25 676 läst · 547 svar
26k läst
547 svar
Hur skall vi kunna ha basindustri framöver?
Jag har svårt att hitta något om att bilkörningen har ökat i Sverige de senaste åren. Däremot tycks det ha ökat i världen.A ArneTW skrev:
Det kan nog leda till mindre utsläpp, om det privata körandet minskar.
Det viktiga är ändå att utsläppen av växthusgaser minskar. Ett ökat elbilskörande ökar inte sådana utsläpp i någon större omfattning.
Utsläpp utrikes transporter
Utsläpp inrikes transporter:
Utsläpp totalt:
Så importbåtar med kinacrap från Wish ökar, annars går det stadigt nedåt för alla utsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsläpp inrikes transporter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsläpp totalt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så importbåtar med kinacrap från Wish ökar, annars går det stadigt nedåt för alla utsläpp.
Som man frågar får man svar...P pmd skrev:Jag har svårt att hitta något om att bilkörningen har ökat i Sverige de senaste åren. Däremot tycks det ha ökat i världen.
Det kan nog leda till mindre utsläpp, om det privata körandet minskar.
Det viktiga är ändå att utsläppen av växthusgaser minskar. Ett ökat elbilskörande ökar inte sådana utsläpp i någon större omfattning.
Elbilar och all elbilsinfrastruktur från gruvor/batterifabriker/deponi kostar ingenting i utsläpp då.
Jag tror jag ska ta bilen och hämta ett paket med spik som levererats utan fraktkostnad...
och utan CO2 utsläpp.
/ATW
Jo, givetvis kostar det utsläpp. Det finns knappast någon mänsklig verksamhet som inte påverkar miljön, men hur mycket av de utsläppen består av växthusgaser?A ArneTW skrev:
Hur drivs din bil?
PS.
Fraktkostnaden brukar vara inbakat i varupriset när en säljare anger "fraktfritt".
DS.
Diesel. Men den är ju redan tillverkad för 15 år sedan så den är bättre för miljön än alla nytillverkade.P pmd skrev:
Jag vet inte vad du lever på för planet men det är många hantverkare som använder egna verktyg i arbetet och får ersättning av arbetsgivaren för det. Vem betalar din pendling?D djac skrev:Det man kör i tjänsten betalar man ju inte själv idag heller, så det skulle inte bli någon skillnad, det skulle vara ganska lätt att föreställa sig att ta höjd för handikapp, det är ju redan uppfunnit idag för parkering och om man är utfattig vet jag inte hur man får oändliga mängder bensin idag, tipsa gärna!
Sedan skall man iväg till skogs och hugga ved för att få värme hemma. Om man inte har skogsskiftet alldeles invid gården blir det en biltur. Före bilarnas tid vad det vanliga att bo i någon koja i skogen från måndag till lördag när man högg. Skall vi återgå till det måste man kunna få skogsarbetsledigt från arbetet. Som det är nu är man tvungen att göra det på kvällar och helger och då går det inte att stanna i skogen en vecka i gången.
Sedan skall man iväg och skaffa reservdelar och material till någonting man behöver ha reparerat hemma. Då är man beroende av bilen igen. De rika som inte behöver leta byggmaterial på rivningar och järn och reservdelar på skrothandlar de är inte lika bilberoende. De har råd att köpa sitt hus färdigbyggt i stället för att leta efter 8mm plåt på skroten så man kan reparera skogskärran så man kan hugga stock och köra till sågen så man får virke att bygga hus av. Om sådana kedjor bryts blir väldigt många väldigt fattiga och väldigt bidragsberoende.
Är man utfattig är det redan nu på gränsen till omöjligt att hålla en bil rullande med påföljden att det inte går att få ett arbete och så sitter man fast i bidragen för evigt. Med ytterligare kostnader så höjs gränsen för när man fastnar på det viset.
Den där passar rätt bra in på mig. Jag hade bussar en gång i timmen för 20 år sedan då jag flyttade till huset. De var kopplade till expressbussar på närmsta ort. Dessutom gick det ytterligare en buss mellan dessa.Mikael_L skrev:
Numera har vi skolbussen på morgonen och eftermiddagen, vill man åka vidare så är det 52 hållplatser till mitt jobb från närmsta bytespunkt. Det går snabbare att cykla den sträckan än att åka bussen, men den är tyvärr lite för lång för att cykla mer än någon gång i veckan på sommaren. Man skall ju hem också.
