Tomture61
J Johan.Andersson.81 skrev:
Ett företag kan dra nytta av skalfördelar. Skulle man i en radhuslänga gemensamt ta in en energikonsult för att göra en genomgång och ge rekommendationer så skulle det löna sig mycket mer än om varje hushåll tog in varsin energikonsult. Så länge energikonsulten inte tar ut provision på besparad energikostnad istället för timpris så kommer det förmodligen inte att vara särskilt lönsamt att ta in en energikonsult för en privatperson. Risken är också att kostnaden överstiger besparingen.
Där håller jag med dig till 100%
Bra då att detta forum finns (y)
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Nä det förstår jag. Man har en undersläng och en översläng som tar ut varandra. Då ska man inte spara något eftersom man inte sänkt medeltemperaturen. Sänker man medeltemeraturen vinner man på det.
Under förutsättning att värmen hamnar där man vill ha den och inte läcker ut på "fel" ställen. Sen är det också så att om man får en ojämn värme i rummet så tenderar man att höja värmen för att få det att kännas varmt. Det trixiga är att få reglersystemet att jobba snabbt men att ändå få en jämn temperatur i rummen när man är hemma. Det är sådana effekter som också kan bidra till att natt-/dagsänkning inte blir så lönsamt i alla lägen.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Där håller jag med dig till 100%
Bra då att detta forum finns (y)
Exakt, här kan vi ge varandra kunskap och tips och sen får man prova sig fram
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Borde funka hemma också , tycker jag :thinking:
Nja.
Du vill väll ha det ”varmt & skönt” på morgonen när du går upp?
Du vill väll ha det ”varmt & skönt” på morgonen när du kommer hem efter jobbet och fram tills du lägger dig?

I privatbostad blir det typ följande tider med nattsänkning:
21:00-04:00, 06:00-15:00, (totalt 15 timmar) så länge som ingen är hemma under dagen.
Om den ene jobbar dag/kväll/helg med varierande schema så är den personen hemma mycket vardagar dagtid.
 
  • Gilla
Jan Young
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Nja.
Du vill väll ha det ”varmt & skönt” på morgonen när du går upp?
Du vill väll ha det ”varmt & skönt” på morgonen när du kommer hem efter jobbet och fram tills du lägger dig?

I privatbostad blir det typ följande tider med nattsänkning:
21:00-04:00, 06:00-15:00, (totalt 15 timmar) så länge som ingen är hemma under dagen.
Om den ene jobbar dag/kväll/helg med varierande schema så är den personen hemma mycket vardagar dagtid.
Finns många om och men (y)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
Tomture61 Tomture61 skrev:
Borde funka hemma också , tycker jag :thinking:
På kontor är ingen där kvällar nätter l helger. Dvs inget ventilationsbehov.

Hemma är man ju kvällar nätter och helger. Det är inte lämpligt att stänga av ventilation då.
Men visst kan du stänga av ventilationen 24/7, men du får dålig luft och riskerar fuktskador.

Däremot så skulle man man med hemautomation kunna minska ventilation, när ingen är hemma (om co2 halten är tillräckligt låg), istället för att bara köra på Boverkets schabloner. Sensorerna har blivit billigare, men det krävs en del arbete, så det är väl tveksamt om det lönar sig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
B BSOD skrev:
På kontor är ingen där kvällar nätter l helger. Dvs inget ventilationsbehov.

Hemma är man ju kvällar nätter och helger. Det är inte lämpligt att stänga av ventilation då.
Men visst kan du stänga av ventilationen 24/7, men du får dålig luft och riskerar fuktskador.

Däremot så skulle man man med hemautomation kunna minska ventilation, när ingen är hemma (om co2 halten är tillräckligt låg), istället för att bara köra på Boverkets schabloner. Sensorerna har blivit billigare, men det krävs en del arbete, så det är väl tveksamt om det lönar sig.
Min IVT490 är från 2008 så .......
Blir nog dags för ett byte snart , tippar jag .
Har nu sett ut ersättaren , som har schemaläggning av värme, ventilation och varmvatten .

Inte alla hushåll har kanske möjligheten att nyttja sänkning av ventilation / värme .
Men i mitt hushåll sover alla när det är mörkt :D
Går åt mindre syre då .
Vet dock ej hur en FLVP reagerar på sänkning av ventilation / värme :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Min IVT490 är från 2008 så .......
Blir nog dags för ett byte snart , tippar jag .
Har nu sett ut ersättaren , som har schemaläggning av värme, ventilation och varmvatten .

Inte alla hushåll har kanske möjligheten att nyttja sänkning av ventilation / värme .
Men i mitt hushåll sover alla när det är mörkt :D
Går åt mindre syre då .
Vet dock ej hur en FLVP reagerar på sänkning av ventilation / värme :thinking:
Intressant, andas ni mindre i sömnen än i vaket tillstånd? Kan stämma om det gökas mycket och länge men knappast annars….Jag skulle inte sänka fläkten eller temp på natten med en FLVP.
 
