vi håller på att bygga badrum där vi ska ha helkaklat i duschen och sen halvkaklat, upp till ca 120cm och målat ovanför det på resterande väggar. Jag blir däremot inte klok på hur skarvningen ska vara där kakel och färg möts. Har läst på om MVKs branschregler med känner mig ändå osäker och undrar därför hur andra har gjort.
Tätskiktet under kaklet behöver ju överlappa med 30mm mot VT-systemet. Men kan man sätta kaklet en bit på VT-systemet (och därmed också på den målade väggen) så att det överlappar eller måste kaklet och den målade väggen ”mötas”? Tittar man på MVKs illustrationer ser det ut som att de inte överlappar, men frågan är om det inte går eller om det bara inte behövs. Det är ju lättare att måla mm innan kaklet kommer upp för att slippa hålla på med maskeringstejp mm.
Hur har ni gjort?
Tätskiktet under kaklet behöver ju överlappa med 30mm mot VT-systemet. Men kan man sätta kaklet en bit på VT-systemet (och därmed också på den målade väggen) så att det överlappar eller måste kaklet och den målade väggen ”mötas”? Tittar man på MVKs illustrationer ser det ut som att de inte överlappar, men frågan är om det inte går eller om det bara inte behövs. Det är ju lättare att måla mm innan kaklet kommer upp för att slippa hålla på med maskeringstejp mm.
Hur har ni gjort?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"

Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Se om det är lättare att förstå vad en plattsättare skriver här: https://www.byggahus.se/forum/threa...aetskikt-brk-i-ytterhoern.509764/post-5626058
Om du sätter kaklet ovanpå det målade systemets duk så får du ju en kant under kaklet, vilket nog inte är så bra.
Du måste ju i alla fall täcka ovansidan av kaklet på något sätt, och ofta väljer man då en övermålad mjukfog för att få det så osynligt som möjligt.
Om du sätter kaklet ovanpå det målade systemets duk så får du ju en kant under kaklet, vilket nog inte är så bra.
Du måste ju i alla fall täcka ovansidan av kaklet på något sätt, och ofta väljer man då en övermålad mjukfog för att få det så osynligt som möjligt.
Gjorde mitt badrum förra året. Har kakel i hela duschzonen på väggarna, sen är de bara golvet + klinkersockel. Jag gjorde som så att jag spackla och målade färdigt allt sen kunde plattsättare sätta tätskikt och plattor, tycker de blir smidigare och lättare.A amb96 skrev:vi håller på att bygga badrum där vi ska ha helkaklat i duschen och sen halvkaklat, upp till ca 120cm och målat ovanför det på resterande väggar. Jag blir däremot inte klok på hur skarvningen ska vara där kakel och färg möts. Har läst på om MVKs branschregler med känner mig ändå osäker och undrar därför hur andra har gjort.
Hur har ni gjort?
Jag spackla och målade en bra bit in
Renoverare
· Skåne
· 8 646 inlägg
Tyvärr fel ordning så bara hoppas på att det inte släpper.anders07 skrev:
Man bör aldrig ha färg och absolut inte tapet/väv bakom tätskiktsfolien.
Såg nu att BirgitS länkat till en annan tråd där jag förklarat hur vi brukar göra och detta har fungerat i ganska många år så jag ska inte bli långrandig utan kolla den länken istället.
Renoverare
· Skåne
· 8 646 inlägg
Exakt så.... och därför går vi alltid ut med tätskiktsfolien så målaren kan spackla ut den kanten och samtidigt har man då överlappet utanför plattsättningen och inte bakom plattorna om det skulle bli ett framtida problem i överlappet som behöver åtgärdas.BirgitS skrev:
Se om det är lättare att förstå vad en plattsättare skriver här: [länk]
Enligt de instruktioner jag fick från Kiilto så ska väven överlappa folien på golvet och då blev det automatiskt så att den överlappar på väggen också...Paul-Staffanstorp skrev:
Tyvärr fel ordning så bara hoppas på att det inte släpper.
Man bör aldrig ha färg och absolut inte tapet/väv bakom tätskiktsfolien.
Såg nu att BirgitS länkat till en annan tråd där jag förklarat hur vi brukar göra och detta har fungerat i ganska många år så jag ska inte bli långrandig utan kolla den länken istället.![]()
Skarven mellan folie och väv är bakom kakel på väggen så den är inte "öppen". Skarven mellan golv och vägg ser man dock som en "utbuktning" nere vid golvet eftersom jag inte har någon list eller "bård" vid golvet...