Flera av de lokala butikerna har lagt ned, så det blir bilen till köpcentret när det skall handlas.
Numera har bltrafiken ökat så pass att man inte gärna cyklar på vägen längre, så det blir bil även för kortare turer till grannen numera. Vägen saknar fortfarande mittlinje och är i sämre skick än för 20 år sedan.
Det har verkligen blivit svårt att inte ta bilen, så jag förstår att bilen med bilen ökar på landsbygden. Nu bor jag ändå nära en av de tre stora städerna...
Då kan du ju inte åka och hämta ditt paket med spik utan CO2-utsläp.A ArneTW skrev:
Alla utsläpp som gjordes vid tillverkningen är redan gjorda och bidrar inte längre till ökad växthuseffekt. Alla fossilbilar, oavsett när de tillverkades, bidrar till ökad växthuseffekt vid varje tillfälle då de körs. Dessa bidrag går att förhindra så länge de inte är gjorda.
Självkörande taxibilar kommer leda till att varje amerikan sparar över 50k om året i bilkostnader?D djac skrev:Det har väl redan framgått att jag tror på en rätt stor omställning av transporter framöver, snubblade över detta, nu har de analyserat USA men de är idag efter oss i EU, så jag tror det är ganska applicerbart här. De är också ganska lika Sverige i befolkningstäthet.
"We are on the cusp of one of the fastest, deepest, most consequential disruptions of transportation in history. By 2030, within 10 years of regulatory approval of autonomous vehicles (AVs), 95% of U.S. passenger miles traveled will be served by on-demand autonomous electric vehicles owned by fleets, not individuals, in a new business model we call “transport-as-a-service” (TaaS)."
"The TaaS disruption will have enormous implications across the transportation and oil industries, decimating entire portions of their value chains, causing oil demand and prices to plummet, and destroying trillions of dollars in investor value — but also creating trillions of dollars in new business opportunities, consumer surplus and GDP growth"
"The disruption will be driven by economics. Using TaaS, the average American family will save more than $5,600 per year in transportation costs, equivalent to a wage raise of 10%. This will keep an additional $1 trillion per year in Americans’ pockets by 2030, potentially generating the largest infusion of consumer spending in history."
[länk]
Jag blev tvungen att googla vad en bil kostar I USA per år, och den verkar gå på ca $5300 i snitt. https://www.move.org/average-cost-owning-a-car/
Hur ska det här självkörande taxibolaget över huvud taget ha råd att köpa bilar undrar jag, när de även ska dela ut $300 om året till sina kunder istället för att ta betalt?
Även den artikeln kom fram till att bilkörandet minskar totalt, men ojämnt, ökar i landsbygden och minskar i större städer.A ArneTW skrev:
Visst finns det fler artiklar/rapporter att googla fram, jag såg någon som verkade mena på att bilkörandet ökar, men det verkade inte vara mil/person som avsågs, jag fattade inte riktigt vad det var som ökade.
Kan vi inte möjligtvis enas om att bilkörandet idag och de senaste åren har legat hyggligt konstant.
Ökningen sker p.ga befolkningsökningen,...
minskningen sker genom att folk (pga bränslepriset) skiter i fler onödiga resor eller planerar bättre och gör fler saker under samma resa...
Sen minskar drivmedelsanvändningen pga bättre motorer/snålare bilar.
Själv tror jag det är ungefär så, med en liten felmarginal på någon enstaka procent uppåt eller neråt.
Det är ju dock inte tillfredsställande, då bilkörningen ska minskas med 70% de närmaste 8 åren. Så det behöver minskas med 12% /år, inte 1%/år.
Och dieseln är ju tillverkad för 800 miljoner år sedan, så den måste ju vara jättebra för miljön ..A ArneTW skrev:
(Ähh, jag vet vad du menar, och håller med om miljönyttan med att inte nytillverka i onödan. Jag kunde bara inte hålla mig när jag såg skämtet ... )
Under hajpen i början av en ny tekniks utveckling så målas många orealistiska saker upp.Unikt namn skrev:Självkörande taxibilar kommer leda till att varje amerikan sparar över 50k om året i bilkostnader?
Jag blev tvungen att googla vad en bil kostar I USA per år, och den verkar gå på ca $5300 i snitt. [länk]
Hur ska det här självkörande taxibolaget över huvud taget ha råd att köpa bilar undrar jag, när de även ska dela ut $300 om året till sina kunder istället för att ta betalt?
