107 läst · 2 svar
107 läst
2 svar
Hur ser beräkningsformlerna ut för effekttariffen?
Jag har en HAN-läsare kopplad till mina nya elmätare (hemma och på landet) så jag kan se förbrukningen i detalj.
Sedan det kom igång har jag sparat förbrukningsvärdena timvis i en databas.
Nu vill jag veta hur den nya effekttariffen beräknas (exakt formel) så att jag kan se hur det kommer att slå för mig givet flera års sparade data i denna databas.
Men det verkar som om de el-leverantörer jag har mörkar själva beräkningssättet på sina hemsidor, bara allmänt svensson-snack där de försöker förklara vad skillnaden mellan energi och effekt är etc. ☹️
Funkar kanske för gemene man men för en elektronik-ingenjör som mig är det bara bludder. Inga exakta besked alls.
Det jag hittat är från Ellevio där man specificerat hur beräkningen görs.
Men jag har Vattenfall på landet och EON hemma och jag har gått bet på att hitta deras beräkningssätt på deras respektive siter.
Är det någon här som vet?
Ellevio verkar göra så här:
1) Leta reda på dygnets maxtimme med begränsningen att natt-värden mellan kl 22 och 06 skall halveras.
2) Selektera de 3 högsta dygns-maxtimmarna under månaden och beräkna medelvärdet.
3) Multiplicera detta med effekttariffen (någonstans runt 85 SEK) så blir det månadens debitering.
Men eftersom det tydligen skall stå elbolagen fritt att göra något annat så måste man kolla upp varje bolag för sig. 🤬
Vansinne! Om myndigheterna inför ett krav på effekttariffer så borde de väl i rimlighetens namn också bestämma hur det skall beräknas!
Så jag undrar nu hur Vattenfall resp EON kommer att beräkna detta?
Sedan det kom igång har jag sparat förbrukningsvärdena timvis i en databas.
Nu vill jag veta hur den nya effekttariffen beräknas (exakt formel) så att jag kan se hur det kommer att slå för mig givet flera års sparade data i denna databas.
Men det verkar som om de el-leverantörer jag har mörkar själva beräkningssättet på sina hemsidor, bara allmänt svensson-snack där de försöker förklara vad skillnaden mellan energi och effekt är etc. ☹️
Funkar kanske för gemene man men för en elektronik-ingenjör som mig är det bara bludder. Inga exakta besked alls.
Det jag hittat är från Ellevio där man specificerat hur beräkningen görs.
Men jag har Vattenfall på landet och EON hemma och jag har gått bet på att hitta deras beräkningssätt på deras respektive siter.
Ellevio verkar göra så här:
1) Leta reda på dygnets maxtimme med begränsningen att natt-värden mellan kl 22 och 06 skall halveras.
2) Selektera de 3 högsta dygns-maxtimmarna under månaden och beräkna medelvärdet.
3) Multiplicera detta med effekttariffen (någonstans runt 85 SEK) så blir det månadens debitering.
Men eftersom det tydligen skall stå elbolagen fritt att göra något annat så måste man kolla upp varje bolag för sig. 🤬
Vansinne! Om myndigheterna inför ett krav på effekttariffer så borde de väl i rimlighetens namn också bestämma hur det skall beräknas!
Så jag undrar nu hur Vattenfall resp EON kommer att beräkna detta?
Varken Vattenfall eller EON har inte infört effektavgift, och har således ingen beräkningsmetod än.
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning