D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det jag undrar, är om bilen 2km till affären är det vi akuta problem vi behöver lösa genom att privatpersoner ska börja med något så komplicerat som att handla med utsläppsrätter. Eller om det finns rimligare sätt att få bort de subjektivt onödiga resandet?

Jag tänker spontant på att de flesta bilar behöver parkeras, och är det dyrt så blir det inga bilar där. Men det finns ju nackdelar även med sådana åtgärder, precis som med alla åtgärder beroende på vilket intresse den drabbade har.

Om det är billigt eller inte att köra beror på vad man tjänar. Jag tycker att det är svinbilligt, men jag har bekanta som tjänar mindre som faktiskt redan idag tar aktiva beslut om en resa är värd att genomföra.
Spoiler, det är inte resan till matbutiken som prioriteras bort.

Är det positivt för samhället i stort om transport blir en klassfråga? Där fattiglappar får handla på den närmsta butiken till högre priser för att de inte har råd med utsläppsrätter för bensinen. Jag är skeptisk.

Vill man slå med stora klubban kan man ju bara förbjuda privattransport med bil i Stockholm, Göteborg och Malmö i ett svep.

Sen blir nog de politikerna inte omvalda....
Jag är ju ingen miljönisse så kan inte riktigt ge alla detaljer men att transporter står för en del av problemet är jag ganska övertygad om och fossila bränslen är i sig ett jätteproblem, hela vägen från källa till konsumtion.

Bland annat dör det inom EU varje år minst 370.000 till följd av luftföroreningar, där transporter står för en del.

Om kravet är att en enda åtgärd ska lösa allt så tror jag att man har för höga förväntningar.

Att köra bil är billigt men att äga bil dyrt, dvs marginalkostnaden för att köra den sista milen är väldigt låg men de övriga kostnaderna är höga och detta tror jag leder till många olyckliga val. Sen kan jag inte se att skadan av att cykla eller gå 2km skulle vara så stor heller, tvärtom skulle nog mindre luftföroreningar i kombination med mer rörelse kunnat ge mätbart positiva effekter.

Jag håller med att det inte ska vara en klassfråga, även om alla andra transportval är det, och det har även diskuterats modeller med ett visst antal starter per månad, också intressant att fundera på.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Låt mig ta ett exempel med min dator hemma istället, det är lättare att förklara problemet med den än att förklara hur en mobiltelefon fungerar, även om principerna är likartade.

Jag har idag samma datorlåda som jag hade för 20 år sedan, men det är bara plåtskalet som finns kvar. Under denna tid så har kontakterna till hårddiskar förändrats, hårddiskarna har blivit SSD:er, strömförsörjningen till både moderkort och diskar och annan utrustning har förändrats. Grafikstandarderna har ändrats (från VGA till DVI till HDMI, men dessutom Display-port också). PÅ moderkortet så är det andra signalfrekvenser till både minne och annan utrustning via PCI. PCI-bussen har ändrat utseende flera gånger för att klara förändringarna i hastighet. Kontakterna för att ansluta mus och tangentbord har förändrats för att erbjuda mer kostnadseffektiv utrustning. Datorskämarna har dessutom gått från glasrör till LCD till LED. Processorerna har dessutom ändrat anslutning till moderkorten flera gånger för att klara av högre hastigheter. Osv osv.

I praktiken så har jag köpt helt nya datorer fyra gånger under denna tid, förutom detta har jag gjort några uppgraderingar av smådelar eller trasiga delar, men det har blivit fyra helt nya datorer för att undvika att fastna i gammal teknik. Hade jag varit intresserad av spel så hade det nog blivit ytterligare ett par utbyten av datorns innehåll.

För att kunna göra detta så måste man ha en del kunskap, vilket jag har. Hade jag inte haft kunskapen så hade jag inte lämnat in datorn för uppgradering, jag hade köpt en helt ny färdigintegrerad dator istället.

Så, vad vill jag säga med detta? Jo att det spelar ingen större roll om allt är mudulärt och utbytbart, det blir inte mycket till reparationer och uppgraderingar ändå, den tekniska utvecklingen tillåter inte detta då anslutningarna mellan olika delar snabbt åldras. Och om jag skall hyra in någon annan som gör arbetet så blir det dyrare än att köpa nytt. Inte ens om reparationstjänsterna skulle vara skattebefriade så skulle de bli billigare än att köpa nytt i längden (i enstaka fall ja, men inte i längden).

