Jag tycker den här tråden är ett bra exempel på hur alla bara tänker på sin egen besparing och vad man kan göra för sin egen plånbok. Jag tycker man behöver tänka i ett större perspektiv. Om jag släcker någon lampa hit eller dit gör knappt någon skillnad för min egen elräkning, men om en miljon hushåll skulle vara noga med att släcka den där lampan kanske man hade kunna bespara oss ett par vindkraftverk.

Hur många vindkraftverk hade vi sluppit bygga om...
... alla stängde av sin fasadbelysning mellan 00-05?
... alla sänkte innertemperaturen 1 grad?
... alla drog ner lite på ventilationen när man inte är hemma?
... alla släckte alla lampor som inte behöver lysa?
... alla stängde av sin internetrouter när den inte används?
... om all belysing och teknisk utrustning som står på standby på alla kontor/industrier när ingen jobbar stängdes av?

ja, den här listan kan göras hur lång som helst.

Hursomhelst, sluta tänk att det är ingen ide jag gör det där för att spara ett par tior per år, utan tänk hur mycket hade vi kunnat spara tillsammans om alla gjorde samma sak.

Ja hade önskat någon form av huvudbrytare vid ytterdörren, typ som man har på hotellrum, som fimpade strömmen till allt i huset utom kyl/frys samt värme/vv/vent och kanske samtidigt drog ner någon grad på värmen och sänkte ventilationen lite.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Jag har styrning med möjlighet att stänga av belysningen helt på natten men valde bort det då det är trevligt när det lyser om man kommer hem när det är mörkt, sedan upplevde jag att ljuskällorna (LED) inte höll lika länge.

Sedan är det hos mig uppvärmingen som är den stora förbrukaren där det går att göra åtgärder
 
A
H henk2055 skrev:
Jag tycker den här tråden är ett bra exempel på hur alla bara tänker på sin egen besparing och vad man kan göra för sin egen plånbok. Jag tycker man behöver tänka i ett större perspektiv. Om jag släcker någon lampa hit eller dit gör knappt någon skillnad för min egen elräkning, men om en miljon hushåll skulle vara noga med att släcka den där lampan kanske man hade kunna bespara oss ett par vindkraftverk.

Hur många vindkraftverk hade vi sluppit bygga om...
... alla stängde av sin fasadbelysning mellan 00-05?
... alla sänkte innertemperaturen 1 grad?
... alla drog ner lite på ventilationen när man inte är hemma?
... alla släckte alla lampor som inte behöver lysa?
... alla stängde av sin internetrouter när den inte används?
... om all belysing och teknisk utrustning som står på standby på alla kontor/industrier när ingen jobbar stängdes av?

ja, den här listan kan göras hur lång som helst.

Hursomhelst, sluta tänk att det är ingen ide jag gör det där för att spara ett par tior per år, utan tänk hur mycket hade vi kunnat spara tillsammans om alla gjorde samma sak.

Ja hade önskat någon form av huvudbrytare vid ytterdörren, typ som man har på hotellrum, som fimpade strömmen till allt i huset utom kyl/frys samt värme/vv/vent och kanske samtidigt drog ner någon grad på värmen och sänkte ventilationen lite.

Det funkar inte så.
Var hemma hos några rika norrmän nyss i deras nya superdyra hus. De värmde bara upp med direktverkande el.
Varför ska det sitta några stackare och snåla för att hjälpa andra.
Tycker politikerna ska fixa detta. Sen får alla göra vad de vill eller har råd med.
 
G
H henk2055 skrev:
Jag tycker den här tråden är ett bra exempel på hur alla bara tänker på sin egen besparing och vad man kan göra för sin egen plånbok. Jag tycker man behöver tänka i ett större perspektiv. Om jag släcker någon lampa hit eller dit gör knappt någon skillnad för min egen elräkning, men om en miljon hushåll skulle vara noga med att släcka den där lampan kanske man hade kunna bespara oss ett par vindkraftverk.

