S Styrman_jansson skrev:
Suck. Det är uppenbart att du inte är intresserad av annat än medhåll. Till och med så långt att du kallar faktiskt inträffade händelser för myter.

Att du inte förstår hur intermittenta produktionsslag, såsom solel och vindkraft, påverkar och har påverkat vårat elpris med tanke på vinterns berg och dalbana är beklagligt med tanke på din roll.

Jag önskar dig lycka till med dina solceller. Mitt tips är som sagt att du ska bli solelsköpman. Sälj all solel du producerar och köp in allt du förbrukar istället om det nu är så lönsamt.
Snacka om att odla myter! Tack om du är bussig och slutar med det i min tråd!

Du utgick ifrån solceller.
Sedan skriver du att jag inte förstår något om vindkraft!!??? Jag har inte nämnt något om vindkraft.

Vindkraft har helt annan kapacitet och omfattning.
 
Redigerat:
Tomture61
Tråkig utveckling i denna tråd .......
Det är ett mycket intressant ämne dock , spara på energi .
Tror dock Jan får läsa på lite .
 
S sunqan skrev:
Varför blanda in uppvärmning i form av VP öht? Och samma komfort?

Vilken komfort syftar du på.
Du skrev i början att en bosrad med Vp kan spara 5MWh/år. Om det nu inte är på uppvärmningen, varför ha med det och bygga en halmgubbe?

Det är möjligt att det finns bostäder som jan minska från 18MWh till 13MWh men kanske inte primärt på uppvärmningen utan på allt annat - duscha på gymmet, elda med olja, ha släckt överallt där man inte är, ha lågeffektsbelysning, ladda telefonen och batteripavjarna på jobbet, byta stationär dator till laptop som kaddas på jobbet, 32" tv i bara ett rum, inga apparater på standby, ära all mat ute osv- så javisst det går nog att komla väldigt nära noll i elförbrukning i hemmet.
jag är ledig i veckan och kommer inte ihåg detaljerna utantill.
Skall kolla nästa vecka.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tråkig utveckling i denna tråd .......
Det är ett mycket intressant ämne dock , spara på energi .
Tror dock Jan får läsa på lite .
Jag det är tråkigt, ganska normalt på forum tyvärr. men det är bara att bita ihop och köra framåt.

Jag läser gärna på. På vad? Jag är ny inom branschen och tar gärna emot tips.
Hittills har diskussionerna varit rätt elementära.

Just nu letar jag efter byggmaterial/isolering som är mkt värmeisolerande, men släpper igenom ljud hyfsat bra. Problemet är att byggnaden blir för tyst med isoleringen.
I en byggnad behöver lite ljud läcka in, utifrån. Folk kan inte jobba om det är helt knäpptyst.
 
Tomture61
J Jan Young skrev:
Jag det är tråkigt, ganska normalt på forum tyvärr. men det är bara att bita ihop och köra framåt.

Jag läser gärna på. På vad? Jag är ny inom branschen och tar gärna emot tips.
Hittills har diskussionerna varit rätt elementära.

Just nu letar jag efter byggmaterial som är mkt värmeisolerande, men släpper igenom ljud hyfsat bra. Problemet är att byggnaden blir för tyst med isoleringen
I en byggnad behöver lite ljud läcka in, utifrån. Folk kan inte jobba om det är helt knäpptyst.
Ang isolermaterial , alla isolermaterial som är lätta (glas , stenull tex) ljudisolerar dåligt .
Cellulosaisolering ljudisolerar bättre pga att den är tyngre / kompaktare / fibrer i många riktningar .
Betongväggar - många lager gips / byggskivor är exempel på att stänga ute ljud .
Radioapparat producerar oljud :rofl:
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang isolermaterial , alla isolermaterial som är lätta (glas , stenull tex) ljudisolerar dåligt .
Cellulosaisolering ljudisolerar bättre pga att den är tyngre / kompaktare / fibrer i många riktningar .
Betongväggar - många lager gips / byggskivor är exempel på att stänga ute ljud .
Radioapparat producerar oljud :rofl:
Tack!
Har du några värden på dB / värmeisolering? Eller var kan de finnas tillgängliga?
 
