Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
C-bruk är ett KC-bruk..
Det är väl ingen släckt kalk (kalciumhydroxid) i vanligt C-bruk? Det ska det vara i traditionellt KC-bruk.

R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl ingen släckt kalk (kalciumhydroxid) i vanligt C-bruk? Det ska det vara i traditionellt KC-bruk.
Jag undviker att blanda in KC i rekommendationer för det blir bara krångligt..

Men KC är en förkortning av kalkcementbruk..

Putsbruk finns i flera olika hårdheter och klassas på en skala från A till E, där A är den starkaste varianten och också brukar benämnas som cementbruk. De vanligaste typerna av bruk till putsning är A, B eller C. Typerna B och C kallas för kalkcementbruk, eller KC-bruk, och är de vanligaste till putsningar av väggar och murar. Grundregeln är att aldrig putsa med ett starkare bruk på en yta med ett svagare bruk. Så är väggen murad med B-bruk kan du putsa med bruk av typen B eller svagare.

Ett vanligt B-bruk som vissa kallar KC..

• Säck med Finja KC Mur- & Putsbruk B för mur- och putsningsarbeten, illustrerad med användningsområden på förpackningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Jag undviker att blanda in KC i rekommendationer för det blir bara krångligt..

Men KC är en förkortning av kalkcementbruk..

Putsbruk finns i flera olika hårdheter och klassas på en skala från A till E, där A är den starkaste varianten och också brukar benämnas som cementbruk. De vanligaste typerna av bruk till putsning är A, B eller C. Typerna B och C kallas för kalkcementbruk, eller KC-bruk, och är de vanligaste till putsningar av väggar och murar. Grundregeln är att aldrig putsa med ett starkare bruk på en yta med ett svagare bruk. Så är väggen murad med B-bruk kan du putsa med bruk av typen B eller svagare.
Nu verkar du citera Byggmax hemsida (Jag googlade din text för den kändes som ChatGPT):
https://www.byggmax.se/putsa-på-murblock

Men murcement (kalkstentsmjöl blandat med portlandcement) med ballast (sand) ger inte ett kalkcementbruk, ett KC-bruk. Det finns inget släckt kalk i produkten. Jag tror Byggmax hemsidesansvariga har rört ihop det lite. Det är ett cementbaserat putsbruk som de säljer, inget KC-bruk.

Claes Sörmland
Finjas bruk KC Mur- & Putsbruk B är som namnet anger ett KC-bruk. Det går att läsa att det innehåller släckt kalk, alltså kalciumhydroxid:

Tilläggsinformation om Finjas bruk: innehåller portlandcement och kalciumhydroxid.

R
Nu verkar du citera Byggmax hemsida (Jag googlade din text för den kändes som ChatGPT):
[länk]
Ja det var det närmsta som fanns liggandes i soffan..
Men murcement (kalkstentsmjöl blandat med portlandcement) med ballast (sand) ger inte ett kalkcementbruk, ett KC-bruk. Det finns inget släckt kalk i produkten. Jag tror Byggmax hemsidesansvariga har rört ihop det lite. Det är ett cementbaserat putsbruk som de säljer, inget KC-bruk.
Vart får du detta ifrån?

Är utbildad i mur o puts och sitter i detta nu och går igenom utbildningsmaterial och ingenstans nämns detta?

Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Ja det var det närmsta som fanns liggandes i soffan..

Vart får du detta ifrån?

Är utbildad i mur o puts och sitter i detta nu och går igenom utbildningsmaterial och ingenstans nämns detta?
Jag har gått igenom de gamla blandningsförhållandena för olika bruk i litteraturen och historien när Gullex murcement introducerades i Sverige på 50-talet för jag blev så trött på att ingen kunde ge ett svar på vad som skiljde alla olika påsprodukter åt.

Gullex murcement var det första bruket på den svenska marknaden och var en blandning av portlandcement och kalkstensmjöl. Den typen av produkter som i dag säljs som "murcement" och som man blandar med olika mängder ballast (sand) för få t ex A-bruk, B-bruk och C-bruk. Det är alltså inte ett klassiskt kalkcementbruk eftersom det inte finns släckt kalk (kalciumhydroxid) som kan brinna i produkten. D v s den enda komponent som brinner är portlandcementen. Det är den typen av bruk som säljs som "lågalkaliska", de är mindre frätande än KC-bruken för de innehåller inte släckt kalk.

R
  • Säck med Finja puts- och murbruk C, innehållande kalciumhydroxid, för bygg- och renoveringsprojekt.
    Skapa konto
R
Jag har gått igenom de gamla blandningsförhållandena för olika bruk i litteraturen och historien när Gullex murcement introducerades i Sverige på 50-talet för jag blev så trött på att ingen kunde ge ett svar på vad som skiljde alla olika påsprodukter åt.