Hur många vindkraftverk hade vi sluppit bygga om...
... alla stängde av sin fasadbelysning mellan 00-05?
... alla sänkte innertemperaturen 1 grad?
... alla drog ner lite på ventilationen när man inte är hemma?
... alla släckte alla lampor som inte behöver lysa?
... alla stängde av sin internetrouter när den inte används?
... om all belysing och teknisk utrustning som står på standby på alla kontor/industrier när ingen jobbar stängdes av?

ja, den här listan kan göras hur lång som helst.

Hursomhelst, sluta tänk att det är ingen ide jag gör det där för att spara ett par tior per år, utan tänk hur mycket hade vi kunnat spara tillsammans om alla gjorde samma sak.

Ja hade önskat någon form av huvudbrytare vid ytterdörren, typ som man har på hotellrum, som fimpade strömmen till allt i huset utom kyl/frys samt värme/vv/vent och kanske samtidigt drog ner någon grad på värmen och sänkte ventilationen lite.
Visst är det bra att tänka så. Det va väl därför EU bestämde att man inte ska ha stänkskydd på bilar (aerodynamik) släckta bakljus på dan (beslutet kom innan det blev vanligt med Led) för att minska den totala statistiska förbrukningen/utsläppen.
Samtidigt bör vi i alla fall ha tillgänglig maxeffekt för en kall vindstilla period och då är det ännu viktigare att använda den sista watten vettigt. Kanske vi i framtiden låter samhället gå ner på sparlåga någon/några gånger varje vinter. Är det kallt och vindstilla går väldigt få tåg/spårvagnar/tunnelbanor, kontor stänger och låter tempen sjunka, vissa elslukande processindustrier stänger helt osv. Lägre lön/bnp såklart men kanske värt, det är ju alltid dyrt att bygga/investera för det som är värst och inte så ofta.
 
Johan1975z skrev:
Det funkar inte så.
Var hemma hos några rika norrmän nyss i deras nya superdyra hus. De värmde bara upp med direktverkande el.
Varför ska det sitta några stackare och snåla för att hjälpa andra.
Tycker politikerna ska fixa detta. Sen får alla göra vad de vill eller har råd med.
Tror tyvärr att den är denna inställningen hos folk som kommer förstöra vår värld så som vi känner den. Alla har ett ansvar, inte bara politikerna. Alla har råd med att stänga av prylar som inte används.
 
A
H henk2055 skrev:
Tror tyvärr att den är denna inställningen hos folk som kommer förstöra vår värld så som vi känner den. Alla har ett ansvar, inte bara politikerna. Alla har råd med att stänga av prylar som inte används.
jag håller med dig. Men 90% bryr sig inte.
Det är lite nördiga killar som du som bryr sig och i slutändan spelar det nog ingen roll. Varför ska jag snåla när ingen annan gör det. Folk gör det bara för sin egen skull i så fall
 
Mikael_L
H henk2055 skrev:
Hur många vindkraftverk hade vi sluppit bygga om...
... alla stängde av sin fasadbelysning mellan 00-05?
Hur menar du då?
Kan man stänga av (något färre antal) vindkraftverk mellan 00-05 så de därför producerar mer kl 05-00 när vi ska slå på ljuset igen?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
G
Johan1975z skrev:
jag håller med dig. Men 90% bryr sig inte.
Det är lite nördiga killar som du som bryr sig och i slutändan spelar det nog ingen roll. Varför ska jag snåla när ingen annan gör det. Folk gör det bara för sin egen skull i så fall
Kanske elpriset ska vara kopplat till inkomst/förmögenhet? Som böter för hastighetsöverträdelser i Finland:thinking:
 
J
Med tanke på den prekära situation samhället och individen befinner sig i är det viktigt att man fokuserar på rätt saker och inte snöar in på att släcka en enstaka lampa eller så.

Rangordning
1. Värme
2. Varmvatten
3. Hushållsel

Ska man få genomslag på energianvändningen så ska man inte ödsla sin egen energi på saker som ger liten nytta. Givetvis kan man göra det när man klarat av punkt 1 och 2.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Det funkar inte så.
Var hemma hos några rika norrmän nyss i deras nya superdyra hus. De värmde bara upp med direktverkande el.
Varför ska det sitta några stackare och snåla för att hjälpa andra.
Tycker politikerna ska fixa detta. Sen får alla göra vad de vill eller har råd med.
Vad menar du med direktverkande el?
Var det i Sverige?
Är det i Sverige så får du inte bygglov utan nån form av värmepump.
Energikraven skulle aldrig tillåta det.
 
