassan och delar upp inköpen beroende per mapp, så att ni får rätt saker på rätt kvitton direkt - oavsett hur många olika saker ni köper?
Om ni har en bra lösning för detta, så tar jag mer än gärna del av den!!
Jag söker också råd för hur jag, enligt det här systemet, kan hantera de inköp jag gjort hittills. Även om jag får en bra struktur för kvittona på kommande inköp, så har jag ju gjort inköp sedan vi flyttade in för 6 månader sedan att sortera i mapparna, och där är det blandade grejer på olika kvitton. Hur sorterar jag dem?
Ps råd som gäller andra sätt att hantera kvitton, som "lägg det i en pappkartong bara" behöver jag inte just nu. Jag söker svar på min fråga, från de som hanterar kvitton på likvärdiga sätt. T.ex. @P-plats @BSOD @mrsnhp @Lilllen @yonna @Bigfoot @Karrock @Zachtionman
Om man ska ladda upp/sortera kvittona utifrån vad det gäller - hur gör man om det finns olika saker på samma kvitto?
Säg att jag köper en ny skruvdragare och putsbruk till verkstadsrenoveringen vid samma köp. Tar ni dem på två olika kvitton då, för att kunna spara skruvdragaren i verktygs-mappen och putsbruket i verkstadsrenoverings-mappen?
Fungerar kanske med två saker, men säg att jag samtidigt köper fågelfrö, en ny vattenutkastare och målarfärg till carporten? Dvs både saker som ska sparas i olika mappar, och lite utlägg som inte ska sparas alls.
Eller tar ni er tid vid kassan och delar upp inköpen beroende per mapp, så att ni får rätt saker på rätt kvitton direkt - oavsett hur många olika saker ni köper?
Jag söker också råd för hur jag, enligt det här systemet, kan hantera de inköp jag gjort hittills. Även om jag får en bra struktur för kvittona på kommande inköp, så har jag ju gjort inköp sedan vi flyttade in för 6 månader sedan att sortera i mapparna, och där är det blandade grejer på olika kvitton. Hur sorterar jag dem?
Ps råd som gäller andra sätt att hantera kvitton, som "lägg det i en pappkartong bara" behöver jag inte just nu. Jag söker svar på min fråga, från de som hanterar kvitton på likvärdiga sätt. T.ex. @P-plats @BSOD @mrsnhp @Lilllen @yonna @Bigfoot @Karrock @Zachtionman
Själv har jag alltid bett om olika kvitton när jag handlat till olika projekt eller om det samtidigt köps tex. en maskin.P peter.linkan skrev:Upptäckte ett problem direkt.
Fungerar kanske med två saker, men säg att jag samtidigt köper fågelfrö, en ny vattenutkastare och målarfärg till carporten? Dvs både saker som ska sparas i olika mappar, och lite grejer som inte ska sparas alls.
Undrar både hur ni gör om kvittot, som i exemplet, innehåller flera saker som ska till olika mappar. Eller tar ni er tid vid kassan och delar upp inköpen beroende per mapp, så att ni får rätt saker på rätt kvitton direkt - oavsett hur många olika saker ni köper?
Om ni har en bra lösning för detta, så tar jag mer än gärna del av den!
Har inga bra tips på hur man delar upp ett kvitto men skulle nog bara dra en extra kopia och arkivera på två ställen.
Sen finns det säkert nån post med "fågelfrö" någon stans bland alla mina projektkvitton...
P peter.linkan skrev:Upptäckte ett problem direkt.
Behöver man dokumentera allt bara flr att det kommer med på ett kvitto, tex fågelfrö?
Om det är viktigt att spara det i olika mappar, så kan man spara två kopior med olika namn, ett i verktygsmappen och ett i fågelfrömappen.