Det verkar ha gjort jobbet i över 12 år nu, så jag tror att det fungerar fortsatt... 😅
Ansåg Kiilto att folien ska ligga UTANPÅ den ojämna och dessutom målade väven?anders07 skrev:
Enligt de instruktioner jag fick från Kiilto så ska väven överlappa folien på golvet och då blev det automatiskt så att den överlappar på väggen också...
Skarven mellan folie och väv är bakom kakel på väggen så den är inte "öppen". Skarven mellan golv och vägg ser man dock som en "utbuktning" nere vid golvet eftersom jag inte har någon list eller "bård" vid golvet...
Det verkar ha gjort jobbet i över 12 år nu, så jag tror att det fungerar fortsatt... 😅
Är det inte rimligt att anta att ett tätskikt på vägg bör ligga utanpå golvets tätskikt, då vatten rinner neråt?
Renoverare
· Skåne
· 8 646 inlägg
Ganska intressant då jag inte känner till någon tätskiktsleverantör som i sina monteringsanvisningar nämner hur överlappet ska ske men vi som jobbar med detta dagligen har pratat med en del olika leverantörer och det vettigaste vi då kommit fram till är att låta plattsättningens fuktskydd gå ut 50-100mm utanför den ytan som ska beläggas med plattor för att överlappet ska ske utanför plattsättningen OM det en dag skulle bli ett problem med överlappningen för det är ju där riskerna finns då inte materialen är provade tillsammans.
Oavsett är du på samma spår... att väven och det målade fuktskyddet ska ligga utanpå plattornas fuktskyddsfolie men du har valt att göra överlappet bakom plattorna som då gör det lite krångligt om överlappet skulle bråka i framtiden.
Däremot talar du emot dig själv precis som Kardan79 skriver också så jag blir tveksam till du gjort rätt.
Oavsett är du på samma spår... att väven och det målade fuktskyddet ska ligga utanpå plattornas fuktskyddsfolie men du har valt att göra överlappet bakom plattorna som då gör det lite krångligt om överlappet skulle bråka i framtiden.
Däremot talar du emot dig själv precis som Kardan79 skriver också så jag blir tveksam till du gjort rätt.
anders07 skrev:
Tveka du...Paul-Staffanstorp skrev:
Ganska intressant då jag inte känner till någon tätskiktsleverantör som i sina monteringsanvisningar nämner hur överlappet ska ske men vi som jobbar med detta dagligen har pratat med en del olika leverantörer och det vettigaste vi då kommit fram till är att låta plattsättningens fuktskydd gå ut 50-100mm utanför den ytan som ska beläggas med plattor för att överlappet ska ske utanför plattsättningen OM det en dag skulle bli ett problem med överlappningen för det är ju där riskerna finns då inte materialen är provade tillsammans.
Däremot talar du emot dig själv precis som Kardan79 skriver också så jag blir tveksam till du gjort rätt.![]()
Dessvärre har jag inte någon bild när jag lägger väven, men här är en med tätskiktet på plats, innan väv...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir ju lite knepigt att få in väven under folien där...
Jag har skrivit fel i första inlägget, och fattar inte hur jag har tänkt, för om man logiskt också ser på det, och tänker på golvet så måste man ju lägga tätskiktsfolien på golvet först och då kommer ju väven att ligga ovanpå folien...
Jag kan bara be om ursäkt för förvirringen och pudla på mitt tidigare svar (som jag inte längre kan redigera tyvärr)
Renoverare
· Skåne
· 8 646 inlägg
Låter bättre...anders07 skrev:
Tveka du...
Dessvärre har jag inte någon bild när jag lägger väven, men här är en med tätskiktet på plats, innan väv...
[bild]
Det blir ju lite knepigt att få in väven under folien där...
Jag har skrivit fel i första inlägget, och fattar inte hur jag har tänkt, för om man logiskt också ser på det, och tänker på golvet så måste man ju lägga tätskiktsfolien på golvet först och då kommer ju väven att ligga ovanpå folien...
Jag kan bara be om ursäkt för förvirringen och pudla på mitt tidigare svar (som jag inte längre kan redigera tyvärr)
Hoppas bara ditt överlapp "på golvet" inte är på själv golvet utan på väggen och att du åsyftar uppviket på golvets folie.
Ja, överlappet av väven går ner kanske 40mm över uppviket skulle jag gissa... Väven går så långt ner att skarven precis täcks av klinker på golvet, så väven på väggen slutar kanske 15-20mm ovan golv skulle jag säga.Paul-Staffanstorp skrev: