P pmd skrev:
För mig är det bästa att beställa en glödlampa samtidigt som jag beställer veckohandlandet på nätet.
(Fast glödlampor går knappt att köpa numera; förra veckan beställde jag ett lysrör).

Det blir förmodligen mindre utsläpp av att butikens minibuss kör ut varor till mig, och samtidigt till andra som bor i närheten, än att vi var för sig ska ta våra bilar till butiken.
Det är väl därför det byggs logistikcenter överallt och den privata bilismen sjunkit för att internethandeln ökat... konstigt att jag inte sett några rapporter om minskad bilkörning.
 
Mikael_L
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
De beror på vem man är, t.ex. hur gammal man är eller om man har knäproblem utan att vara gammal, men framförallt hur många matkassar man har som ska transporteras hem.

Om man har 2 km till mataffären finns det förmodligen kollektivtrafik, men om man har 2 mil till mataffären är det mindre sannolikt.
Det hade ju varit det fina, man får säklart spendera sin utsläppskvot precis som man vill och en del hade valt att göra som du säger med en del av sin, valfrihet och rättvisa.
 
D
A ArneTW skrev:
Vad är optimalt bilkörande... Är det bättre att beställa en glödlampa på nätet än att köpa en i butik när man veckohandlar?

/ATW
Det hade ju reglerat sig självt, det hade bara varit ännu ett tillgångsslag, som pengar, och det väljer ju folk redan idag att spendera på olika sätt.
 
Nej det reglerar inte sig själv. Inte om man bor på en ort som saknar kollektivtrafik eller har ett yrke som förutsätter en billast med verktyg som skall flyttas med från projekt till projekt.
Inte heller om man är handikapad.......eller utfattig.
 
D
P pmd skrev:
Marginalkostnaden i form av miljöpåverkan är också den tämligen liten.

Den typ av utsläppsrätter du skissade på bör även ta hänsyn till närheten till kollektivtrafik.

Fast just i Sverige är det nog inte så meningsfullt längre att försöka minska den marginella effekten som vi har på den globala uppvärmningen. Jag tror att man får mer bang for the buck genom export av klimatvänlig teknik.
Det är här jag tycker man går fel, det är lite som den kortlivade inspelningsbara DVDn, den kom ju för att man ville ha något som liknade videobandspelaren men det märktes ganska snabbt att världen gick framåt, inte bakåt.

Det jag menar är att vi inte ska subventionera ett orealistiskt leverne, det blir hur som helst snart omöjligt att leva långt från allt, med låga inkomster och ett behov av att köra mycket. Bränslepriserna har bara gått upp över tiden och det kommer sannolikt att fortsätta uppåt, med stor acceleration inom kort. Visst kan du invagga folk i en tillfällig falsk förhoppning om att världen är statisk men det är dömt att misslyckas.

På vissa ställen kommer kollektivtrafiken att byggas ut, annars får man anpassa sina vanor. Så är det ju redan iaf, de med mycket pengar tänker inte ens på bensinpriserna medan de med mindre medel att röra sig med märker av det ganska påtagligt.
 
Redigerat:
D
H heimlaga skrev:
Nej det reglerar inte sig själv. Inte om man bor på en ort som saknar kollektivtrafik eller har ett yrke som förutsätter en billast med verktyg som skall flyttas med från projekt till projekt.
Inte heller om man är handikapad.......eller utfattig.
Det man kör i tjänsten betalar man ju inte själv idag heller, så det skulle inte bli någon skillnad, det skulle vara ganska lätt att föreställa sig att ta höjd för handikapp, det är ju redan uppfunnit idag för parkering och om man är utfattig vet jag inte hur man får oändliga mängder bensin idag, tipsa gärna!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, då ska du få se en nu:
[länk]

Och några till, men lite äldre:
[länk]
[länk]
2.2% ... Vem kör mindre och vad är naturlig variation?

Var i statistiken finns dina budbilar/matbussar/internethandel...

/ATW
 
P
D djac skrev:
Det jag menar är att vi inte ska subventionera ett orealistiskt leverne
Subventioner leder sällan till något bra. Det blir rundgång av pengar. Bättre att minska skatter så att folk själva kan välja vad de vill spendera sina pengar på.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D
Det har väl redan framgått att jag tror på en rätt stor omställning av transporter framöver, snubblade över detta, nu har de analyserat USA men de är idag efter oss i EU, så jag tror det är ganska applicerbart här. De är också ganska lika Sverige i befolkningstäthet.