Tomture61
J Jan Young skrev:
Tack!
Har du några värden på dB / värmeisolering? Eller var kan de finnas tillgängliga?
Tyvärr inga värden men kolla hos resp tillverkare .
De har tex db-värden / U-värden på väggkonstruktioner .
 
Nattsäkning passar nog bäst om man inte har tröga system typ direktverkande el eller kanske luft/luft värmepump.

Jag har bergvärmepump + golvvärme i båda planen. En säkning från 22 grader till 18 grader tar runt 6-7h innan det slår igenom vid utetemp runt nollan. Sedan ska tempen upp igen…

Årsförbrukning runt 12-13k kWh med laddande av elbil. Kunde jag spara 5000kWh skulle jag vara glad men tror inte tidstyrning skulle fixa det, speciellt inte med då trögt system…
 
J Jan Young skrev:
Snacka om att odla myter! Tack om du är bussig och slutar med det i min tråd!

Du utgick ifrån solceller.
Sedan skriver du att jag inte förstår något om vindkraft!!??? Jag har inte nämnt något om vindkraft.

Vindkraft har helt annan kapacitet och omfattning.
Kan du precisera vad du anser är myt istället för att komma med svepande generaliseringar?

Anledningen till att jag nämner vindkraft är att det likt solel är en intermittent energikälla. D.v.s. de påverkar vårt elsystem på samma sätt, men naturligtvis i olika omfattning. Hur de påverkar har redan visat sig historiskt.

Börjar vi däremot kika på energilager ihop med intermittenta energikällor, såsom solceller, så kommer saken i annan dager. Då kal vi jobba mer med att kapa effekttoppar och undvika förbrukning när elen är dyr. Kanske kan även Ferroamps EnergyHub lösning vara någon. Den kan flytta el ”mellan” faserna och på så sätt jämna ut toppar ( tex om man har enfas billaddning på sin laddhybrid/elbil).
Tyvärr är dessa lösningar än så länge rätt dyra.
 
J Jeppson skrev:
Intressant detta med nattsänkning ändå, om det nu är så att alla oavsett värmekälla sparar energi på att sänka oavsett bara natt/dag eller när man reser bort, varför gör inte alla det??

Jag tror att dels så får man sämre komfort om man kommer hem tidigare eller går upp mitt i natten och då upplevs det kallt..

Dessutom så om man har vattenburen värme, låt säga att man i "normaldrift" har en kurva som ligger på 40 grader på framledning och sedan aktiverar vi nattsänkning, då kanske framledning hamnar på 30 grader under denna tid.
Om vi sedan ska avaktivera nattsänkning igen så behöver framledningen ligga på, låt säga 50 grader under den tid det tar tills vi uppnår "normal" temperatur igen, då går det betydligt mer effekt under den tiden.
För mig som har accumulatortank och shuntstyrning med endast utegivare är naturlagarna tydliga. Är utetemp sådan att 40gr radiatortemp påkallas så håller jag 22gr inne. Tar energin (ved) slut så sjunker radiarortemp och innetemp i långsam takt.
Eldar jag igen återgår 40gr radiator och innetemp stiger tills det planar ut på 22gr inne. Under tiden jag inte eldat sparar jag energi. Ingen extra energi tillförs senare men det tar tid att nå rätt temp. Lika som det tar tid att få tempen att falla. Detta förskjutna tidsfönster måste tas hänsyn till om man vill nyttja tempsänkning. Och i många hus är fördröjningen så lång att ingen märkbar tempförändring hinner ske inom ett halvt dygn. Men det är något annat än att "temperaturhöjningen kostar mer" för så är det inte.
Reglerar man på innetemp så kan man få överslängar på energiförbrukningen men då har man en temeraturhöjning som ska tas med i beräkningen. Då är det ingen sann temperatursänkning.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Övergången från glödlampor till LED-lampor som ljuskällor har definitivt underlättat att klara sig med ett lågt effekt- (och energibehov) för belysning.

