Några stockar är porösa och mjöliga på en liten del av innerväggen, dock inte genom hela. Misstänker en gammal fuktskada. Ska regla 45x45 invändigt och på med skivor. Huset är isolerat på utsidan. Räcker det med att få bort det som är dåligt och låta det va så eller måste jag laga timret på nå vis?
Har ingen bättre bild just nu men ni ser ungefär vad jag menar
Har ingen bättre bild just nu men ni ser ungefär vad jag menar
Beror lite på olika faktorer. Om det är en bärande vägg är incitamenten för att åtgärda större, och timmerväggar har ofta en bärande eller sammanhållande funktion var de än sitter. Är det bara lite poröst och den stora majoriteten av stockens massa är intakt bör det dock inte vara ett problem, förutsatt att det står helt torrt. Angreppet är troligen gammalt och inte pågående. Bäst svar får du nog om en expert kommer och gör en besiktning av väggen.
Det där där inte bra ut. Det fattas ju redan en bärande vägg i riktning mot fotografen och kanske någonting till höger också.
Kombinationen av trämask som äter ruttet trä och motorsågsbeväpnad byggare som tar bort bärande väggar är inte bra.
Kombinationen av trämask som äter ruttet trä och motorsågsbeväpnad byggare som tar bort bärande väggar är inte bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus -
Vad har vi för grund? Äldre timmerhus
Grund & Markarbeten -
Räta satt timmerhus.Murstocken har sjunkit
Fritidshus -
Grund till timmerhus har kalvat iväg, hur åtgärda?
Grund & Markarbeten -
Har du en bild på ett gammeldags timmerhus med snygg utbyggnad?
Lösvirke & Timmerhus