H heimlaga skrev:
Det finns inga biobränslepaketbilar i 2000-eurosprisklassen.
Vilken gammal dieselbil som helst går att köra på HVO100. Då blir du minst lika miljövänlig som en elbil.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S
V VRZ skrev:
Hur många bilar får man tillbaka 99% av inköpsbeloppet efter två år och 3000 mil? Jag hade kunnat åka buss och bott i en studentkorridor också och klätt mig i plastsäckar.

Men jag kan skicka dig lite aktietips, så kanske du slipper laga mat över öppen eld och bo under en pressning och kan åka något nyare än 245'an.

Ett mycket bra svar. Ditt inlägg borde ha 350 tummar upp

Provkörde model 3 performance. Men min hustru vill hellre ha S pga bagaget. Lite kul i livet får man väl ha. Puttra runt i gammel skit är inget för en annan 2022.
 
Nissens
J Jan Young skrev:
Ledsen, golvvärme i ett modernt och nytt hus är en designsak enligt mitt sätt att se det.
Trögheten gör att det förbrukas mer energi. Gäller speciellt i Norden med vårt snabbt skiftande klimat.

Radiatorer är effektivare. Du kan kontrollera detta hur du vill med vem som helst, var som helst. Förutom med dem som säljer golvvärme förstås.

Klinkers i stenmaterial i badrum osv. men el-värme under, eller vattenburen värme under är tyvärr bland det mest korkade man kan ha om man vill spara energi. Ett sådant golv kan lätt ligga och förbruka 200-500 watt i princip konstant stora delar av året. Vi räknade på det en gång och elen 400 watt var igång i 65% av hela året. Det förbrukade således över 2200 kWh. Visserligen kom värmen huset tillgodo. Men ungefär hälften av tiden behövdes inte tillskottet. Lågt räknat alltså 1200 kWh rätt åt pipan.
Nej, eftersom vi har välisolerade hus så kompenserar en tempgivare utomhus för trögheten.
 
useless useless skrev:
Vilken gammal dieselbil som helst går att köra på HVO100. Då blir du minst lika miljövänlig som en elbil.
Beror väl på definitionen av miljövänlig? En dieselbil lär väl generera mer lokala luftföroreningar även om den är koldioxidneutral.
 
R Rkarlsson skrev:
Allt det här är det jag menar. Man kan inte ställa om helt och hållet. Bara din verksamhet förbrukar mängder mer än vad jag gör av med.
Och då påpekar du att vi ska sluta förbruka för bekvämlighetens skull, "belysning".
Det kan man visst göra, men så länge sådan verksamhet som du och många andra bedriver och det inte ändrar sig direkt så känns det ju meningslöst att släcka ytterbelysning med promille av din påverkan.

Nu säger jag absolut inte att du ska lägga av, om det är ditt levebröd så måste du ju göra det för att leva. Men det är dubbelmoral att påpeka andras förbrukning då.

Men så du vet, jag skall sätta in smartstyrningen med en deckare inom ett par år =) Frågan är när miljöpåverkan kan räknas hem efter att ha satt dit utrustningen som tillverkades.[/QUOT
Jag skulle gärna ändra mig i morgon om jag kunde. Jag ändrar så mycket jag kan. Snålar på allt och drar ned all onödig konsumtion så mycket jag någonsin kan.

Jag tror att det är där våra tankesätt skiljer sig åt.
-Du räknar bara dina egna utsläpp och tycker att utsläppen från varor som du köper är någon annans problem samtidigt som du inte gör någon skillnad på nödvändigt och onödvändigt. Det ser jag som en sorts dubbelmoral. Att ditt behov av lyx prioriteras högre än levebrödet för den som i verkligheten producerar varorna du köper. Samtidigt som du inte räknar med distributionskedjorna. Matvarorna som du så "miljövänligt" köper varje dag har fraktats landet runt och ofta världen runt med fossilbränslen. Men det ser du inte för du har inga utsläpp då du köper dem.

