Jag svarade AG A men det blev nog lite fel.
 
Du kan låta tanken ligga kvar om du vill, bara koppla ur den vid pannan.
 
Vattnet cirkulerar inte upp i tanken på vinden egentligen, klart att det går upp värme men det är inte så att vattnet går där hela tiden.

Ditt radiatorvatten snurrar runt i systemet, sen går det en anslutning upp till tanken. Eftersom den ligger högre än resten så får du ett tryck i systemet, med ett rött expansionskärl så sitter det en gummiblåsa som sköter trycket.
Kallt vatten mindre volym, varmt lite större volym.
Fyller du systemet när det är kallt och sen värmer på så expanderar vattnet och med tank på vinden så höjs nivån där och ev skickar ut vatten i skvallerröret, med expansionskärl så trycks gummiblåsan ihop (men kan även där skicka ut vatten i skvallerröret om trycket blir högt, då öppnar säkerhetsventilen)

Ungefär så funkar det, tror jag... Jag är inte någon expert men provar lära mig
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vattnet cirkulerar inte upp i tanken på vinden egentligen, klart att det går upp värme men det är inte så att vattnet går där hela tiden.

Ditt radiatorvatten snurrar runt i systemet, sen går det en anslutning upp till tanken. Eftersom den ligger högre än resten så får du ett tryck i systemet, med ett rött expansionskärl så sitter det en gummiblåsa som sköter trycket.
Kallt vatten mindre volym, varmt lite större volym.
Fyller du systemet när det är kallt och sen värmer på så expanderar vattnet och med tank på vinden så höjs nivån där och ev skickar ut vatten i skvallerröret, med expansionskärl så trycks gummiblåsan ihop (men kan även där skicka ut vatten i skvallerröret om trycket blir högt, då öppnar säkerhetsventilen)

Ungefär så funkar det, tror jag... Jag är inte någon expert men provar lära mig[/QUOTE

Jag tror du har rätt. Fast en sån röd utan gummiblåsa på 150l kostade strax över 4000kr på Rinkaby rör så då får jag bort tanken på vinden och slipper även ett hål i taket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fredde: Uppenbarligen förstår du inte hur ditt system fungerar. Jag har mycket svårt att tro att du har mer än ett skvallerrör.

Du har definitivt ett flöde genom pannan.

Det är fullt normalt att det finns fler anslutningar än nödvändigt på pannor och tankar. Dessa pluggar man vid installation.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
VVS-installation med rör, ventiler och handtag, monterade på en vägg ovanför en radiator. Nedslitet och gammalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör genomföring genom vägg, dammigt, smutsigt, förfallet utrymme, otydlig bakgrund, försummat underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt, industriellt utrymme med rör, ventiler och fuktfläckar på betong. Nedslitet inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser du! 2 skvallerrör till vänster om laddomaten.
Bilden i mitten är det nedre röret och den vänstra övre röret. På den sitter kulventilen som fyller på tankarna när det försvunnit lite.
Jag hade lite bråttom när jag tänkte innan. Det är ju samma vatten i båda rören i pannan.
Det vänstra skvallerröret är det som släpper vatten när jag fyller på. Det högra har bara tömt nån gång. När pannan gått i kok så rinner det från det.
 
FreddeLind FreddeLind skrev:
Jag tror du har rätt. Fast en sån röd utan gummiblåsa på 150l kostade strax över 4000kr på Rinkaby rör så då får jag bort tanken på vinden och slipper även ett hål i taket.
Är det någon i tråden som har talat om för dig att det öppna expansionskärlet på vinden orsakar de problem du har med ditt värmesystem? På vilket vis tror du själv att byte av expansionskärl skulle göra något bättre?

-------
Ursäkta om det här är otrevligt sagt, men trollar du?
Om du inte trollar är mitt bästa råd hittills att du lämnar över telefon/padda/dator till en annan person i hushållet (t ex en logiskt tänkande kvinnlig partner om du är hetero) och låter personen läsa hela den här tråden och samtidigt titta igenom värmesystemet. Gör detta innan du loggar in hos en viss webbutik och shoppar tills du droppar. Snälla!
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jag trollar inte.
Jag har hört med olika och ärligt talat har jag inte fått bättre koll på hur det funkar förrän nu. Av er i tråden.
Klart tanken på vinden funkar men min tanke är att göra vid det och byta delar såsom cirkulationspumpen och kärlet på vinden hade jag lämnat om det inte var för att 3 hål är pluggade. Vi hade vattenläcka här för ca7 år sen. Innan vi flyttade in hade dem renoverat badrummet uppe. Nya utanpåliggande kromrör hade dem monterat. Fast dem hade bara kapat dem gamla rören under golvet uppe och pluggat. 6 inbyggda rör så det var som aerolsoldimma av vatten i trossen.
Huset är från början välbyggt men ifrån -90 och framåt har det bara lagats och noll underhåll. Ifall det ändå ska göras något så är det väl lika bra att fixa allt och syna alla rör?
Inget illa mot hantverkare överlag men dem som varit här under min tid i huset har slarvat. Dåligt jobb= mer jobb? Jag kan lika gärna slarva själv istället för att betala nån för det.
Att jag inte begripit hur systemet fungerat, då måste jag ju fråga? Jag har ingen kunnig längre som kunnat förklara.
Troll, nej men vetgirig och nyfiken. Sen har jag lite bråttom ibland när jag vill veta så jag framstår väl som lätt efterbliven men det skiter jag i.
Ifall jag går vidare och tömmer systemet så passar jag på att byta grejer. Termostat+givare samtliga element, ny cirkulationspump(finns en som är för 7m), shunten och koppla ur tanken på vinden och koppla in en ny tank i källaren.
Är det dumt? I sommar är det väl perfekt att göra det och få ett mer pålitligt värmesystem. Ekonomiskt? Kanske inte, men det är inget problem. Tycker det är ett större problem ifall det blir värre i vinter och att det lägger av.
Eller tänker jag helt fel?
 
