5 045 läst · 68 svar
5k läst
68 svar
Hur skall jag putsa väggarna bäst?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 772 inlägg
Att murare i dag inte har kunskapen för att kunna blanda bruk från grunden eller ens vet vad bruken innehåller förvånar mig inte. Man köper en produkt och förhoppningsvis följer man instruktionen från företaget. Precis som med målare, finns inte många målare som kan redogöra för hur färgkemin fungerar.R Rejäl skrev:
Intressant med diskussionerna för det visar på mycket kunskap och bakomliggande intresse i att veta.
För min del blir det helt enkelt putsbruk C som är det som Finja rek på tegel. Så behöver vi inte blanda in andra teknikaliteter.
Som svar på en tidigare fråga så har jag tänkt måla med silikatfärg om inte någon har en annan uppfattning eller förslag om vad som kan vara lämpligt? Vill inte ha något som färgar av sig om man stöter emot, vilket man kommer att göra.
För min del blir det helt enkelt putsbruk C som är det som Finja rek på tegel. Så behöver vi inte blanda in andra teknikaliteter.
Som svar på en tidigare fråga så har jag tänkt måla med silikatfärg om inte någon har en annan uppfattning eller förslag om vad som kan vara lämpligt? Vill inte ha något som färgar av sig om man stöter emot, vilket man kommer att göra.
Ja men golvet är ung i nivå med gräsmattan utanför. Tanken är att gräva ut runt om på utsidan och ersätta med grus säg 20cm. Men det blir inte nu.R Rejäl skrev:
Är det onödigt att använda silikat eller t.o.m. olämpligt? Förklara gärna för och nackdelar isf.
Utbyggnaden har enligt grannarna en historik om fuktproblem sen begynnelsen men jag tror att det har blivit åtgärdat IOM att vi har bytat fönster och lagt om taket.
Så man räknar kanske inte med fuktgenomslag över jord med dubbla tegelväggar och eller att det räcker att andas utåt?
Vill bara inte riskera att det släpper senare..
Jag skulle inte vara orolig i ditt fall av att använda vanlig inomhusfärg som är tät..Dr Benz skrev:
Ja men golvet är ung i nivå med gräsmattan utanför. Tanken är att gräva ut runt om på utsidan och ersätta med grus säg 20cm. Men det blir inte nu.
Är det onödigt att använda silikat eller t.o.m. olämpligt? Förklara gärna för och nackdelar isf.
Utbyggnaden har enligt grannarna en historik om fuktproblem sen begynnelsen men jag tror att det har blivit åtgärdat IOM att vi har bytat fönster och lagt om taket.
Så man räknar kanske inte med fuktgenomslag över jord med dubbla tegelväggar och eller att det räcker att andas utåt?
Vill bara inte riskera att det släpper senare..
Hade det varit en källare så hade jag inte använt täta färger, de flesta silikater som färgbutikerna säljer är ändå rätt så täta i sig.
Ja, här har det tydligen diskuteras bruk.
Intressant.
Man kan måla med alcro puts.
Vet inte om silikat ger någon fördel, men kanske.
Sen finns det olika fabrikat på silikat, vissa är sämre.
Intressant.
Man kan måla med alcro puts.
Vet inte om silikat ger någon fördel, men kanske.
Sen finns det olika fabrikat på silikat, vissa är sämre.
Redigerat:
Hur har du tänkt ytbehandla putsen då?Dr Benz skrev:
Putsa gör man med kanitz eller rivbräda, vilket är det vanliga.
I ditt fall kanske det är lättare att få ihop allt orange filtbräda.
Eller så slammar man allt med plafondkvast.
Dra bort metallbanorna när det blivit lite hårt, och bara stocka med nytt bruk.
Har sidorna bredvid börja komma förmycket , så lägg på 1mm c bruk.
Och vattna på och riv ihop skarven.
Du kommer behöva 1 mm c bruk om du ska få ihop alla hörnor, hål efter putshakar etc.
Man kan även putsa sista vändan tunt med 1mm bruk. Då är allt rakt, och man kan ta bort banan innan.
Kan vara enklare för vissa.
Tanken var nog att använda rivbräda. Får känslan att filtbrädan gör det lite för rough, men det är kanske fel tänkt?N neo11 skrev:Hur har du tänkt ytbehandla putsen då?
Putsa gör man med kanitz eller rivbräda, vilket är det vanliga.
I ditt fall kanske det är lättare att få ihop allt orange filtbräda.
Eller så slammar man allt med plafondkvast.
Dra bort metallbanorna när det blivit lite hårt, och bara stocka med nytt bruk.
Har sidorna bredvid börja komma förmycket , så lägg på 1mm c bruk.
Och vattna på och riv ihop skarven.
Du kommer behöva 1 mm c bruk om du ska få ihop alla hörnor, hål efter putshakar etc.
Man kan även putsa sista vändan tunt med 1mm bruk. Då är allt rakt, och man kan ta bort banan innan.
Kan vara enklare för vissa.
Kvastning känns också lite grövre än tänkt.
Ok det låter intressant. Vill inte ha onödigt mkt puts så banorna i metall verkar nog vara bästa alternativet så får man riva bort dem och fylla i.
C är väl ca 1mm eller var det tjockare? Får kika på det.
Nu blev det så här…. Jag misstänker att det kommer nerifrån men en bit sitter en bit upp på väggen.
Finns det någon chans att gissa var detta kan komma ifrån….? Dubbeltegel så det kan väl komma i stort sett varifrån som helst. Har alltid varit så men blev synligt nu med putsen på.
Tanken är som sagt att gräva upp runt ytterväggarna då det är gräs utanför. Det borde väl kunna göra en del?
