Haha! Nej, fågelfrö lade jag med som exempel på varor som man inte ska spara, men som kan komma med på kvitton för sådant man ska spara.

Till exempel, om man köper fågelfrö och skruvdragare. Får då fågelfröna hänga med på skruvdragarkvittot, eller delar ni upp det så att ni kan kasta fågelfrökvittot och spara skruvdragarkvittot?
 
P-plats P-plats skrev:
Själv har jag alltid bett om olika kvitton när jag handlat till olika projekt eller om det samtidigt köps tex. en maskin.
Har inga bra tips på hur man delar upp ett kvitto men skulle nog bara dra en extra kopia och arkivera på två ställen.
Sen finns det säkert nån post med "fågelfrö" någon stans bland alla mina projektkvitton... ;)
Tack för bra svar på båda frågorna (y)

Det är ett bra system, men det känns som att det hänger på att jag gör alla inköp. Min fru kommer aldrig hålla koll på vilka mappar varorna ska delas upp enligt om hon handlar :crysmile:
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Om du har en iphone så kan du/ni scanna era kvitton (fakturor och andra dokument) i appen Anteckningar och spara dem i icloud (molnet). Sedan kan du söka på t.ex. media markt och få upp alla de kvittona, ofta utan att du behöver göra något annat än att scanna kvittot, systemet läser av ”media markt” automatiskt.

Du ska även kunna skapa smarta mappar som jag tror kan hjälpa dig samla och sortera innehåll baserat på taggar du adderat.

Jag är säker på att du kan göra något liknande i google drive om du har en android.

Kvittona blir sökbara, delbara och går att komma åt från olika enheter.

Jag gör inte själv så men jag har noterat att man kan göra så.

Skärmdump av iPhone's anteckningsapp med ett skannat Media Markt-kvitto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av en smartphone som visar skapandet av en ny smart mapp med taggar för kvitton i en anteckningsapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Intressant ämne, har länge tänkt skapa ett Excel eller dokument där alla olika projekt/rum staplas in och kostnader redovisas.

Har dock inte tagit mig så långt än! Kör på det gamla systemet fortfarande.

Först landar allt här
Översvämmad plånbok full med kvitton och dokument på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är det snart fullt så då arkiveras det här
Person som bläddrar i en kartong full av kvitton och pappersdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var lite jobb o sammanställa vid försäljning av förra huset.

Så ska följa tråden så man blir inspirerad till förbättring
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 3 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Haha! Nej, fågelfrö lade jag med som exempel på varor som man inte ska spara, men som kan komma med på kvitton för sådant man ska spara.

Till exempel, om man köper fågelfrö och skruvdragare. Får då fågelfröna hänga med på skruvdragarkvittot, eller delar ni upp det så att ni kan kasta fågelfrökvittot och spara skruvdragarkvittot?
Har ingen betydelse, du sparar ju bara kvitton som det finns något på som du önskar spara. Om det sedan finns 227 andra saker har ju ingen betydelse.
Ju mera komplicerat du gör det desto större är sannolikheten att du inte orkar med ditt "administrativa system".

Själv kör jag med elektroniska kvitton på de butiker som tillhandahåller och resten skannas in, men bara de som behöver sparas.
 
Börja med valfri digital lösning, Google Drive ihop med appen tycker jag som sagt är smidigast. Har du Android så lägg till den som Widget på hemskärmen. Testa dig sen fram så kommer du hitta ett system som passar för dig. Jag personligen brukar skapa en kopia av kvittot om det är viktigt att hålla koll på båda.

När du ska scanna in alla dina gamla så föreslår jag du scannar o lägger alla i en tillfällig mapp, så sätter du dig o sorterar vid datorn sen så kommer det gå smidigt :)
 
P peter.linkan skrev:
Upptäckte ett problem direkt.

Om man ska ladda upp/sortera kvittona utifrån vad det gäller - hur gör man om det finns olika saker på samma kvitto?

Säg att jag köper en ny skruvdragare och putsbruk till verkstadsrenoveringen vid samma köp. Tar ni dem på två olika kvitton då, för att kunna spara skruvdragaren i verktygs-mappen och putsbruket i verkstadsrenoverings-mappen?

Fungerar kanske med två saker, men säg att jag samtidigt köper fågelfrö, en ny vattenutkastare och målarfärg till carporten? Dvs både saker som ska sparas i olika mappar, och lite utlägg som inte ska sparas alls.
Hamnar allt på samma kvitto - och hur sorterar ni det då i ert mappsystem?
Eller tar ni er tid vid kassan och delar upp inköpen beroende per mapp, så att ni får rätt saker på rätt kvitton direkt - oavsett hur många olika saker ni köper?

Om ni har en bra lösning för detta, så tar jag mer än gärna del av den!!

Jag söker också råd för hur jag, enligt det här systemet, kan hantera de inköp jag gjort hittills. Även om jag får en bra struktur för kvittona på kommande inköp, så har jag ju gjort inköp sedan vi flyttade in för 6 månader sedan att sortera i mapparna, och där är det blandade grejer på olika kvitton. Hur sorterar jag dem?