Inom områden där teknikutvecklingen är snabb så är färdiga lösningar oftast bättre. Det blir billigare och bättre för alla om man istället återvinner metallerna när det hamnar på skroten.

Med det sagt så har jag flera gamla datorer och mobiler hemma som jag återanvänder för andra syften, men det är en helt annan historia som mer handlar om att jag har ett intresse i att göra mycket som vanligt folk inte gör.
Nu finns det ju fler produkter än datorer och telefoner.

Men skulle standardiseringen vara snabbare/bättre tillsammans med något rotavdragsliknande system så tror jag livslängden på datorer skulle förlängas avsevärt.
Och fler lokala arbeten skapas.

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
Nu finns det ju fler produkter än datorer och telefoner.

Men skulle standardiseringen vara snabbare/bättre tillsammans med något rotavdragsliknande system så tror jag livslängden på datorer skulle förlängas avsevärt.
Och fler lokala arbeten skapas.

/ATW
Jag är tveksam till standardisering inom de områdena, precis som föegående talare är det ett område jag känner väl till och det skulle nog inte ändra så mycket.

Däremot elektronik rent generellt, har vissa baskunskaper och saknar verkligen firmor som kan felsöka och reparera elektronik. I de flesta fallen är det ju enkla saker som en elektrolytkondensator men det är ändå får som tar på sig att reparera även en sådan enkel grej.
 
Ingen vill felsöka elektronik då kunden inte är villig att betala för felsökningen. Många gånger är det lätt (kanske 2/3), men är det inte det så blir det väldigt dyrt. Dock så är en felsökning som misslyckas i princip lika dyr som en lyckad lagning. Ingen vill chansa med de dåliga oddsen.
 
P
D djac skrev:
Det finns rätt mycket ekonomiforskning inom området och en modell som jag kan tycka verkar intressant är att man har lokal handel med utsläppsrätter för bilar. Varje medborgare får en pott som man kan förbruka och när din pott är slut kan du köpa av någon annan, sen finns det korrigerade modeller där de med olika ekonomi ändå får möjlighet att delta.
Hm, det kanske skulle gynna mig personligen. Jag har redan dragit ner mitt bilkörande till ett minimum. Jag kör bil färre en en gång i veckan och då oftast cirka två mil (t.o.r. till närmaste stad för något ärende som inte går att göra via nätet).
Ännu mer gynnade blir de som aldrig kör bil.
Skulle elbilar stå utanför systemet?
 
Sätt kraven:
Saker Skall vara reparerbara.
Max tillåten modulstorlek.
Standarder.
95% subvention felsökning.
25 års reservdelsgaranti på allt.

Från telefon till svets... på allt som säljs på privatpersonsmarknaden.

Allt går... Men inget har varit mer svårt/omöjligt än nu för de stackars miljardföretagen som inte kan nåt hur de än försöker...

/ATW
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hm, det kanske skulle gynna mig personligen. Jag har redan dragit ner mitt bilkörande till ett minimum. Jag kör bil färre en en gång i veckan och då oftast cirka två mil (t.o.r. till närmaste stad för något ärende som inte går att göra via nätet).
Ännu mer gynnade blir de som aldrig kör bil.
Skulle elbilar stå utanför systemet?
Vad är optimalt bilkörande... Är det bättre att beställa en glödlampa på nätet än att köpa en i butik när man veckohandlar?

/ATW
 
P
D djac skrev:
Ett problem är den låga marginalkostnaden, dvs att köra till affären 2km bort kostar i princip ingenting, jämfört med månadskostnaden för bilen, och beteendevetenskapliga studier på tröskeleffekter finns det gott om, och att få ekonomiska incitament för att tex cykla istället för att ta bilen ger också viss effekt, då kan man ju sälja sin rätt.
Marginalkostnaden i form av miljöpåverkan är också den tämligen liten.

Den typ av utsläppsrätter du skissade på bör även ta hänsyn till närheten till kollektivtrafik.

