Jag har en god vän som har brännstämpel och enligt honom så måste den vara på en stund för att bli varm. Kanske är det så att även den är på lågt watt antal. Men det funkar tydligen bra efter att den blivit varm.
Hur tycker du ...blir det skillnad om den varit på en stund?.

Pär
 
Nej, jag testade att ha den på under tiden jag åt middag, men det blev inget bättre. Det hela slutade med att apparaten smälte, och jag fick pengarna tillbaks för den. Gravyren är bra och den betalade jag för. 25 USD är det ju värt, plus lite frakt och eventuell moms. Jag har i alla fall fått det att fungera som jag hade föreställt mig. Gas är snabbt och bra.
 
I
mattiasp skrev:
Det blev en stämpel från aliexpress enligt ovan. Tyvärr orkar inte apparaten på 60 w att värma stämpeln tillräckligt för träbränning. Därför monterade jag gravyren på en rostfri gängstång, monterade ett filhandtag och värmer med gasbrännare. Priset för gravyren är bara 25 USD plus lite frakt. Gravyren är riktigt välgjord, och utförd i mässing. Det som tog lite tid var att göra förlagan i vektorgrafik. Jag använde Adobe Illustrator, vilken finns gratis i 30 dagar för prov. Det tar en stund att lära sig grunderna tillräckligt för att kunna göra ett snyggt original. Räkna med några kvällar för det. Så här blev det:
[bild]
Snyggt. Nåt sånt hade jag nog valt om jag varit duktig på att snickra. Vad som skulle stått på berodde väl på om man ville att eftermarknaden skulle kunna spåra en.
Gjorde lite skulpturer i täljsten och de som blev bra satte jag mina initialer under, hur smart var det, jo om man hade ingått i något register hade det kanske räckt, men i mitt fall kunde jag lika gärna låtit bli.
Täljsten tåler ju värme så är man bra på hantera gravyrmaskin kan man nog få till en personlig stämpel ganska billigt.Men annars är ju inte 25 dollar heller någon stor kostnad.
 
Redigerat av moderator:
Det var ingen höjdare Mattias. Hur tänker du nu skall du köpa en bättre lödkolv eller har du löst det på något annat vis.

Pär
 
Jag löste det genom att montera gravyren på en rostfri gängstång och ett filhandtag för motorsågsfilar, och så värmer jag med gaslåga. Det blev svinbra.
 
Jag har funderat på en pantorouter, som jag ändå tänkt bygga nån gång. Då kunde jag ha en mall med bokstäver och gravera in namnet med en fräs.
 
Liten update i denna tråden, kanske kan vara av allmänintresse.

Våra kära vänner Aliexpress har nu tagit fram ett 300W (till skillnad mot det 60W som mattias fann underdimensionerat) brännjärn för trä.

http://www.aliexpress.com/item/300W...chine-Wood-marking-embossing/32606983712.html

Egendesignad stämpel ingår i priset 68$ vilket väl får anses överkomligt.

Fick hem mitt järn idag och har testat det lite. Ingen instruktion alls varken på hemsidan eller i paketet så det blev trial and error. Gick väl ganska bra efter ett tag, handtaget blir dock rätt varmt och jag är osäker på om där är nån tempregulator i prylen eller om den bara blir varmare o varmare.

Lite bilder då på olika träslag (detaljbilder ovanifrån o ner björk, ek, valnöt, ask) ek var svårast, den här ekbiten var ganska porig/fårig. Dom andra träslagen tyckte jag gick rätt bra men kommer definitivt att brännmärka innan hoplimning av alsterna så man minimerar risken att sabba allt med en klantigt utförd märkning.

Brännmärkta träbitar av björk, ek, valnöt och ask med en svanlogotyp, visar effekten av 300W brännjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bränd logotyp på trä med texten "Finsnickeri" och en bild av en hyvel i en cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brända detaljer på trä med stämpelmärkning som visar en kanin inom en cirkel texten "Ejnsnicke.l".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brännmärke på träbit som visar en logotyp och text "Finsnickeri" inuti en cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brännmärkning på trä med texten "Finsnickeri" och symbolen för en handplanhyvel inuti en cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 3 till
  • Laddar…
Det blev ju fint!
 
Snyggt Ola!

Kom på att jag inte visat min som jag fick för snart ett år sen. Jag köpte bara själva mässingsplattan med min egna gravyr på. Gjorde ett skaft med rostfri rundstång liknande Mattias. Det jag gjorde fel med min är att texten är för tjock. Det är för lite luft mellan bokstäverna, vilket gör att det blir lite svårläst om man råkar bränna lite för mycket. Har inte orkat göra om den och det duger.


Här är en bild från en provbit som låg i vedkorgen. Ask och ek.
Bränd gravyr på träbit med texten "DESIGN & SNICKERI ANDREAS" där viss bränning är för tjock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En handgjord brännstämpel med mässingsplatta och eget skaft ligger på ett rutigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeterJeffrey och 1 till
  • Laddar…
Stiligt vectrex. Det där hade jag i åtanke då jag caddade ihop min stämpel, spanade på lite stämplade alster på nätet och insåg att lite extra luft mellan bokstäverna (och även mellan linjer) nog var en bra idé.
 
Sådärja, på julafton var verkstan 2 min från att bli uppeldad :surprised:

Det där brännjärnet är "sådär", min uppvärmningskolv blev snabbt trasig och det tar numera en halv evighet att få stämpeln varm. På julafton så lång tid att jag glömde att järnet hängde på uppvärmning, strategiskt bra under virkeshyllan :eek: . Gick upp o käka o dona lite och kom sen på att järnet va ikopplat. Jösses, snacka om att jag fick eld i baken. Verkstan full med rök o trähandtaget hade förkolnats o lacken puttrade o fräste...

För att göra en lång historia aningen kortare så tänker jag också gå över till gasbrännare som vectrex o mattiasp. Vad är det för brännare ni använder?

Brännjärn med förkolnat trähandtag och skadad uppvärmningskolv på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brännjärn med förkolnat trähandtag hänger under en trähylla i en verkstad, omgiven av förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C skrev:
Sådärja, på julafton var verkstan 2 min från att bli uppeldad :surprised:

Det där brännjärnet är "sådär", min uppvärmningskolv blev snabbt trasig och det tar numera en halv evighet att få stämpeln varm. På julafton så lång tid att jag glömde att järnet hängde på uppvärmning, strategiskt bra under virkeshyllan :eek: . Gick upp o käka o dona lite och kom sen på att järnet va ikopplat. Jösses, snacka om att jag fick eld i baken. Verkstan full med rök o trähandtaget hade förkolnats o lacken puttrade o fräste...

För att göra en lång historia aningen kortare så tänker jag också gå över till gasbrännare som vectrex o mattiasp. Vad är det för brännare ni använder?

[bild]

[bild]
Tur i oturen att det gick bra ändå!
Denna brännare har jag: http://m.clasohlson.com/se/Gasbrännare/Pr307115000

Funkar bra!
 
Tack för svaret vectrex. Hur länge måste du elda för att få stämpeln varm?
 
Jag kör med en större brännare från Bauhaus. Det tar väl ca 20 s att få lagom temperatur. Man får prova sig fram på spillbitar. Jag kan ta bilder på prylarna senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.