A ArneTW skrev:
Eller hur ska vi få den ensamtående mamman på landsbygden och en 15 år gammal dieselgolf att sluta skjutsa sina barn på träning...

/ATW
Hur skall vi få arbetaren eller småföretagaren på landsbygden att sluta köra till arbetet med sin 25 år gamla bil?
Att flytta till stan är ingen lösning för många yrken går inte att ta med sig dit så då blir det att bygga ut socialskyddet rejält så de nyinflyttade har bidrag att leva av. Med andra ord rejäla skattehöjningar och rejält ökad progressivitet så pengarna räcker till alla nya bidragstagare som dessutom skall hysas in i städer där levnadskostnaderna redan är hutlösa och stiger ytterligare på grund av den påtvingade inflyttningen.

Systemet måste byggas om från grunden och att då börja med att köra enskilda medborgare i konkurs gör ingen nytta.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vad jag aldrig kan förstå är att alla miljöinstanser tror att Sverige är hela Världen...

Trots att vi har den bästa basindustrin (inklusive Cementa) så tror de att det är bättre för miljön att basindustrin lägger ned i Sverige.

/ATW
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Hur ska vi ha ett system som inte alltid klämmer åt de ekonomiskt svaga...

Eller tror du man kan ta tunnelbanan om man inte har råd att tanka.

/ATW
Det är ju precis det här jag menar, vi måste sluta ljuga för varandra och börja att diskutera och planera utifrån verkligheten. Att förändra dessa saker tar tid och ju längre vi alla låtsas som att ingenting kommer att hända, ju mer abrupt och smärtsam blir förändringen när den kommer. Att stoppa huvudet i sanden och inbilla folk att de nästa 50 åren kommer se likadana ut är ingen bra plan i mina ögon.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
D
H heimlaga skrev:
Hur skall vi få arbetaren eller småföretagaren på landsbygden att sluta köra till arbetet med sin 25 år gamla bil?
Att flytta till stan är ingen lösning för många yrken går inte att ta med sig dit så då blir det att bygga ut socialskyddet rejält så de nyinflyttade har bidrag att leva av. Med andra ord rejäla skattehöjningar och rejält ökad progressivitet så pengarna räcker till alla nya bidragstagare som dessutom skall hysas in i städer där levnadskostnaderna redan är hutlösa och stiger ytterligare på grund av den påtvingade inflyttningen.

Systemet måste byggas om från grunden och att då börja med att köra enskilda medborgare i konkurs gör ingen nytta.
Jag håller med och då har vi inte berört, lite OT, de stora elefanterna i rummet, robotisering och digitalisering multiplicerat med ytterliggare miljörelaterade produktionsbegränsningar. Det kommer ganska snart inte finns möjlighet för så många att arbeta som idag..
 
D djac skrev:
Jag håller med och då har vi inte berört, lite OT, de stora elefanterna i rummet, robotisering och digitalisering multiplicerat med ytterliggare miljörelaterade produktionsbegränsningar. Det kommer ganska snart inte finns möjlighet för så många att arbeta som idag..
Jag är inte lika pessimistisk som dig i kampen mellan människan och maskin...

Dock måste staten/skattepengar sluta subventionera robot/digitalisering och subventionera människan.

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
Jag är inte lika pessimistisk som dig i kampen mellan människan och maskin...

Dock måste staten/skattepengar sluta subventionera robot/digitalisering och subventionera människan.

/ATW
Hur menar du att staten subventionerar företags uppbyggnad av AI-funktioner tex?

Jag är heller inte speciellt pessimistisk, tvärtom, men att det kommer innebära stora förändringar är jag övertygad om och då tycker jag att det är lika bra att börja så tidigt som möjligt.
 
Redigerat:
A ArneTW skrev:
Jag är inte lika pessimistisk som dig i kampen mellan människan och maskin...

Dock måste staten/skattepengar sluta subventionera robot/digitalisering och subventionera människan.

/ATW
Robotisering och digitalisering går inte att förhindra. Och det går snabbare och snabbare dessutom.

Kompetensbaserade yrken (styra maskinerna) och yrken där man ger olika former av service till människor är det som kommer att finnas kvar till stor del.