Ps råd som gäller andra sätt att hantera kvitton, som "lägg det i en pappkartong bara" behöver jag inte just nu. Jag söker svar på min fråga, från de som hanterar kvitton på likvärdiga sätt.
Kvitton för maskiner och vitvaror som sparas enbart för garantin sorterar vi in i en egen kategori, även om det skulle vara annat på samma kvitto. Man vill ju ofta ha originalkvittot om man ska reklamera varan. Om man även har mycket byggmaterial på kvittot kan man kopiera kvittot och lägga kopian tillsammans med andra kvitton för byggmaterial. Om det dessutom råkar vara en påse fågelfrö på kvittot är det ju bara att dra av det när man räknar ihop summorna den dag man deklarerar en försäljning av huset. Skatteverket kräver inte kvittona, man anger bara summor när man deklarerar försäljningen av huset. Man kan till och med uppskatta summorna om kvitton saknas helt.

De viktigaste kvittona att spara och hålla ordning på är de som gäller förbättringar, tex om- eller tillbyggnad, eftersom de är avdragsgilla tills ni säljer huset. Renoveringar (tex omtapetsering) är bara avdragsgilla i några år, så om ni har tänkt bo kvar länge är det inte hela världen om ni inte får med varenda krona i rätt mapp. Hantverkarkvitton/fakturor ska ni såklart spara minst så länge som deras garanti gäller, även om det ”bara” gäller en renovering.
 
Jag sparar alla kvitton i en app - mycket behändigt. Fotar och uppger pris, inköpsställe, datum och varan. Lätt att söka tillbaka. Inga problem vid reklamation.
 
P peter.linkan skrev:
Hej!

Vi brukar inte spara kvitton för mindre och vanliga utgifter, men för kvitton som rör produkter med garanti eller dyrare produkter har vi sparat alla i en plastficka. Det är dock inget bra system för om man behöver hitta en av dem. Och dessutom märkte jag ikväll att bläcket på kvitton som är 3-5 år gamla ibland är helt bortblekt så man ser inte ens vad som står på, och är därför värdelösa.

Har tänkt att vi borde ha ett bättre system för att spara kvitto.

Vi köpte hus för ett halvår sedan och tänkte att vi skulle spara alla kvitton som rör huset, typ sorterat efter utrustning, verktyg, renovering, tjänster, etc. Men hur ska man spara det bäst? Att ha det i plastfickor i en pärm är ju inte så bra om det bleks bort. Å andra sidan har jag läst att kvitton ska sparas i den form man får dem för att de ska vara giltiga, så ett papperskvitto som scannas in eller fotograferas för att sparas digitalt är bara giltigt efter företagets riktlinjer.

Hur hanterar ni hushållens och husets kvitto?
Har en enkel Brother svartvit laserskrivare med scanner. Kostade nog 1200 kr, och fabriksfylld kassett ingick. Den räcker länge. Kör alltid en kopia på vanliga kvitton som riskerar att blekas, och häftar sedan originalkvittot på pappret, och arkiverar. Inga plastfickor äns. Har funkat bra hittills. Gör likadant med firmakvitton.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Hej!

Kan tipsa om en gratis app jag använder som heter Homer. Där kan man lägga till saker enkelt genom att ta kort på typskylt och kvitto. Sen söker även appen efter manualen online samt annat som länk till service ställe. Man kan även använda taggar för att sortera på saker. Här är en bild på en av mina saker.
Skärmdump av appen Homer som visar en Ryobi limmpistol, dess kvitto, manual, och service-länk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
willel
  • Laddar…
Förr orkade jag inte spara kvitton om det inte var på dyra saker. Sedan ca fem år skannar jag in dom till Evernote. Fantastikt bra. Sorteringmöjlighet och Sökbart. Fungerar både på datorn och mobilen. Har haft mycket stor nytta av det. Ingen som klagat på att det är skannade kvitton vid någon reklamation etc vilket de inte heller kan göra enligt lag. Räcker med gratisversioner av Evernote (om de inte ändrat något, har numera betalversionen av andra orsaker).
 
P peter.linkan skrev:
Hej!

Vi brukar inte spara kvitton för mindre och vanliga utgifter, men för kvitton som rör produkter med garanti eller dyrare produkter har vi sparat alla i en plastficka. Det är dock inget bra system för om man behöver hitta en av dem. Och dessutom märkte jag ikväll att bläcket på kvitton som är 3-5 år gamla ibland är helt bortblekt så man ser inte ens vad som står på, och är därför värdelösa.

Har tänkt att vi borde ha ett bättre system för att spara kvitto.

Vi köpte hus för ett halvår sedan och tänkte att vi skulle spara alla kvitton som rör huset, typ sorterat efter utrustning, verktyg, renovering, tjänster, etc. Men hur ska man spara det bäst? Att ha det i plastfickor i en pärm är ju inte så bra om det bleks bort. Å andra sidan har jag läst att kvitton ska sparas i den form man får dem för att de ska vara giltiga, så ett papperskvitto som scannas in eller fotograferas för att sparas digitalt är bara giltigt efter företagets riktlinjer.