-Jag gör tydlig skillnad på nödvändigt och onödvändigt. Avstår från det onödvändiga. Det behövs inte så det är ingen förlust att avstå från det. Du verkar se sådant som en förlust men jag ser det bara som en självklarhet i kristider. Att avstå från levebrödet och bli professionell bidragstagare än en förlust. Där skär jag ned så mycket det går men jag kan inte investera mer än jag har resurser och jag kan inte skaffa utrustning som inte finns och som jag inte kan tillverka.


useless useless skrev:
Vilken gammal dieselbil som helst går att köra på HVO100. Då blir du minst lika miljövänlig som en elbil.
Jag har tagit reda på hur HVO100 produceras och det verkar som om växtoljan produceras med dieseldrivna maskiner och utbytet av HVO är ungefär den samma som insatsen av diesel. Ingen vinning där tyvärr.
 
Redigerat:
H heimlaga skrev:
Jag skulle gärna ändra mig i morgon om jag kunde. Jag ändrar så mycket jag kan. Snålar på allt och drar ned all onödig konsumtion så mycket jag någonsin kan.

Jag tror att det är där våra tankesätt skiljer sig åt.
-Du räknar bara dina egna utsläpp och tycker att utsläppen från varor som du köper är någon annans problem samtidigt som du inte gör någon skillnad på nödvändigt och onödvändigt. Det ser jag som en sorts dubbelmoral. Att ditt behov av lyx prioriteras högre än levebrödet för den som i verkligheten producerar varorna du köper. Samtidigt som du inte räknar med distributionskedjorna. Matvarorna som du så "miljövänligt" köper varje dag har fraktats landet runt och ofta världen runt med fossilbränslen. Men det ser du inte för du har inga utsläpp då du köper dem.
Såattehh..Om vi alla slutar köper varor i matvaruhandeln så kommer dom som jobbar i den kedjan att ha det bättre? Kommer Arla fortsätta producera mjölk om ingen köper den?

Du lär ju spara en jäkla massa el på att bli anställd av någon som har alla maskinerna du behöver ståendes i lokal redan. Kan du sälja alla dina maskiner och köpa ett hus:thinking:
 
H heimlaga skrev:
Jag skulle gärna ändra mig i morgon om jag kunde. Jag ändrar så mycket jag kan. Snålar på allt och drar ned all onödig konsumtion så mycket jag någonsin kan.

Jag tror att det är där våra tankesätt skiljer sig åt.
-Du räknar bara dina egna utsläpp och tycker att utsläppen från varor som du köper är någon annans problem samtidigt som du inte gör någon skillnad på nödvändigt och onödvändigt. Det ser jag som en sorts dubbelmoral. Att ditt behov av lyx prioriteras högre än levebrödet för den som i verkligheten producerar varorna du köper. Samtidigt som du inte räknar med distributionskedjorna. Matvarorna som du så "miljövänligt" köper varje dag har fraktats landet runt och ofta världen runt med fossilbränslen. Men det ser du inte för du har inga utsläpp då du köper dem.

-Jag gör tydlig skillnad på nödvändigt och onödvändigt. Avstår från det onödvändiga. Det behövs inte så det är ingen förlust att avstå från det. Du verkar se sådant som en förlust men jag ser det bara som en självklarhet i kristider. Att avstå från levebrödet och bli professionell bidragstagare än en förlust. Där skär jag ned så mycket det går men jag kan inte investera mer än jag har resurser och jag kan inte skaffa utrustning som inte finns och som jag inte kan tillverka.



Jag har tagit reda på hur HVO100 produceras och det verkar som om växtoljan produceras med dieseldrivna maskiner och utbytet av HVO är ungefär den samma som insatsen av diesel. Ingen vinning där tyvärr.
Men nu tror du visst att jag inte bryr mig om vad jag köper? Köper så nära svenskt tillverkat jag bara kan, om de inte går så då tar jag närmast producerande land. Vissa saker är ju svåra att köpa som är producerat i närheten för att vissa företag valt att producera i låglöneländer i asien, östeuropa och dylikt.
Ja jag kör en volkswagen elbil, men innan körde jag en hyundai.

