Här bilden
Gasbrännare och gul skruvmejsel på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag känner till stavfelet)
 
Redigerat:
Ok tack. Bra kom i håg lapp förresten, det där glömmer jag ibland :)
 
Olas brännjärn såg riktigt läskigt ut. Tur att det gick bra i alla fall. En sån där bör man köra med timer.
Jag har kört med ett Svenskt järn i ca 20 år. Har nog märkt flera hundra gånger med det och det funkar finfint. Kommer tyvärr inte ihåg var jag köpte det men kommer ihåg att det var dyrt, ca 3.000 kr. 250 w är det på.

Ett användt brännjärn med kopparhuvud och svart rött handtag, upphängt på en vägg med perforerad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett svensktillverkat brännjärn med specifikationer graverade på metallytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C skrev:
Prova sig fram fick man göra även med min elvariant (så länge den fungerade) så ingen större skillnad där.

Har spanat in mig på denna, verkar vara beprövat märke som säljs på flera ställen [länk]
Den där är riktigt bra. Jag använder nästan aldrig gassvetsen sedan jag köpte en sån där.
 
Björn Melander skrev:
Olas brännjärn såg riktigt läskigt ut. Tur att det gick bra i alla fall. En sån där bör man köra med timer.
Jag har kört med ett Svenskt järn i ca 20 år. Har nog märkt flera hundra gånger med det och det funkar finfint. Kommer tyvärr inte ihåg var jag köpte det men kommer ihåg att det var dyrt, ca 3.000 kr. 250 w är det på.
Var det dyrt? Ja det kostade definitivt mer pengar än de som vi sett tidigare i tråden...Men dels är det tillräckligt dimensionerat, dels har det fungerat i 20 år och dessutom har det inte brunnit upp. Tycker att det låter prisvärt jämfört med det andra vi har sett..
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Kolla på: brannstampel.se
 
En kompis till mig anväder en enklare CNC lasergravyr maskin köpt på aliexpress. Tar något längre tid än brännjärn. Men då kan man ändra logga samt märka med det motiv kunderna önskar.
 
Tack för info Björn!

Min brännstämpelkonversation med aliexpress-shopen slår allt jag varit med om och då är jag ändå genom jobbet och mycket aliexpressande rätt van att kommunicera på kines-engelska. Är uppe i >200 meddelanden med shoppen. Dom bytte tjej med trevligt artistnamn efter typ 100 meddelanden varvid jag fick börja om.

Uppvärmningsröret krackelerade dag 3 vilket var i somras. Detta resulterade i att stämpeln ramlade i golvet och blev stukad, samt att kolven värmer uruselt. Sen dess har jag försökt få ny stämpel o rör. Dessa är på väg sen 3 månader men nu ger jag som sagt upp på brännkolven. Riktigt mög.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Gravyren är det dock inget fel på! Mycket hög kvalité!

Med min brännare tar det gissningsvis 30 - 45 sekunder att värma upp tillräckligt. Man måste dock provbränna först, lätt det blir för varmt!
 
vectrex skrev:
Gravyren är det dock inget fel på! Mycket hög kvalité!

Med min brännare tar det gissningsvis 30 - 45 sekunder att värma upp tillräckligt. Man måste dock provbränna först, lätt det blir för varmt!
Beställde du från Aliexpress? Har du isf en länk, jag är nämligen också på gång att fixa nåt sånt. Funderat på att göra ett eget brännjärn men inte riktigt kommit till skott! ;)
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Update; åkte till Jula o kollade brännaren och blev smått nervös när jag såg den stora gasflaskan...inte sugen på att stå o elda med en sån i träverkstan. Dessutom tyckte jag "fönstret" för en bra bränning blev rätt kort (provade på gasspisen) med den lilla termiska massa som bara stämpeln i sig utgör.

Så, jag surfade runt lite o hitta denna som anlände idag. https://www.vidaxl.se/p/140775/lodkolv-300w?gclid=CKzik4-tptECFYqrGAodiP4H7Q

Provade först att bara skruva fast stämpeln med tillhörande lilla mässingscylinder. Tog väldig tid att värma och kolven blev glödhet, på mitten, inte nere vid stämpeln.

Moddade tillhörande kopparspets (kapa, plansvarva och borra hål). Den går nu långt in i kolven och värms där denna är som varmast, dessutom blir uppvärmda massan större. Stämpeln värmdes upp på 5min istället för >10 och kolven blev inte alls lika varm.

Funkar kalasbra!. Mycket bättre än tidigare kolven (som också hade problem att den var varmast på mitten...och ett handtag som krävde handskar för det blev så varmt).


Modifierad kopparstämpel med böjd form och mässingscylinder ligger på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallkolv med kopparinsats bredvid en mässingsstämpel på svart arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppvärmningsverktyg med mässingscylinder och moddad kopparspets på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Intressant tråd, har sj stämpel men tyvärr orkade inte min lödkolv med heller att få tillräckligt med värme. Så fick köra gasbrännare, men fick köra länge för att lyckas upp temperaturen. Blir att beställa något, ev den från eBay på 300w den såg ut att funka bra.
Men någon kanske även har koll på min fråga.

Vill ha tag på en stämpel som man bara kan banka in i trä. Tex för att fylla med Epoxy eller likande, som som vet vad det kan kallas för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.