543 läst · 15 svar
543 läst
15 svar
Hur ska en grund vara utförd till ett Attefallshus i en sluttning
Sida 1 av 2
•Jag söker råd ifrån kunniga personer i detta forum. Vi tänker sätta upp ett attefallshus på en tomt som sluttar. Eftersom huset får max vara 4 meter högt så behöver en del av huset vara nedsänkt i marken för att vi ska kunna utnyttja hela bygghöjden. (Vi vill kunna ha ett sovloft). Hur måste grunden utföras för att vi inte ska få problem med inträngande fukt? Tacksam för råd så att jag har lite på fötterna när jag pratar med en byggfirma.
Det också, och sen vill jag minnas att du kan använda medelhöjden på marken när du bygger i sluttning. Men det finns lite regler kring hur man räknar.
Vad gäller fuktsäkring så lägg dränering runt plattan enligt konstens alla regler. Sen sätter du antingen isodränskivor på källarmuren eller kör med Platon+cellplast. I dagsläget skulle jag nog säga att du bör ha 200mm isolering.
Googla lite på de olika systemen och läs monteringsanvisningarna så får du en bra uppfattning om hur det funkar.
Vad gäller fuktsäkring så lägg dränering runt plattan enligt konstens alla regler. Sen sätter du antingen isodränskivor på källarmuren eller kör med Platon+cellplast. I dagsläget skulle jag nog säga att du bör ha 200mm isolering.
Googla lite på de olika systemen och läs monteringsanvisningarna så får du en bra uppfattning om hur det funkar.
Tänk på att det krävs marklov för att ändra markhöjden mer än en halvmeter...LeoPress skrev:
Om halva huset ligger 1m under marknivån, så kan ju hela huset vara 0,5m högre.
Varför skulle man förlora på det? Enda förlusten är väl att det blir dyrare att bygga.LeoPress skrev:
Byggnadshöjden räknas som sagt var från nivån på den omgivande marken, så det är helt ok att bygga tre källarvåningar om man vill.
Den här skriften förklarar det hela rätt bra:
https://www.lidingo.se/download/18....dshöjd_och_beräkning_av_markens_medelnivå.pdf
Det finns en metod som heter fyra hörns metoden också, men rådgör med ditt bygglovskontor så ni är överens om vilken metod som ska användas. Och tänk som sagt på att du även kan kombinera detta med ett marklov för att höja marken för att på så sätt maximera höjden på bygget.
https://www.lidingo.se/download/18....dshöjd_och_beräkning_av_markens_medelnivå.pdf
Det finns en metod som heter fyra hörns metoden också, men rådgör med ditt bygglovskontor så ni är överens om vilken metod som ska användas. Och tänk som sagt på att du även kan kombinera detta med ett marklov för att höja marken för att på så sätt maximera höjden på bygget.