Gå på stan, och tala om för mig hur många svenska barnvagnar du ser och hur många kinesiska du ser (alla som inte är en svensk är kinesiska, så illa är det med den produktionen)
 
richardtenggren
H heimlaga skrev:
Jag har tagit reda på hur HVO100 produceras och det verkar som om växtoljan produceras med dieseldrivna maskiner och utbytet av HVO är ungefär den samma som insatsen av diesel. Ingen vinning där tyvärr.
Låter som du missat en del i din litteraturstudie, de två projekt jag varit ”inblandad” i har då inte haft några ”dieselmaskiner” annat än att råvaran kommer från skogen och med all säkerhet är fälld och transporterad med dieseldrivna maskiner. Dock rör det sig om restprodukter från annan framställning så vi kan nog bortse från dessa ändå, då det sker oavsett om man producerar någon HVO.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Richardtenggren
Intressant..... det där skall jag försöka ta reda på mer om.

VRZ
Då man har hållit på i tillräckligt många år och försökt få en fast anställning men bara fått diverse oseriösa tokerier med arbetslöshetsperioder emellan kommer man till punkten då man måste välja. Jag är 40 år och har hållit på sedan jag var 27 och försökt få någon riktig fast anställning. Till slut måste man bara välja. Satsa på ett liv på bidrag eller på en egen verksamhet. Jag valde det senare.
Säljer jag snickerimaskinerna får jag gissningsvis mellan 4000 och 10000 euro eftersom allt är gammalt och hoplappat och moderniserat. Välfungerande och bra maskiner men inte den sorten som företagare vill betala stora pengar för samtidigt som de är för stora för de flesta hobbysnickarna. Traktorn och skogsutrustningen skulle ge gissningsvis 5000 euro till men då betyder det att föräldrarna blir utan ved och måste återgå till oljeeldning och det är ingen god affär det heller.
Man köper/bygger inte ett hus för sådana pengar när man lever på bidrag och aldrig mer kan räkna med ett arbete och aldrig mer kommer att tjäna så mycket att man kan få andra lån än snabblån.

Givetvis skall vi köpa det vi behöver. Någonting annat har jag aldrig sagt. Vad jag säger är att vi skall skala bort det onödiga dumkonsummerandet och satsa de pengarna på sådant som ger någonting från sig.
 
A
H heimlaga skrev:
Richardtenggren
Intressant..... det där skall jag försöka ta reda på mer om.

VRZ
Då man har hållit på i tillräckligt många år och försökt få en fast anställning men bara fått diverse oseriösa tokerier med arbetslöshetsperioder emellan kommer man till punkten då man måste välja. Jag är 40 år och har hållit på sedan jag var 27 och försökt få någon riktig fast anställning. Till slut måste man bara välja. Satsa på ett liv på bidrag eller på en egen verksamhet. Jag valde det senare.
Säljer jag snickerimaskinerna får jag gissningsvis mellan 4000 och 10000 euro eftersom allt är gammalt och hoplappat och moderniserat. Välfungerande och bra maskiner men inte den sorten som företagare vill betala stora pengar för samtidigt som de är för stora för de flesta hobbysnickarna. Traktorn och skogsutrustningen skulle ge gissningsvis 5000 euro till men då betyder det att föräldrarna blir utan ved och måste återgå till oljeeldning och det är ingen god affär det heller.
Man köper/bygger inte ett hus för sådana pengar när man lever på bidrag och aldrig mer kan räkna med ett arbete och aldrig mer kommer att tjäna så mycket att man kan få andra lån än snabblån.

