D
A ArneTW skrev:
Vilken tur att dina barn väljer att bo i glesbygden där behoven av bil är litet och det finns många bättre alternativ.

/ATW
Självklart finns det variationer, nu som då, men min känsla är att färre 18-åring idag med automatik skaffar bil, som många av oss gjorde, som sagt anekdotiskt nämnt men det finns säkert statistik någonstans.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart finns det variationer, nu som då, men min känsla är att färre 18-åring idag med automatik skaffar bil, som många av oss gjorde, som sagt anekdotiskt nämnt men det finns säkert statistik någonstans.
Där kom ju faktiskt en sanning fram till slut.

/ATW
 
D djac skrev:
Självklart finns det variationer, nu som då, men min känsla är att färre 18-åring idag med automatik skaffar bil, som många av oss gjorde, som sagt anekdotiskt nämnt men det finns säkert statistik någonstans.
Alla kompisar till min 18-åriga dotter skaffar körkort. Även de som bor inne i Göteborg. Alla som bor utanför centrum skaffar dessutom bil på ett eller annat sätt (ofta genom att föräldrarna ger dem fri tillgång till en bil för att slippa skjutsa dem).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du blir upprörd på, nu är ju detta bara en medborgartanke, men den finns redan som del av diskussioner.

Skillnaden mot det vi idag gör och om vi inte ändrar något kommer fortsätta göra, är att istället för att bara höja bränslepriset tills konsumtionen hamnar på önskad nivå, så gör vi det mer rättvist så att alla kan använda sin andel. Skulle vi bara höja priserna så förstår jag inte hur det ska gynna de fattiga, jag skulle tro att det ganska snart blir en siffra till på diesel/bensin. Att detta skulle vara bra för de fattiga har jag svårt att förstå. För de rika skulle det fortfarande inte göra någon betydande skillnad.
Som jag tolkar dina inlägg så handlar de om att man utöver de ständigt stigande oljeprisen på grund av minskad tillgång dessutom skall betala för utsläppsrätter.

Problemen med hela resonemanget är att den rike storstadsbon som köper det mesta färdigt kan skenbart hålla sig med extremt liten bränsleförbrukning genom att låta andra längre ned i tillverknings- och distributionskedjorna som stå för tillverkning och transport.
Samtidigt som en arbetare eller småföretagare på landet som för att gå runt ekonomiskt och inte tvingas ta steget nedåt till professionell bidragstagare gör mycket själv och tar vara på alla inkomstkällor och drygar ut med naturainkomster drabbas mycket hårt. Eftersom man själv med egen bil och egen traktor står för en mycket stor del av tillverknings- och transportkedjan. Fastän man i många fall förbrukar mindre olja per producerad enhet än stadsbons utlokaliserade långa produktions- och transportkedjor gör.

Vi skulle kunna räkna ut hur mycket energi som går åt från planta till 2x4 tums planka som leveraras hem till kunden. Röjning med röjsåg. Gallring med processor två gånger. Huggning med processor. Utkörning med skotare. Transport till en stor såg långt borta med stockbil kanske rentav en såg i något annat land. Allt maskinkörande på sågområdet. De anställda på sågen pendlar med bil. Sågningen går med el men virkestorken kan vara oljeeldad. Distribution från lager till lager runtom i landet och ibland någon tur till utlandet och tillbaka med lastbil. Lastning och lossning med gaffeltruck i alla lager. Utkörning till kunden med lastbil.

Sedan skulle vi kunna räkna på hur mycket energi som går åt per 2x4 tums planka när jag röjer och gallrar med motorsåg och yxa och kör hem gallringsveden med traktor och omvandlar den till brännved till ett värmevärde av mellan 5 och 10 gånger den förbrukade oljan för gallringen/röjningen och vidarefärädlingen. Huggning med motorsåg och yxa. Vinchning (den stora miljöboven för traktorn står på tomgång i dagatal och drar vinschen) Utkörning med traktor. Skatar och ruttna stockar blir ved. Möjligen lossning hemma och lastning igen men när jag kan kör jag stockarna direkt till sågen i grannbyn. Sågen drivs av en 100 hästars dieselmotor men antalet gångtimmar på den är litet i förhållande till virkesmängd. Hjälpkarlarna kommer till sågen med bil. Hemkörning med traktor. Lufttorkning under tak av gammal takplåt som jag har kört hem på bilsläpkärra från någon rivning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
glöm inte förstörelsen som elbilar ger i form av gruvor
Det stämmer. Inte att förglömma.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju dock inte tillfredsställande, då bilkörningen ska minskas med 70% de närmaste 8 åren. Så det behöver minskas med 12% /år, inte 1%/år.
Va? Vem påstår det?
Om det bara gäller fossilbilkörning och globalt så är det nog ett bra mål, men om det handlar om Sverige och all slags bilkörning så är det vansinne.
 
P
D djac skrev:
Anekdotiskt kan jag dock inte undvika att notera hur få ungdomar idag som har bil, mot hur det såg ut för oss som nu är medelålders. Har barn som arbetar med god ekonomi men att ha bil är de inte intresserade av, för bökigt med parkering, för liten användning, har inte tid att sköta den, för dyrt, etc, dessa kommer ju vara mycket öppna för alternativa lösningar, poolbilar, TaaS, etc.
Det kan också bero på att det är dyrare och svårare att ta körkort nu än förr.
 
D
P pmd skrev:
Det kan också bero på att det är dyrare och svårare att ta körkort nu än förr.
Alla har körkort men ingen har bil, ibland mina barns umgänge alltså, inte generellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.