Det finns inte utrymme på vägarna för självklrande taxibilar då de driver mer trafik. Om de inte skall vara parkerade vid jobbet ditt så måste de dessutom köra därifrån också, vilket driver än mer trafik. Bara för att nämna några uppenbara problem...
Jag förstår inte riktigt vad du blir upprörd på, nu är ju detta bara en medborgartanke, men den finns redan som del av diskussioner.H heimlaga skrev:Jag vet inte vad du lever på för planet men det är många hantverkare som använder egna verktyg i arbetet och får ersättning av arbetsgivaren för det. Vem betalar din pendling?
Sedan skall man iväg till skogs och hugga ved för att få värme hemma. Om man inte har skogsskiftet alldeles invid gården blir det en biltur. Före bilarnas tid vad det vanliga att bo i någon koja i skogen från måndag till lördag när man högg. Skall vi återgå till det måste man kunna få skogsarbetsledigt från arbetet. Som det är nu är man tvungen att göra det på kvällar och helger och då går det inte att stanna i skogen en vecka i gången.
Sedan skall man iväg och skaffa reservdelar och material till någonting man behöver ha reparerat hemma. Då är man beroende av bilen igen. De rika som inte behöver leta byggmaterial på rivningar och järn och reservdelar på skrothandlar de är inte lika bilberoende. De har råd att köpa sitt hus färdigbyggt i stället för att leta efter 8mm plåt på skroten så man kan reparera skogskärran så man kan hugga stock och köra till sågen så man får virke att bygga hus av. Om sådana kedjor bryts blir väldigt många väldigt fattiga och väldigt bidragsberoende.
Är man utfattig är det redan nu på gränsen till omöjligt att hålla en bil rullande med påföljden att det inte går att få ett arbete och så sitter man fast i bidragen för evigt. Med ytterligare kostnader så höjs gränsen för när man fastnar på det viset.
Skillnaden mot det vi idag gör och om vi inte ändrar något kommer fortsätta göra, är att istället för att bara höja bränslepriset tills konsumtionen hamnar på önskad nivå, så gör vi det mer rättvist så att alla kan använda sin andel. Skulle vi bara höja priserna så förstår jag inte hur det ska gynna de fattiga, jag skulle tro att det ganska snart blir en siffra till på diesel/bensin. Att detta skulle vara bra för de fattiga har jag svårt att förstå. För de rika skulle det fortfarande inte göra någon betydande skillnad.
Det är såklart svårt att spå med exakthet men jag tror utvecklingen inom det här området kommer ske som en "s-kurva", det inkluderar övergången från ICE till el där vi nu är nederst på S'et men trots det ser att en ganska stor andel av nyförsäljningen är el, ökningen är mycket stor.pacman42 skrev:Under hajpen i början av en ny tekniks utveckling så målas många orealistiska saker upp.
Det finns inte utrymme på vägarna för självklrande taxibilar då de driver mer trafik. Om de inte skall vara parkerade vid jobbet ditt så måste de dessutom köra därifrån också, vilket driver än mer trafik. Bara för att nämna några uppenbara problem...
Anekdotiskt kan jag dock inte undvika att notera hur få ungdomar idag som har bil, mot hur det såg ut för oss som nu är medelålders. Har barn som arbetar med god ekonomi men att ha bil är de inte intresserade av, för bökigt med parkering, för liten användning, har inte tid att sköta den, för dyrt, etc, dessa kommer ju vara mycket öppna för alternativa lösningar, poolbilar, TaaS, etc.
Vilken tur att dina barn väljer att bo i glesbygden där behoven av bil är litet och det finns många bättre alternativ.D djac skrev:Det är såklart svårt att spå med exakthet men jag tror utvecklingen inom det här området kommer ske som en "s-kurva", det inkluderar övergången från ICE till el där vi nu är nederst på S'et men trots det ser att en ganska stor andel av nyförsäljningen är el, ökningen är mycket stor.
Anekdotiskt kan jag dock inte undvika att notera hur få ungdomar idag som har bil, mot hur det såg ut för oss som nu är medelålders. Har barn som arbetar med god ekonomi men att ha bil är de inte intresserade av, för bökigt med parkering, för liten användning, har inte tid att sköta den, för dyrt, etc, dessa kommer ju vara mycket öppna för alternativa lösningar, poolbilar, TaaS, etc.
/ATW