Här var en rätt bra bild för ett värmesystem, bortse från solpanelerna

Schema över uppvärmningssystem med solfångare, pelletskamin och pannacirkulation. Använder färger och symboler för olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
FreddeLind FreddeLind skrev:
Jag trollar inte.
Jag har hört med olika och ärligt talat har jag inte fått bättre koll på hur det funkar förrän nu. Av er i tråden.
Klart tanken på vinden funkar men min tanke är att göra vid det och byta delar såsom cirkulationspumpen och kärlet på vinden hade jag lämnat om det inte var för att 3 hål är pluggade. Vi hade vattenläcka här för ca7 år sen. Innan vi flyttade in hade dem renoverat badrummet uppe. Nya utanpåliggande kromrör hade dem monterat. Fast dem hade bara kapat dem gamla rören under golvet uppe och pluggat. 6 inbyggda rör så det var som aerolsoldimma av vatten i trossen.
Huset är från början välbyggt men ifrån -90 och framåt har det bara lagats och noll underhåll. Ifall det ändå ska göras något så är det väl lika bra att fixa allt och syna alla rör?
Inget illa mot hantverkare överlag men dem som varit här under min tid i huset har slarvat. Dåligt jobb= mer jobb? Jag kan lika gärna slarva själv istället för att betala nån för det.
Att jag inte begripit hur systemet fungerat, då måste jag ju fråga? Jag har ingen kunnig längre som kunnat förklara.
Troll, nej men vetgirig och nyfiken. Sen har jag lite bråttom ibland när jag vill veta så jag framstår väl som lätt efterbliven men det skiter jag i.
Ifall jag går vidare och tömmer systemet så passar jag på att byta grejer. Termostat+givare samtliga element, ny cirkulationspump(finns en som är för 7m), shunten och koppla ur tanken på vinden och koppla in en ny tank i källaren.
Är det dumt? I sommar är det väl perfekt att göra det och få ett mer pålitligt värmesystem. Ekonomiskt? Kanske inte, men det är inget problem. Tycker det är ett större problem ifall det blir värre i vinter och att det lägger av.
Eller tänker jag helt fel?
Jag har följt diskussionen här med stort intresse, och jag verkar inte vara ensam, med tanke påp hur länge den pågått och hur många den engagerat. Jag tänker inte komma med några specifika råd och kommer inte att besvara några frågor. men jag forskar i ämnet korrosion och energieffektivitet och vi släppte förra året en studie som du hittar kostnadsfritt på länken. Ett råd vill jag dock ge eftersom du verkar vara inne på att jobba med ditt värmesystem i sommar: När du fyller på systemet skall du helst göra det med varmvatten och genast därefter se till att höja framledningstemperaturen så högt du törs ett par timmar och samtidigt avlufta systemet ordentligt.
Lycka till!
Raffe
https://www.sbuf.se/projektresultat/projekt?id=1cc11bb5-195e-4cbb-adde-374b32b56043
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Schematisk illustration av ett värmesystem inklusive panna, ackumulatortank, radiator och diverse rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker att denna bild är mindre krånglig att förstå.
Du har ju vedeldning och varmvattenberedare i en av-tank.
Här ser du hur expansionskärlet är kopplat.
Hur radiatorerna är inkopplat och även kall/varm-dricksvatten är inkopplat mot beredaren.

//AA
 
  • Gilla
FreddeLind och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
[bild]
Jag tycker att denna bild är mindre krånglig att förstå.
Du har ju vedeldning och varmvattenberedare i en av-tank.
Här ser du hur expansionskärlet är kopplat.
Hur radiatorerna är inkopplat och även kall/varm-dricksvatten är inkopplat mot beredaren.

//AA
Ja den var bättre
 
Förlåt en komplett amatör, men jag fattar inte det senaste kopplingsexemplet. Borde det inte sitta någon sorts shunt/blandningsventil innan tilloppet till radiatorkretsen, dvs något som blandar svalt returvatten med hett pannvatten till lagom tilloppstemperatur?
 
Ser det inte också ut som att hett pannvatten är ihopkopplat med hett tappvatten i nån skum fyrvägskoppling?
 
Jo, det är många fel i den bilden. Men det sitter faktiskt en shunt på radiatorvattnet, det är bara det att de glömt att rita in reurledningrn till den.
Laddpumpen sitter åt fel håll, och varför har den en bypas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.