"We are on the cusp of one of the fastest, deepest, most consequential disruptions of transportation in history. By 2030, within 10 years of regulatory approval of autonomous vehicles (AVs), 95% of U.S. passenger miles traveled will be served by on-demand autonomous electric vehicles owned by fleets, not individuals, in a new business model we call “transport-as-a-service” (TaaS)."

"The TaaS disruption will have enormous implications across the transportation and oil industries, decimating entire portions of their value chains, causing oil demand and prices to plummet, and destroying trillions of dollars in investor value — but also creating trillions of dollars in new business opportunities, consumer surplus and GDP growth"

"The disruption will be driven by economics. Using TaaS, the average American family will save more than $5,600 per year in transportation costs, equivalent to a wage raise of 10%. This will keep an additional $1 trillion per year in Americans’ pockets by 2030, potentially generating the largest infusion of consumer spending in history."

https://www.rethinkx.com/transportation
 
Redigerat:
Mikael_L
A ArneTW skrev:
2.2% ... Vem kör mindre och vad är naturlig variation?

Var i statistiken finns dina budbilar/matbussar/internethandel...

/ATW
Tja, nu har du i alla fall sett en rapport om minskat bilkörande. Den fanns en googling bort.


edit:
Själv hade jag ingen aning om hur läget var, inget jag direkt funderat så mycket på.
Jag har läst att vi förbrukar mindre bensin och diesel för varje år som går, trots större folkmängd och fler bilar. Men orsaken brukar anges vara att bilarna blir allt mer bränslesnåla.
Men ditt statement fick mig att googla på just minskat/ökat bilåkande, och detta var vad jag fick fram på en minuts försök. Jag orkar inte lägga ner något mer energi på detta, ty ifall körandet minskar, så är det nog troligen ändå ganska marginellt.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Det har väl redan framgått att jag tror på en rätt stor omställning av transporter framöver, snubblade över detta, nu har de analyserat USA men de är idag efter oss i EU, så jag tror det är ganska applicerbart här. De är också ganska lika Sverige i befolkningstäthet.

"We are on the cusp of one of the fastest, deepest, most consequential disruptions of transportation in history. By 2030, within 10 years of regulatory approval of autonomous vehicles (AVs), 95% of U.S. passenger miles traveled will be served by on-demand autonomous electric vehicles owned by fleets, not individuals, in a new business model we call “transport-as-a-service” (TaaS)."

"The TaaS disruption will have enormous implications across the transportation and oil industries, decimating entire portions of their value chains, causing oil demand and prices to plummet, and destroying trillions of dollars in investor value — but also creating trillions of dollars in new business opportunities, consumer surplus and GDP growth"

"The disruption will be driven by economics. Using TaaS, the average American family will save more than $5,600 per year in transportation costs, equivalent to a wage raise of 10%. This will keep an additional $1 trillion per year in Americans’ pockets by 2030, potentially generating the largest infusion of consumer spending in history."

[länk]
Ja jävlar vilket konsultthinktankhandelsfakituntilyoumakeitstartup bullshit.

( Jag har en bro till salu om du är intresserad)

/ATW
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, nu har du i alla fall sett en rapport om minskat bilkörande. Den fanns en googling bort.


edit:
Själv hade jag ingen aning om hur läget var, inget jag direkt funderat så mycket på.
Jag har läst att vi förbrukar mindre bensin och diesel för varje år som går, trots större folkmängd och fler bilar. Men orsaken brukar anges vara att bilarna blir allt mer bränslesnåla.
Men ditt statement fick mig att googla på just minskat/ökat bilåkande, och detta var vad jag fick fram på en minuts försök. Jag orkar inte lägga ner något mer energi på detta, ty ifall körandet minskar, så är det nog troligen ändå ganska marginellt.
Hade du googlat "Ökat bilkörande" så hade du hittat nåt annat...

oavsett hur det privata bilkörandet ändras så har logistikinternetbudtransporterna ökat.

Och sen står väl Facebook/Google för en ganska hög % av Sveriges energikonsumtion men det räknas väl inte subvention...

/ATW
 
D
A ArneTW skrev:
Ja jävlar vilket konsultthinktankhandelsfakituntilyoumakeitstartup bullshit.

( Jag har en bro till salu om du är intresserad)

/ATW
Jag är vetgirig och öppen för information, jag tycker mycket de pekar på är logiskt, sen ska man alltid ta lätt på saker som exakt tidslinje osv men att detta ligger i farans riktning tycker jag är inom rimlighetens gränser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.