H henk2055 skrev:
Jag tycker den här tråden är ett bra exempel på hur alla bara tänker på sin egen besparing och vad man kan göra för sin egen plånbok. Jag tycker man behöver tänka i ett större perspektiv. Om jag släcker någon lampa hit eller dit gör knappt någon skillnad för min egen elräkning, men om en miljon hushåll skulle vara noga med att släcka den där lampan kanske man hade kunna bespara oss ett par vindkraftverk.

Hur många vindkraftverk hade vi sluppit bygga om...
... alla stängde av sin fasadbelysning mellan 00-05?
... alla sänkte innertemperaturen 1 grad?
... alla drog ner lite på ventilationen när man inte är hemma?
... alla släckte alla lampor som inte behöver lysa?
... alla stängde av sin internetrouter när den inte används?
... om all belysing och teknisk utrustning som står på standby på alla kontor/industrier när ingen jobbar stängdes av?

ja, den här listan kan göras hur lång som helst.

Hursomhelst, sluta tänk att det är ingen ide jag gör det där för att spara ett par tior per år, utan tänk hur mycket hade vi kunnat spara tillsammans om alla gjorde samma sak.

Ja hade önskat någon form av huvudbrytare vid ytterdörren, typ som man har på hotellrum, som fimpade strömmen till allt i huset utom kyl/frys samt värme/vv/vent och kanske samtidigt drog ner någon grad på värmen och sänkte ventilationen lite.
Jag håller med.
 
H heimlaga skrev:
Jag har tagit reda på hur HVO100 produceras och det verkar som om växtoljan produceras med dieseldrivna maskiner och utbytet av HVO är ungefär den samma som insatsen av diesel. Ingen vinning där tyvärr.

Att det skulle gå åt lika mycket fossil diesel för att producera hvo tror jag inte på. Möjligen var det sämre i början innan produktionen kommit igång i stor skala.

Enligt Neste minskar co2-utsläppen 70-90% sett till hela livscykeln.


"Förutom stora minskningar av lokala utsläpp från avgasrören (som NOx och partiklar) minskar även utsläppen av växthusgas med 70-90%*."
https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel/hvo



"HVO100 är en förnybar diesel. Det innebär att vi inte tillför någon ny koldioxid i atmosfären för att tillverka den. Istället återvinner vi vegetabiliska och animaliska fetter från industrier och restauranger, t ex slaktavfall och gammal frityrolja. Fossilfri diesel släpper dessutom ut mindre kväveoxider, eller det som i folkmun kallas partiklar, än traditionell diesel. "
https://www.colabitoil.com/hvo100/
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Vad menar du med direktverkande el?
Var det i Sverige?
Är det i Sverige så får du inte bygglov utan nån form av värmepump.
Energikraven skulle aldrig tillåta det.
nej, Norge. Vid gränsen. Jag tycker det var helt sjukt men de ville inte klämma in nån ful värmepump när jag frågade dem.
 
H henk2055 skrev:
Jag tycker den här tråden är ett bra exempel på hur alla bara tänker på sin egen besparing och vad man kan göra för sin egen plånbok. Jag tycker man behöver tänka i ett större perspektiv. Om jag släcker någon lampa hit eller dit gör knappt någon skillnad för min egen elräkning, men om en miljon hushåll skulle vara noga med att släcka den där lampan kanske man hade kunna bespara oss ett par vindkraftverk.

Hur många vindkraftverk hade vi sluppit bygga om...
... alla stängde av sin fasadbelysning mellan 00-05?
... alla sänkte innertemperaturen 1 grad?
... alla drog ner lite på ventilationen när man inte är hemma?
... alla släckte alla lampor som inte behöver lysa?
... alla stängde av sin internetrouter när den inte används?
... om all belysing och teknisk utrustning som står på standby på alla kontor/industrier när ingen jobbar stängdes av?

ja, den här listan kan göras hur lång som helst.