Sedan bytet till LED (för drygt nio år sedan, där jag bytte ca 60 glödlampor i E 27- och E14 sockel till LED ) har jag registrerat att 26 LED-lampor har bytts ut.

För att fylla på lagret av lampor beställde jag häromdagen nya LED-lampor i E27 sockel, för 20 kr/st, där ersättaren för 60 W glödlampa (806 lm) har en märkeffekt på 7 W, och där ersättaren för 40 W glödlampa (470 lm) har en märkeffekt på 4,5 W).

Det innebär att ”60 W ersättaren” behöver ca 11,67 % och ”40 W ersättaren” behöver ca 11,25 % av effekten för att ge ett motsvarande ljusflöde.

Att effektbehovet för belysning minskar till ca 12 % betyder mycket för den som med reservkraft (generator eller batterier) tänker klara ett längre strömavbrott.

Med samma mängd elenergi kan man därmed klara belysning nästan nio gånger längre tid med LED-lampor i stället för glödlampor. Det innebär en stor skillnad i samband med strömavbrott.


Bland de första LED-lamporna som ersatte 60W glödlampa (806 lumen) jag testade, behövde ca 12 W, den LED-lampa jag nyss nämnde jag köpt (806 lm) har en märkeffekt på 7 W. Men det finns ett strå vassare verkningsgrad. En LED-lampa E27, 840lm (Klar globlampa) med Ean: 8719514343788; den behöver, enligt tillverkaren, bara 4 W (210 lm/W), den har en nominell livslängd på 50 000 tim. och klarar 500 000 tändcykler. https://www.lighting.philips.se/consumer/p/led-ljuskalla/8719514343788/specifikationer

Den är inte dimbar och har troligtvis inte ett färgspektrum som alla gillar.
Men 50 000 tim. är 5,7 år kontinuerlig drift med bara 4 W effekt (jämför med 60 W glödlampa).
En otrolig utveckling.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
För mig som har accumulatortank och shuntstyrning med endast utegivare är naturlagarna tydliga. Är utetemp sådan att 40gr radiatortemp påkallas så håller jag 22gr inne. Tar energin (ved) slut så sjunker radiarortemp och innetemp i långsam takt.
Eldar jag igen återgår 40gr radiator och innetemp stiger tills det planar ut på 22gr inne. Under tiden jag inte eldat sparar jag energi. Ingen extra energi tillförs senare men det tar tid att nå rätt temp. Lika som det tar tid att få tempen att falla. Detta förskjutna tidsfönster måste tas hänsyn till om man vill nyttja tempsänkning. Och i många hus är fördröjningen så lång att ingen märkbar tempförändring hinner ske inom ett halvt dygn. Men det är något annat än att "temperaturhöjningen kostar mer" för så är det inte.
Reglerar man på innetemp så kan man få överslängar på energiförbrukningen men då har man en temeraturhöjning som ska tas med i beräkningen. Då är det ingen sann temperatursänkning.
Det funkar bra om man eldar med ved och kan anpassa eldningen med avseende på utetemperatur och solinstrålning.

Jag har innegivare och LVVP och det fungerar väldigt bra, inte minst dessa dagar då det är varmt ute på dagarna med mycket solinstrålning.

Får inga problem med att inne temperaturen pendlar upp eller ned, det tar systemet hand om på ett bra sätt mha innegivaren.
 
J Jeppson skrev:
Det funkar bra om man eldar med ved och kan anpassa eldningen med avseende på utetemperatur och solinstrålning.

Jag har innegivare och LVVP och det fungerar väldigt bra, inte minst dessa dagar då det är varmt ute på dagarna med mycket solinstrålning.