Likaså blev det nu bestämt att det måste vara en färg som andas oavsett om vi får det ”dränerat”. Det kan ju lika bra sugas underifrån och det kommer vi aldrig åt.
Finns det någon chans att gissa var detta kan komma ifrån….? Dubbeltegel så det kan väl komma i stort sett varifrån som helst. Har alltid varit så men blev synligt nu med putsen på.
Tanken är som sagt att gräva upp runt ytterväggarna då det är gräs utanför. Det borde väl kunna göra en del?
Likaså blev det nu bestämt att det måste vara en färg som andas oavsett om vi får det ”dränerat”. Det kan ju lika bra sugas underifrån och det kommer vi aldrig åt.
Ja, kanitz är det man ska använda.Dr Benz skrev:
Tanken var nog att använda rivbräda. Får känslan att filtbrädan gör det lite för rough, men det är kanske fel tänkt?
Kvastning känns också lite grövre än tänkt.
Ok det låter intressant. Vill inte ha onödigt mkt puts så banorna i metall verkar nog vara bästa alternativet så får man riva bort dem och fylla i.
C är väl ca 1mm eller var det tjockare? Får kika på det.
Dock alltid inte helt enkelt att få ihop för en lekman, då kan filtbräda eller slamma vara enklare.
Tar du bort metall banorna så stockar du med 3mm c bruk, och sen putsar ihop det med 1mm c bruk.
C är styrkan på bruket, och går att köpa i både som 3mm och 1 mm.
3mm är det vanliga bruket man köper.
Du får måla med silikat, men kanske inte välja den billigaste märket.
Keim är det bästa.
Sen att du grundat med A bruk inne på tegel är ju inte helt optimalt.
Men med tanke på att det är till viss del är under mark.
Och lite fuktproblem, kanske det inte är så dumt.
Vet inte riktigt, kanske någon annan kan ha en åsikt.
Redigerat:
Markfukt utifrån & du får en sådan fuktfläck för att väggen var fuktigare där (innan du började)Dr Benz skrev:
Du bör gräva upp sedan i vår & inspektera ytterväggen under mark, slamma med A bruk & Isodrän utanför räcker bra.
KC-bruk är just KC bruk, släckt kalk & cement, kalket skapar lite luft i bruket samt det blir betydligt bättre slutresultat vid större ytor eftersom öppettiden blir någon förlängd.
Förr var man noga med att märka putsbruk yrkesmässigt, då det finns väldigt många olika ändamål bruket skulle uppfylla.
& nästan alla murare blandade sitt eget bruk på plats i skottkärran eller Tombolan, en sandhög, uppskurna cementsäckar & kalkpåsar, med endast spaden som mått.
Det har blivit lite skillnad på yrkesmän och yrkesmän genom åren tyvärr.
Jaha då var man igång. Det tar sin lilla tid att lära sig vad som funkar och vad som funkar mindre bra.
Det blev till slut avdragningsbanor enligt tidigare tips i metall då jag inte vill ha så tjock puts (blir tjockt ändå för att väggarna inte är 100). Har provat att ta bort en bana efter puts men det förstör mer än vad det ger.
Dessutom kan man inte återanvända dem så de kan lika bra sitta. När man glättar så lyckas man faktiskt dölja dem så det var inget problem. Också enligt tidigare förslag.
Använder en plastglättare som ger ett riktigt bra resultat. Lätt att fylla i håligheter med överbliven puts. Det blir slätare än den fasadaktighet som jag trodde att jag ville ha. Men detta passar ändå bättre. Slätare men man ser ändå att det är putsat. Supernöjd så här långt. Gjort nästan två sidor men dom 📺 sista är besvärligast.
Sammanfattning.
Avdragningsbanor som får sitta kvar.
Avdragning med rätskiva.
Efterjämna med en plastglättare.
Trycka på putsen med en stålglättare
Lös puts som jämnar till sig själv när man drar av.
Det blev till slut avdragningsbanor enligt tidigare tips i metall då jag inte vill ha så tjock puts (blir tjockt ändå för att väggarna inte är 100). Har provat att ta bort en bana efter puts men det förstör mer än vad det ger.
Dessutom kan man inte återanvända dem så de kan lika bra sitta. När man glättar så lyckas man faktiskt dölja dem så det var inget problem. Också enligt tidigare förslag.
Använder en plastglättare som ger ett riktigt bra resultat. Lätt att fylla i håligheter med överbliven puts. Det blir slätare än den fasadaktighet som jag trodde att jag ville ha. Men detta passar ändå bättre. Slätare men man ser ändå att det är putsat. Supernöjd så här långt. Gjort nästan två sidor men dom 📺 sista är besvärligast.
Sammanfattning.
Avdragningsbanor som får sitta kvar.
Avdragning med rätskiva.
Efterjämna med en plastglättare.
Trycka på putsen med en stålglättare
Lös puts som jämnar till sig själv när man drar av.
Det tar sig.
Dock en fråga. Det blir ganska fuktigt och vi har ingen värme direkt igång. Har en fläkt som håller det runt 12-15 grader och inte så mkt ventilation då vi spärrat av mot resten av huset.
Är det en nackdel med hög fuktighet, svalt och att det därmed bränner långsamt? Kan det gå för långsamt eller är det bara fördelaktigt.
Jag kan öka ventilationen och värmen om det måste?
Dock en fråga. Det blir ganska fuktigt och vi har ingen värme direkt igång. Har en fläkt som håller det runt 12-15 grader och inte så mkt ventilation då vi spärrat av mot resten av huset.
Är det en nackdel med hög fuktighet, svalt och att det därmed bränner långsamt? Kan det gå för långsamt eller är det bara fördelaktigt.
Jag kan öka ventilationen och värmen om det måste?