  • Haha
Jeppson
  • Laddar…
Tomture61
På mig så går pulsen ned när jag sover = förbrukar mindre luft/syre .
Om jag använder kroppen så går pulsen upp = förbrukar mer luft/syre .

Hmmm , trodde jag var elementär kunskap :thinking:

Däremot så törs jag ej sia om pulsen mellan att sitta ned / sova .
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jan

Du skrev ”Den enorma minskning i elförbrukning som du har fått verkar överdrivet stor också”

Jag tror inte det. Den är uppmätt (av både mig och elbolagets debiteringsmätare) och minskningen i elanvändning innebär att elbolaget debiterar mig mindre.

Innan jag installerade bergvärme hade jag en el/ved/oljepanna som huvudsakligen användes i eldrift. Värmepumpen var installerad i början av 2007 och sedan installationsfirman gjort sin grundinställning, då kunde jag börja justera in anläggningen och mäta resultatet av justeringarna.

Att använda en kombipanna ger en frihet att välja uppvärmning. Men naturligtvis så gav kombipannan, förutom värme och varmvatten, även mycket extra värme, året om. En extra värme som jag inte önskade (hade behov av) t.ex. i pannrummet och källaren. Tillförd eleffekt vid värmeproduktion resp. varmvatten mättes med extra elmätare. En extra värmeenergimätare mätte värmen som värmepumpen levererade.

Kombipannan hade en shuntreglering med mätning (återföring) av temperaturen i hallen uppe på markplanet och termostater på elementen. Åren före installationen mätte, och noterade jag inne och utetemperatur samt temperaturen på stigaren och returen. Nu kunde jag använda den informationen för att anpassa (justera) värmepumpens inställningar.

Jag konstaterade att varmvattenberedaren var dåligt isolerad och ökade dess isolering

Medelvärdet av elanvändning (inklusive ev. oljeeldning) tio åren före installationen var 42 638 kWh/år. Ett drygt år efter installationen, (när jag hunnit trimma in bergvärmepumpen), användes totalt 16 015 kWh/år (7 903 kWh/år till värme och varmvatten och 8 112 kWh/år till hushållsström), Jag hade då t.ex. inte bytt ut vitvaror eller installerat LED-lampor. I hushållsströmmen ingår då även motorvärmare.


Du skriver ”Allt som förbrukar el i ett hus värmer också lika mycket som det förbrukar tänker man kanske inte alltid på.”

Skriver man så, måste man lägga till två saker;
  • Kommer den (elförlust)värmen på en tid eller på en plats där man inte behöver den är det en onödig värme.
  • Kan man då ersätta den direktelvärmen med värme levererad genom värmepumpen då ”vinner” man i elanvändning motsvarade den COP som man har i värmeanläggningen.
Ca tre månader per år behöver jag inte tillföra uppvärmning till huset (det ser jag genom att värmepumpen slutar leverera värme) värmepumpen levererar bara varmvatten.

Vi gör ett räkneexempel på en vitvara som idag är utbytt;

Jag hade ett frysskåp, som fanns där när jag köpte huset 1994, och som använde ca 600 kWh/år i el, dvs. ca 50 kWh varje månad året om. Tre månader/år innebär 150 kWh onödig (elförlust)värme.

Om bergvärmepumpen (med t.ex. COP =3) får leverera värme istället för direktelvärme från frysen, 9 månader/år då minskar elbehovet. På niomånader innebär det 450 kWh (elförlust)värme, som istället kan levereras via värmepumpen med elbehovet 450/3 kWh = 150 kWh (en besparing på 300 kWh).

Totalt på ett år 150 kWh + 300 kWh = 450 kWh. Vinsten är 450/600= 0,75 d.v.s. 75 % av årsenergibehovet hos vitvaran.

Idag har frysskåpet ersatts av ett annat frysskåp som (enligt tillverkaren) behöver 183 kWh/år

Använder jag samma modell för det nya frysskåpet då är 75 % av 183 kWh/år den elenergi som detta frysskåp behöver ca 137 kWh/år, detta sedan nyttan av förlustvärmen dragits bort.

Resultatet efter byte av frysskåp (450–137) kWh/år = 313 kWh/år

Även övriga elapparater ger värmeförluster som visserligen tillförs huset men är ”onödiga”, vissa tider på dygnet/året. Värme som dessutom värmepumpen levererar effektivare.

Jag ser inte att du tagit upp detta i din beskrivning.

Om du inte förstår ”Den enorma minskning i elförbrukning” jag uppnått, så kan förståelsen av värmeförluster/värmepump vara en del av förklaringen.

Ser du felaktigheter i min beskrivning så korrigera gärna detta.
Hej Martin
Nu har jag läst igenom. Intressant!
Det är vettigt att du bytte frysen, bara den inte var för ny. Man brukar säga att vitvaror skall man byta ut efter 20 år om man har råd. För efter 20 år är risken stor att de går sönder. Som du skriver är nya vitvaror effektivare, men det innebär också en kostnad att byta ut dem. Det kan vara så att det är smartare att behålla dem trots att de förbrukar mer el. Bara att räkna! Tänk bara på att den i så fall tillförda extra värmen gör nytta med sig.