Fast just i Sverige är det nog inte så meningsfullt längre att försöka minska den marginella effekten som vi har på den globala uppvärmningen. Jag tror att man får mer bang for the buck genom export av klimatvänlig teknik.
 
P
D djac skrev:
Jag är heller inte speciellt pessimistisk, tvärtom, men att det kommer innebära stora förändringar är jag övertygad om och då tycker jag att det är lika bra att börja så tidigt som möjligt.
Jag är ambivalent när det gäller AI. Det är en fantastisk samling av tekniker som vi har, och kommer att ha, mycket stor nytta av, men när singulariteten inträffar så finns det nog en viss risk att människan blir överflödig. Då hänger det på vad våra nya herrar tycker om oss.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
T ex Genom att inte skydda den personliga integritetet... En majoritet av AI spenderas på att analysera nåt som dammsugs upp gratis.
Hur är staten inblandad? Den mesta av "dammsugningen" sker väl dessutom genom att folk frivilligt ger ifrån sig sina personliga data?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur är staten inblandad? Den mesta av "dammsugningen" sker väl dessutom genom att folk frivilligt ger ifrån sig sina personliga data?
Tolka mig rätt.

Staten är en förlängning av folket och folket är en förlängning av mig.

Jag vill inte spåras av varje app jag laddar ner och cookies som dräller runt.
Det är i princip omöjligt att vistas på "nätet" utan att spåras/undersökas.

Jag vill inte få frågan godkänner du "xyz" tio ggr varje dag.

All spårning borde vara förbjuden och man skulle aktivt behöva göra ett val ifall man vill bli spårad och default skulle vara "ingen spårning".
Och man ska inte behöva ge appar tillgång till "abc" vid installation.

/ATW
 
P
D djac skrev:
Sen kan jag inte se att skadan av att cykla eller gå 2km skulle vara så stor heller.
De beror på vem man är, t.ex. hur gammal man är eller om man har knäproblem utan att vara gammal, men framförallt hur många matkassar man har som ska transporteras hem.

Om man har 2 km till mataffären finns det förmodligen kollektivtrafik, men om man har 2 mil till mataffären är det mindre sannolikt.
 
P
A ArneTW skrev:
Vad är optimalt bilkörande... Är det bättre att beställa en glödlampa på nätet än att köpa en i butik när man veckohandlar?
För mig är det bästa att beställa en glödlampa samtidigt som jag beställer veckohandlandet på nätet.
(Fast glödlampor går knappt att köpa numera; förra veckan beställde jag ett lysrör).

Det blir förmodligen mindre utsläpp av att butikens minibuss kör ut varor till mig, och samtidigt till andra som bor i närheten, än att vi var för sig ska ta våra bilar till butiken.
 
P
A ArneTW skrev:
Tolka mig rätt.

Staten är en förlängning av folket och folket är en förlängning av mig.

Jag vill inte spåras av varje app jag laddar ner och cookies som dräller runt.
Det är i princip omöjligt att vistas på "nätet" utan att spåras/undersökas.

Jag vill inte få frågan godkänner du "xyz" tio ggr varje dag.

All spårning borde vara förbjuden och man skulle aktivt behöva göra ett val ifall man vill bli spårad och default skulle vara "ingen spårning".
Och man ska inte behöva ge appar tillgång till "abc" vid installation.

/ATW
Man kan själv minimera spårning och helt eliminera kakor (åtminstone se till att de inte sparas permanant), men det kräver förvisso ett visst tekniskt kunnande.

Jag tror att det är alldeles för sent att införa lagstiftning om det här. De allra flesta företag använder personnummer som kundnummer och hur många människor är det som protesterar mot det?

I Tyskland är det annorlunda, pga landets historia.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Hur menar du att staten subventionerar företags uppbyggnad av AI-funktioner tex?
A ArneTW skrev:
T ex Genom att inte skydda den personliga integritetet... En majoritet av AI spenderas på att analysera nåt som dammsugs upp gratis.

/ATW
Ojoj, jag vrider och vänder på detta och försöker förstå vari subventionen ligger ... :thinking:

Kan du lika gärna säga att staten subventionerar t.ex. bensinbolagen genom att tillåta folk handla där eller subventionerar SD genom att inte stänga flashback ...?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.