Får inga problem med att inne temperaturen pendlar upp eller ned, det tar systemet hand om på ett bra sätt mha innegivaren.
Hej Jeppson

Jag har bergvärmepump med både ute- och ingivare (den senare sitter i hallen på markplanet). Har öppenspis med spisinsats, både i markplanet och i källaren. Vid eldning så känner innegivaren av om det blir varmare på maktplanet.

Sedan jag öppnat ett luftintag bakom spisinsatsen i källaren (från rummet bredvid), så skapas ett övertryck i rummet med spisinsatsen, vid eldning där. Övertrycket trycker värme uppåt till markplanet via den öppna källartrappan. Genom temperaturmätning på respektive plan, har jag konstaterat att värme flyttas uppåt vid eldning.

Temperaturåterföringen till värmepumpen via innegivaren på maktplanet ser till att värmepumpen ”drar ned” effekten vid eldning, solinstrålning och om t.ex. många personer samtidigt vistas på markplanet. Även detta har jag konstaterat med temperaturmätning.

Jag har förberett för att kunna kyla huset genom vattencirkulation från borrhål och till luftkonvektor. Det projektet vilar just nu, men med varvtalsomriktardriven cirkulationspump och fläktkonvektor så torde driftskostnaden inte märkas (eller bli negativ, d.v.s. vinst) eftersom värme återförs till borrhålet under sommaren, och kan nyttjas på vintern. Ikea har ett liknande system för ett antal butiker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Jeppson

Jag har bergvärmepump med både ute och ingivare (den senare sitter i hallen på markplanet). Har en öppenspis med spisinsats både i markplanet och i källaren och vid eldning så känner innegivaren av om det blir varmare på maktplanet.

Sedan jag öppnat ett luftintag bakom spisinsatsen i källaren (från rummet bredvid), så skapas ett övertryck i rummet med spisinsatsen, vid eldning där. Övertrycket trycker värme uppåt till markplanet via den öppna källartrappan. Genom temperaturmätning på respektive plan, har jag konstaterat att värme flyttas uppåt vid eldning.

Temperaturåterföringen till värmepumpen via innegivaren på maktplanet ser till att värmepumpen ”drar ned” effekten vid eldning, solinstrålning och om t.ex. många personer samtidigt vistas på markplanet. Även detta har jag konstaterat med temperaturmätning.

Jag har förberett för att kunna kyla huset genom vattencirkulation från borrhål och till luftkonvektor. Det projektet vilar just nu, men med varvtalsomriktardriven cirkulationspump och fläktkonvektor så torde driftskostnaden inte märkas (eller bli negativ, d.v.s. vinst) eftersom värme återförs till borrhålet under sommaren, och kan nyttjas på vintern. Ikea har ett liknande system för ett antal butiker.
Klockrent!

Samma här, innegivaren tar hänsyn om jag eldar i kakelugnen och drar då ner värmen på framledningen.
 
J Jeppson skrev:
Det funkar bra om man eldar med ved och kan anpassa eldningen med avseende på utetemperatur och solinstrålning.

Jag har innegivare och LVVP och det fungerar väldigt bra, inte minst dessa dagar då det är varmt ute på dagarna med mycket solinstrålning.

Får inga problem med att inne temperaturen pendlar upp eller ned, det tar systemet hand om på ett bra sätt mha innegivaren.
Nu vad det inte alls så jag menade.
Glöm ordet elda i det jag skrev.
Jag håller konstant innetemperatur med shuntautomatiken och har valt att inte installera innegivaren då det i mitt fall funkar utan.
Jag ville visa att temperaturdifferansen inne och ute avgör husets effektbehov till övervägande del och sänker man tillförd radiatoreffekt så faller innetempen till en lägre men så småningom stabil temperatur.
Och återgår man till ursprunglig effekt så nås så småningom ursprunglig temperatur utan extra tillförd energi. Det var poängen.
I mitt fall inträffar det bara när jag valt att inte tillföra extra elenergi vid längre bortavaro än vad energin i tanken räcker till, typiskt några dygn. Annars är tempen stabil. Lyser solen känner även utegivaren det och anpassar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.