Värmen från "direktelen" från alla apparater och allt annat som går på el i hemmet blir givetvis mindre effektivt, jämfört med värme av COP från VP. Men det blir rätt små extrakostnader om man har nyare vitvaror så som tvätt, disk, kyl, frys, även LED överallt. Det är också viktigt som jag skrev ovan att man har med i beräkningarna att de tillför värme också och det är värt pengar också, fast bara cirka 1/3 jämfört med COP.
Men icke att förakta under sommartid när värmen är avstängd för den värmen som alla apparater tillför för viss nytta med sig. Den värmen de alstrar om än lite hjälper till att hålla villan i sundare skick eftersom den bidrar till att torka luften och hålla ned fukthalten i konstruktionen. Speciellt vid regniga dagar, kalla nätter. Sedan kan man diskutera hur stor fördelen är, men det är iaf ingen nackdel.
Om VP står i gamla pannrummet i källaren är det en klar fördel att den sommartid för varmvattnet även producerar viss överskottsvärme till rummet och källaren. Källare drabbas idag många gånger av mögel pga att oljepannan är borttagen. Källare bör oftast ha viss värme påslagen året runt, men jag tror knappt någon lyssnar på det argumentet. Istället får många så kallade sjuka hus.

Sommarstugor och andra byggnader tex garage som är isolerade eller tätt byggda med viss isolerande funktion såvida de inte är byggda med springor bör man aldrig stänga av värmen under vinterhalvåret. Min 15 grader är en bra tumregel. Men få lyssnar. De sparar hellre på elen.
Men då blir det ofta lukt, kan komma mögel och andra problem så som förskjutningar av konstruktionsmaterialen och speciellt dekorationsmaterialen
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
På mig så går pulsen ned när jag sover = förbrukar mindre luft/syre .
Om jag använder kroppen så går pulsen upp = förbrukar mer luft/syre .

Hmmm , trodde jag var elementär kunskap :thinking:

Däremot så törs jag ej sia om pulsen mellan att sitta ned / sova .
Jag skulle inte vilja sova med lägre andel syre i sovrummet, bättre med tvärtom. Däremot gällande temperaturen, där kanske man kan spara några korvören...
 
Yrket "energikonsult" som arbetar mot privatpersoner måste väl vara en hittepågrej som världen klarar sig utan?

De som är medvetna om sin elkonsumption lär redan ha insikt och vett nog att inte bränna tusenlappar på att en enerikonsult ska komma hem och däcksparka på kylskåpet och konstatera att ett nytt kylskåp skulle dra mindre än ett gammalt, och att det går åt mindre vatten om man spolar lite vatten än om man spolar mycket vatten. Och de som är okunniga nog att inte fatta detta själva lär inte bli ett dugg klokare av att spendera sina sista surt förvärvade pengar på meningslösa excelkalkyler. För att inte tala om tiden alla slösar bort istälelt för att göra vettiga saker.

Och oavsett hur hur mycket man "sparar" tack vare energikonsultens råd så lär det aldrig någonsin vara i närheten av energin det går åt att ha energikonsulter som bränner el till sina elbilar när de reser runt i landet och tar betalt för att påpeka självklarheter, och sitter på sina kontor med sina elslukande kinatillverkade datorer och matar in siffror som sparas i något elslukande datacenter.

Här kommer ett universaltips helt gratis:
Underhåll huset och byt ut gammalt skit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tubes och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte vilja sova med lägre andel syre i sovrummet, bättre med tvärtom. Däremot gällande temperaturen, där kanske man kan spara några korvören...
Det jag märker i mitt hus är en mycket låg luftfuktighet , 20-22 % (detta på vintern)
Har FLVP
Har hört att det inte är bra med så låg luftfuktighet .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det jag märker i mitt hus är en mycket låg luftfuktighet , 20-22 % (detta på vintern)
Har FLVP
Har hört att det inte är bra med så låg luftfuktighet .
Det är svårt att påverka luftfuktigheten annat med tex en luftfuktare. Det är ingen större fara mer än att man kan få torra ögon och luftgångar tillfälligt under vinterperioden, dock är den lite längre hos er i norra delen av landet än hos oss i Fjollträsk...
 
Tomture61
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är svårt att påverka luftfuktigheten annat med tex en luftfuktare. Det är ingen större fara mer än att man kan få torra ögon och luftgångar tillfälligt under vinterperioden, dock är den lite längre hos er i norra delen av landet än hos oss i Fjollträsk...
Nja , i garaget som har självdrag + koll av temp/luftfuktighet så ville jag spara energi .
Pluggade frånluften med glasull , fick lägre energiförbrukning och mycket högre luftfuktighet (torkade ved)
Resulterade dock i en fuktskadad gångdörr :thumbdown:
https://www.byggahus.se/forum/threads/doerr-till-garage-blir-fuktskadad.403879/

Nu har jag (med öppen frånluft) 20 gr / 33% RH , torkar inte ved ;)
Bostadshuset 22,5 gr / 23% RH .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.