Gullex murcement var det första bruket på den svenska marknaden och var en blandning av portlandcement och kalkstensmjöl. Den typen av produkter som i dag säljs som "murcement" och som man blandar med olika mängder ballast (sand) för få t ex A-bruk, B-bruk och C-bruk. Det är alltså inte ett klassiskt kalkcementbruk eftersom det inte finns släckt kalk (kalciumhydroxid) som kan brinna i produkten. D v s den enda komponent som brinner är portlandcementen.
Jag tror att man ska vara försiktig med detta med KC då det inte stämmer det du skrev förut alltså kalciumhydroxid verkar finnas i dom vanliga B och C bruken med..

R
här kommer lite foton ut boken Rätt murat och Putsat:
Och där tar man inte upp ens KC bruk som en sort..

• Omslag av boken "Rätt murat och putsat" som ligger på ett träbord.
    Skapa konto
  • Boksida med text om brukstyper och tabell över blandningsproportioner enligt SS-EN 998-2:2010, ur boken "Rätt murat och Putsat".
    Skapa konto
  • Uppslag i boken "Rätt murat och Putsat" med text om olika murbruk och deras användning.
    Skapa konto
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Här har du ett vanligt C-bruk som innehåller kalciumhydroxid:

Alltså ingen skillnad ett vanligt C-bruk är ett KC- bruk..

[länk] - Murbruk C_sdb_sv.pdf
Där tycks du ha ett KC-bruk som inte marknadsförs som ett sånt. Otydligt av Finja men de vill väl inte att kunderna ska tänka, de ska putsa. De redovisar dock tydligt att det innehåller kalk som bindemedel, alltså släckt kalk:

Tabell med teknisk data visar bindemedlet "Kalk och cement".

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
här kommer lite foton ut boken Rätt murat och Putsat:
Och där tar man inte upp ens KC bruk som en sort..
Ja boken som du gett faksimil på anger samma sak som jag gör.

R
Där tycks du ha ett KC-bruk som inte marknadsförs som ett sånt. Otydligt av Finja men de vill väl inte att kunderna ska tänka, de ska putsa. De redovisar dock tydligt att det innehåller kalk som bindemedel, alltså släckt kalk:

[bild]
Återigen om vi slutar att använda ordet KC bruk som är ett väldigt förvillande ord och används olika av olika tillverkare och i utbilningsteorin som jag gick för ca 10år sedan användes den inte alls och böcker som används i mur o puts läran så finns det begreppet inte längre med..

Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Jag tror att man ska vara försiktig med detta med KC då det inte stämmer det du skrev förut alltså kalciumhydroxid verkar finnas i dom vanliga B och C bruken med..
Inte i alla men bevisligen i den produkt från Finja som du har angett. Den beskrivs också som ett KC-bruk i den tekniska beskrivningen. D v s man får inte vara så opåläst att man gissar vad påsen innehåller utan man måste läsa den tekniska beskrivningen för respektive produkt om man vill veta vad man köper. Vill man köpa ett KC-bruk så är ju Finjas produkt ett möjligt val.

Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Återigen om vi slutar att använda ordet KC bruk som är ett väldigt förvillande ord och används olika av olika tillverkare och i utbilningsteorin som jag gick för ca 10år sedan användes den inte alls och böcker som används i mur o puts läran så finns det begreppet inte längre med..
Kalla du vad det vill men du måste ju fortfarande välja vad du vill putsa med.

Antingen ett bruk baserat på murcement (ett "murcementbruk" i din bok), alltså ett bruk som inte har kalk som bindemedel utan enbart portlandcement i den rollen men som innehåller kalkstensmjöl. Eller om du vill mura med kalkcementbruk som har kalk som bindemedel utöver bindemedlet portlandcement. De har ju båda sina fördelar och nackdelar, lågalkaliskt gentemot frätande, efterbrinnande eller inte, lättare/svårare att jobba med o s v.

R
Inte i alla men bevisligen i den produkt från Finja som du har angett. Den beskrivs också som ett KC-bruk i den tekniska beskrivningen. D v s man får inte vara så opåläst att man gissar vad påsen innehåller utan man måste läsa den tekniska beskrivningen för respektive produkt om man vill veta vad man köper. Vill man köpa ett KC-bruk så är ju Finjas produkt ett möjligt val.
Jag försöker att inte prata om KC på det sättet då det är väldigt förvillande för en novis..
Kalla du vad det vill men du måste ju fortfarande välja vad du vill putsa med.

Antingen ett bruk baserat på murcement (ett "murcementbruk" i din bok), alltså ett bruk som inte har kalk som bindemedel utan enbart portlandcement i den rollen men som innehåller kalkstensmjöl. Eller om du vill mura med kalkcementbruk som har kalk som bindemedel utöver bindemedlet portlandcement. De har ju båda sina fördelar och nackdelar, lågalkaliskt gentemot frätande, efterbrinnande eller inte, lättare/svårare att jobba med o s v.
Boken är inte min bok utan den mest förtrodda och använda boken av branschen säljare, konsulter och utförande företag..
Men de flesta murare läser den inte..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.