Bjober skrev:
[Bjober:
Stort allvarligt fel med detta vattenlås är att det bara är ett vattenlås till två hoar. Spolar du i den ena hon kommer ejektorverkan att blåsa äckelluft upp igenom den andra hon. Ikea säljer inte den skiten längre. Jag slängde denna och köpte deras nya med två vattenlås.
Det luktar mycket bättre i köket nu.
Det har vi inte alls upplevt som något problem...enda gången vi märkt av det är att om vi fyllt båda hoarna och tömmer den högra så kan det bubbla lite. Detta betyder visserligen att du har rätt i att det "blåser" bakvägen, men vi har som sagt inte upplevt det som något problem.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
TheGame skrev:
Vattenlås rengör man inte man byter ;)
Varför skulle man inte rengöra dem?

Bjober skrev:
[bild]
Det jag köpte för några veckor sedan i Borlänge har iaf 2 vattenlås. Stor skillnad mot det förra eländet. När man kom hem luktade det mög och elände. Och att spola i ett glas vatten var inte roligt när äckelluft blåste rakt i ansiktet på en. Byt!
Bild på nya utförandet.
Enda funna nackdelen är att det bygger mer neråt, fick flytta en låda för frigång. Ser nu att jag hade en mellanmodell mellan ditt o mitt, mitt hade ditt vattenlås men mer likt mina koppar under hon. Ditt bygger ännu mer neråt.
Jag ser bara ett vattenlås på den där.

Kalla det isåfall ETT dubbelvattenlås. Det väsentliga är att den förra har en vattenspegel för båda hoarnas gemensamma rör. Det nya har TVÅ separata vattenspeglar , en för varje ho. Rent tekniskt blir det då två separata vattenlås även om de ligger i samma enhet. Tänk dig ett hyreshus med ett gemensamt vattenlås i källaren. Jag skulle inte vilja vara i närheten av min toalett när grannen ovanför spolar....
Det där förra vattenlåset är rent tekniskt precis så i miniatyr. Luften flödar och gegget gror.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Det är sant! Tekniskt sett är det väl tre vattenspeglar i konstruktionen du har: en i röret med vinkeln mot stammen, och en i varje lodrätt rör från hoarna. Helt klart bättre än vårt amatörmässiga ormbo!

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Kom in på den här tråden igen eftersom jag tipsade om Faluplasts system i en annan, och upptäckte då att jag inte knutit ihop den.

Hade jag varit trådskapare så hade Yrrol garanterat fått "Bästa svaret"-utnämningen. Produkten h*n länkade till är helt lysande! Otroligt smidig att anpassa (även om det krävde lite funderande och testande för att hitta optimala placeringen) och enkel att montera isär för rengöring. Den har ju öppningar med lock för att kunna rensa utan att ta bort alltihop, men det är så enkelt att plocka ur allt så vi har aldrig använt öppningarna.

Tack Yrrol! (y)

Bild att jämföra med den i det här inlägget:

Rörinstallation under diskbänk med avloppsrör och slangar, och öppningar med lock för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JonasTu
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Dom flexrör-vattenlåsen var populära när dom kom, snabba att installera tack vare flexröret.
Men mycket riktigt sätter sig mycket i räfflorna. Att det blir gegg under silen drabbar alla av oavsett fabrikat. Och mer lär det väl bli i takt med dom nyare blandarna som sparar varmvatten.

Faluplast 3flex är ett bra vattenlås ifall du är sugen på att bygga nytt och du kommer bli nöjd.
Släta rör. Kan byggas om på många sätt. Du kan behöva komplettera med någon mellandel under kopparna men tror nog det kan gå med bara grundpaketet också. Det är mer en fråga om matchande gängor eller ej.

[bild]
[länk]

Så är det lock på den som du kan lossa och köra ner spolslang och köra med högtryckstvätten när det börjar kärva i stammen. Utan att lossa allt som du gjort nu.
- iofs, skulle du behöva spola stammen kunde du lossat ditt flexrör, men missat chansen att spola även den biten i samma veva.

Oavsett så bör du ha två riktiga vaskrensare och inleda med det nästa gång istället för skruva isär allt. ;)
[bild]

Jag hade övervägt att kortat flexröret lite, eller vinklat ut vattenlås-kröken mot skåpsluckorna så vattenlås-kröken blir rak istället för så lutande som den är nu, vilket säkert fungerat men.. ändå.. :)
Kan reka denna. Behöver ofta rensa pga konstiga rutiner i köket (?). Men den löser alltid problemet ihop med lite hett varmvatten:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vloppsrensningsverktyg/avloppsrensare-450034/

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Kan reka denna. Behöver ofta rensa pga konstiga rutiner i köket (?). Men den löser alltid problemet ihop med lite hett varmvatten:
[länk]
Japp, bra produkt! Köpte en sån omgående när vi köpt vårt hus då jag läst någonstans (antagligen här på BH) att en avloppsrensare ska man köpa INNAN man råkar ut för ett stopp. :D

Jag har dock bara behövt använda den en gång. Det var golvbrunnen i tvättstugan, vilken verkar vara en svag punkt i vårt avloppssystem.

Förövrigt måste jag med sorg meddela att jag varit tvungen att montera bort Faluplast's underbara rörsystem pga av vi bytt diskbänk. Den nya levererades med ett liknande (men sämre) system, och nu har vi problem med dålig avrinning från lilla diskhon. :cry:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Japp, bra produkt! Köpte en sån omgående när vi köpt vårt hus då jag läst någonstans (antagligen här på BH) att en avloppsrensare ska man köpa INNAN man råkar ut för ett stopp. :D

Jag har dock bara behövt använda den en gång. Det var golvbrunnen i tvättstugan, vilken verkar vara en svag punkt i vårt avloppssystem.

Förövrigt måste jag med sorg meddela att jag varit tvungen att montera bort Faluplast's underbara rörsystem pga av vi bytt diskbänk. Den nya levererades med ett liknande (men sämre) system, och nu har vi problem med dålig avrinning från lilla diskhon. :cry:
Gällande vattenlås så är jag inne på att uteslutande bygga såna själv av 50mm 90graders böjar.
Sedan kan man avsluta med en flexslang ner till golvet om det är svårt att få till något enkelt.

Good point!
När jag bygger om till vanliga 90graders böjar så ska jag se till att göra 2 separata vattenlås under diskbänken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.