Bara för att ge ett exempel på effektivisering, elbilar kräver inte alls lika mycket underhåll och bilverkstäderna kommer därför att bli färre. Och det ser likadant ut i många branscher, de behöver inga bidrag, effektiviseringen sker ändå.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur menar du att staten subventionerar företags uppbyggnad av AI-funktioner tex?

Jag är heller inte speciellt pessimistisk, tvärtom, men att det kommer innebära stora förändringar är jag övertygad om och då tycker jag att det är lika bra att börja så tidigt som möjligt.
T ex Genom att inte skydda den personliga integritetet... En majoritet av AI spenderas på att analysera nåt som dammsugs upp gratis.

/ATW
 
pacman42 pacman42 skrev:
Robotisering och digitalisering går inte att förhindra. Och det går snabbare och snabbare dessutom.

Kompetensbaserade yrken (styra maskinerna) och yrken där man ger olika former av service till människor är det som kommer att finnas kvar till stor del.

Bara för att ge ett exempel på effektivisering, elbilar kräver inte alls lika mycket underhåll och bilverkstäderna kommer därför att bli färre. Och det ser likadant ut i många branscher, de behöver inga bidrag, effektiviseringen sker ändå.
Vi har nu ett skattesystem som premierar kostnadsbesparing och slit och släng.

Vi behöver ett system som premierar kvalitet och livslängd.

Se hur många apple mfl hindrar reperation/ uppgraderingsmöjligheter...

Bilverkstäderna kommer att förändras men folks behov av hjälp kommer bara att öka.

/ATW
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
T ex Genom att inte skydda den personliga integritetet... En majoritet av AI spenderas på att analysera nåt som dammsugs upp gratis.

/ATW
Nja, inte riktigt, de flesta AI och robotar gör specifika arbetsuppgifter, som de är bättre på än människan, ett bra exempel är att analysera mammografibilder, det gör de noggrannare, snabbare och mer konsekvent än människan.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vi har nu ett skattesystem som premierar kostnadsbesparing och slit och släng.

Vi behöver ett system som premierar kvalitet och livslängd.

Se hur många apple mfl hindrar reperation/ uppgraderingsmöjligheter...

Bilverkstäderna kommer att förändras men folks behov av hjälp kommer bara att öka.

/ATW
Möjligheten att reparera har ingenting med effektiviseringar i tillverkningen att göra. Problemet där är istället att folk inte är beredd att betala för det, eller att tillverkaren tjänar mer på att inte möjliggöra reparation.

Jag har reparerat flera av mina mobiltelefoner, det går alldeles utmärkt (inte Apple). Men oftast blir det ändå ingen reparation då en 2 år gammal mobiltelefon börjar vara för gammal prestandamässigt. Det är inte värt att reprarera den, inte ens om man gör det själv.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Möjligheten att reparera har ingenting med effektiviseringar i tillverkningen att göra. Problemet där är istället att folk inte är beredd att betala för det, eller att tillverkaren tjänar mer på att inte möjliggöra reparation.

Jag har reparerat flera av mina mobiltelefoner, det går alldeles utmärkt (inte Apple). Men oftast blir det ändå ingen reparation då en 2 år gammal mobiltelefon börjar vara för gammal prestandamässigt. Det är inte värt att reprarera den, inte ens om man gör det själv.
När du slänger din gamla telefon och köper en ny... hur många % innehåll tror du är nytt?


Allt borde byggas modulärt och utbytbart.

/ATW
/
 
D
A ArneTW skrev:
När du slänger din gamla telefon och köper en ny... hur många % innehåll tror du är nytt?


Allt borde byggas modulärt och utbytbart.

/ATW


/
Det hade varit bra i allmänhet, kanske inte så viktigt på mobiler som utvecklas så mycket men detsamma slog mig när jag reparerade min kyl, det är en väldigt enkel konstruktion där det mesta är plast och plåt, dessa kunde enkelt ha byggts för att repareras.
 
A ArneTW skrev:
När du slänger din gamla telefon och köper en ny... hur många % innehåll tror du är nytt?


Allt borde byggas modulärt och utbytbart.

/ATW
/
Låt mig ta ett exempel med min dator hemma istället, det är lättare att förklara problemet med den än att förklara hur en mobiltelefon fungerar, även om principerna är likartade.