Givetvis skall vi köpa det vi behöver. Någonting annat har jag aldrig sagt. Vad jag säger är att vi skall skala bort det onödiga dumkonsummerandet och satsa de pengarna på sådant som ger någonting från sig.
varför har du inte fått en fastanställning på 13 år. Du skriver ju bra.. :)
 
Helt utan att beakta de ekonomiska kostnaderna, kan man vara emot utebelysningen av ekologiska skäl. Det är bevisligen inte bra för naturen med det onaturliga ljuset. Vi borde som samhälle se allvarligare på ljusföroreningar och se till det ljus vi skapar på kvällen verkligen tjänar ett syfte, samt att det ljus som skapas så ska den mängd som far uppåt minimeras. Det kanske ter sig helt kokko för många nu men här tror jag vi kommer få se en ändring i normerna med tiden och av nödvändighet.
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jeppson skrev:
Min ytterbelysning drar ca 200kwh per år och det är det värt..
Och min drar ca 50-60kWh/år så det är just nu en kostnad jag bär med jämnmod.
Då har jag två svaga 4W på garageväggen och en vid entredörren på liknande effekt, dessa styrs av skymningsrelä, sen har jag tre ca 2,5-3W (jag minns inte riktigt) på gavelväggen som styrs av samma skymningssensor samt ett tidur som stänger av dessa mellan 23-08 vardagar och 01-08 helger.
Belysningsstyrningen (2 ljusrelän och ett kopplingsur) kostar massor jämfört med besparingen.
De två på garaget räknade jag ut skulle spara in skymningssensorn först efter sisådär 20 år. (installationskostnad ej inräknat, skulle en elektriker ränt hit för detta så hade det tagit 40-50 år innan breakeven)
Det är inte för kostnaden som jag styr ljuset utan för att det ser så löjligt ut med utomhusbelysning som står på under ljusa dagen, lite stil måste man ha.
 
M
H heimlaga skrev:
Alla måste bidra.
Ta tag i kommunpolitikerna och landstingspolitikerna och kräv att de håller vägbelysningen släckt mellan klockan 10 på kvällen och 6 på morgonen. Och så vidare.
Att inte göra någonting innebär att man vill ha elransonering...... eller kanske rentav putinvälde.
Det är inte på nätterna det är brist på el vilket är rätt tydligt då priset är väldigt lågt då. Att släcka dagens utomhuslampor som bara drar några enstaka watt är fullständigt meningslöst ur energisparperspektiv.

Jag har satt styrning efter omgivande ljus morgon/kväll på mina, en investering jag troligen aldrig kommer få igen men det ser så himla fånigt ut att ha lampor tända mitt på dan.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Helt utan att beakta de ekonomiska kostnaderna, kan man vara emot utebelysningen av ekologiska skäl. Det är bevisligen inte bra för naturen med det onaturliga ljuset. Vi borde som samhälle se allvarligare på ljusföroreningar och se till det ljus vi skapar på kvällen verkligen tjänar ett syfte, samt att det ljus som skapas så ska den mängd som far uppåt minimeras. Det kanske ter sig helt kokko för många nu men här tror jag vi kommer få se en ändring i normerna med tiden och av nödvändighet.
Det är av den orsaken vi släcker, inte för att spara någon krona i elkostnad
Njuter av det "kolsvarta" vid fritidshuset där det bara är månen som stör ibland.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Förövrigt kan ni som vill beräkna elförbrukningen för utomhusbelysning räkna med den lyser ca 3800 timmar om året om den styrs av en ljussensor ställd på ca 2lux (då har det börjat skymma ordentligt, men man ser fortfaranade var man går, vägarnas belysning tänds tidigare t.ex)
Sätter man 1 lux blir det väl kanske 3600 timmar tänd belysning, ställer man in ljusare så blir det fler timmar, men någonstans runt 3700-4100 timmar om året blir nog rätt bra att räkna med.
Väljer man astrour så kan det bli samma, enda skillnaden är ju att man bestämmer tidpunkt, inte hur mörkt det blivit, så en mulen dag känns det som att det tänds lite sent, en klar dag tvärtom.

Svårigheten är att beräkna ifall man även släcker några timmar mitt i natten, nu börjar man behöva blanda in var i landet man bor.
Eller så gissar man så kvalificerat man kan, det blir nog ganska bra så också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.