Hursomhelst, sluta tänk att det är ingen ide jag gör det där för att spara ett par tior per år, utan tänk hur mycket hade vi kunnat spara tillsammans om alla gjorde samma sak.

Ja hade önskat någon form av huvudbrytare vid ytterdörren, typ som man har på hotellrum, som fimpade strömmen till allt i huset utom kyl/frys samt värme/vv/vent och kanske samtidigt drog ner någon grad på värmen och sänkte ventilationen lite.
Tyvärr funkar världen inte så. Det går inte att säga ”Om alla gör X så blir det bra”.

Kör förbi valfri hyresfastighet mitt i vintern och kolla hur många fönster som står öppna. Och bara suger ut värme eftersom ”det är ju hyresvärden som betalar, inte jag”. Korkat tänk? Ja, men så är ju hälften av alla människor dummare än genomsnittet...

Människor är per definition själviska, ser främst till sitt eget bästa. It’s a feature, not a bug.

Det går helt enkelt inte (i nästan alla fall) att få människor att offra sin egen bekvämlighet för nåt större syfte. Då måste man ta till tvångsmetoder och då glider man nästan direkt över till olika sorters –ismer som alla visat sig skadliga.

Missförstå mig rätt. Jag är helt emot konsumtionshetsen och lever som jag lär. Kan dra hur många exempel som helst. T.ex. så höll vi vår inomhustemperatur på 12-15 grader under tio år när vi hade luft/vattenpump. Den var underdimensionerad för huset och vi vägrade köra med elpatron. Nu har vi bergvärme och håller behagliga 17-18 grader vintertid.

Men när vi lever snålt så gör vi det för vår egen skull. Inte för att utkämpa andras krig. Det spelar ingen roll om det är klimatkriget, Covid-kriget eller Ryssland-Ukraina-kriget.

I stället för att driva sig själv från vettet genom att försöka kontrollera andra människor, vilket är i princip omöjligt, är det bättre att inrikta sig på att kontrollera det man faktiskt kan - sitt eget liv.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
G
Kilrain Kilrain skrev:
Tyvärr funkar världen inte så. Det går inte att säga ”Om alla gör X så blir det bra”.

Kör förbi valfri hyresfastighet mitt i vintern och kolla hur många fönster som står öppna. Och bara suger ut värme eftersom ”det är ju hyresvärden som betalar, inte jag”. Korkat tänk? Ja, men så är ju hälften av alla människor dummare än genomsnittet...

Människor är per definition själviska, ser främst till sitt eget bästa. It’s a feature, not a bug.

Det går helt enkelt inte (i nästan alla fall) att få människor att offra sin egen bekvämlighet för nåt större syfte. Då måste man ta till tvångsmetoder och då glider man nästan direkt över till olika sorters –ismer som alla visat sig skadliga.

Missförstå mig rätt. Jag är helt emot konsumtionshetsen och lever som jag lär. Kan dra hur många exempel som helst. T.ex. så höll vi vår inomhustemperatur på 12-15 grader under tio år när vi hade luft/vattenpump. Den var underdimensionerad för huset och vi vägrade köra med elpatron. Nu har vi bergvärme och håller behagliga 17-18 grader vintertid.

Men när vi lever snålt så gör vi det för vår egen skull. Inte för att utkämpa andras krig. Det spelar ingen roll om det är klimatkriget, Covid-kriget eller Ryssland-Ukraina-kriget.

I stället för att driva sig själv från vettet genom att försöka kontrollera andra människor, vilket är i princip omöjligt, är det bättre att inrikta sig på att kontrollera det man faktiskt kan - sitt eget liv.
Gjordes nått försök i Göteborg för ett par år sedan, alla hyresgäster fick sänkt hyra om de minska elförbrukningen, de som ökade förbrukningen fick höjd. I hela hyresbeståndet ökade den totala elförbrukningen då många verkades tycka, ähh va billigt...
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.