Hur hanterar ni hushållens och husets kvitto?
P peter.linkan skrev:
Tack för bra svar på båda frågorna (y)

Det är ett bra system, men det känns som att det hänger på att jag gör alla inköp. Min fru kommer aldrig hålla koll på vilka mappar varorna ska delas upp enligt om hon handlar :crysmile:
Kivra har en bra funktion där du kan ladda upp och spara egna kvitton
 
P peter.linkan skrev:
Hej!

Vi brukar inte spara kvitton för mindre och vanliga utgifter, men för kvitton som rör produkter med garanti eller dyrare produkter har vi sparat alla i en plastficka. Det är dock inget bra system för om man behöver hitta en av dem. Och dessutom märkte jag ikväll att bläcket på kvitton som är 3-5 år gamla ibland är helt bortblekt så man ser inte ens vad som står på, och är därför värdelösa.

Har tänkt att vi borde ha ett bättre system för att spara kvitto.

Vi köpte hus för ett halvår sedan och tänkte att vi skulle spara alla kvitton som rör huset, typ sorterat efter utrustning, verktyg, renovering, tjänster, etc. Men hur ska man spara det bäst? Att ha det i plastfickor i en pärm är ju inte så bra om det bleks bort. Å andra sidan har jag läst att kvitton ska sparas i den form man får dem för att de ska vara giltiga, så ett papperskvitto som scannas in eller fotograferas för att sparas digitalt är bara giltigt efter företagets riktlinjer.

Hur hanterar ni hushållens och husets kvitto?
Hej, jag sparar alla mina kvitton månadsvis, (JAN 22, FEB22) i återvunna C5 kuvert. Tanken en gång i tiden var att sätta alla bakom kontoutdraget. Sen sabbade banken allt med att sluta skicka ut kontoutdrag. Så behöver man inte göra.

Dagens kvitton är ljuskänsliga och behöver ligga mörkt. Om man vill testa hur fort texten försvinner kan man lägga ett inte så viktigt kvitto vid framrutan på bilen under en solig sommardag. Så mitt tips är att kopiera viktiga kvitton, knipsa fast dem på på kopian (aldrig någonsin använda tejp av någon sort), och sätta in dem i en pärm som man ställer mörkt. Ett fliksystem i pärmen underlättar till att hitta (huset tak, huset yttervägg, maskiner etc), annars är principen nyast längst fram rätt OK. Då sitter det man eventuellt behöver hantera som skett i nutid lätt tillgängligt och kronologisk ordning etableras, om än omvänd. Jag har jobbat som ekonomiassistent och mina kvittohanteringsdagar är över, men principerna fungerar fortfarande.
Hoppas du får/fått ordning nu.:cool:
 
Jag kör en kombination som funkar bra för mig.
Papperskvitton skriver jag ett löpnummer på högst upp på typ samma ställe och inringat så det syns tydligt. Därefter lägger jag det i en plastficka (har tänkt uppgradera till en skokartong).
Får jag kvitto via mail ändrar jag ämnesraden och lägger till löpnummer (och förtydligar vad det är för vara) och flyttar till en kvittokatalog i mailboxen.
Jag har även katalog i Dropbox där sparar kvitton om det av någon anledning inte kom via mail men ändå lämpar sig bättre att fota/skanna digitalt. Funkar såklart lika bra med annat än Dropbox. Även här får filen löpnummer i början som filnamn.
Sedan noterar jag i en Excel löpnummer, vad, var den köpts, pris (på den/de varor som är relevanta), datum och var kvittot sparats (dropbox/mail/skokartong).

Detta har för mig blivit den kombination som blivit lagom balans mellan ansträngning och funktion. Jag kan lägga kvitto på min att-göra hörna på garagebänken ett par veckor och sen tar det 10 minuter att slå igång datorn och öppna excellen som också ligger på Dropbox, ta nästa löpnummer, notera det på kvittot, notera övriga uppgifter och sedan lägga det i mappen.
Kvitton som kommit på mail tar jag då och då och gör samma sak när jag har 2 minuters lucka och ändå sitter med datorn.

Sedan när jag behöver leta fram något så söker/kollar jag i min Excel. Behöver jag få fram kvittot så ser jag snabbt; nummer 128 ligger i mappen och till största del är de i typ ordning annars så ser man snabbt numret om man skulle ta fram en lunta, då det är skrivet tydligt på samma plats.
Behöver summor sammanställas inför försäljning/avdrag så jobbas det fram från excellen och om det mot förmodan krävs att kvitton plockas fram så görs det då.

Jag har lurat lite på om det vore smidigare att fota/skanna papperskvittona och aven lägga dem i Dropbox också och i övrigt samma upplägg med löpnummer och Excel, men jag har inte övertygat mig att det finns någon större vinning.

Hoppas det ger idéer och om någon har synpunkter på förbättringar så kom gärna med dem.
 
Jag har allt i en låda ,bävar att få rensa igenom den..
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.