Jag har idag samma datorlåda som jag hade för 20 år sedan, men det är bara plåtskalet som finns kvar. Under denna tid så har kontakterna till hårddiskar förändrats, hårddiskarna har blivit SSD:er, strömförsörjningen till både moderkort och diskar och annan utrustning har förändrats. Grafikstandarderna har ändrats (från VGA till DVI till HDMI, men dessutom Display-port också). PÅ moderkortet så är det andra signalfrekvenser till både minne och annan utrustning via PCI. PCI-bussen har ändrat utseende flera gånger för att klara förändringarna i hastighet. Kontakterna för att ansluta mus och tangentbord har förändrats för att erbjuda mer kostnadseffektiv utrustning. Datorskämarna har dessutom gått från glasrör till LCD till LED. Processorerna har dessutom ändrat anslutning till moderkorten flera gånger för att klara av högre hastigheter. Osv osv.

I praktiken så har jag köpt helt nya datorer fyra gånger under denna tid, förutom detta har jag gjort några uppgraderingar av smådelar eller trasiga delar, men det har blivit fyra helt nya datorer för att undvika att fastna i gammal teknik. Hade jag varit intresserad av spel så hade det nog blivit ytterligare ett par utbyten av datorns innehåll.

För att kunna göra detta så måste man ha en del kunskap, vilket jag har. Hade jag inte haft kunskapen så hade jag inte lämnat in datorn för uppgradering, jag hade köpt en helt ny färdigintegrerad dator istället.

Så, vad vill jag säga med detta? Jo att det spelar ingen större roll om allt är mudulärt och utbytbart, det blir inte mycket till reparationer och uppgraderingar ändå, den tekniska utvecklingen tillåter inte detta då anslutningarna mellan olika delar snabbt åldras. Och om jag skall hyra in någon annan som gör arbetet så blir det dyrare än att köpa nytt. Inte ens om reparationstjänsterna skulle vara skattebefriade så skulle de bli billigare än att köpa nytt i längden (i enstaka fall ja, men inte i längden).

Inom områden där teknikutvecklingen är snabb så är färdiga lösningar oftast bättre. Det blir billigare och bättre för alla om man istället återvinner metallerna när det hamnar på skroten.

Med det sagt så har jag flera gamla datorer och mobiler hemma som jag återanvänder för andra syften, men det är en helt annan historia som mer handlar om att jag har ett intresse i att göra mycket som vanligt folk inte gör.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
D djac skrev:
Ja men lite så såklart, många som resonerar som jag tror att du gör är ju ändå inte nöjda förrän man kört två världar parallelt och utvärderat lång tid men vissa saker vet man.

Ett problem är den låga marginalkostnaden, dvs att köra till affären 2km bort kostar i princip ingenting, jämfört med månadskostnaden för bilen, och beteendevetenskapliga studier på tröskeleffekter finns det gott om, och att få ekonomiska incitament för att tex cykla istället för att ta bilen ger också viss effekt, då kan man ju sälja sin rätt.

Min poäng är att genom att inte vara mer transparenta så lurar man folk att planera sin vardag på fel premisser, de som hörs har ofta byggt sin situation på oändlig rätt att billigt köra runt med sin fossilbil, vi måste nog snart släppa bomben och berätta att det tar sannolikt snart slut, så att alla kan börja sin egen tranformation.
Det jag undrar, är om bilen 2km till affären är det vi akuta problem vi behöver lösa genom att privatpersoner ska börja med något så komplicerat som att handla med utsläppsrätter. Eller om det finns rimligare sätt att få bort de subjektivt onödiga resandet?

Jag tänker spontant på att de flesta bilar behöver parkeras, och är det dyrt så blir det inga bilar där. Men det finns ju nackdelar även med sådana åtgärder, precis som med alla åtgärder beroende på vilket intresse den drabbade har.

Om det är billigt eller inte att köra beror på vad man tjänar. Jag tycker att det är svinbilligt, men jag har bekanta som tjänar mindre som faktiskt redan idag tar aktiva beslut om en resa är värd att genomföra.
Spoiler, det är inte resan till matbutiken som prioriteras bort.

Är det positivt för samhället i stort om transport blir en klassfråga? Där fattiglappar får handla på den närmsta butiken till högre priser för att de inte har råd med utsläppsrätter för bensinen. Jag är skeptisk.

Vill man slå med stora klubban kan man ju bara förbjuda privattransport med bil i Stockholm, Göteborg och Malmö i ett svep.

Sen blir nog de politikerna inte omvalda....
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.